'De echte gentleman? Lees de Koran er maar op na'

Gestart door Berkoekes, 23/02/2008 om 13:05:46

Señor Canardo

#105
Citaat van: TheCFO op 02/07/2009 om 07:55:26
Begrijp je zelf niet wat jouw engelse tekst zegt?

Er staat dat een man verplicht zijn vrouw moet straffen. En dat hij die taak niet licht mag opvatten.

Extreem vrouwonvriendelijk zoals gezegd, ook al is de straf zelf redelijk beschaafd.

Dat jij en die voddendokter dat verkopen als bewijs voor de vrouwvriendelijkheid van de Islam, bevestigt hoe wanhopig jullie manier van redeneren is.

Mijn "wanhopige" manier van redeneren baseer ik echter wel op bestaande taalregels, jou daarentegen wil ik vriendelijk verzoeken om je Engelse leesvaardigheid ff een dezer dagen op te frissen. Als een zin in het Engels namelijk begint met het woord If > If you are forced to place punishment upon your wife, then let it be by staying away from her at bedtime. Dan is de Nederandse vertaling > Indien je gedwongen voelt om je vrouw te straffen, doe dit door niet het bed te delen met haar.

If op zijn Engels en indien op zijn Nederlands geven altijd een mogelijkheid of keuze weer en niet zoals jij interpreteert dat het verplicht is om als moslim gentleman je vrouw te straffen. Maar ach, eigenlijk kan ik jou niks kwalijk nemen > de vertaling van het Engelse If zorgt in veel gevallen voor taalproblemen bij Nederlandstaligen. Ook ik heb die fout meerdere malen gemaakt… tot ik in de 2e brugklas zat. Om jouw ff op weg te helpen > http://www.languagelab.nl/stijlgids/258

Citaat van: TheCFO op 02/07/2009 om 07:55:26
Ik vind sommige onderdelen van de lijst inhoudelijk erg verwerpelijk. Dat middeleeuwse gedoe hierboven met verplicht straffen en zo, is gewoon moreel onwenselijk.

Dergelijke achterhoedegevechten rondom vrouwenrechten door religieuze mannetjes die de grip op modern life verliezen zijn natuurlijk gewoonweg treurig, maar waarschijnlijk fact of life.

Ziekelijk is uberhaupt de wens op om basis van lijstjes te willen leven. Zelfs jij ziet het toch aan deze lijst. Jij komt redelijk intelligent over, moest jij niet proesten van de lach, toen je dit voor het eerst onder ogen kwam?

Zo'n gast die verplicht religieus straffen, schrikken bij binnenkomst, uit je bek stinken allemaal in 1 lijst zet, is toch gewoon hilarisch? Die man zet zichzelf toch volstrekt voor joker -en jij dus ook in de rebound- door dit serieus te menen?

Jij verwijt mij gebrek aan empathie voor jullie reli's, maar wat voor soort hersenlozen heeft wat aan deze lijst?

Ken jij een iemand die deze lijst in real life gebruikt? Heb jij hem helemaal uit je hoofd geleerd?
Ik verwacht eigenlijk twee keer een nee, op deze vragen en dat is wat mij betreft het einde van deze lijst.

Hilarisch en verwerpelijk in een, zie daar de religieuze mens!

Verder dan wat loze kreten als Middeleeuws, verwerpelijk en moreel onwenselijk kom je helaas niet. Van enige motivatie of onderbouwing van die bigtalk van jou ontbreekt elk spoor. Zoals ik wel vaker heb gemerkt bij jouw posts hier op dit forum.

Citaat van: TheCFO op 02/07/2009 om 07:55:26
Nogal gezond lijkt me dat, dat als je pissig op me bent -meestal onterecht natuurlijk- dat we dan niet gaan liggen ***ken.

Je vindt het "nogal gezond" dat je je onvrede kunt uiten binnen een relatie op precies dezelfde manier zoals Dr. Marwaan Al-Qaisee ook voorschrijft in zijn nr. 17 van de Family Etiquettes. Desondanks vindt je het hilarisch en verwerpelijk om je te houden aan een vooraf opgestelde lijstje.

Señor Canardo

Dat de Profeet vzmh een cruciale rol heeft gespeeld op de vooruitstrevende manier waarop moslims hun vrouwen dienen te behandelen, blijkt uit verschillende uitspraken die aan hem worden toegeschreven >

- A virtuous wife is a man's best treasure.

- The rights of women are sacred. See that women are maintained in the rights assigned to them.

- He is the most perfect Muslim whose disposition is best; and the best of you are they who behave best to their wives.

- Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.

- A Muslim must not hate his wife; and if he be displeased with one bad quality in her, then let him be pleased with another that is good.

- I (Muaviyah b. Haidah) said, O Apostle of God! What is my duty to my wife? He said, That you give her to eat as you eat yourself, and clothe her as you clothe yourself; and do not slap her in the face nor abuse her, nor separate yourself from her in displeasure.

- Among my followers the best of men are those who are best to their wives, and the best of women are those who are best to their husbands. To each of such women is set down a reward equivalent to the reward of a thousand martyrs. Among my followers, again, the best of women are those who assist their husbands in their work, and love them dearly for everything, save what is a transgression of Allah's laws.

http://www.guidetosalvation.com/Website/women-wives.htm


TheCFO

Citaat van: incognito op 04/07/2009 om 17:08:43
Mijn "wanhopige" manier van redeneren baseer ik echter wel op bestaande taalregels, jou daarentegen wil ik vriendelijk verzoeken om je Engelse leesvaardigheid ff een dezer dagen op te frissen. Als een zin in het Engels namelijk begint met het woord If > If you are forced to place punishment upon your wife, then let it be by staying away from her at bedtime. Dan is de Nederandse vertaling > Indien je gedwongen voelt om je vrouw te straffen, doe dit door niet het bed te delen met haar.

If op zijn Engels en indien op zijn Nederlands geven altijd een mogelijkheid of keuze weer en niet zoals jij interpreteert dat het verplicht is om als moslim gentleman je vrouw te straffen. Maar ach, eigenlijk kan ik jou niks kwalijk nemen > de vertaling van het Engelse If zorgt in veel gevallen voor taalproblemen bij Nederlandstaligen. Ook ik heb die fout meerdere malen gemaakt… tot ik in de 2e brugklas zat. Om jouw ff op weg te helpen > http://www.languagelab.nl/stijlgids/258

Oh, dus de man hoeft niet te straffen? Geen wonder dat jij twee brugklassen nodig had.

Citaat van: incognito op 23/06/2009 om 15:29:59
13. Do not give little importance to implementing the punishment required for any acts in opposition to the Religion, which your wife has committed, whether it is in the home or outside it.
(...)
17. If you are forced to place punishment upon your wife, then let it be by staying away from her at bedtime. And do not boycott her except that it is done within the household. And avoid using foul language, insulting her, beating her and describing her with repulsive names. For these matters do not befit an exemplary husband.

TheCFO

Citaat van: incognito op 04/07/2009 om 17:08:43
Je vindt het "nogal gezond" dat je je onvrede kunt uiten binnen een relatie op precies dezelfde manier zoals Dr. Marwaan Al-Qaisee ook voorschrijft in zijn nr. 17 van de Family Etiquettes. Desondanks vindt je het hilarisch en verwerpelijk om je te houden aan een vooraf opgestelde lijstje.
Ja, want je schijnt maar niet te begrijpen dat ik de straf niet bijzonder barbaars vind, maar slechts het feit dat je de man dwingt de vrouw te straffen en zulke lijstjes maakt, das hilarisch.

TheCFO

Citaat van: incognito op 04/07/2009 om 17:08:43
Verder dan wat loze kreten als Middeleeuws, verwerpelijk en moreel onwenselijk kom je helaas niet. Van enige motivatie of onderbouwing van die bigtalk van jou ontbreekt elk spoor. Zoals ik wel vaker heb gemerkt bij jouw posts hier op dit forum.
Wat begrijp je niet vriend?

TheCFO

Citaat van: incognito op 04/07/2009 om 17:38:29
- Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.

Ook erg vrouwvriendelijk in jouw wereldbeeld waarschijnlijk.

TheCFO

Mocht de door jou blijkbaar nog onbegrepen engelse tekst inderdaad stellen dat de man  verplicht de vrouw moet straffen -ook al is het maar pikstraf-, ben jij dan met me eens dat die voddenboer vrouwonvriendelijke praatjes verkoopt?

Realiseer jij je wel voldoende dat 'praktijken'  die zo'n anderhalf millenium geleden misschien bijdroegen aan de vrouwenemancipatie, in deze tijden een hemeltergende achteruitgang van vrouwenrechten kunnen zijn?
Zoals bijvoorbveeld jouw quotje van Mohammed dat je vrouwen niet als slaven mag slaan. Voor jou is dat misschien een enorm verhelderende eyeopener, voor normale -in mijn visie- mensen is dat een nobrainer.

Vind jij ook niet dat zijn statement dat een moslim zijn vrouw niet mag haten, een uberbizarre blik op relaties laat zien?
Zou een modern iemand niet gewoon moeten zeggen dat een moslim van zijn vrouw moet houden?
(zie jij uberhaupt verschil in deze twee zinnetjes, of is 'niet haten' hetzelfde als 'houden van' in jouw relispeak?)

Grijp jij voor alle praktische en morele vraagstukken in je dagelijkse leven terug op door andere Islamieten gemaakte lijstjes, of hecht jij ook waarde aan een 'zelfstandig oordeel'

Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 05/07/2009 om 08:13:53
Grijp jij voor alle praktische en morele vraagstukken in je dagelijkse leven terug op door andere Islamieten gemaakte lijstjes, of hecht jij ook waarde aan een 'zelfstandig oordeel'

Een "zelfstandig oordeel" betekent voor mij niet dat ik het wiel steeds opnieuw moet uitvinden. Ik combineer wat ik meemaak met wat ik al wist >

De mannen zijn de toezichthouders over de vrouwen omdat Allah de één boven de andere bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (aan de vrouwen). En de oprechte vrouwen zijn de gehoorzame vrouwen en zij waken (over zichzelf en de eigendommen) in de afwezigheid (van haar man), zoals Allah ook waakt. En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeert hen (in bed) en (als dat niet helpt) slaat hen (licht). Indien zij jullie dan gehoorzamen: zoek den geen voorwendsel (om hen lastig te vallen). Voorwaar, Allah is Verheven, Groots. 

Koran 4:34


TheCFO

#113
Citaat van: incognito op 09/07/2009 om 17:08:47
En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeert hen (in bed) en (als dat niet helpt) slaat hen (licht).

Koran 4:34



En iemand heeft jou verteld dat dit Gods woord is en dus stopt het denken hierover in je hoofd.

Ik vind dit zulke ziekelijke en ubervrouwonvriendelijke teksten dat het effect op mij precies andersom is. Zoiets kan een goddelijk wezen nooit gezegd hebben.

Dat is wat ik nu met zelfstandig oordeel bedoel sjef. Maar mep jij je wijf maar (licht !!) omdat je ongehoorzaamheid vreest (!!!), en denkt dat je dat dus moet van jouw God. Zo past ook jouw God van de Koran mooi in de omschrijving van Richard Dawkins:

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins, The God Delusion

TheCFO

#114
En jouw koranquotje geeft wat mij betreft ook gelijk een antwoord op de vraag die door Benzakour opgeworpen wordt in het eerste stukje van deze disc, waarom de koran niet genoemd wordt als bron voor gentleman-like gedrag.

Ook jouw verbazing over het feit dat de Islam als vrouwonvriendelijk bekend blijft staan, begrijp ik niet. Zolang een redelijk opgeleid mannetje als jij blijft bleren dat jij bent aangesteld door God zelf om de vrouw in het gareel te meppen (licht!!) gaat die mening onder ontwikkelden ook echt niet veranderen.

Woestijnmoraal van tweeduizend jaar geleden, meer is het niet. Mannen die hun vrouw slaan, verdienen niets dan minachting. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor iedere god die oproept tot dergelijk geweld.

TamurtIno

#115
Citaat van: TheCFO op 12/07/2009 om 09:20:21

Woestijnmoraal van tweeduizend jaar geleden, meer is het niet. Mannen die hun vrouw slaan, verdienen niets dan minachting. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor iedere god die oproept tot dergelijk geweld.
Ik ben met je eens dat de woestijn moraal van 2000 geleden verwerpelijk is ook al is het heilig, maar wat vind je van de westerse moraal?

Slimme harde werkende man  is multimiljonair  en gelukkig getrouw met een vrouw die niets anders doet dan met het geld van haar man mooie spullen kopen bij de duurste winkels. Toen ze geschieden waren, werd die vrouw in een klap multi miljonair  en heeft ook nog kinderen gekregen. Die man heeft door der westerse moraal zijn geld en kinderen kwijt en moest zelfmoord plegen.  Is dit geen discrimineerde westerse moraal van 50 000 geleden ?   

TheCFO

#116
Kweet niet helemaal wat jij als moraal van dit verhaal ziet.

Maar dat de vrouw in jouw verhaal de helft krijgt na scheiding vind ik een erg gezond uitgangspunt. Man en vouw zijn een duo, wie er ook betaald werk doet van de twee en wie niet. Het basisidee dat je dan eerlijk en gelijkwaardig verdeeld bij je scheiding wat je samen hebt opgebouwd tijdens het huwelijk klinkt mij heel goed in de oren. (voor de helderheid: ik heb het hier over de basisideeen, de uitgangspunten zeg maar. Allerhande details zijn nog in de zgn 'huwelijkse voorwaarden' te sjeffen)

Wat ingewikkelder is het met kids en zo bij een scheiding in Nederland. Daar ben je als man de zak,  en er zullen nog heel wat 'dwaze vader'  acties zijn voordat dat verandert. Graag zou ik zien dat de rechter het belang van papa's beter tot zich laat doordringen.

Nog veel liever zou ik zien dat niet elke mafkees maar snel trouwt en -vooral- snel kinderen krijgt.  Maar ja, dat zijn ook nogal religieus gestimuleerde activiteiten. Een lekkere griffo in zo'n griffodorp op de Veluwe wordt echt aangestaard en nagefluisterd als tie dit op zijn 25e nog niet georganiseerd heeft. 't Zal toch geen flikker zijn?

TheCFO

Citaat van: TamurtIno op 12/07/2009 om 11:32:05
Ik ben met je eens dat de woestijn moraal van 2000 geleden verwerpelijk is ook al is het heilig,

Interessante formulering en volgens mij weer een ander standpunt dan dat van incognito of mij. incognito zegt vast iets als ' wat heilig is, kan nooit verwerpelijk zijn' , terwijl ik iets roep  als ' wat verwerpelijk is mag nooit heilig worden gemaakt' .



Señor Canardo

Citaat van: TheCFO op 12/07/2009 om 09:08:32
En iemand heeft jou verteld dat dit Gods woord is en dus stopt het denken hierover in je hoofd.

Ik vind dit zulke ziekelijke en ubervrouwonvriendelijke teksten dat het effect op mij precies andersom is. Zoiets kan een goddelijk wezen nooit gezegd hebben.

Dat is wat ik nu met zelfstandig oordeel bedoel sjef. Maar mep jij je wijf maar (licht !!) omdat je ongehoorzaamheid vreest (!!!), en denkt dat je dat dus moet van jouw God. Zo past ook jouw God van de Koran mooi in de omschrijving van Richard Dawkins:

The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." - Richard Dawkins, The God Delusion

Het is altijd grappig om te lezen hoe mensen die in eerste instantie totaal niks met de Islam hebben, zich daar juist zo over kunnen opwinden.



De Profeet (vzmh) heeft gezegd: behandel vrouwen vriendelijk. Vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert het recht te maken, breekt het en als je het zo laat, blijft het gebogen. Behandel vrouwen dus vriendelijk.

Kitab Al-Nikah, Deel 8,  Hadith 3468.

TheCFO

#119
Citaat van: incognito op 13/07/2009 om 09:23:29
Het is altijd grappig om te lezen hoe mensen die in eerste instantie totaal niks met de Islam hebben, zich daar juist zo over kunnen opwinden.

Hoho, deze disc begon met het stukkie van Benzakour die suggereert dat de koran een vergeten bron van gentleman like gedrag is.
Nogal schijnheilig quote hij bijvoorbeeld maar een zeer beperkt gedeelte van jouw soera, en skipt hij het 'licht-meppen-gedeelte'.

Ook jij roeptoetert hier dat de Islam en vrouwenemancipatie een soort van relatie hebben, en plaatst enkele in jouw ogen ondersteundende tekstjes.

Maar de kern van mijn kritiek lijkt je te ontgaan:
Iedereen die oproept vrouwen te meppen (ook al is het maar licht) is naar mijn smaak een zeer afkeurenswaardig persoon. Jij bent degene die een dergelijk gedrag hier uitdraagt en verdedigt met teksten die jij als heilig zegt te beschouwen.

Ik -en misschien ook Tamurtino- vind dat een zeer verkeerde houding, en ik vertel je dat. In plaats van nu als een echte man je mening ook te verdedigen en mij -en de andere lezertjes-  uit te leggen dat het echt wel goed is om je vrouw (licht!) te slaan als jij als man wat vreest, neem jij weer eens de lafhartige houding aan en verwijt mij gebrek aan iets 'hebben met de Islam'. En dat terwijl de door jouzelf geplaatste quote overduidelijk oproept tot het slaan (licht !) van vrouwen. Jammer dat je daar geen afstand van wilt nemen.

Dus, vrouwenmeppertje, blijf jij maar roepen dat deze soera 3-43 een toonbeeld is van vrouwenvriendelijkheid. Realiseer je alleen dat niet-gelovigen (en ondertussen godzijdank ook veel reli's) dat ultraverwerpelijk zullen blijven vinden.