Hoofdmenu

Afellay

Gestart door MBTiza, 19/06/2008 om 11:14:15

Botermes

Ja seker, trouwens bij die 2e had hij gewoon pech want die yakuza kwam er nog onbedoeld met zijn rug tegen aan. Die eerste was een moeilijke hoek.

Botermes

Over 2 jaar staat hij echt wel in de basis op het EK. Hij heeft nog steeds de tijd om uit te groeien tot wereldtopper.

Botermes

#47
Nou..Brahim het is je van harte gegund. Vanaf volgend jaar speel je bij de besten.
Je bent als eerste Amazigh, Riffijn, Marokkaan die bij Barcelona gaat spelen dus wat dat betreft een pionier.
Maak er wat van en draag die amazigh-vlag als een soort cape wanneer je de champions league gaat winnen of kampioen van Spanje wordt.
Dat zou heel gaaf zijn.

Lezer

nee, hij hoeft niet een amazighmilitant te zijn. Pas als hij op pensioen gaat, dan mag hij er over denken ;)

De naam Afellay moet trouwens de echte Berberse versie van de Berberse schrijver uit romeinse periode "apuleius"

Amando

Op zn riffijns is het dus afella7 en niet afellay.

Lezer

Citaat van: Amando op 13/11/2010 om 17:17:03
Op zn riffijns is het dus afella7 en niet afellay.
als dat zo is, dan vergis ik me.
Het zal ook vreemd zijn dat marokkaanse kranten hem ook "afellay" noemen, terwijl ze de letter "7' hebben.

Botermes

#51
Hij heet helemaal geen afella7. Hoe kom je daarnou weer bij ? Het is gewoon Afellay netals aghelay (theepot). Het is heel Amazigh die Y als laatste letter van een woord. Ik ken tig woorden opnoemen in Tamazight die eindigen op een Y.
Een heel normale naam in Alhoceima onder de Ibeqoyen. En geloof me , die spreken heus niet hun eigen namen verkeerd uit.

Ja OK , bij Rachid Bouaouzan kwam al snel aan het licht dat het eigenlijk Bouyawzan moet zijn.  Maar in dit geval van Afellay is zijn naam wel geschreven zoals bedoeld moest zijn.

Trouwens Lezer, wat is er zo militant aan een amazigh vlag ? Ik vind dat helemaal niet militant. Alleen haters willen het zo laten lijken. Het is gewoon laten zien wat je etniciteit is en daar trots op te zijn , meer niet. Als sommige mensen dat zien als provocatie is dat hun probleem.
Toen Spanje het EK en WK won droeg ook elke speler een vlag van zijn regio, Sergio Ramos de Andalusische vlag, de Catalanen de Catalaanse vlag, andere de Baskische vlag , etc etc...
Niemand vroeg zich toen af of dat militant en separatistisch is. Want zij hebben respect. Als ze geen respect hebben zoeken ze altijd een manier om je in een kwaad daglicht te zetten om daarmee hun afkeer voor je te rechtvaardigen.

Lezer

Ik denk ook dat het afellay is. hij dacht dat het afella7 moest zijn omdat het het woord dat hij het best kent. Afella7 is terzijd een berberse vorm van het arabische woord "fella7", wat landbouwer betekent.
Op marokkaanse e-kranten wordt hij "afellay" genoemd en niet "afella7". Maar alles is mogelijk tenzij iemand het zeker weet.

MBTiza

Sabadilla (forumlid) zei dat hun ajajgu Ifellayen heet en dus geen Ifela7en, is gewoon hun familienaam.

Botermes

#54
Ik kwam dit tegen ergens op een Barca site. Natuurlijk is hij een referentie voor de Imazighen. Het was ook leuk om te zien hoe die kinders bij zijn aankomst in Barcelona met die Amazighvlaggen liepen de zwaaien. Nou hebben ze ook het gevoel er bij te horen dankzij Brahim.


Amdawkel

7 en 3 klank zijn niet amazigh, zijn allemaal arabische klanken die je met je keel maakt..

Botermes

#56
Wat een held !!
Hij had de Amazighvlag wel om zijn schouders tijdens de viering van de CL in camp nou, de dag na de finale. Ik kan even geen foto vinden maar wel deze video. Aan het eind goed te zien.
http://www.4shared.com/video/G6rgaSi3/Vdeo_de_barcelona_la_celebraci.html

Amando

Afellay is een sympathieke jongen. Cruijff court in alhucema geeft al aan dat hij zijn wortels niet is vergeten. Zijn keuze voor het NL elftal staan velen achter.... behalve de partij van istiqlal hihi

abrid

Citaat van: Amdawkel op 02/03/2011 om 14:47:21
7 en 3 klank zijn niet amazigh, zijn allemaal arabische klanken die je met je keel maakt..

Azul tawmat,

Er komen in de Tmazight vocabulaire wel degelijk woorden voor met 7 of 3. Bv. Ara7id (kom), A3rur(rug of heuvel) etc

D wa netta

admin