Abttoy en Thidrin

Gestart door student1980, 09/05/2008 om 11:57:22

student1980

Boek en cd-presentatie
 
Op 24 mei 2008 presenteert kunstschilder en cartoonist Abttoy zijn karikaturenbundel Cartoons van een Berber (uitgeverij XTRA).

Tevens zal de band Thidrin zijn nieuwe cd-schijf wereldkundig maken. Schrijvers Said el Haji en Hassan Bahara zullen het feest met voordrachten compleet maken. Presentatie van de avond is in handen van Asis Aynan

Wanneer: zaterdag 24 mei 2008

Hoe laat: 19:00 uur

Waar: in het Rotterdamse bibliotheektheater van de Centrale Bibliotheek, hoogstraat 110

Naar binnen: 5 euro


Bades

staat het programma nog ergens ?

student1980

#2
 Programma:

> 19.00 uur Inloop
> 19.30 uur Voordrachten
> 20.00 uur Presentatie “Cartoons van een Berber”

> 20.15 uur Pauze en signeersessie

> 20.45 uur Presentatie van de nieuwe CD van Thidrin gevolgd door een optreden.
> 21.15 uur Pauze
> 21.45 uur Vervolg optreden Thidrin
> 22.30 uur Sluiting

Samir!

Ghatchi Rwazna, Ghatchi Rwazna  a Ghatchi Rwazna!


Ik was laat binnen gekomen, maar het was een geslaagde avond.

Sfeer was relaxed en optreden was leuk.

Ghatchi Rwazna hebben ze echt geklaard met die Nederlandse meneer die fluit ging spelen,  abbtoy die mee ging zingen en Mustapha en Karim van Imetlaa die meededen met adjun. Het Publiek kreeg er geen genoeg van. uiteindelijk hebben ze dit nr 2 keer gespeeld.


TheCFO

Citaat van: Samir! op 25/05/2008 om 01:11:35
Ik was laat binnen gekomen, maar het was een geslaagde avond.

Sfeer was relaxed en optreden was leuk.

Ik was juist erg vroeg en heb de boekpresentatie nog wel meegekregen, maar moest verder helaas 'voor het zingen de kerk uit'.

Hoewel de cartoonist natuurlijk de held van de avond was, vond ik de begeleidende voordrachten ook wel okay. (Zoals gezegd moest ik vroeg weg, maar die paar gesprekkies die ik nog gevoerd heb met andere bezoekers -waaronder volgens mij veel 020/030 en andere provincialen. Eén held suggereerde zelfs helemaal uit Marokko gekomen te zijn voor dit bezoekje aan Rotterdam- doen mij vermoeden dat daar de meningen enigzins over verdeeld zijn.)

Goed te horen dat de muziek ook cool was.

Tamza

#5
Heb nogal wat aanmerkingen op de voordrachten, maar heb geeneens zin om ze te benoemen. Vond Abbtoy verder echt een sympathieke en bijzonder lieve man. De meeste cartoons vind ik erg sterk en in een sick way zelfs mooi. Zaten ook wat cartoons tussen die ik persoonlijk wat onsmakelijk vond, maar dat is gewoon een kwestie van smaak. Ben erg blij met het exemplaar dat ik nu ook in mn bezit heb. Ook nog eens ingeleid met een gaaf tekeningetje erbij van een prachtig griezelige rotkop. Vet!

Thidrin was overigens ook leuk, ik vind alle bandleden echt overkomen als een paar superschatten bij elkaar, alleen al daarom gun je ze gewoon al het succes en plezier van de wereld. Die man met die fluit (door technische probleempjes werd zn fluitspel steeds onderbroken meskien) heeft mn hartje gestolen.

Complimenten ook voor Asis Aynan, die de presentaties presenteerde.

Thayouth

#6

Oef, dat Hollandse mannetje met die fluit 'yuthfayi thegg ur' met dat knullige en onhandige gestuntel van hem op het podium. Overduidelijk iemand die de spotlights schuwt, maar wier liefde voor muziek groter is dan zijn angst(en). Zelfs mijn cola-minnend hart smolt toen zijn fluitspel aanving.

De muziek van Thidrin vond ik erg mooi, helemaal toen Abbtoy meezong op die soort van klagerige, iets hoge toon ('rhend aqdim') waarin authentieke Berberliederen gezongen worden. Ik stond er als puriteins liefhebster van tribale muziek eigenlijk eerst een beetje afwijzend tegenover vanwege die overdaad aan Spaanse invloeden, maar na Rwezna was ik om.

De cartoons van Abbtoy (die ik tot nu toe gezien heb) zijn zonder twijfel met veel aandacht voor detail getekend en zijn boodschappen zijn op ingenieuze wijze verpakt in hele allegorische voorstellingen. Dat zijn kunstzinnig activisme aangewakkerd werd door die laffe aanslag in Madrid maakt hem en zijn idealistische motieven er alleen maar sympathieker op. Elk weldenkend, logisch redenerend mens kan immers niet anders dan deze minachting voor onschuldige mensenlevens en de sentimenten die tot zoiets leiden veroordelen. Wel vond ik de constante referentie naar 'baardapen' in a way ongepast. Bebaard en godsdienstig staan zeer zeker niet altijd synoniem voor hypocrieten die hun ascetische levenswijze willen opdringen aan anderen en zich superieur wanen ten opzichte van hun minder vrome/niet gelovige medeschepseltjes. Ook geloof ik niet dat broeder Salafist de Baard de grootste bedreiging vormt voor het voortbestaan van het Tmazight, Berbertradities en vrijheid, een van oudsher door Berbers gekoesterd en met hand en tand verdedigd goed. O.a. miseducatie is dat wel. Verder vond ik Bahara's uitbeelding van Abbtoy als martelaar die zich moedwillig aan het kruis laat nagelen een beetje ridicuul. Jezus N Imazighen ze3ma, hou op hoor. Abbtoy is een kunstenaar, a gifted one too. Meer moet je er ook niet van maken.

student1980

Citaat van: TheCFO op 25/05/2008 om 09:11:00
Citaat van: Samir! op 25/05/2008 om 01:11:35
Ik was laat binnen gekomen, maar het was een geslaagde avond.

Sfeer was relaxed en optreden was leuk.

Ik was juist erg vroeg en heb de boekpresentatie nog wel meegekregen, maar moest verder helaas 'voor het zingen de kerk uit'.

Hoewel de cartoonist natuurlijk de held van de avond was, vond ik de begeleidende voordrachten ook wel okay. (Zoals gezegd moest ik vroeg weg, maar die paar gesprekkies die ik nog gevoerd heb met andere bezoekers -waaronder volgens mij veel 020/030 en andere provincialen. Eén held suggereerde zelfs helemaal uit Marokko gekomen te zijn voor dit bezoekje aan Rotterdam- doen mij vermoeden dat daar de meningen enigzins over verdeeld zijn.)

Goed te horen dat de muziek ook cool was.

Serieus, was jij er ook?

TheCFO

Did I ever lie to you?

student1980

Citaat van: TheCFO op 26/05/2008 om 10:22:13
Did I ever lie to you?

Leuk!

Ik vond het een geslaagde avond. Mooi publiek en divers. De presentator stormde bij het laatste nummer (Ghatchi Rwazna) het podium af en rockte zich helemaal gek!

TheCFO

#10
Zeker mooi en divers, CFO says Hallo!

We (jij en ik) hebben zelfs nog handen geschud, maar je was zo 'bezig' dat ik geen zin had om nu 'over me eigen' te beginnen.

Zoals gezegd ben ik in de pauze verdwenen, maar tot dan heb ik een topavond gehad. Heb nu een gesigneerde versie van de cartoonbundel  in me kast staan.
CFO, merci, zeg maar!

Bades

Citaat van: student1980 op 26/05/2008 om 10:27:19
Citaat van: TheCFO op 26/05/2008 om 10:22:13
Did I ever lie to you?

Leuk!

Ik vond het een geslaagde avond. Mooi publiek en divers. De presentator stormde bij het laatste nummer (Ghatchi Rwazna) het podium af en rockte zich helemaal gek!

wah ussegh manis ithid jem3en....

ghas asahbi candeq n tsira...

maca baz!


Bades

Ik vond de muziek ook prachtig.

blijft minpuntje dat de cartoons er constant stonden. waande in me bij een mooi liedje gi Idurar van de Rif zie ik hirsi ali met haar skiny broek op de achtergrond :D

jammer dat er geen songteksten in de album staan.

ghatci (spelling op album kan beter) was een pracht nr.

Laysa

Ik heb er heel erg van genoten. Zowel van het optreden, Abbtoy, als de mensen.

Unite ow thee 010-020-030 en 038!!!! Alhoewel ik hier opmerk dat de 010 wel ERG gewild is hier. Zeg me eens hoe doe je dat toch CFO?

:D

tajrrumt

Citaat van: A3essas op 26/05/2008 om 12:46:59
Ik vond de muziek ook prachtig.

blijft minpuntje dat de cartoons er constant stonden. waande in me bij een mooi liedje gi Idurar van de Rif zie ik hirsi ali met haar skiny broek op de achtergrond :D

jammer dat er geen songteksten in de album staan.

ghatci (spelling op album kan beter) was een pracht nr.

Ik benhet met je eens... IK werd er ook een beetje door die cartoons (hoe veelzeggend ook ze zijn) afgeleid om meer van de prachtige liederen te genieten...