Bush wthint su-hakkus....

Gestart door Idir, 15/12/2008 om 11:52:18


Morena


Botermes

John stewart zal hier ongetwijfeld goeie grappen over gaan maken, maar dat even terzijde. Er wordt altijd gezegd op tv dat het gooien met schoenen in de arabische wereld als een ultieme belediging wordt gezien. Kan iemand dat verder toelichten ? Ik denk dat sowieso in alle culturen dat niet wordt gezien als een vriendelijk gebaar. Maar waarom nou juist als de ultieme beleding precies ?

Tamza

De keren dat ik een slipper/schoen tegen me ass aan gegooid kreeg was volgens mij gewoon uit pure noodzaak, en bovendien praktisch. Geen echte wapen in de buurt, en waarom opstaan om iemand te rossen als je binnen een fractie van een seconde iemand kan vloeren (als je maar hard genoeg gooit) met een simpele beweging?

Met een schoen gooien is btw ook een handige manier om iemand -die voor jou op de vlucht is- uit zijn/haar snelheid en pas te halen. Dan kun je die persoon makkelijker inhalen, overmeesteren en alsnog met je vuisten in elkaar beuken.

almanzah

#4
ik denk dat het meer te vergelijken is met  het verjagen/wegjagen van een  (zwerf)hond

------------------------
wordt steeds gekker

Saudier biedt 10 miljoen Dollar voor de schoen

vrijgheids schoen wordt ie al genoemd  hahaha

bron: ( arabsich) http://www.alarabiya.net/articles/2008/12/15/62070.html

Bades

Citaat van: Tamza op 15/12/2008 om 20:18:43
De keren dat ik een slipper/schoen tegen me ass aan gegooid kreeg was volgens mij gewoon uit pure noodzaak, en bovendien praktisch. Geen echte wapen in de buurt, en waarom opstaan om iemand te rossen als je binnen een fractie van een seconde iemand kan vloeren (als je maar hard genoeg gooit) met een simpele beweging?

Met een schoen gooien is btw ook een handige manier om iemand -die voor jou op de vlucht is- uit zijn/haar snelheid en pas te halen. Dan kun je die persoon makkelijker inhalen, overmeesteren en alsnog met je vuisten in elkaar beuken.

Jullie zijn toch ook geen arabieren?

Want de media heeft het over dat het voor de arabieren een belediging is en niet voor anderen.

Botermes

9im trankir aya7amosh
Dat ik in detail wil weten wat de gedachte achter dat schoenen gooien is wil niet zeggen dat ik een arabier ben.

Bades

Citaat van: allasian op 16/12/2008 om 17:11:19
9im trankir aya7amosh
Dat ik in detail wil weten wat de gedachte achter dat schoenen gooien is wil niet zeggen dat ik een arabier ben.


heb ik het soms tegen jou?

debiel!!

Botermes

Citaat van: A3essas op 16/12/2008 om 16:00:02
Jullie zijn toch ook geen arabieren?
Met wie bedoel jij jullie dan ? En wat heeft dit met die discussie die er gaande was te maken ? Totaal geen respect, dit soort kinderen. 

Bades

#9
Het zal wel door jouw kortzichtigheid en verwaandheid komen dat je het niet begrijpt. Want zelfs op de basisschool is begrijpendlezen al van niveau.

En op de manier waarop jij het brengt ben ik niet geneigd het uit te leggen.  marka nec qedj3end ur! bah!

Inuit

Citaat van: allasian op 15/12/2008 om 19:17:08
John stewart zal hier ongetwijfeld goeie grappen over gaan maken, maar dat even terzijde. Er wordt altijd gezegd op tv dat het gooien met schoenen in de arabische wereld als een ultieme belediging wordt gezien. Kan iemand dat verder toelichten ? Ik denk dat sowieso in alle culturen dat niet wordt gezien als een vriendelijk gebaar. Maar waarom nou juist als de ultieme beleding precies ?
"To throw the shoe, or not to throw the shoe: a cultural dilemma. Don't you love it when Western reporters explain to their readers differences between their culture and Arab culture? I don't know about you, but I really love it. Here is from the New York Times: "During the argument, heated words were exchanged and shoes were thrown, a severe insult in the Arab world." So throwing a shoe at somebody is a "severe insult in the Arab world" but not anywhere else? How exotic. Tell me more, o culture experts of the New York Times.

So today, I wanted to test this theory. So I got out of my house with a bag of shoes: I started throwing them, shoe by shoe, at my neighbor, aiming at the face. My neighbor laughed, and could only say nice things to me as a good neighbor. He then explained: you see, o Arab neighbor, in our American culture, throwing a shoe at somebody is not an insult at all. In fact, it is taken as a sign of affection. I returned back to my house, having learned about American culture, what I knew not before. Thanks to you, New York Times (and your intelligent and culturally informed reporters)."
http://angryarab.blogspot.com/

Botermes

#11
Wie heeft dat geschreven want ik kan het zo 124 niet vinden op die site ? Het is meer de komische aanpak en het wordt niet echt serieus behandeld. Die test slaat toch ook nergens op.
Ik vind almazah's theorie wel leuk. Het verjagen van een zwerfhond.

Inuit

#12
Citaat van: allasian op 17/12/2008 om 14:20:25
Wie heeft dat geschreven want ik kan het zo 124 niet vinden op die site ? Het is meer de komische aanpak en het wordt niet echt serieus behandeld. Die test slaat toch ook nergens op.
Ik vind almazah's theorie wel leuk. Het verjagen van een zwerfhond.
Zoals ik het begrijp wil hij ook helemaal geen poging doen om te verklaren waarom het schoengooien zo'n ultieme belediging is in de Arabische wereld, maar juist dat het gewoon een manier is om je onvrede te uiten over iemand en heeft helemaal niets met ultieme belediging of wat dan ook te maken en zal dus in geen enkele cultuur gewaardeerd worden.

Wie kent trouwens het spel aerrde77 (misschien dat het in andere gebieden anders heet)?
Iedereen trekt zijn schoenen uit en gooit ze op een hoop in een circkel. Een persoon van de groep gaat in de circkel staan en moet voorkomen dat de anderen die buiten de circkel staan de schoenen uit de circkel pakken. Oftewel, hij moet de schoenenhoop beschermen/verdedigen. Wanneer iemand bij het wegpakken van een schoenen door degene in de circkel aangeraakt/aangetikt wordt gaan alle reeds weggepakte schoenen terug, gaat hij de circkel in en begint het spel opnieuw. Wanneer alle schoenen uit de circkel zijn weggepakt moet degene die in de circkel staat zo snel mogelijk maken dat hij wegkomt terwijl hij bekogeld wordt met de schoenen die uit de circkel zijn weggepakt. Ik vond het echt een leuk spel.
Dus misschien hebben we toch meer met schoengooien dan we zelf denken... :)

Botermes

#13
Citaat van: Inuit op 18/12/2008 om 13:38:57
Zoals ik het begrijp wil hij ook helemaal geen poging doen om te verklaren waarom het schoengooien zo'n ultieme belediging is in de Arabische wereld, maar juist dat het gewoon een manier is om je onvrede te uiten over iemand en heeft helemaal niets met ultieme belediging of wat dan ook te maken
Het is niet gewoon een manier. Het is een specifieke manier en daar zit meestal een verhaal achter.
Citeeren zal dus in geen enkele cultuur gewaardeerd worden.
Maar je kan je toch afvragen waarom zij dat bepaald doen.

Inuit

#14
Citaat van: allasian op 18/12/2008 om 15:13:53
Het is niet gewoon een manier. Het is een specifieke manier en daar zit meestal een verhaal achter. Maar je kan je toch afvragen waarom zij dat bepaald doen.
Ik ben het met je eens dat wat een belediging is in zekere mate relatief is, want je moet denk ik niet in Arif iemand gaan moonen bijv., denk namelijk dat jijzelf degene bent die voor schut staat en als belachelijk wordt gezien ipv andersom. Ik begrijp alleen niet zo goed dat men doet overkomen alsof wanneer je iemand in de Islamitische/Arabische wereld een schoen naar zijn hoofd gooit dan heb je hem/haar op de meest erg manier die je maar kunt bedenken beledigd terwijl men in de rest van de wereld de schouders ophaalt en verder gaat.

Overigens is almanzah z'n uitleg helemaal zo gek nog niet, als je je bedenkt dat de journalist Bush een hond noemt (iets in de geest van "dit is je afscheid hond") bij het gooien van de schoen.