Abi, de Ciske de Rat van de Schilderswijk

Gestart door student1980, 22/01/2009 om 17:29:18

student1980

Abi, de Ciske de Rat van de Schilderswijk

In het pas gerenoveerde Haagse Openbaar Vervoer Museum, midden in de Schilderswijk, geeft de Marokkaans-Nederlandse jongen Abi opening van zaken over zijn turbulente jeugd in de Schilderwijk en hij windt daar geen doekjes om. Deze Haagse Ciske de Rat is verstrikt geraakt in zijn eigen dubbelleven. Dat wat hij als moslim overdag veroordeelt, past hij in de nachtelijke uren zonder scrupules toe. Maar achter zijn stoere waarheidsverkondiging schuilt een klein hartje, dat zich langzaam maar zeker aan de toeschouwer openbaart.

Middels rap-lyrics en zijn levensverhaal legt acteur Ouidan Benali meedogenloos het culturele verschil bloot, waar hij steeds opnieuw tegen aanloopt. De voorstelling is gebaseerd op de roman Hoezo Bloedmooi van de Haagse auteur Hans Sahar en de regie is in handen van Annechien Koerselman.



Speeldata:

do 29 en vr 30 jan try-out 20.00 uur

za 31 januari premiere 20.00 uur

do 5 t/m 7 feb 20.00 uur (za 7 feb + nagesprek met Hans Sahar)

do 12 t/m 14 feb 20.00 uur

* De deur gaat om 19.00uur open!



Locatie Haags Openbaar Vervoer Museum Parallelweg 224 (hoek Parallelweg/Ter Borchstraat) - DEN HAAG www.hovm.nl



Reserveer nu!

Om te reserveren bel naar 06 43714604 of stuur een mail naar reserveren@annechienkoerselman.nl

De entree bedraagt 10 euro. Ooievaarspas/ CJP/ CKV 5 euro per persoon, ook CKVâ€"bonnen zijn geldig.



Tekst: Hans Sahar - Regie & Toneelbewerking: Annechien Koerselman - Spel: Ouidan Benali - Decor/Licht: Yvon Muller - Kostuum: Jookje Zweedijk - Productie: Sarah de Bruijn - Publiciteit: Dounia El Baraka - Grafische vormgeving & Scènefotografie: Suraj Bihari - Zakelijke coördinatie: Fleur van Rijn - Producent: Stichting Haags Tram Museum ism Stichting Haags Talent

Botermes

Wow Ciske de rat van de schilderswijk. Ja de nieuwe generatie Ciske de rat moest wel een marokkaantje zijn. 

MBTiza

#2
Citaat van: student1980 op 22/01/2009 om 17:29:18
Abi, de Ciske de Rat van de Schilderswijk

do 5 t/m 7 feb 20.00 uur (za 7 feb + nagesprek met Hans Sahar)



Pleur tog ff gauw naar Wateringen, wannabe Schilderswijker.


Trouwens dat boek is slecht, een boek waarin een jonge Marokkaan het doet met een oudere Hollandse vrouw en m later ook bij haar man derin hangt tegen betaling. Vervolgens dat geld afstaat aan zn vader om op vakantie toe te gaan. Lijkt veel op dat shitboek van die Bahara...

Botermes

Abi klinkt meer als een bijnaam voor een turk, het is ook een soort stopwoordje.

MBTiza

Citaat van: allasian op 22/01/2009 om 17:53:46
Abi klinkt meer als een bijnaam voor een turk, het is ook een soort stopwoordje.


Farid AKA Hans Sahar, heeft dat boek destijds geschreven ahv verhalen van klasgenoten van hem die wel uit de Schilderswijk kwamen, dat vertelde een oud-klasgenoot van hem me...of denk je dat ie zat te lullen?

Botermes


student1980

Citaat van: allasian op 22/01/2009 om 18:01:29
Ik ken dat boek niet.
Het boek heet 'Hoezo bloedmooi' en is 14 jaar terug verschenen. Hans Sahar is de eerste Marokkaanse-Nederlander die een roman publiceerde.

Laila Damiat

Ik ben 2 keer naar de theatervoorstelling gegaan en deze was onwijs goed, publiek was razendenthousiast en dat lieten ze blijken ook. Een tweede keer ben ik met vriendinnen gegaan en ook toen was het verhaal weer heel spannend en goed. En wat een lekker ding is die Ouidan Benali! Ik denk dat we nog veel meer van hem gaan horen. Ik heb wel een paar keer met rode wangen zitten luisteren want het is toch wel bizar wat daar allemaal verteld wordt, maar hij heeft het zo goed gedaan. Mijn complimenten. En Ouidan wij houden jou in de gaten!! Tot gauw weer op een nieuw en geweldig stuk.

Groetjes, Laila, Esma, Nora, Safa en Touria.


Amando