wat is nou de echte berberse taal

Gestart door tamasint 4 live, 15/02/2008 om 22:50:01

tamasint 4 live

Ik denk dat de at wayagers de echte taal hebben

Tabekoyt

Citaat van: tamasint 4 live op 15/02/2008 om 22:50:01
Ik denk dat de at wayagers de echte taal hebben
En ik denk de Ibekoyen.

Amazigh/rebel

waar hebben jullie het over wie het orginelste tarrifit spreekt of het orgineele tamazight want in dat geval denk ik dat geen een groep in rif echt tmazight praat

Azjdhiedh

Citaat van: tamasint 4 live op 15/02/2008 om 22:50:01
Ik denk dat de at wayagers de echte taal hebben

Ik hoop dat je "Berbers" beter is dan je Nederlands!

Bades


Chatt zie arif

Citaat van: Bades op 07/01/2010 om 00:50:48
izzan

Over het algemeen verlaten faeces het menselijk lichaam via de aars,in uiterst zeldzame gevallen,zoals hierboven,geschiedt het metonymie van het uitscheidingsstelsel via de mond...



Machmoed

Echte thmazighth?

Thmazighth is een verzamelwoord voor de voorkomende dialecten in tamazgha. Het is zoiets als de HBO. Als je dan vraagt welke opleiding is het echt HBO, dan is dat een verkeerde vraag in deze. Zo ook met het verzamelwoord thmazighth. Je hebt shlou7, isoussiejen, aqer3i, ibaqoyen etc. met hun eigen dialect en toch behoort het tot het thmazighth. Er bestaat voor zover ik weet geen etymologisch woordenboek waar je uit zou kunnen halen waar een bepaald woord of zinsconstructie voor het eerst voorkwam (oorsprong).

Maar dat aith wayagher de oorspronkelijke thmazighth spreken is een broodje aap. Onmogelijk om te achterhalen welke taal de authentieke is. Ik denk dat de talen die we nu kennen in het thmazighth een resultante is van de oorspronkelijk taal. Ik denk dat alle thmazighth varianten wel iets authentiek hebben. Ieder dialect deelt in de grote taart...geloof ik.

ait-waryagher

Citaat van: Bades op 07/01/2010 om 00:50:48
izzan ;)
waar slaat die op ??   
eigelijk denk ik ook ait waryagher maar je moet het zo zien de berbers die jij spreekt is puur voor jezelf

Botermes

Jammer dat je dat niet eerder kon bedenken, dan had je zo'n stomme vraag ook niet hoeven stellen.

ait-waryagher

Citaat van: Bouthghmas op 21/08/2010 om 12:25:54
Jammer dat je dat niet eerder kon bedenken, dan had je zo'n stomme vraag ook niet hoeven stellen.
tege wie heb je het?

terifest

Ik ben ook wel benieuwd welke tmazight dialect in marokko(! ) het oudst is.
En zo doende andere dialecten zijn ontstaan.

Azidane

Citaat van: terifest op 28/11/2010 om 14:31:41
Ik ben ook wel benieuwd welke tmazight dialect in marokko(! ) het oudst is.
En zo doende andere dialecten zijn ontstaan.


De meest gangbare theorie is dat de Amazigh taal ongeveer 11.000 jaar geleden is gesplitst van andere Afrikaanse talen in het Oosten van Afrika. Rond die tijd tijd vestigden zich Imazighen in centraal Noord Afrika (google Capsian cultuur), in wat nu de woestijnen van Libie en Algerije zijn. Destijds waren dit nog vruchtbare gebieden. Vanuit daar hebben ze zich tot 7000 jaar geleden verspreid naar de gebieden waar nu Imazighen wonen. In de "nieuwe" gebieden woonden toen ook al mensen die "verberberst" werden.

Het is heel moeilijk om te zeggen welk dialect het oudst is. De oudste archeologische Amazigh vondsten in marokko zijn voor zo ver ik weet gevonden in Atlas, daarmee zou het Tmazight van Atlas het oudste dialect zijn.

terifest

Citaat van: Azidane op 29/11/2010 om 22:10:13

De meest gangbare theorie is dat de Amazigh taal ongeveer 11.000 jaar geleden is gesplitst van andere Afrikaanse talen in het Oosten van Afrika. Rond die tijd tijd vestigden zich Imazighen in centraal Noord Afrika (google Capsian cultuur), in wat nu de woestijnen van Libie en Algerije zijn. Destijds waren dit nog vruchtbare gebieden. Vanuit daar hebben ze zich tot 7000 jaar geleden verspreid naar de gebieden waar nu Imazighen wonen. In de "nieuwe" gebieden woonden toen ook al mensen die "verberberst" werden.

Het is heel moeilijk om te zeggen welk dialect het oudst is. De oudste archeologische Amazigh vondsten in marokko zijn voor zo ver ik weet gevonden in Atlas, daarmee zou het Tmazight van Atlas het oudste dialect zijn.


Ik ga het morgen rustig bekijken.
Ben wel een beetje nieuwschierig hoe het allemaal is ontstaan.
Bedankt voor het plaatsen!

MBTiza

Citaat van: tamasint 4 live op 15/02/2008 om 22:50:01
Ik denk dat de at wayagers de echte taal hebben

Ik denk dat jij wel gelijk hebt, is toch veel echter dan al dat geshshshshshsht van nador.

argaz

Citaat van: Azidane op 29/11/2010 om 22:10:13

De meest gangbare theorie is dat de Amazigh taal ongeveer 11.000 jaar geleden is gesplitst van andere Afrikaanse talen in het Oosten van Afrika. Rond die tijd tijd vestigden zich Imazighen in centraal Noord Afrika (google Capsian cultuur), in wat nu de woestijnen van Libie en Algerije zijn. Destijds waren dit nog vruchtbare gebieden. Vanuit daar hebben ze zich tot 7000 jaar geleden verspreid naar de gebieden waar nu Imazighen wonen. In de "nieuwe" gebieden woonden toen ook al mensen die "verberberst" werden.

Het is heel moeilijk om te zeggen welk dialect het oudst is. De oudste archeologische Amazigh vondsten in marokko zijn voor zo ver ik weet gevonden in Atlas, daarmee zou het Tmazight van Atlas het oudste dialect zijn.

???

Min qqaadh ? De vaagheden en de onnauwkeurigheden zijn schadelijk voor onze cultuur. Men moet zorgvuldig zijn.