De 'hoe-maak-ik-deze-Marokkaanse-gerechten?' topic

Gestart door Thayouth, 17/02/2008 om 22:35:13

Thayouth

Vrijwel alle Irrifieyen die ik ken zijn dol op vis. Niet bepaald opmerkelijk als je bedenkt dat het noorden van Marokko (Arrif) gelegen is aan de kust en de zee onze families al generaties voorziet van haar eetbare schatten. Zelf fuhathegh shwayt (doorgeslagen in het zijn van een verwend nest) aangezien ik vooral van graatloze vis hou, maar goed. Verder moet ik het met name van no-nonsense food hebben als djubiyeth, re3des en kip uit de oven, maar soms mag je best wat shikievoer eten vind ik (vandaar het recept waarmee deze topic een kick-off krijgt).

De Marokkaanse keuken is er een van tradities, ervaring en gevoel. Daarom zul je bijna geen enkele Marokkaanse oma of moeder die bedreven is in de Marokkaanse kookkunsten te werk zien gaan met gewogen hoeveelheden. Die gaan te werk volgens een combinatie van bereidingswijzen die al eeuwen/decennia overgaan van moeder op kind en gevoel, liefde en zorg voor hetgeen ze maken (hoe dramatisch dat ook klinkt, geen woord van gelogen). Hierdoor lijken de Marokkaanse culinaire tradities ontoegankelijk, maar ik heb voor onderstaand recept alles wat ik gebruikt heb gewogen om houvast te bieden en dat ga ik doen met alles wat ik hier post. Ik ga proberen wat Riffijnse gerechten zo uitgebreid mogelijk te beschrijven en daarbij zoveel mogelijk visueel materiaal ter beschikking stellen.


Voor je begint een les die je voor de rest van je leven in je oren moet knopen. Kookles I die ik van mijn moeder geleerd heb: was je handen goed met zeep en reinig je werkblad (aanrecht/keukentafel) grondig voor je begint. En gebruik liever te weinig zout dan te veel. Het eerste is te verhelpen, het tweede niet zo gemakkelijk.


Visbestilla
Totale bereidings- en baktijd: 2 uur.

Wat heb je nodig voor de bestilla?





-Een rol filodeeg (van de Turk, wordt ook baklava mee gemaakt, is van goede kwaliteit).
-Een zakje mihoen a 250 g (3 minuten geweekt in 1.5 liter kokend water met een scheutje zonnebloemolie zodat de boel niet aan mekaar plakt en waar 1 visbouillonblokje [van de AH] in is opgelost, daarna met een keukenschaar klein gesneden).
-Champignons: zakje van de AH a 200 g (gesneden)
-Een groene en een rode paprika.
-Roze garnalen: 150 g (gewogen terwijl ze nog ingevroren waren).
-Inktvis: 1 witte lap a 100 g (ontdooid gewogen en in stukjes gesneden).
-Witvis: 200 g (pangasius filet, ontdooid gewogen, in stukken gesneden).
-Fruits de mer: bakje van de AH a 150 g (voorgekookt, bevat: kleine inktvisjes, roze garnaaltjes, Aziatische arkschelp en Chileense mosseltjes).
-Kruiden in poedervorm: 1 halve tl (theelepel) zwarte peper (goedgevuld), 1 halve tl gemberpoeder (goedgevuld), 1 halve tl zout (afgepast), 1 halve tl kurkuma (afgepast) en een mespuntje saffraan.
-Verse kruiden: qesbor en ma3dnus (ongeveer 3 eetlepels elk).
-Sambal: 1 tl.

Extra
-Bakvorm (mijne heeft een doorsnede van 28 cm en is eigenlijk een taartvorm)
-Wok



Wat heb je nodig voor de garnering?





-Grote garnalen: 400 g (Krastasud, ontdooid gewogen en gemarineerd in 1 teentje knoflook, wat zout, peper, gemberpoeder, olijfolie en qesbor en ma3dnus naar wens).
-Een citroen.
-Gesmolten boter (en een bakkwast om mee te smeren).



Hoe ga je te werk?

-Je kookt de roze garnalen samen met de in stukjes gesneden witte inktvis in water zonder zout (7 minuten op middelhoog vuur). Giet dit goed af.

-Doe wat olijfolie (2 delen) en zonnebloemolie (1 deel) in een grote wok.

-Bak hierin de afgegoten inktvis, garnalen en de visfilet 5 minuten op hoog vuur.

-Voeg daar de paprika, de champignons en de kruiden in poedervorm aan toe. Nog eens 5 minuten doorbakken op hoog vuur.

-Haal de wok van het vuur als het mengsel er zo uitziet, alles is gaar, gekleurd en doordrongen van de kruiden.





-Voeg aan dit vismengsel de verse kruiden, de sambal en de mihoen toe. Goed mengen tot het hele mengsel gelijkmatig gekleurd is en NIET meer bakken. Laat deze vulling goed uitlekken in een vergiet.

-Nu ga je de bodem van de bestilla maken. Neem twee vellen van het filodeeg en leg ze uitgespreid op je bakvorm. Zo dus.





-Neem nog eens twee vellen en vouw de punten naar binnen zodat een ronde vorm ontstaat. Leg dit op de eerste laag en beboter de randen. Dit ziet er zo uit.





-Leg hierop de vulling en verdeel die goed over de vorm. Druk goed plat met een spatel.





-Vouw alle punten die naar buiten steken naar binnen en bedek de vulling als volgt. Besmeer het deeg met de gesmolten boter.





-Je neemt nog een vel en vouwt het dubbel. Plaats dit boven de vulling en de vier punten die je net hebt dichtgevouwen. Zo.





-Je neemt dan een laatste vel en plaats dat uitgespreid en wel boven op de eerste bovenlaag. Dit ziet er zo uit.





-Vervolgens vouw je alle punten voorzichtig onder de bestilla. Je tilt de onderste bodemlaag omhoog en schuift de bovenlaag eronder. Vergelijkbaar met hoe je een dekbed onder een matras schuift. Besmeer de bovenste laag met boter.





Leg de bestilla dan in een voorverwarmde oven op de hoogste stand voor ongeveer 20 minuten. Doe de gemarineerde garnalen in een andere bakvorm en plaats die ook in de oven (15 minuten is voldoende voor de garnalen).

Als je extra shikie wil doen (zoals ik, gewoon voor de foto want als jullie het niet zouden zien zou ik alles gewoon op een bord pleuren) doe je een citroentje in het midden, omringd door de garnalen.

Dit is dan het eindresultaat. Ru7em athasthem.











Oh ja, de garnalen die ik gebruikt heb voor de garnering zijn deze.





En zo zien ze eruit als ze nog ingevoren in hun kartonnen doos liggen.




Thayouth


Even deze topic een beetje leven inblazen. :moe:
Zou leuk zijn als meer mensen onder het mom van ‘sharing the knowledge’ ook wat kookervaringen zouden plaatsen. Ja, JULLIE ja. Ik sla het vanzelfsprekende gezeur over handen, aanrecht en werkblad goed reinigen deze keer wel over, maar ja, blijft extreem belangrijk.

Vandaag gaan wij die niets beters met ons leven te doen hebben, een op z’n Marokkaans germarineerde en klaargemaakte kip maken. Als je het eenmaal in de vingers hebt, is het makkelijk te maken en kun je mensen een complete Marokkaanse maaltijd voorschotelen. And God knows hoezeer Irrifieyen van eten houden en behoefte hebben aan complete maaltijden. Ik heb er gelijk vier gemaakt, Marokkaanse m3ieyeqheid, maar ja, jullie weten hoe dat gaat wanneer je kookt voor Marokkanen. Muhim, ken jullie toch lekker niet, dus de m3ieyeqheid vergeten we bij deze, jallah, erase your minds. Voor een eerste keer zou ik het trouwens op één kip ofzo houden en de hoeveelheden door vier delen.


De benodigdheden
•   Twee middelgrote uien
•   Tien volle eetlepels fijngesneden koriander
•   Drie teentjes knoflook
•   Anderhalve (middelgrote, doormidden gesneden) tomaat
•   Twaalf volle eetlepels lichte olijfolie
•   Halve theelepel saffraan
•   Twee dessertlepels zwarte peper
•   Anderhalve dessertlepel kurkuma
•   Twee dessertlepels gemberpoeder
•   Halve theelepel zout (arwa wordt al heel zout door de olijven, dus pas op)
•   Vier braadkuikens in een grote (aluminium) kom
•   Vijf halve citroenparten/1,5 l koud water/6 eetlepels azijn (voorbereiding)
•   500 ml warm water (bereiding)
•   Grote platte pan waar de kippetjes naast mekaar in kunnen liggen




Garnituur
•   Driekwart blik olijven zonder pit van Wafaa
•   Sausje van braadkruiden en/of grillkruiden, sambal of een heel fijn gesneden pepertje en olijfolie





De voorbereiding

Hoe beter je kip schoonmaakt, des te smaakvoller hij wordt. Arri7eth n uzuffa (oftewel: stank) kan het eindresultaat echt verpesten. Maak daarom de kip goed schoon door de binnenkant van de buik en rug goed uit te schrapen (daar zitten kleine resten van ingewanden, zie waar het mes naar wijst op de foto) en verwijder overtollig kippenvel. Dat laatste zit bij het nekje en sluit de nekopening af (van die flappen) en aan de zijkanten van het buikje (flappen links en rechts aan de onderkant). Ook het nekje, het uitstekende deel van de vleugeltjes en zo’n driehoekig stukje bij het achterwerk verwijder ik altijd. Hier een foto van voor de schoonmaak en erna. Tfoe, de foto’s doen om de een of andere reden haast obsceen aan vind ik, maar hopelijk visualiseert het een beetje wat ik bedoel.


The before freakshow



After



Verder dien je erop te letten dat je ook het velletje goed schoonmaakt, zelf schraap ik het vel altijd met zo’n ding dat niet-geplukte restjes verwijdert. Geen idee hoe het heet of waar het eigenlijk voor gemaakt is (volgens mij om kaas mee te raspen voor op de pizza) maar het is een handdig instrumentje, hier een foto, misschien dat iemand weet hoe het heet.





Nadat je dit alles gedaan hebt en de kip meerdere malen gewassen hebt onder koud stromend water, leg je hem in een grote kom en knijp je de citroenen uit boven de kip. Laat de citroenpartjes dan in de kom en voeg hier nog de azijn en het koude water aan toe. Laat de kippen dan een uurtje weken in dit mengsel. Dit wordt gedaan om de kip te ontdoen van alle overige nare geurtjes enzo. Bovendien komt het de smaak ten goede.


De bereiding

Rasp de uien en tomaten (de schil niet uiteraard) boven de pan.Voeg hier de koriander, olie, specerijen en fijngeperste knoflook aan toe en meng dit goed. Dit is je marinade. Haal de kippen uit de kom (goed laten uitdruppelen en niet meer wassen). Wrijf de kip hier goed mee in. Vergeet de binnenkant en de plaatsen tussen vel en vlees niet. Voor een extra smaakvolle kip kun je hem een paar uur laten marineren in de koelkast maar je kunt hem ook direct gebruiken. Nadat je de kip goed ingewreven hebt plaats je hem op zijn buik in de pan (daar zit meer vlees aan dan op het ruggetje dus mag dat extra lang gebakken worden). Verder doet het de smaak goed als je een kwart citroenpartje goed uitknijpt en meekookt.




Bak de kip goed aan op hoog vuur . Sommige mensen zijn bang voor hoog vuur, terwijl je daarmee juist goede (malse) resultaten bereikt, dus 3annas. Let er wel op dat je af en toe met een pollepel alles omschept in de pan zodat de boel niet aankoekt en draai de kip ook om zodat hij aan beide kanten bakt en kleurt . Prik hem ook hier en daar in met een ovenvork zodat de kip alom doordrongen wordt van het kookvocht. Dit doe je gedurende een minuut of 10.




Voeg nu het warme water toe (ergens in een leeg hoekje zodat je de kippen niet van de marinade ontdoet) en schep even met een pollepel de boel om zodat het water zich gelijkmatig over de pan verdeelt. Doe het deksel op de pan en laat op hoog vuur stoven gedurende een minuut of 25 terwijl je af en toe omroert en de kippen omdraait.

Verwarm de (hetelucht)oven voor op 250 graden. Was intussen de olijven (ze zijn heel erg zout) met wat warm water en giet ze af. Maak het sausje waarmee je de kip gaat insmeren voor hij de oven ingaat (zie boven onder ‘garnituur’). Dit doe je door sambal of een fijngesneden pepertje te mengen met wat olijfolie en kruiden naar keuze. Zelf heb ik drie volle eetlepels sambal gebruikt, anderhalve eetlepel sterke olijfolie en een volle eetlepel grillkruiden. Je kunt ook houtskoulkruiden gebruiken of andere kruiden naar smaak.

Je kunt ook een schaal fruit ofzo klaarmaken in de tussentijd. Mocht het mislukken valt er toch nog wat te vreten. Of misschien heb je wel meer trek in een Granny Smith dan een kip (zoals ik). :moe:



Haal de kip uit de pan met een ovenvork en laat hem goed uitdruppelen boven de pan zodat hij droog wordt. Leg hem dan op een hete bakplaat en besmeer hem met een bakkwast met hem pittige mengsel. Doe de kip dan in de oven. Hou je van een krokant korstje, dan kun je rekenen op 15 a 20 minuten. Heb je liever een alom malse kip met zachte buitenkant, dan heb je genoeg aan 10 minuten. Op de ventilatorstand wordt hij veel sneller krokant, dus kun je daar het beste gebruik van maken indien je van krokant houdt.

In de tussentijd voeg je de olijven toe aan de arwa (jus ze3ma) en laat je die op hoog vuur verder koken en indikken. Af en toe roeren en vergeet niet te proeven of het goed zit met het zout.

Dan pak je je meest kitscherige Marokkaanse bord erbij en schep je wat van de arwa in het bord en daarboven de kippen. Maar je kunt ook op z’n westers de kip doormidden snijden en op een bordje met friet en/of een salade leggen. Maar op z’n Marokkaans vind ik met mijn nostalgische sentimenten leuker. In vroegere tijden aten hele families samen en zat men met een groepje mensen rondom één bord. In dit geval heb ik eigenlijk alleen voor de foto die kippen in één bord gedaan, want we zijn hier nooit allemaal tegelijk thuis en eten dus maar zelden samen op z’n Marokkaans. Zal ook wel voor jullie gelden. Al met al: voila.







Wasilla tarifest

waarom ben je gestopt met plaatsen, het ziet er goed uit

miss.F.

die kippetjes zien er smakelijk uit, bastilla vind ik zonde van de ruimte in mn maag

Dora

ik zoek het gerecht van r3des...dus mocht iemand mij kunnen helpen, heel graag.

wel gewoon een simpele he, van mama heb ik een hele uitgebreide maar daar heb ik niet zo een zin in, moet wel allemaal leuk blijven natuurlijk.

Señor Canardo

#5
Mijn eerste thjazit ziw farran smaakte dankzij het recept van Thayouth fingerlicking good!


Botermes

Citaat van: Dora op 18/02/2009 om 15:15:36
ik zoek het gerecht van r3des...dus mocht iemand mij kunnen helpen, heel graag.

wel gewoon een simpele he, van mama heb ik een hele uitgebreide maar daar heb ik niet zo een zin in, moet wel allemaal leuk blijven natuurlijk.
Angezien je zo lui bent kun je je beter beperken tot de diepvries Pizzas van dokter oetker.

Señor Canardo

Citaat van: allasian op 13/04/2009 om 21:42:07
Angezien je zo lui bent kun je je beter beperken tot de diepvries Pizzas van dokter oetker.

Hebben ze die dan ook met r3edes smaak?


Dora

Citaat van: allasian op 13/04/2009 om 21:42:07
Angezien je zo lui bent kun je je beter beperken tot de diepvries Pizzas van dokter oetker.

niet zozeer lui hoor maar heb het gewoon te druk om al te lang in de keuken te staan.

zo'n pizzaatje is idd erruugh lekker, maar een linzensoeppie vooraf zou toch wel lekker zijn?.

jij kan me er zeker ook niet bij helpen?

Dora


Morena

#11
Ik kan je er wel bij helpen Dora, alleen maak ik het met gevoel dus daarom een schatting van wat er ongeveer in moet (denk daarbij aan zout,pepers, water en ra3das)

Ik hoop dat thayouth het niet erg vind?

1 ui gesnipperd
1 tomaat
een bosje koriander
een halve eetlepel pepers die je ook gewoon voor marmita gebruikt
ong een halve theelepeltje zout (gebruik altijd minder, later kun je nog zout erbij doen)
een grote kom ra3das (250 gr?)
je kunt ook een beetje gehakt erin doen als je wil

Ra3das schoonmaken en steentjes verwijderen, pan met water alvast laten koken. Als het water gekookt is, ra3das erin doen. 5 min laten koken en dan vuurtje uit, ra3das uitlekken.

Je pakt een grotere pan, scheutje zonnebloemolie en olijfolie in schenken. Olie een beetje warm laten worden (niet te heet!) en dan de gesnipperde ui erin doen . Als je er gehakt bij doet, laat eerst het gehakt bakken en na een paar min als het gehakt een beetje bruin is geworden, de uien er bij doen. Doe er zout bij, en als de ui glazig is, gooi je de tomaat, koriander en pepers in de pan. Doe water in de waterkoker. Als de tomaat gaar is, doe je eerst ra3das erin en dan het gekookte water in de pan tot je geen ra3das meer ziet, dus tot 1 cm laagje boven de ra3das op laag vuur. Als je er teveel water in hebt gedaan, dan laat je het koken op hoog vuur. Let wel op de ra3das, strax hou je geen arwa meer over en is het droog :).

Laat me weten als er onduidelijkheden zijn.

Morena

#12
Dat zijn idd mislukte pizza's, pizzabodem is te dik. En waar is de tomaten saus? :D

Dora

Citaat van: Morena op 08/05/2009 om 13:59:42
Ik kan je er wel bij helpen Dora, alleen maak ik het met gevoel dus daarom een schatting van wat er ongeveer in moet (denk daarbij aan zout,pepers, water en ra3das)

Ik hoop dat thayouth het niet erg vind?

1 ui gesnipperd
1 tomaat
een bosje koriander
een halve eetlepel pepers die je ook gewoon voor marmita gebruikt
ong een halve theelepeltje zout (gebruik altijd minder, later kun je nog zout erbij doen)
een grote kom ra3das (250 gr?)
je kunt ook een beetje gehakt erin doen als je wil

Ra3das schoonmaken en steentjes verwijderen, pan met water alvast laten koken. Als het water gekookt is, ra3das erin doen. 5 min laten koken en dan vuurtje uit, ra3das uitlekken.

Je pakt een grotere pan, scheutje zonnebloemolie en olijfolie in schenken. Olie een beetje warm laten worden (niet te heet!) en dan de gesnipperde ui erin doen . Als je er gehakt bij doet, laat eerst het gehakt bakken en na een paar min als het gehakt een beetje bruin is geworden, de uien er bij doen. Doe er zout bij, en als de ui glazig is, gooi je de tomaat, koriander en pepers in de pan. Doe water in de waterkoker. Als de tomaat gaar is, doe je eerst ra3das erin en dan het gekookte water in de pan tot je geen ra3das meer ziet, dus tot 1 cm laagje boven de ra3das op laag vuur. Als je er teveel water in hebt gedaan, dan laat je het koken op hoog vuur. Let wel op de ra3das, strax hou je geen arwa meer over en is het droog :).

Laat me weten als er onduidelijkheden zijn.

dank je wel meid, ga m inchAllah uitproberen en dan hoor je wel of het gelukt is of niet :).

Samir!