'De echte gentleman? Lees de Koran er maar op na'

Gestart door Berkoekes, 23/02/2008 om 13:05:46

Berkoekes

De echte gentleman? Lees de Koran er maar op na
deVerdieping | podium | 22-02-2008

Mohammed Benzakour, columnist en schrijver

De Amerikaan Mansfield komt met een beeld van de man dat niet nieuw is, maar dat al door de oude geschriften werd gepropageerd. Het traditionele feminisme vertoont steeds meer barsten. Niet op de laatste plaats als gevolg van charges uit eigen kring. Wetenschappers als Sarah Blaffer Hardy, Anne Dickson en Naomi Wolf verkondigen dat het good old feminism zich onderhand akelig in de staart bijt. Door de opgeschroefde scorings- en prestatiedrang is er een generatie vrouwen gekweekt die hopeloos met zichzelf in de knoop ligt. De topbaan is bereikt, maar het diepere geluksgevoel blijft uit. Ze pleiten voor een feminien feminisme, dat meer oog heeft voor de ’vrouweigen besognes’. Zorg mag geen zeurderig agendapunt meer zijn en emoties mogen best getoond worden om een zakelijk doel te bereiken. De ware feminist, zeggen ze, neemt het op voor jonge moeders.

Aan deze tafel is sinds kort een man aangeschoven. Hij bepleit hetzelfde, zij het spiegelbeeldig: over de man. Harvey Mansfields ’Manliness’ is qua thematiek en onderbouwing even superieur als controversieel.

Samengevat is zijn studie een aanklacht tegen de sekseneutrale samenleving waarin veel mannen de weg ietwat zijn kwijtgeraakt. Mannen weten niet zo goed meer wat mannelijkheid inhield. En dus is na de verwijfde metroman de beurt aan de retroman; de man van strijd, moed, roekeloosheid en zelfverzekerdheid. De gentleman die zijn kracht inzet in dienst van het zwakke en kwetsbare. De bonafide seigneur die behoedt en veiligheid biedt. De heer van deugd en eer â€" weet u nog? Daar hoort dan een echte dame bij; een trouwe wederhelft, die behulpzaam is, onvermoeibaar, zorgzaam, emotioneel, en wars van egoïsme en materialisme.

De literatuurlijst is indrukwekkend, de hordes filosofen, kunstenaars en aanvoerders doen je duizelen; van Nietzsche tot Huxley, van Aristoteles tot Hemingway, van Freud tot Caesar. Wat aan deze erudiete overdaad het meest frappeert is niet de overdaad, maar juist het hiaat. Want waar alle grote denkers ruim baan krijgen, komen de heilige geschriften er bekaaid vanaf. De Bijbel moet het doen met vier vermeldingen â€" geen enkel citaat. En wat te denken van de Koran? Nul keer geciteerd. En Mohammed, hoe vaak passeert hij de revue? Nul keer.

Een buitengewone lacune. Want wie de boodschap van Mansfield dieper tot zich laat doordringen, verschoond van alle feministische reflexen, ziet levensgrote parallellen met de heilige geschriften.

Ik beperk mij tot de Koran. In alle voorkomende man-vrouw issues vertrekt Allahs Woord vanuit één idee: man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijkvormig. Waar in de islamitische regelgeving een onderscheid wordt gemaakt, betreft het (in)direct de biologische eigenheden. Prehistorisch is dat niet. De Hollywood-traan van Hillary Clinton is uitgelegd als een teken van ’kracht’. Had Obama daar staan grienen, hij kon zijn biezen pakken.

Zo zegt soera 4-34 „De mannen zijn de onderhouders en beschermers van de vrouwen*”, wat algemeen geïnterpreteerd wordt als verwijzing naar de kwetsbaarheid van vrouwen als potentiële draagsters van nieuw leven. Daarom garandeert de islam elke vrouw een bijzondere waardigheid. Enerzijds kan zij niet gedwongen worden om voor haar eigen onderhoud te gaan werken (ter voorkoming van prostitutie). Anderzijds wordt de vrouw niet gehinderd om binnen of buitenshuis betaald werk te verrichten en heeft ze recht op zelfontplooiing en onderwijs. De Koran leert dat man en vrouw complementair zijn en niet zonder elkaar kunnen. „Mannen en vrouwen zijn elkaars beschermende vrienden”, soera 9-71. Idealiter, gelijk yin en yang, delen ze zelfs elkaars eigen-schappen. Zo wordt de ontvankelijkheid van de profeet voor de goddelijke openbaring gezien als een essentieel vrouwelijke eigenschap. Mohammed was een ongeletterde man die nog nooit een boek had gelezen. Zijn geest was, bij wijze van spreken, even maagdelijk als de schoot van Maria bij de ontvangenis.

Wel wijst de Koran op een zekere taakverdeling, vooral om te beletten dat het kroost de dupe wordt van financiële wedijver tussen man en vrouw. Maar steeds draait het om de veiligheid en respectabiliteit van de vrouw die primair in handen ligt van de man.

Klinkt in ’Manliness’ niet hetzelfde, zij het intellectueel-wetenschappelijk gekleurd? Rest dus na 388 uitputtende bladzijden de vraag: waarom toch heeft de hooggeleerde Mansfield zijn heilige schatplichtigheid zo grandioos verloochend?

Trouw

miss.F.

Ik moet zeggen dat ik het wel interessant vindt: de ontwikkeling van nu, dat merk ik ook bij mezelf. Ik vind de (metro-)mannen van tegenwoordig  als tamme watjes overkomen. Die scheidslijn lijkt er nauwelijks te zijn.


azultje

De koran is een onderdrukkend sprookjesboek en elk Amazigh die er mee bezighoudt moet uit Marokko vertrekken.
Wij riffies aanbidden enkel het Azul ;)

Wij onderdrukken geen homo's, bij ons staan ze zelfs hoger dan hetero's die een goed voorbeeld aan ze mogen nemen en in deze prachtige wereld mogen komen om een voorbeeld te nemen aan echte mannen ;)

weg met de ahlanisten!

Morena

#3
Citaat van: azultje op 18/06/2009 om 15:21:15
De koran is een onderdrukkend sprookjesboek en elk Amazigh die er mee bezighoudt moet uit Marokko vertrekken.
Wij riffies aanbidden enkel het Azul ;)

Wij onderdrukken geen homo's, bij ons staan ze zelfs hoger dan hetero's die een goed voorbeeld aan ze mogen nemen en in deze prachtige wereld mogen komen om een voorbeeld te nemen aan echte mannen ;)

weg met de ahlanisten!
Nou dan blijven er heel weinig imazighen over he. Daar heb je ook niets aan. Niks wij, spreek voortaan voor jezelf.

Homo's hoger dan hetero's? Mens, je bent echt de weg kwijt.

Botermes

Citaat van: Morena op 18/06/2009 om 17:26:55
Nou dan blijven er heel weinig imazighen over he. Daar heb je ook niets aan. Niks wij, spreek voortaan voor jezelf.

Homo's hoger dan hetero's? Mens, je bent echt de weg kwijt.
Ik denk dat dit juist een anti-amazigh persoon is die  zoveel mogelijk wil overdrijven en imazighen graag zo wil zien overkomen.

TamurtIno

Citaat van: azultje op 18/06/2009 om 15:21:15
Wij riffies aanbidden enkel het Azul ;)
Ben je niet een van de Arabische fascisten op Marokko.nl?

Hoe zo aanbidden van Azul?
Weet je wat Azul is?


TamurtIno

#6
Citaat van: allasian op 19/06/2009 om 11:43:22
Ik denk dat dit juist een anti-amazigh persoon is die  zoveel mogelijk wil overdrijven en imazighen graag zo wil zien overkomen.
Klopt, dit soort berichten worden op Marokko.nl gepost door Arabische racisten en hun broeders onder Berber-moslim-fascisten. "Aanbidden van AZul" heeft geen betekenis. Je kunt "Hallo" ook nooit aanbidden.

Ik denk zelfs dat ik weet wie hij is. In Marokko.nl staat hij bekend als nuclaire.
Bijna in alle zijn berichten zegt hij "Rifies aanbidden azul... Riffies aanbieden Boeseidon".

Hij is ook de enige die het woord "Riffies" gebruikt. (Rifijnen en Nederlanders gebruiken het woord Riffies niet). Eerste  was hij een "zij" ( Sousi vader en Japanse moeder, zei ze toen".)

In zijn bericht hierboven verwijst hij ook naar homo's. Nuclaire noemde bewuste Imazighen vaak homo's, azuls, aanbidders van Azul en Boeseidoen.

CiteerNuclear
07-07-2008, 14:15
tfoe die kut riffies...gaan het nu als. ...drugspand gebruike
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2065263.html

CiteerNuclear
28-01-2009, 11:34
Ga ergens anders knippen en plakken..:maf:

ga ga a azul ze3ma met jullie berber indentiteit izan
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2417052.html
Een van de pm die hij mij een keer heeft gestuurd was: "Ik wens jullie azul Riffies aanbidders van Dihya en Boeseidon kanker"






Botermes

#7
Je moet in iedergeval dat soort volk geen aandacht geven, 9a yini, die zijn niks waard. Wat is Marokko.nl nou ?, die vlooienkoppen. Ik kom daar in iedergeval niet.

Señor Canardo

Alle mensen die nog steeds in wij- en zij-termen denken vormen een bedreiging voor de identiteit van de Imazighen.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 20/06/2009 om 00:51:19

...Wat is Marokko.nl nou ?, die vlooienkoppen. Ik kom daar in iedergeval niet.
Maar als ze hier met die vieze trucjes komen...


Het zijn niet alleen maar vlooienkoppen wat daar komt > lees voor jezelf maar wat moel djabir te zeggen heeft in diezelfde discussie:

a3oedoebillahi mina shaytaan iradjiem!

mensen lees goed wat er staat! laat je niet misleiden over door die strelende woorden die de haat naar jullie geloof wat eigenlijk sterk wordt aangewakkerd in zulke teksten camoufleert. hij praat goed over abdelkrim el khattabi alsof hij een vriend van hem is. maar als jullie het leven en idologie van abdelkrim bestuderen dan zal je erachter komen dat abdelkrim zulke mensen juist HAAT! abdelkrim was niet alleeb maar een riffi. hij was een ware moslim!!!!! dat lees ik niet in de tekst. deze tekst wekt ook een beeld op alsof de arabieren die naar noord afrika trokken kwamen om te domineren. ZE KWAMEN DE ISLAM VERSPREIDEN!!!! het was maar een legertje en niet een complete invatie van een hele natie uit het midden oosten. lees lees lees en je zult erachterkomen hoe het zal. de zogenamde "arabieren" die ALLE moslims in marokko onderdrukken. ja je leest het goed "alle" moslims. dus ook de moslims in dagalia hebben het moeilijk. deze zogenaamde "arabieren" zijn geen arabieren. het zijn allemaal amazigh van afkomst. de voertaal in marokko is arabisch. marokko bestaat uit verschillende groepen amazigh. je hebt niet alleen de riffeinen (die overigens ook al verschil hebben in taal, in nador spreken praten ze al anders al in el hoceima) maar ook heb je de shlo7 van de atlas, de soesies en de gelmiem. arabisch is dus een makkelijke brug tussen al die verschillende talen. en het is de taal van onze geloof! we gaan deze taal ook in het hiernamaals spreken. maar als mensen liever 5 of 6 verschillende hoofdtalen willen in een land dan doe het en kijk maar hoe moeilijk het zal zijn en verdeeldheid zal alleen maar worden versterkt. kijk alleen maar naar belgie waar ze 2 talen spreken. die 2 groepen haten elkaar en kunnen elkaars bloed wel drinken alleen maar omdat ze andere talen spreken. de amazigh zijn gewoon moslims en dat zal inshallah nooit veranderen. dat is wat mensen zoals de personen in de tekst willen. afstan doen van het geloof. de islam wordt door zulke mensen sterk verbonden aan de arabieren en er wordt een beeld van de arabieren gewekt dat ze amazigh willen asimileren. de arabieren hebben veel betekent voor de islam in het begin ervan. tijdens het leven van de profeet (saw) en misschien een of 2 generaties erna. de rest van de islamitische succesen zijn allemaal door NIET-ARABIEREN geboekt. de invatie van spanje was te danken aan de amazight. de verdedigen tegen de kruisvaarders werd geleid door een koerd. sallahoedina ayoebie. de turken hebben de islam vrder verspreid en verdedigd. de islam is geen ARABIER! wij zijn allemaal moslims. de amazigh zijn een belangrijke schakel ervan. vergeet niet dat voor abdelkrim el khattabi de amazigh verenigde er toen vaak stammen oorlogen waren tussen dorpen. net als wat je nu zien in kenia. dus zo een mooiweer plaatje zoals het door deze verrader wordt geschetst was het ook niet. de echte vijand in marokko zijn de monafiqs die de macht hebben. geloof me niemand van hun wil wat weten van de islam. ze hebben allemaal de duurste wisky collectie thuis en zorgen ervoor de de moslims nooit aan de macht komen. laat je niet misleiden door die geselecteerde moslim partij die toch geen macht heeft en ook niet tegen de zittende macht zal ingaan. de echte partij zoals die van sheikt yassin is verboden in marokko.

kortom je mag trots zijn op wie je bent en je cultuur en afkomst koesteren. maar vergeet niet dat je op eerste plaats moslim bent. ik neem aan dat Allah(swt) de belangrijkste in je leven is. teksten zoals deze willen dat veranderen. ze doen alsof het amazigh zijn heiliger is als je geloof. blijf nadenken broeders en zusters en laat shitaan je niet overmeesteren.

http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2417052.html

Botermes

#10
Wat moet ik hier van zeggen ? Ik vind het haast ongeloofelijk dat zo`n weldenkende jongen als jij zo`n shit-verhaal beaamt. Wat heeft jou zo bedwelmd ? Die moel djabir geeft zelf toe het complete artikel niet gelezen te hebben maar slechts enkele regels. Zodra iemand het gaat hebben over (lees) een amazigh-identiteit voelen ze zich meteen aangevallen, pfff. Ik probeer dit soort lui tegenwoordig meer te ontwijken.
Het is zoals Sting zegt in an englishman in NY " confront your enemies, avoid them when you can, a gentleman will walk but never run."om er toch maar weer een kleine ontopic draai aan te geven.
Niemand hoeft mij te komen vertellen wie of wat ik op de eerste plaats ben of moet zijn. Of er wel een eerste plaats voor mij is laat even achterwege.
Weet je wel hoe vaak ik dit soort gezwets aanheb moeten horen/lezen ?
Wat nou "De arabieren kwamen de islam verspreiden" ?
Wat de Arabische veroveraars kwamen doen staat (hoop ik) los van de Islam opzich.
Ik probeer wat de Arabische veroveraars andere bevolkingsgroepen hebben aan gedaan niet te exploiteren en het liefst wil ik dat vergeten en ja, het is zo lang geleden,  maar het zijn juist de mensen die steevast blijven ontkennen die mij telkens doen terugkomen op de pijnlijke geschiedenis.
Men moet gewoon ophouden met het "verspreiden van Islam" als alibi te gebruiken.


Botermes

#11
Men moet mijn etniciteit niet onlosmakelijk proberen te koppelen aan een geloof. Want zoals je weet staat een arabische identiteit ook los van 1 geloof/levensbeschouwing en iemand die een beetje kan nadenken heeft dat voorbeeld niet eens nodig. Waarom zou een amazigh-identiteit dan wel onlosmakelijk moeten zijn verbonden met een geloof ? Het is juist die indoctrinatie die vernietigend is.
Ik accepteer elke amazigh ongeacht levensbeschouwing/geloof, geografische afkomst, huidskleur, etc . Dus de keus is aan jou of je dat ook kunt.

TamurtIno

#12
Citaat van: incognito op 20/06/2009 om 03:14:52
Het zijn niet alleen maar vlooienkoppen wat daar komt > lees voor jezelf maar wat moel djabir te zeggen heeft in diezelfde discussie:

a3oedoebillahi mina shaytaan iradjiem!

mensen lees goed wat er staat! laat je niet misleiden over door die strelende woorden die de haat naar jullie geloof wat eigenlijk sterk wordt aangewakkerd in zulke teksten camoufleert. hij praat goed over abdelkrim el khattabi alsof hij een vriend van hem is. maar als jullie het leven en idologie van abdelkrim bestuderen dan zal je erachter komen dat abdelkrim zulke mensen juist HAAT! abdelkrim was niet alleeb maar een riffi. hij was een ware moslim!!!!! dat lees ik niet in de tekst. deze tekst wekt ook een beeld op alsof de arabieren die naar noord afrika trokken kwamen om te domineren. ZE KWAMEN DE ISLAM VERSPREIDEN!!!! het was maar een legertje en niet een complete invatie van een hele natie uit het midden oosten. lees lees lees en je zult erachterkomen hoe het zal. de zogenamde "arabieren" die ALLE moslims in marokko onderdrukken. ja je leest het goed "alle" moslims. dus ook de moslims in dagalia hebben het moeilijk. deze zogenaamde "arabieren" zijn geen arabieren. het zijn allemaal amazigh van afkomst. de voertaal in marokko is arabisch. marokko bestaat uit verschillende groepen amazigh. je hebt niet alleen de riffeinen (die overigens ook al verschil hebben in taal, in nador spreken praten ze al anders al in el hoceima) maar ook heb je de shlo7 van de atlas, de soesies en de gelmiem. arabisch is dus een makkelijke brug tussen al die verschillende talen. en het is de taal van onze geloof! we gaan deze taal ook in het hiernamaals spreken. maar als mensen liever 5 of 6 verschillende hoofdtalen willen in een land dan doe het en kijk maar hoe moeilijk het zal zijn en verdeeldheid zal alleen maar worden versterkt. kijk alleen maar naar belgie waar ze 2 talen spreken. die 2 groepen haten elkaar en kunnen elkaars bloed wel drinken alleen maar omdat ze andere talen spreken. de amazigh zijn gewoon moslims en dat zal inshallah nooit veranderen. dat is wat mensen zoals de personen in de tekst willen. afstan doen van het geloof. de islam wordt door zulke mensen sterk verbonden aan de arabieren en er wordt een beeld van de arabieren gewekt dat ze amazigh willen asimileren. de arabieren hebben veel betekent voor de islam in het begin ervan. tijdens het leven van de profeet (saw) en misschien een of 2 generaties erna. de rest van de islamitische succesen zijn allemaal door NIET-ARABIEREN geboekt. de invatie van spanje was te danken aan de amazight. de verdedigen tegen de kruisvaarders werd geleid door een koerd. sallahoedina ayoebie. de turken hebben de islam vrder verspreid en verdedigd. de islam is geen ARABIER! wij zijn allemaal moslims. de amazigh zijn een belangrijke schakel ervan. vergeet niet dat voor abdelkrim el khattabi de amazigh verenigde er toen vaak stammen oorlogen waren tussen dorpen. net als wat je nu zien in kenia. dus zo een mooiweer plaatje zoals het door deze verrader wordt geschetst was het ook niet. de echte vijand in marokko zijn de monafiqs die de macht hebben. geloof me niemand van hun wil wat weten van de islam. ze hebben allemaal de duurste wisky collectie thuis en zorgen ervoor de de moslims nooit aan de macht komen. laat je niet misleiden door die geselecteerde moslim partij die toch geen macht heeft en ook niet tegen de zittende macht zal ingaan. de echte partij zoals die van sheikt yassin is verboden in marokko.

kortom je mag trots zijn op wie je bent en je cultuur en afkomst koesteren. maar vergeet niet dat je op eerste plaats moslim bent. ik neem aan dat Allah(swt) de belangrijkste in je leven is. teksten zoals deze willen dat veranderen. ze doen alsof het amazigh zijn heiliger is als je geloof. blijf nadenken broeders en zusters en laat shitaan je niet overmeesteren.

http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2417052.html


Bekende manier van denken om de waarheid te verbergen. Zijn tekst is een lul-verhaal. Maar goed, Marokko.nl is ook geen site van slimme mensen.

Arabieren kwamen helemaal geen islam verspreiden en Arabische Marokkanen zijn helemaal geen Imazighen. Die Arabische Marokkanen vinden het een belediging als je tegen ze zegt dat ze van Amazigh afkomst zijn.  Daarnaast geven sommige Arabieren zelf toe dat Marokko Imazighen discrimineert. Dat Marokkaanse regering iedereen onderdrukt en discrimineert op dezelfde manier is ook onzin verhaal.



TamurtIno

Citaat van: allasian op 20/06/2009 om 05:05:52
Waarom zou een amazigh-identiteit dan wel onlosmakelijk moeten zijn verbonden met een geloof ?
Om haat te zaaien tussen Imazighen onderling en Imazighen te verdelen in groepen. Deze is Joods en dus de vijand van de Ummah. . De andere is christenen en buigt voor westerlingen. Die is ongelovig en moet dood. De vierde krijgt zelf God toegewezen die ze Azul noemen.
Verdeel een heers.