'De echte gentleman? Lees de Koran er maar op na'

Gestart door Berkoekes, 23/02/2008 om 13:05:46

Botermes

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:07:24
Nee ik vind het liedje nog steeds goed, omdat ik de diepere boodschap goed vindt, ook al is het gemaakt door ongelovigen.
Nou, dan kun je toch ook wel in overeenstemming komen met je ongelovige mede-imazighen om een gezamelijk doel na te streven, zolang ze jou en anderen in je geloof respecteren.

Señor Canardo

#46
Citaat van: allasian op 21/06/2009 om 18:16:22
Nou, dan kun je toch ook wel in overeenstemming komen met je ongelovige mede-imazighen om een gezamelijk doel na te streven, zolang ze jou en anderen in je geloof respecteren.

Ja over een liedje en andere zaken kan ik nog wel hetzelfde vinden als een ongelovige. Maar ik kan nooit in overeenstemming komen met een ongelovige over de manier waarop hij of zij vaak het snelle leventje wil leiden > Life in The Fast Lane

Señor Canardo

Ik heb TamurtIno een vraag gesteld en nog geen antwoord op gekregen, maar ik wil jou dezelfde vraag voorleggen:

Zou je willen dat Imazighen en Arabieren vreedzaam naast elkaar kunnen wonen in eenzelfde samenleving?

Botermes

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:23:37
Ik heb TamurtIno een vraag gesteld en nog geen antwoord op gekregen, maar ik wil jou dezelfde vraag voorleggen:

Zou je willen dat Imazighen en Arabieren vreedzaam naast elkaar kunnen wonen in eenzelfde samenleving?
Imazighen en Arabieren leven al vreedzaam naast elkaar. Alleen vind ik dat dat niet tenkoste moet gaan van  amazigh-identiteiten en taal vind ik daar een onmisbaar element van die dreigt verloren te gaan. We hebben al zoveel aan taal verloren, dat accepteer ik, maar genoeg is genoeg.

Botermes

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:21:05
Ja over een liedje en andere zaken kan ik nog wel hetzelfde vinden als een ongelovige. Maar ik kan nooit in overeenstemming komen met een ongelovige over de manier waarop hij of zij vaak het snelle leventje wil leiden > Life in The Fast Lane
Het ging er ook niet om of jij in overeenstemming bent op de manier waarop iemand zijn leven leidt maar of je in overeenstemming kan zijn om een gezamelijk doel na te streven.

Señor Canardo

#50
Citaat van: allasian op 21/06/2009 om 18:31:13
Imazighen en Arabieren leven al vreedzaam naast elkaar. Alleen vind ik dat dat niet tenkoste moet gaan van  amazigh-identiteiten en taal vind ik daar een onmisbaar element van die dreigt verloren te gaan. We hebben al zoveel aan taal verloren, dat accepteer ik, maar genoeg is genoeg.

Een vreedzame samenleving met Imazighen en Arabieren is in Marokko nog ver te zoeken. Je hebt aan de ene kant een Arabische elite die de Islam gebruikt om de Amazigh identiteit aan banden te leggen > onder meer door de Amazightaal te verkrachten en het Arabisch als superieur daarvan te stellen. Aan de andere kant heb je ook een groep "bewuste" Imazighen die hun oorsprong gebruiken om alles wat Arabisch aan banden te leggen > de Islam wordt afgedaan als een Arabisch product en ze zien daar liever een Westerse vorm van atheïsme voor in de plaats terug.

Daarom heb ik in een vorige post gesteld wat ik zo sterk vond aan het stukje van Moel Jabr:

Citaat van: incognito op 20/06/2009 om 11:22:49
Maar wat ik zo sterk vindt aan het "shitverhaal" is dat Moel Djabir er expliciet bij zet dat niet alleen sommige Arabieren het gevaar kunnen vormen, maar tevens ook sommige Imazighen die hun Amazigh identiteit tot het allerheiligst maken en daardoor een gevaar vormen voor de eenheid van een samenleving.    

Señor Canardo

#51
Citaat van: allasian op 21/06/2009 om 18:34:39
Het ging er ook niet om of jij in overeenstemming bent op de manier waarop iemand zijn leven leidt maar of je in overeenstemming kan zijn om een gezamelijk doel na te streven.

Ik had het volgens mij duidelijk vermeld, maar bij deze nogmaals:

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:21:05
Ja over een liedje en andere zaken kan ik nog wel hetzelfde vinden als een ongelovige...

Dus ik kan wel degelijk in overeenstemming zijn met een ongelovige indien ik ook het doel deel met deze ongelovige.

Botermes

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:43:46
Een vreedzame samenleving met Imazighen en Arabieren is in Marokko nog ver te zoeken. Je hebt aan de ene kant een Arabische elite die de Islam gebruikt om de Amazigh identiteit aan banden te leggen > onder meer door de Amazightaal te verkrachten en het Arabisch als superieur daarvan te stellen. Aan de andere kant heb je ook een groep "bewuste" Imazighen die hun oorsprong gebruiken om alles wat Arabisch aan banden te leggen > de Islam wordt afgedaan als een Arabisch product en daar liever een Westerse atheisme voor in de plaats willen zien.

Daarom heb ik in een vorige post gesteld wat ik zo sterk vond aan het stukje van Moel Jabr:

Hij vertoont wel de trekken van die arabische elite door  oa de geschiedenis proberen te bagataliseren en verdoezelen en te stellen dat we in het hiernamaals Arabisch gaan spreken.

Señor Canardo

#53
Citaat van: allasian op 21/06/2009 om 18:53:05
Hij vertoont wel de trekken van die arabische elite door te oa de geschiedenis proberen te bagataliseren en verdoezelen en te stellen dat we in het hiernamaals Arabisch gaan spreken.

Of hij daadwerkelijk tot die Arabische elite behoort en/of diezelfde ideeen deelt, kom je maar op 1 manier achter en dat is door meer met hem in discussie te treden. Dus voordat je zijn mening als "shitverhaal" bestempeld en hem gelijk in het rijtje schaart van vijanden van de Amazigh zul je hem moeten uithoren en daarop zou ik pas mijn conclusie baseren.


Botermes

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 19:01:19
Of hij daadwerkelijk tot die Arabische elite behoort en/of diezelfde ideeen deelt, kom je maar op 1 manier achter en dat is door meer met hem in discussie te treden. Dus voordat je zijn mening als "shitverhaal" bestempeld en gelijk in het rijtje schaart van vijanden van de Amazigh zul je hem moeten uithoren en daarna pas jouw conclusie trekken.
Ik heb toch zijn verhaal gelezen. Ik ben toch niet scheel, jij wel dan ? Ik heb ook geen zin om zijn citaten te quoten maar hij schrijft duidelijk dat we in het hiernamaals Arabisch gaan spreken, een legertje maar geen invasie dat de Islam kwam verspreiden, Arabisch de taal van het geloof is. Allemaal kenmerken van de Arabische elite.

Botermes

Het zijn de gedachten van de Arabische elite waarmee ons (heel het Marokkaans volk, inclusief Algerije, Libïe en Tunesie) volk sinds de komst van de islam (of beter gezegd de komst van de Arabieren) geïndoctrineerd is.

TamurtIno

#56
Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:23:37
Ik heb TamurtIno een vraag gesteld en nog geen antwoord op gekregen, maar ik wil jou dezelfde vraag voorleggen:

Zou je willen dat Imazighen en Arabieren vreedzaam naast elkaar kunnen wonen in eenzelfde samenleving?
Weet je waarom ik geen antwoord gaf? Ik vind het geen slim vraag.

Verwacht je van mij dat ik hier ga zeggen dat ik voor de oorlog ben? Welke gek in de wereld zegt dat hij van haten en oorlog houdt?
Zelfs mensen die van oorlog houden zeggen dat ze liever vrede willen maar de andere partij houdt niet van vrede. Twee partijen vechten tegen elkaar en iedereen beweert dat hij vrede wil en de andere wil oorlog. 




Botermes

#57
Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 18:43:46
Een vreedzame samenleving met Imazighen en Arabieren is in Marokko nog ver te zoeken.
Ik begrijp echt niet hoe je tot dit beeld komt. Niet imazighen en arabieren maar beter gezegd amazightaligen en arabischtaligen leven sterken nog vreedzaam MET elkaar ipv naast elkaar. Het is alleen zo dat de amazigh-identiteit en talen daar onder te lijden hebben omdat de autoriteiten streven naar 1 type model Marokkaan waarbij de arabische taal en identiteit  boven alles staat, al zeggen ze dat geloof op de eerste plaats komt.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 21/06/2009 om 21:24:04
Het is alleen zo dat de amazigh-identiteit en talen daar onder te lijden hebben omdat de autoriteiten streven naar 1 type model Marokkaan waarbij de arabische taal en identiteit  boven alles staat, al zeggen ze dat geloof op de eerste plaats komt.

En daarom vind ik dat er nog geen vreedzame coexistentie is bereikt op nationaal niveau tussen Imazighen en Arabieren of zoals jij zelf ook opmerkt Amazightaligen en Arabischtaligen.

Botermes

Citaat van: incognito op 21/06/2009 om 21:43:28
En daarom vind ik dat er nog geen vreedzame coexistentie is bereikt op nationaal niveau tussen Imazighen en Arabieren of zoals jij zelf ook opmerkt Amazightaligen en Arabischtaligen.
Ja helemaal mee eens, op het gebied van taal en identiteit is er geen vreedzame coexistentie bereikt. Zolang Het Tamazight geen officieel status krijgt en amazighnamen verboden zijn blijft dat zo.