[29 december 2008] Bedevaart naar Tanger

Gestart door student1980, 08/12/2008 om 15:57:48

student1980

Maandag 29 december 2008 wordt op Nederland 1 om 14.25 uur Bedevaart naar Tanger uitgezonden, een literaire ontdekkingsreis van de schrijvers en vrienden Hassan Bahara en Asis Aynan.


TheCFO

Erg cool, als is het maar omdat -om er maar ff een ander cultureel forumtopic bij te halen- slauerhoff daar nog gewerkt heeft

Ik ga zeker kijken, maar misschien wel via uitzending gemist, want 1430 uur vind ik wel een wat bijzondere tijd

student1980

Citaat van: TheCFO op 08/12/2008 om 16:05:33
Erg cool, als is het maar omdat -om er maar ff een ander cultureel forumtopic bij te halen- slauerhoff daar nog gewerkt heeft

Ik ga zeker kijken, maar misschien wel via uitzending gemist, want 1430 uur vind ik wel een wat bijzondere tijd

Inderdaad Slauerhoff heeft er gewoond en gewerkt. Was niet echt een succes.
Zaterdag 3 januari is er om 16.05 uur een herhaling. Maar natuurlijk is uitzending gemist een mogelijkheid.

TheCFO

zonder tieten of tokkies zit primetime er helaas niet in op de nl tv

Maar wel heel erg gaaf. Kan je iets meer zeggen dan in deze aankondiging of moeten we gewoon wachten?

HB

Citaat van: TheCFO op 08/12/2008 om 16:18:36
zonder tieten of tokkies zit primetime er helaas niet in op de nl tv

Maar wel heel erg gaaf. Kan je iets meer zeggen dan in deze aankondiging of moeten we gewoon wachten?

Wij, Asis Aynan en Hassan Bahara, bezochten Tanger in eerste instantie om er de analfabete schrijver Mohammed Mrabet te bezoeken. Dat hebben we ook gedaan. Daarnaast brengen we een bezoek aan het graf van de schrijver Mohammed Choukri en drinken we een glas thee in het roemruchtige literaire café el Hafa, waar Paul Bowles, Choukri en vele anderen graag een pijpje kif mochten roken en over de Atlantische Oceaan/Middelandse Zee (welke is het ook alweer, Asis?) uitkeken. En volgens mij zul je ons ook heel veel zien lopen door Tanger. Plain and simple: lopen.

TheCFO

thanks, klinkt cool, ga zeker kijken en ik vertel jullie nog wel wat ik er van vond!


HB

We hadden overigens graag de oude praktijk van Slauerhoff bezocht, maar door tijdgebrek kwamen we daar niet aan toe.

Tamza

Wat een zwerrie-onvriendelijke tijd voor zo'n interessant onderwerp, maar ik ben erg benieuwd. Ook ik ga de herhaling kijken.

student1980

Citaat van: Tamza op 08/12/2008 om 23:45:02
Wat een zwerrie-onvriendelijke tijd voor zo'n interessant onderwerp, maar ik ben erg benieuwd.

Leg eens uit.

HB

Citaat van: student1980 op 09/12/2008 om 10:54:26
Leg eens uit.

zwerrie-onvriendelijke tijd = maandagmiddag 14:30 = dan heeft iedereen andere dingen te doen dan tv kijken.

student1980

#10
.

student1980

Bedevaart naar Tanger is een persoonlijk portret van Asis Aynan, schrijver en columnist voor het Parool, verteld aan de hand van een verslag van zijn reis naar Tanger samen met bevriend schrijver Hassan Bahara. De reis is voor Asis een literaire bedevaart waarin hij het graf bezoekt van de grote Marokkaanse schrijver Mohammed Choukri.



Het boek 'Hongerjaren' van Choukri heeft een overweldigende indruk gemaakt op Asis toen hij het jaren geleden las. In zijn ogen zou elke Marokkaanse Nederlander van de tweede  generatie het moeten lezen omdat het een beter begrip geeft voor de eerste generatie Marokkanen en de omstandigheden waarin deze is opgegroeid. Voor Asis persoonlijk heeft het boek er toe bijgedragen dat hij in het reine heeft kunnen komen met zijn overleden vader en de moeizame relatie die zij hadden.

Daarnaast brengen ze ook een bezoek aan een andere grote held van Asis, de legendarische verhalenverteller Mohammed Mrabet. Deze analfabete verhalenverteller werd wereldberoemd nadat hij in contact kwam met de beroemde Amerikaanse schrijver Paul Bowles, die het grootste deel van zijn leven in Tanger woonde. Bowles nam de verhalen van Mrabet op, op een taperecorder en vertaalde deze wonderbaarlijke verhalen. Zo heeft het kunnen komen dat Mrabet die geen letter kan lezen of schrijven een heel oeuvre op zijn naam heeft staan.

Het bezoek aan Tanger confronteert Asis ook met zijn eigen identiteit, de complexiteit daarvan en in hoeverre hij nog deel uitmaakt van dit land. Het portret geeft een zeldzaam beeld van een jonge Marokkaanse Nederlandse intellectueel die mijlenver af staat van de probleemgevallen die het nieuws domineren.

Nordin Lasfar maakte eerder de documentaire Panna over straatvoetballers in de Amsterdamse wijk Geuzenveld. Voor deze reportage volgde hij de voetballers gedurende tweeëneenhalf jaar.

29 december, 14.25 uur, NED 1
herhaling 3 januari, 16.05 uur, NED 2

ayned_m

azul student1980
Prachtijg doc, man !!!vooral lemrabet !
bednakt voor je inzet
tanemmirt
ayned

student1980

#13
Voor de mensen die de aflevering Bedevaart naar Tanger hebben gemist. Hier de link:

http://player.omroep.nl/?aflID=8543825