Hoofdmenu

Amazigh festival Gouda 2008

Gestart door ayned_m, 24/09/2008 om 08:40:33

tuzin

Azul,

Ayned heeft ons weten te verrassen, het was een prachtig stuk en inhoudelijk zeer sterk. 

choukri was ook heel goed met zijn nieuwe groep.
de imazighen die niet aanwezig waren hebben echt wat gemist.

tannemirt voor ayned en choukri en natuurlijk de organisatie.

Bades

Theaterstuk was inderdaad erg goed. Maar of de hersenen van de Imazighen er klaar voor zijn is maar de vraag?

Jammer dat ik choukri met groep niet meer kon meemaken. maar ben benieuwd a Tuzin.

Hoe ene Amessas de aanwezigen de huisregels stond me niet aan. Dacht hij soms dat hij goudse straatschoffies van 15/16 voor zich soms?

azul

MBTiza

#17
Ik vond het maar 3 keer niks, what a waste of time was dat zeg. Die Marokkaanse krullenbollen hadden het ook al gauw gezien.

student1980

#18
Mijn Gouda


Als oom S. aanwezig is, slikt hij niet stilletjes zijn eten door, maar valt hij de imam voortdurend in de rede.



Woord door Asis Aynan



De meest beruchte oom van de familie woont in Gouda. S. verwierf zijn 'slechte faam' door familiebijeenkomsten op te luisteren met lasterlijke opmerkingen aan het adres van de Here en zijn religie. Je kunt het geen echte blasfemie noemen; het is eerder een soort van visite-stand-upcomedy. In zijn driedelige pak en met rappe tong vertolkt hij op uitmuntende wijze de rol van dwarsligger. Wel was S. vroeger vele malen scherper dan tegenwoordig; de hoge leeftijd dempt.



Familiebezoeken worden vaak bijgewoond door een ingehuurde imam. De refkied zegent met religieuze liederen het eten en verlengt met smeekbedes de levens van de gasten. Als S. aanwezig is, slikt hij niet stilletjes zijn eten door, maar valt hij de imam constant in de rede. "Je gaat ons toch niet wijsmaken dat Mozes' stok in een cobra veranderde? Kijk eens hoe ik dit stokje tabak in as verander! Hhhhhh." Het lachsalvo waarmee hij afsluit, laat zich het best omschrijven als een langgerekte 'h', mede mogelijk gemaakt door de tabaksindustrie.



Als klein kind snapte ik weinig van het gedis aan de Goudse dis. Ik was meer geïnteresseerd in de pijpleidingen die te zien zijn aan de oever van de Gouwe. Een doolhof van aluminiumbuizen krioelt van en naar de chemische fabriek waar kaarsen worden gemaakt.



Toen ik een paar maanden geleden in de tuin van Museum Gouda mocht voordragen, kreeg ik naast geld ook een privérondleiding van de museumdirecteur door het voormalige gasthuis. Hij vertelde dat Gouda nooit optimaal heeft kunnen profiteren van de Gouden Eeuw. De rederijen vonden de tol te hoog en lieten een lullig kanaaltje om Gouda heen graven. Zo kwam het schip ook in Amsterdam of Antwerpen, maar stukken goedkoper.



Deze zaterdag was ik in de Machinale Garenspinnerij, een oud fabrieksgebouw waar een cultureel centrum en een theatertje in zijn gehuisvest. De allround-kunstenaar Ayned speelde er Hollich, een toneelstuk waarbij Ayned verantwoordelijk is voor tekst, spel en regie, wat gelijk staat aan bloed, zweet en tranen - en dat zijn dé producties.



Op het moment dat het personage Hollich zijn glas van de toog wil pakken, wordt hij het slachtoffer van een bomaanslag. Wanneer Hollich zijn ogen opent, is hij in het hiernamaals. Hij weet dat Azraël (de doodsengel) elk moment kan arriveren om de balans op te maken. Hij zal zich tegenover de engel moeten verantwoorden voor zijn alcoholgebruik, de eitjes die hij heeft gestolen van tante Jemna en andere misstappen.



"Mijn leven is een aaneenschakeling van mislukkingen en zelfs in de andere wereld blijft de pech mij achtervolgen," vertelt Hollich het publiek. Hij vraagt zich af waarom hij zou moeten boeten voor de gepleegde slechte daden, terwijl die voortkwamen uit een uitzichtloos leven waar hij niet voor had gekozen. Hollich weigert nog meer ongeluk te slikken, dient de Maker van repliek en daagt de doodsengel uit tot een duel. "Het is genoeg geweest!"



Het leek alsof ik oom S. op het podium zag.



Ooit sloot Ayned een voorstelling af met de woorden: "Tak, tak zitoena." Het publiek werd direct door de woorden in twee kampen gesplitst: de jubelaars en de boe-roepers. Ik weet tot op de dag van vandaag niet wat de woorden betekenen en waarom de reacties zo heftig waren.



Tak, tak zitoena.



Reacties kunnen naar asis@parool.nl



Bron: 13 oktober 2008, Het Parool

E3ber_Tastite


Het was wel leuk, alleen veels te weinig mensen en dat is wel jammer, terwijl 2 jaar geleden de zaal gewoon vol zat.

Pff waar ik ook een hekel aan had, maar dit is dan ook gewoon persoonlijk van mijn kant toe en iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar dat zijn toch echt de bierdrinkende Imazighen die ik er weer zag. Moest het even kwijt, haha

Botermes

#20
Citaat van: student1980 op 13/10/2008 om 15:00:13Ooit sloot Ayned een voorstelling af met de woorden: "Tak, tak zitoena." Het publiek werd direct door de woorden in twee kampen gesplitst: de jubelaars en de boe-roepers. Ik weet tot op de dag van vandaag niet wat de woorden betekenen en waarom de reacties zo heftig waren.
Tak Tak zitoena is een schunnig liedje dat in principe door kleine rotkinderen wordt gezongen. Bijna iedereen kent dat liedje, toch ? Tja ik wel in ieder geval.

Bades

Niet de bierdrinkende Imazighen, niet de aantallen mensen en zeker niet de krullenbollen duiden op de waarde van een festival.

Het festival had inhoud!


MBTiza

Citaat van: E3ber_Tastite op 14/10/2008 om 21:16:37

Het was wel leuk, alleen veels te weinig mensen en dat is wel jammer, terwijl 2 jaar geleden de zaal gewoon vol zat.

Pff waar ik ook een hekel aan had, maar dit is dan ook gewoon persoonlijk van mijn kant toe en iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar dat zijn toch echt de bierdrinkende Imazighen die ik er weer zag. Moest het even kwijt, haha

Ja, dat groepje zijn de die-hards, lekker aan de bier bij iedere gelegenheid.

MBTiza

Citaat van: A3essas op 14/10/2008 om 23:16:33
Niet de bierdrinkende Imazighen, niet de aantallen mensen en zeker niet de krullenbollen duiden op de waarde van een festival.

Het festival had inhoud!



Festival was shit man, heb Faruk Aznabet een keer zien optreden, was van een heel ander niveau.


Bades

Citaat van: ElGalloNegro op 15/10/2008 om 10:08:40
Citaat van: A3essas op 14/10/2008 om 23:16:33
Niet de bierdrinkende Imazighen, niet de aantallen mensen en zeker niet de krullenbollen duiden op de waarde van een festival.

Het festival had inhoud!



Festival was shit man, heb Faruk Aznabet een keer zien optreden, was van een heel ander niveau.

vergelijk je een festival met een consert?


tuzin

Citaat van: ElGalloNegro op 15/10/2008 om 10:08:40
Citaat van: A3essas op 14/10/2008 om 23:16:33
Niet de bierdrinkende Imazighen, niet de aantallen mensen en zeker niet de krullenbollen duiden op de waarde van een festival.

Het festival had inhoud!



Festival was shit man, heb Faruk Aznabet een keer zien optreden, was van een heel ander niveau.



wat was volgens jou niet goed aan het theaterstuk. is het text, spel,regie of verlichting. of zijn het alle vier. kan je dat even concreet noemen, meschien heeft de heer ayned daar wat aan.


het enige wat ik niet leuk vond was het gedrag van het publiek, en dan bedoel ik: heen en weer lopen, mee praten met de acteur, telefoon die overgaat en handen klappen tijdens de voorstelling.



Thaziry

Jammer dat ik dit heb moeten missen. Het theaterstuk leek mij erg leuk om te zien.

E3ber_Tastite

Citaat van: ElGalloNegro op 15/10/2008 om 10:07:00
Citaat van: E3ber_Tastite op 14/10/2008 om 21:16:37

Het was wel leuk, alleen veels te weinig mensen en dat is wel jammer, terwijl 2 jaar geleden de zaal gewoon vol zat.

Pff waar ik ook een hekel aan had, maar dit is dan ook gewoon persoonlijk van mijn kant toe en iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar dat zijn toch echt de bierdrinkende Imazighen die ik er weer zag. Moest het even kwijt, haha

Ja, dat groepje zijn de die-hards, lekker aan de bier bij iedere gelegenheid.

Haha je bedoelt de die hard alcoholisten, vind je het gek dat vele imazighen niets te maken willen hebben met de amazigh beweging, echt schandalig en totaal geen respect voor de Imazighen die Islamitisch zijn.

Kan mij niet schelen hoor, wat ze drinken, alleen het is wel een slechte zaak voor die activisten zelf.

student1980

Citaat van: E3ber_Tastite op 15/10/2008 om 19:28:47
Citaat van: ElGalloNegro op 15/10/2008 om 10:07:00
Citaat van: E3ber_Tastite op 14/10/2008 om 21:16:37

Het was wel leuk, alleen veels te weinig mensen en dat is wel jammer, terwijl 2 jaar geleden de zaal gewoon vol zat.

Pff waar ik ook een hekel aan had, maar dit is dan ook gewoon persoonlijk van mijn kant toe en iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar dat zijn toch echt de bierdrinkende Imazighen die ik er weer zag. Moest het even kwijt, haha

Ja, dat groepje zijn de die-hards, lekker aan de bier bij iedere gelegenheid.

Haha je bedoelt de die hard alcoholisten, vind je het gek dat vele imazighen niets te maken willen hebben met de amazigh beweging, echt schandalig en totaal geen respect voor de Imazighen die Islamitisch zijn.

Kan mij niet schelen hoor, wat ze drinken, alleen het is wel een slechte zaak voor die activisten zelf.

Rare obsessie zeg voor drank.
Ik begrijp niet zo goed waarom jij het schandalig vindt dat iemand drinkt? Ik vind het op mijn beurt vreemd dat jij dat schandalig vindt. Ik zal niet tegen jou zeggen: Wat een schande dat je NIET drinkt. Zo werkt het toch niet en wat bedoel je met respect?

Ik vond het stuk van Ayned vernieuwend, de aangehaalde thema's niet eerder gezien op het podium, in het Tamazight.

Aznabet heb ik een keer zien optreden in Utrecht, hij was zijn theatertekst kwijt.

O ja hier een repo: http://www.amazightv.net/uitzending/469_amazigh-festival-gouda.html


Tamza

Citaat van: student1980 op 16/10/2008 om 13:18:47
Rare obsessie zeg voor drank.
Ik begrijp niet zo goed waarom jij het schandalig vindt dat iemand drinkt? Ik vind het op mijn beurt vreemd dat jij dat schandalig vindt. Ik zal niet tegen jou zeggen: Wat een schande dat je NIET drinkt. Zo werkt het toch niet en wat bedoel je met respect?

Ik vond het stuk van Ayned vernieuwend, de aangehaalde thema's niet eerder gezien op het podium, in het Tamazight.

Aznabet heb ik een keer zien optreden in Utrecht, hij was zijn theatertekst kwijt.

O ja hier een repo: http://www.amazightv.net/uitzending/469_amazigh-festival-gouda.html



Ik denk dat Eghber doelt op de overmatig drinkende Imazighen. Maar weet het niet zeker. Ik heb zelf ook helemaal geen problemen met mensen die alcohol nuttigen op Amazigh-'gelegenheden' (heb het recht niet eens om daar problemen mee te hebben). Wel vind ik het -terecht- hinderlijk als iemand dronken is en mensen gaat lastigvallen (met name vrouwen), maar dronkenschap reken ik een Amazigh verder niet zwaarder aan dan een dronken debiel met andere afkomst ofzo.

Wel jammer dat ik het theaterstuk van Ayned en het optreden van Choukri heb moeten missen. Dat treinongeluk in Gouda gooide roet in het eten. Maar ja, ik hoop hun optreden misschien in de nabije toekomst alsnog te kunnen zien.