"Erkenning van het Tamazight, is erkenning van de Amazigh-vrouw"

Gestart door Idir, 29/01/2008 om 02:22:11

Izwan

Oeps, blijkbaar heb ik de gevoelige snaar geraakt. Te veel blaffende honden die niet eens kunnen bijten.  Gelukkige dat in Marokko nog genoeg bestrijdingpoeder voor kakkerlakken te vinden.
 

(Offline)

Citaat van: ElGalloNegro op 31/01/2008 om 16:57:18
Citaat van: (Offline) op 31/01/2008 om 16:47:20
Ik heb al 2 jaar een relatie met een hele sterke en koppige meid, ik weet waar ik het over heb.

Tering, jij ook al?

Had dit probleem voorheen ook, ben toen op een vechtsport gegaan.
Wuhahahaha, waarom vechtsport om je woede af te reageren?

Ja ik moet er ook maar aan geloven. Ze is heel koppig maar tegelijkertijd ook heel wijs, zorgzaam en lief. (strax leest ze dit)

Jij bent al getrouwd toch?

MBTiza

Citaat van: (Offline) op 01/02/2008 om 13:53:45
Citaat van: ElGalloNegro op 31/01/2008 om 16:57:18
Citaat van: (Offline) op 31/01/2008 om 16:47:20
Ik heb al 2 jaar een relatie met een hele sterke en koppige meid, ik weet waar ik het over heb.

Tering, jij ook al?

Had dit probleem voorheen ook, ben toen op een vechtsport gegaan.
Wuhahahaha, waarom vechtsport om je woede af te reageren?

Ja ik moet er ook maar aan geloven. Ze is heel koppig maar tegelijkertijd ook heel wijs, zorgzaam en lief. (strax leest ze dit)

Jij bent al getrouwd toch?

Ja, maar ik bedoelde dan kan je haar beter meppen, links rechts leverstoot en afsluiten met een hogetrap en als ze nog niet ligt bij een woordenwisseling een knie derachter aan op de kin....je moet er gewoon slaan en als ze dit leest...bereid je der op voor.

Tamza

#63
Citaat van: Izwan op 01/02/2008 om 12:05:07
Het enige feminisme dat in Marokko wordt ondersteund is het feminisme van manwijven met als doel vrouwen als slavinnen voor bedrijven te maken. Deze soort feminisme zal niet alleen de ondergang van huidige Tamazight cultuur, maar zal de hele Marokkaanse samenleving op zijn kop zitten. Je geloof niet in je bla, bla over gelijkwaardigheid. Ik geloof in de daden en niet in de worden.

Yeah yeah, jij ook met je eeuwige complottheorieën en doemscenario's. Wake up and smell the coffee. Dat jij niet gelooft in gelijkwaardigheid, dat wist ik al. Jij gelooft liever in sprookjes.

Jouw hele gezeik over 'mannenwijvenfeminisme' (hahaha) in Marokko heeft niets te maken met de realiteit, maar met het feit dat je alles uit de kast haalt om het feminisme in Marokko te demoniseren.  Bestrijden waar het kan, omdat deze goede ontwikkeling niet in je utopische beeld past van een Allal die geen tegenspraak duldt van Fadma.

CiteerJe zegt hier 2 leeg tegenargumenten die niets met logica te maken hebben:
- Angst voor terugkeer van sterke Timazighen, aldus je fantasie.
- achterlijk uitspraak, aldus je achterlijke norm.

Jawel hoor. Mn uitspraken hebben juist alles te maken met logica, en ze hebben zelfs alles te maken met de kern van jouw afkeer van feminisme. Daarom flip jem ook zwaar hier.

CiteerHet gaat hier niet om Fatima als persoon, want Fatima vertegenwoordigt het feminisme van Marokko niet.

Het gaat hier wel degelijk om Fatima als persoon, zij is immers de rode draad in het artikel en zij is degene die pleit voor erkenning van het Tmazight als manier om de Timazighin te emanciperen. Zij is degene wiens uitspraken jij bestrijdt en het is haar (beweging) die jij beschuldigd van alles wat verdorven en doortrapt is. Dus doe nu niet alsof het nu opeens niet om (o.a.) Fatima gaat.

CiteerIn Marokko zijn te veel vrouwen organisaties die namens Marokkaanse vrouwen praten terwijl ze alleen zichzelf vertegenwoordigen. Deze organisaties worden vaak door de derden betaald voor een politiek doel (lees slavinnen van bedrijven).

Gaat ie weer met zn complotjes.

Heb je daar bewijs van? Heb je namen van die derden?

CiteerMarokkaanse overheid gaat hiermee selectief om. Zij ondersteunen alleen de organisaties die door het westerse feminisme concept geïnspireerd zijn en sluiten andere groepen sluiten.

Gelul. De vrouwenbewegingen die zich sterk hebben ingezet voor wijzigingen in de mudawanna, hebben zich niet gebaseerd op 'westers feminisme' maar gewoon op universele feminisme (GELIJKWAARDIGHEID voor de duizendste keer) waarvoor ook in de islam gepleit wordt. Feminisme is een islamitische norm. Altijd al geweest. Dus je gezeik over 'islamitische vrouwenbewegingen die buiten worden gesloten' gaat nog steeds niet op. Hoe vaak je het ook herhaalt.

CiteerVoor me is Fatima geen symbool van Marokkaans feminisme.

En voor mij ben jij met je paranoïde gezever geen symbool voor islamitische normen en waarden, dus doe vooral niet je best om jezelf hier neer te zetten als verdediger van de islamitische normen en waarden, cuz you're not.

CiteerWat jij de meeste conservatieve vrouwen noemt hebben ook recht om gelijkwaardig aan dit proces mee te doen (zij vertegenwoordigd miljoenen Marokkanen) over gelijkwaardig gesproken. Verder hebben die vrouwen ook net zoveel recht om zichzelf islamitische beweging te noemen als jij het recht hebt om je zelf als feminisme te noemen.

Zij hebben uiteraard het recht om hun stem te laten gelden. En dat is ook ruimschoots gebeurd. En je moet verder niet zo uit je nek kletsen over die zogenaamde 'miljoenen Marokkanen/Marokkaanse vrouwen als achterban' alsof je ze geteld hebt. Daar geloof ik echt werkelijk geen moer van.

En dat zij het recht hebben zichzelf islamitisch te noemen, hoor je mij niet bestrijden. Ik zeg slechts: niet alleen deze conservatieve vrouwen hebben het recht zichzelf 'islamitisch' te noemen. Dat recht hebben vrouwen als Fatima Sadiqi ook, dus ga gewoon effe nokken met je sluwe poging om de zogenaamde prijzenswaardige vrome moslimvrouwen tegenover de zogenaamde verdorven door het westen gedreven anti-traditie feministen te plaatsen.

CiteerJe vergeet het feit dat deze nieuwe wetgeving op een ondemocratische manier tot stand is gebracht en geeft ook geen oplossingen voor de problemen van Marokkanen die in achterstandpositie zich bevinden. Gelukkig dat de meeste Marokkanen scheet aan alle ondemocratische wetgevingen hebben en hen eigen gang gaan.

Pffff, weer zit je maar wat in de ruimte te kletsen. De nieuwe wetgeving is in BEIDE kamers aangenomen. De parlementaire discussies waren talrijk. Dit was allemaal wel degelijk democratisch verlopen. Of vind je dat er alleen sprake is van democratie als er alleen naar de islamistenbeweging wordt geluisterd? Volgende keer dat je uit je nek kletst, doe het dan geloofwaardig.

Met je laatste opmerking  'Gelukkig dat de meeste Marokkanen scheet aan alle ondemocratische wetgevingen hebben en hen eigen gang gaan' laat je zien dat je  weinig tot geen respect hebt voor vrouwen die slachtoffer zijn (geweest) van het oude familierecht, en het bewijst die opmerking niets met je zogenaamde islamitische normen en waarden te maken heeft. De nieuwe hervormingen zijn namelijk opgesteld vanuit 'ijjtihad' ( = herlezing van religieuze teksten), een islamitische zaak. En wat zijn die nieuwe hervormingen precies? O.a.:

- strengere voorwaarden stellen aan polygamie.
- afschaffen van huwelijksvoogdij (uithuwelijking, en nee, dus geen gearrangeerd huwelijk, maar UITHUWELIJKING)
- afschaffen van het verstoten van de vrouw door de man slechts 3 x te laten zeggen 'ik scheid van je' zonder enige compensatie voor de vrouw die zonder pardon op straat gezet kan worden

Het getuigt van behoorlijke stompzinnigheid, minachting van de vrouw, verbittering en geestelijke armoede wanneer je toejuicht dat men in Marokko schijt heeft en 'gelukkig' lekker hun eigen gang gaan, ten koste van vrouwen die slachtoffer zijn geworden door de oude mudawanna en achterlijke mentaliteiten als die van jou.

CiteerDat verhaal over garnalenpellers en tomatenplukkers is al lange aan de gang en het is helemaal niet geheim hoor. Minderjarige meisjes die in zware omstandigheden meer uren werken dan jij, maar ze verdienen heel weinig.

Je hoeft mij heus niet te vertellen dat het leven in Marokko zwaar is. Maar kan jij mij precies uitleggen (met bewijs svp) dat dit het gevolg is van feminisme? Dit is juist eerder een voorbeeld dat feminisme juist hard nodig is in Marokko: meisjes worden uitgebuit en gemarginaliseerd, en werken op minderjarige leeftijd terwijl zij op school horen te zitten. Noem 1 feministenbeweging in Marokko die dit soort praktijken aanmoedigt.

CiteerMarokko exporteert al jaren vrouwen naar Spanje om tomaten te plukken, met succes. De komende jaren zullen minimaal 12.000 Marokkaanse boerinnen naar Spanje sturen terwijl hen mannen dag en nacht met minderwaardig gevoel jointje in cafe´s zitten te roken en de kinderen aan hen lot achterlaten.

Bron graag. En ook bron of dit door feminisme komt.

CiteerFeit is dat de mannen in krottenwijken en in het platenland extra achterstand hebben dan de vrouwen uit hoog en middenklas.

Feit is dat de vrouwen die in de middenklasse leven niet groot is, en dat de middenklasse ook geen garantie is voor het genieten van onderwijs. Ik heb ook familieleden die in de middenklasse leven, maar de meiden hebben nog altijd een grotere achterstand dan hun broers.  En feit BLIJFT dat de vrouwen op het platteland MEER achterstand hebben dan de man. Kun je omheen blijven draaien, maar dat feit blijft nog altijd staan.
Feit is dat armoede sowieso een oorzaak is van achtergestelde posities, maar niet de enige oorzaak. Ook Marokkaanse vrouwen die welgesteld in het buitenland wonen hebben grote problemen gehad door de oude mudawanna. Ik ken gevallen van vrouwen die niet meer konden hertrouwen na een scheiding, of niet meer naar Marokko konden gaan omdat hun ex-man hen dwars lag (en mede dankzij de oude mudawanna ook de ruimte hadden om hun ex-vrouw dwars te liggen).

CiteerFeit is dat de meeste vrouwen die over onderwijs achterstand van vrouwen klagen zijn vrouwen die geen onderwijs achterstaand hebben en vaak tot hoog of middenklas horen. Sterker nog, veel van hen hebben dienst meisjes in huis die ze als slavin behandelen.

Feit is dat vrouwen die strijden voor feminisme idd vaak opgeleid zijn, en juist dankzij hun opleiding weten dat onderwijs zeer belangrijk is voor verbetering van de positie van de vrouw. Dat gelul over 'dienstmeisjes als slavinnen' zal ik maar weer negeren aangezien ik heus wel doorheb dat het slechts een armoedige poging van jou is om feminsten in diskrediet te brengen en hen te betichten van misbruik en zelfverrijking.

CiteerHet grote probleem van Marokkaanse vrouwen die in  achterstandpositie staan is voedsel.

En onderwijs en Marokkaanse mentaliteit.

CiteerIk kwam nooit een getrouwde Marokkaanse vrouw die zelf de broodschat heeft betaald.

Ik ook niet. Maar ik ken al wel vrouwen die een bruidsschat in geld hebben geweigerd en genoegen namen met slechts een Koransoerat (wat ook als bruidsschat gerekend mag worden in de islam), omdat zij hun toekomstige man niet wilden belasten en omdat zij wisten dat zij in tijden van tegenspoed op hun eigen -zelf verdiende- kapitaal terug konden vallen en daar geen bruidsschat voor nodig hebben.

CiteerHet is van zelf sprekend dat vrouwen in het plattenland buiten werken. Het is plattenland mevrouw en het gehele gezin moet mee zweten om te kunnen overleven, zelfs de kinderen. Het is niet voor niets dat de eerste Marokkaanse generatie migranten uitsluitend uit de mannen bestonden. Vrouwen die met mannen met redelijke inkomen zijn getrouwd, hoefden nooit buiten te werken, zelf in het plattenland.

Heb ik dan ergens geschreven dat dat niet vanzelfsprekend was? Het was maar om aan te geven dat vrouwen altijd al bij hebben gedragen aan het verdienen van de kost, dat jouw gelul dus helemaal geen feit is. En dat geldt niet alleen voor werken op het platteland, maar ook voor inkomsten uit handarbeid e.d.

De reden waarom de eerste generatie migranten alleen uit mannen bestond, was omdat de migranten werden uitgekozen op fysieke kracht, en omdat vrouwen never te nooit niet van hun man of vader in een ver land mochten gaan werken. Bovendien was dat een hele andere tijdsgeest.

CiteerHet verschil is dat vrouwen buiten werken alleen bijnoodzaak (armoede), maar mannen moesten buiten werken omdat hij verplicht is om zijn gezin te onderhouden (norm).

Weer zit je maar wat te ijlen. Dat vrouwen op het land werkten was niet alleen bittere noodzaak, dat was volstrekt normaal. Jij wil jouw verwrongen idee van altijd thuiszittende Timazighin die volledig afhankelijk waren van hun man (die op zijn beurt altijd nobel voor zijn gezin zorgde) koste wat het kost overeind houden, maar dat zijn slechts sprookjes waar jij graag in wil geloven. De realiteit was en is heel anders, en ondanks al die werkende vrouwen heeft de Amazighcultuur en -taal altijd overleefd.

CiteerAls hier iemand domme is dan ben jij. Ik heb noch je noch je moeder noch je vader noch je opa nodig om als voorbeeld te nemen. Ik heb genoeg voorbeelden in mijn leven gehad en ik hoop dat mijn kinderen me als voorbeeld gaan nemen.
Het is mogelijk dat ik meer voor vrouwen en kinderen die in achterstandpositie staan heb geholpen/help dan jij inclusief je opa.

Oeh, gevoelige snaar geraakt? Ik weet zeker dat jij absoluut niet voor meer vrouwen en kinderen in een achterstandspositie hebt geholpen dan mijn opa ad yerhem sidi Rabbi, en daar zelfs voor in gevangenschap heeft gezeten. Dat mocht je willen, dus klop jezelf niet op de borst, het siert je echt niet.

Zoals jij nu met je infantiele gezeur loopt te preken, breek jij meer af dan jij opbouwt voor die mensen. Zegt ook wat over die zogenaamde vele voorbeelden die jij in je leven hebt gehad. Of het is, zoals ik al eerder stelde, ooit ergens goed mis gegaan met jou. Hoe dan ook, hoe jouw huidige mentaliteit is, is jouw verantwoordelijkheid, jij bent mijn zorg niet. Voor benepen en starre mensen als jij kan ik sowieso geen respect of waardering opbrengen zoals ik die voor mijn opa heb, dat begrijp je natuurlijk wel, vooral niet als ik ze al meerdere keren heb betrapt op verzinsels.

CiteerAls je opa de praktische mogelijkheid had om zijn dochter te laten onderwijzen dan is het, in mijn beleving, zijn plicht om haar te laten onderwijzen. Trouwens, kennis wordt niet alleen op school geleerd, maar wel overal (leren van eigen ervaringen). Het zijn genoeg analfebeten die ongetwijfeld meer kennis beschikken dan die jij.

Mij zal je nooit horen beweren dat analfabeten over minder wijsheid beschikken dan mensen die wel naar school zijn gegaan hoor. Dus je hoeft me niet wanhopig proberen af te schilderen als een of andere snob. Feit is wel dat je, als je geletterd bent, toegang hebt tot meer kennis (bv over de islam, zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van wat derden jou vertellen en jou heel verkeerd kunnen inlichten). Erkenning van het Tmazight draagt daar ook aan bij, precies wat Fatima Sadiqi ook stelt. Vrouwen die altijd eentalig zijn opgevoed, hoeven dan niet eerst een andere taal te leren voordat ze kunnen lezen en schrijven. Maw: de drempel wordt verlaagd.

CiteerIk lul niet uit mijn nek. Als de meerderheid van Marokkanen vinden dat vrouwen niet hoeven naar school te gaan dan waren in Marokko nauwelijks meisjes op scholen te vinden.

Die zijn ook nauwelijks (althans lang niet evenredig met het aantal jongens) te vinden op de middelbare scholen en de universiteiten, dus wat ijl je?

CiteerDaar komt de aap uit het mauw. Je geeft aan dat de dreefweer van vrouwen om te leren is het streven naar zelfstandigheid. Typische westers feministische gedachten goed:
Afhankelijk zijn van bedrijven=zelfstandigheid.
Afhankelijke zijn van eigen gezin= onderdrukking.
Dit een gebakken lucht. Zolang dat mensen als kudde bij leven is het onmogelijk om zelfstandig te functioneren.

Hahahaha, kijk hem blij zijn omdat ie denkt dat ie me 'betrapt' heeft op heulen met het westen. Laat ik je maar weer uit je droom helpen, want ik merk dat je weer poogt om woorden te verdraaien en spoken te zien die er helemaal niet zijn.

Zelfstandigheid = voor jezelf en je kinderen kunnen zorgen als bv je huwelijk om een of andere reden stukgaat of als je man komt te sterven. Van een erfenis of verdeling van goederen bij scheiding kunnen de meeste vrouwen met hun kinderen lang niet hun hele leven lang van blijven leven hoor. Dus opgerot met je verdachtmakingen.

CiteerP.S. de reden dat Marokkaanse meisjes goed op school hebben gepresteerd heeft meer met hen positie binnen Marokkaanse cultuur te maken. Meisjes mochten niet op straat lopen zwerven of in de kroegen blijven hangen. Moeders deden alles thuis. Zij hadden  voldoende vrije tijd om te leren.

Ik ben een Marokkaans meisje en ik ken ongetwijfeld meer Marokkaanse meisjes dan jij. Het is dan ook legitiem om te zeggen dat Marokkaanse meisjes heus niet zo goed op school presteren uit verveling of voldoende tijd hadden omdat ze niet naar buiten mochten en hun moeder thuis alles deden. Misschien bij jou thuis. Maar de meisjes die ik ken deden en doen ALLES in huis. Van koken tot schoonmaken. En niet alleen thuis, ze hadden en hebben ook vaak de verantwoordelijkheid over de administratie van het huishouden van hun ouders. Marokkaanse meisjes wisten en weten gewoon als geen ander hoe belangrijk onderwijs is als je straks niet afhankelijk wil worden van een Marokkaanse jongen die de hele dag op straat en en coffeeshops hangt en dat je op eigen benen moet kunnen staan als je er alleen voor komt te staan.

CiteerHet is in eerste instantie een politiek probleem. De machthebbers proberen hier een cultureel probleem ervan te maken. Zij hebben geen voedsel probleem meer en proberen het publiek ruimte naar hen norm aan te passen.
De vrouwen waar je over hebt hebben op dit moment brood brood brood nodig. Het verleden leert ons dat de overheden van de derde wereld lossen de problemen niet, maar zijn leiden mensen door nieuwe problemen te creëren. Droom verder lekker over de verandering.

Brood  = armoedebestrijding
Onderwijs = armoedebestrijding en een mensenrecht
Mentaliteitsverandering in culturele verwachtingen = emancipatie en feminisme

Dit zijn de kernzaken die bij elkaar horen wil je een samenleving in een derde wereldland vooruit laten gaan.

Dat begint nu al op gang te komen in Marokko op verschillende manieren. Dus droom jij anders maar lekker verder van een situatie waarin Marokkanen (en de vrouw in het bijzonder) vastgeroest zitten in oude patronen omdat knulletjes als jij merken dat jullie de stille kracht van vrouwen niet kunnen bijhouden en controleren. De mannen die werkelijk sterk en verstandig zijn hoeven helemaal niets te vrezen van feminisme. Sterker nog, het vult ze alleen maar aan, zoals sterke mannen ook sterke vrouwen aanvullen. Ook mannen zijn feministen als zij streven naar gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.  Zie nogmaals het voorbeeld van de profeet vzmh. Feminisme is alleen een vies woord voor mannen die iets te vrezen hebben van vrouwen die zich gewoonweg willen ontwikkelen naar de maatstaven van de islam/universele mensenrechten en niet naar de maatstaven van deze zielige mannetjes.

CiteerIk ben met veel ideeën van Fatima eens, maar gelukkig niet altijd zoals dit geval is. Ik ben overtuigd dat het geen culturele probleem hoeft te zijn en geen juist moment om het als culturele probleem ervan te maken. Marokko moet eerst zich bezig houden met armoede bestreden en dat doe je niet door Mannen in de hoek te stoppen en vrouwen naar voren proberen te halen.

'Mannen in een hoek stoppen. ' Jij ziet ze echt vliegen. Nu gaat het bij feminisme opeens om mannen aanvallen. Feminisme richt zich op de mentaliteit van zowel man als vrouw. Projecteer je scheve beeld van feminisme/jouw beeld van dolle mina-feminisme niet op feministen die zich totaaal niet bezighouden met het verdrukken van 'de man' in een hoekje. Kom maar weer terug als je wat geestelijk gegroeid bent en eindelijk eens snapt wat feminisme werkelijk inhoudt.

Tamza

#64
Citaat van: (Offline) op 31/01/2008 om 16:47:20
Zie het hoe jij het wilt. Ikzelf vind het een wijze uitspraak. Ik heb al 2 jaar een relatie met een hele sterke en koppige meid, ik weet waar ik het over heb. "jullie"zijn sterke en koppige meiden dat geef ik toe, maar misbruik de kr8en die je heb niet om je strijdig tegenover de mannelijke leden te bewijzen. Je noemt jezelf sterk waardoor je de andere partij zwak wil doen laten overkomen. Een man kan niet zonder een vrouw en andersom ook. Dus i.p.v tegen over elkaar te staan kunnen we ook naast elkaar staan. Laat de man doen waar hij goed in is, geldt voor de vrouw ook. Anders zijn we nog verder huis. Dingen moeilijker en ingewikkelder maken dan het al is, is nergens voor nodig.

Ik heb nooit beweerd dat dit feminisme een zaak is van de vrouw alleen. Sterker nog, heb meerdere keren aangegeven dat feminisme een zaak is waar zowel mannen als vrouwen voor (moeten) strijden.  Het is geen man vs. vrouw-issue. Het is een mensen met rechtvaardigheidsgevoel vs. onderdrukkers-issue.

Ik geloof zelf persoonlijk nog altijd in een enigzins traditionele rolverdeling (niet of parttime werken als vrouw als je jonge kinderen hebt), maar ik heb er alle respect voor als andere vrouwen het anders aanpakken (al zijn er, geloof me, ook onder Hollandse vrouwen, maar weinig vrouwen die kiezen voor een topcarriere en schijt hebben aan een gezin). Ik ga ze niet tegen zitten werken, dat is hun zaak. Misschien zijn er wel vrouwen die ervoor kiezen om niet aan een gezin te beginnen en hun leven te wijden aan het vinden van een medicijn dat kanker geneest. Wie ben ik om ze dan te veroordelen en hen als minder vrouw aan te merken?

Hetzelfde geldt voor vrouwen die uit eigen overweging niet naar school willen gaan en hun man nooit tegenspreken hoe onredelijk hij ook is. Ik heb daar respect voor, mogen ze zelf weten. Maar voor veel meisjes is dat laatste geen keus, maar zullen ze er door omstandigheden (oude cultuursmentaliteit, armoede enz) toe gedwongen worden. Een vrouw heeft het recht om haar eigen keuze te maken, zonder sociale druk. Zelfbeschikking heet dat.

Die domme Izwan loopt te zeiken over die hervormingen in de Mudawanna en vindt dat hij en die islamisten-vrouwenbeweging het recht hebben om voor andere vrouwen te bepalen dat zij minder tot geen rechten hebben ten opzichte van de man. Want daar gaat die hele moedawanna om: het verschaffen van meer en/of verbetererde rechten voor vrouwen. De enigen die 'lijden' onder de hervormingen zijn de mannen die o.a. nu:

-niet meer zonder pardon de baas kunnen spelen over hun vrouw en geen misbruik meer kunnen maken van de oude mudwanna waarin de vrouw amper gronden had om zelf echtscheiding aan te vragen
- niet meer zonder toestemming van hun vrouw een tweede of derde vrouw erbij mogen nemen
- verplicht een financieële evenredige compensatie moeten bieden aan hun ex-vrouw bij scheiding

En ik weet zeker dat in je in die 2 jaar relatie met je ongetwijfeld sterke vriendin haar ook waardeert om haar kracht. Een beetje man hoort ook af en toe intellectueel uitgedaagd te worden. En andersom. Een beetje vrouw zit ook niet te wachten op een mietje of een dictatorachtige aap, maar op een man die haar intellectueel uitdaagt en aanvult. De beste relaties zijn de relaties waarin de verhoudingen gelijkwaardig zijn. En dat zie je ook gelijk. Ook bij een ElGalloNegro die grappen maakt over het beoefenen van een vechtsport om zn koppige en sterke vrouw de baas te zijn, maar eigenlijk heel veel liefde en respect uit die grappen spreekt. :D

Tamza

En voor nu heb ik genoeg tijd en energie (misschien 3ad eerder teveel) in deze discussie gestoken. I made my point. Ik weet dat als ik nu verder ga discussieren, dat het een kwestie wordt van mierenneukerij, herhaling en dezelfde verzinsels keer op keer ontkrachtigen (vooral met die azijnpisser Izwan).

(Offline)

Citaat van: ElGalloNegro op 01/02/2008 om 14:24:51

Ja, maar ik bedoelde dan kan je haar beter meppen, links rechts leverstoot en afsluiten met een hogetrap en als ze nog niet ligt bij een woordenwisseling een knie derachter aan op de kin....je moet er gewoon slaan en als ze dit leest...bereid je der op voor.
:D

Nee slaan doe ik niet, zo zwak ben ik ook weer niet. Alhoewel ze soms de bloed onder me nagels vandaan haalt. Dan is het een kwestie van tot 10 tellen.... Is ook gezond hé, af en toe ruzie, discussie, teghunent.

(Offline)

Citaat van: Tamza op 01/02/2008 om 17:49:36
En ik weet zeker dat in je in die 2 jaar relatie met je ongetwijfeld sterke vriendin haar ook waardeert om haar kracht. Een beetje man hoort ook af en toe intellectueel uitgedaagd te worden. En andersom. Een beetje vrouw zit ook niet te wachten op een mietje of een dictatorachtige aap, maar op een man die haar intellectueel uitdaagt en aanvult. De beste relaties zijn de relaties waarin de verhoudingen gelijkwaardig zijn. En dat zie je ook gelijk. Ook bij een ElGalloNegro die grappen maakt over het beoefenen van een vechtsport om zn koppige en sterke vrouw de baas te zijn, maar eigenlijk heel veel liefde en respect uit die grappen spreekt. :D
Juist ja, die gelijkwaardigheid. Daar wil ik ff dieper op ingaan. Gelijkwaardigheid is niet alleen de rollen en taken verdelen binnenshuis en wie er geld in het laatje brengt etc, etc, het is ook iets geestelijk. Als je een discussie voert of je bent het niet met elkaar eens over een bepaald punt, dat je dan wel er uit moet komen. En niet van ja ik ben een man dus ik bepaal wat er gedaan word... Natuurlijk waardeer ik de timazighen die kr8 hebben, jullie izjn de bron van elk mens. (vrouwen in het algemeen) Waar ik altijd voor vecht is dat de vrouwen zuiver moeten zijn... Jullie zijn de kr8 van het leven. De Ying en Yang. Evenwichtig zijn.

Izwan

Citaat van: Tamza op 01/02/2008 om 17:52:39
En voor nu heb ik genoeg tijd en energie (misschien 3ad eerder teveel) in deze discussie gestoken. I made my point. Ik weet dat als ik nu verder ga discussieren, dat het een kwestie wordt van mierenneukerij, herhaling en dezelfde verzinsels keer op keer ontkrachtigen (vooral met die azijnpisser Izwan).
Zegt de pisser proefster.
Sorry, maar ik kan me niet herinneren dat ik je mijn pis liet proeven. Waarschijnlijk heb jij te veel pis geproefd en me met iemand anders verwart.

Izwan

Citaat van: Tamza op 01/02/2008 om 17:49:36
Die domme Izwan loopt te zeiken over die hervormingen in de Mudawanna en vindt dat hij en die islamisten-vrouwenbeweging het recht hebben om voor andere vrouwen te bepalen dat zij minder tot geen rechten hebben ten opzichte van de man.
Ik neem je niet kwalijk. Je hebt waarschijnlijk te veel pis geproefd waardoor je hersentjes niet meer helder kunnen functioneren.
Kun jij aangeven waar ik vind dat ik en die islamietenvrouwenbeweging het recht hebben om voor andere vrouwen te bepalen dat zij minder tot geen rechten hebben ten opzichte van de man?.   

P.S.J ammer dat ik nu geen tijd heb om op je troep te reageren. Toch wil ik graag dit kwijt.



Tamza

Even 1 tip Izwan-bukemuc-n-izzan:

Als je de moerasdier wil uithangen en een poging tot 'dissen' doet, doe het dan goed en met een beetje vernuft. Een goede dis kan ik altijd waarderen, maar dit is gewoon lachwekkend, met je pisproefhersenenaantasten-geknor. Maya, zal wel te maken hebben met jouw uit de hand gelopen besnijdenis waardoor je nu zonder ballen -en compleet gefrustreerd- door het leven gaat. Dus eigenlijk zou ik je gratie moeten geven. Maar nee, die krijg je niet.

*trapt de bespuugde kakkerlak kapot en schopt de restjes op een baal mest*

Doedoei

Tamza

Citaat van: (Offline) op 02/02/2008 om 14:42:26
Juist ja, die gelijkwaardigheid. Daar wil ik ff dieper op ingaan. Gelijkwaardigheid is niet alleen de rollen en taken verdelen binnenshuis en wie er geld in het laatje brengt etc, etc, het is ook iets geestelijk. Als je een discussie voert of je bent het niet met elkaar eens over een bepaald punt, dat je dan wel er uit moet komen. En niet van ja ik ben een man dus ik bepaal wat er gedaan word... Natuurlijk waardeer ik de timazighen die kr8 hebben, jullie izjn de bron van elk mens. (vrouwen in het algemeen) Waar ik altijd voor vecht is dat de vrouwen zuiver moeten zijn... Jullie zijn de kr8 van het leven. De Ying en Yang. Evenwichtig zijn.

Ieder mens heeft denk ik wel een zuivere kern. Opvoeding, omgeving, cultuur, religie etc zijn zaken die jou als mens conditioneren naar de persoon die je uiteindelijk bent. Of je man of vrouw bent, atheïst of islamitisch, Arabisch of Tamazight, het gaat erom dat je nooit een onderdrukkende rol of slachtofferrol moet aannemen. Alleen dan leer je je eigen kracht kennen en kun je die kracht ten goede benutten in dit leven. Zoals je al zei: Ying en Yang. De vrouw staat niet boven de man en andersom ook niet.

Laysa

#72
Citaat van: Idir op 01/02/2008 om 00:01:26
Citaat van: `SHADOW` op 31/01/2008 om 23:50:57
Citaat van: Idir op 31/01/2008 om 22:13:34
Citaat van: `SHADOW` op 31/01/2008 om 21:21:44
Tjonge jonge wat een discussie. Jammer Jammer Jammer.
1) Allereerst vind ik het erg jammer dat er op die manier met elkaar wordt gediscussieerd. Het is meer schelden ipv discussieren. Er is hier vooral sprake van meerdere monologen. En meerdere monologen zijn nog geen dialoog!
2) jammer dat er toch veel mannen nog zo denken. Ik had hier meer liberale imazighen verwacht, echte vrije mensen en niet van die conservatievelingen . Van sommige broeders had ik dergelijke reacties eerlijk gezegd niet verwacht. Vb van  een funamentalist als  izwane die in alles een complot van het westen ziet had ik het wel verwacht, maar van jou Idir had ik dat niet verwacht
3) vrouwen en mannen zijn inderdaad niet hetzelfde of gelijk, maar wel gelijkwaardig. Vrouwen en mannen kunnen niet zonder elkaar niet alleen qua taken zoals hier gezegd wordt door sommigen, maar ook qua verstand en gevoel ook. dus om daar geen gebruik van te maken is zonde.
4) zij die zeggen dat vrouwen minder strijdlustig zijn dan de mannen is bullshit. Er zijn genoeg vrouwen die juist strijdlustiger zijn dan de mannen. Denk aan layla de palastijnse die aan de operatie in de jaren 70 in München meedeed. Denk aan Saida die in tazmamart is verdwenen.
''Lezer'' je zei dat vrouwen minder strijdlustig zijn door hun gevoel, maar je vergeet dat juist dat gevoel ze strijdlustiger kan maken als ze er 100% in geloven. ( malika M?)

Wat betreft het artikel, die dame heeft gelijk. Ze komt hier specifiek op voor de amazighvrouwen omdat die 2x worden onderdrukt: a)door de man en b) de idioten die anti-amazighiteit zijn,
De Amazighmannen worden 1 x achtergesteld nl. door de anti-amazighiteit. Je kan zeggen dat ze voor imazighen in het algemeen had moeten opkomen omdat ook mannen en kinderen worden onderdrukt, dat klopt, maar het opkomen voor de amazighvrouw is nog geen diskwalificatie van de amazighman.


Wat nou weer? Themanyed ghari ra dh cek/m.... ;D
Wat heb ik voor raars gezegd, volgens jou?

Idir jouw zienswijze betreft de amazighvrouw is mijns inziens niks mis mee gezien jouw eerste reacties. Wat ik van jou niet verwachtte was die reactie naar Laysa toe (Thekkar "wanna be Dresselhuys" âawedh atsghuy..... Rah rah atjnedh a-cem ij Abbi!). Naar mijn mening heeft ze daar niets ergs gezegd om haar een Dresselhuys te noemen. Ze heeft gelijk als ze zegt dat alleen zwakke mannen zo anti feminisme zijn) Die hebben nl. iemand nodig om te onderdrukken om zich voldoende man te voelen.

by the way ben een vent met ballen ;)

Ballen ook hier zat, ac adhrex ca nigh? ;D
Wat betreft Laysa, elke woord of opmerking ziet zij als een aanval op de vrouw! En niet alleen in deze topic.... ze heeft een zeer scheven beeld over de man in het algemeen en van de Marokkaanse man in het bijzonder! Daarom reageerde ik zo op haar, zij viel mij namelijk als eerste aan, terwijl ik met geen kwaad woord over DE VROUW sprak. Zo zit ik namelijk niet in elkaar.... ga al mijn reacties van de afgelopen jaren na en je zal ondekken, dat ik niet zo in elkaar zit. Daarom nam ik het haar kwalijk dat ze op die manier op mij reageerde. (shit doe ik het weer, ik had mezelf beloofd er geen woord meer aan vuil te maken.. ::) ) 

Je moet wel krabben he?!

Ga jij je nou maar bezig houden met onbekende vrouwen voor "hoer" uit te maken, i.p.v. je futiele pogingen om ten eerste mij zwart te maken en ten tweede je transparante geblaat over hoe "goed je wel niet over vrouwen praat" wat geloofwaardiger te maken.

Prachtig dat jij kan "voelen" wat anderen voelen en "denken", je zou eens mee moeten doen met die Uri Geller show.

Bu-ikanienen. :)

On topic: ik ben het met je eens Shadow, gelukkig bestaan er mannen en niet alleen leeghoofden.

Citaat van: (Offline) op 02/02/2008 om 14:42:26
Citaat van: Tamza op 01/02/2008 om 17:49:36
En ik weet zeker dat in je in die 2 jaar relatie met je ongetwijfeld sterke vriendin haar ook waardeert om haar kracht. Een beetje man hoort ook af en toe intellectueel uitgedaagd te worden. En andersom. Een beetje vrouw zit ook niet te wachten op een mietje of een dictatorachtige aap, maar op een man die haar intellectueel uitdaagt en aanvult. De beste relaties zijn de relaties waarin de verhoudingen gelijkwaardig zijn. En dat zie je ook gelijk. Ook bij een ElGalloNegro die grappen maakt over het beoefenen van een vechtsport om zn koppige en sterke vrouw de baas te zijn, maar eigenlijk heel veel liefde en respect uit die grappen spreekt. :D
Juist ja, die gelijkwaardigheid. Daar wil ik ff dieper op ingaan. Gelijkwaardigheid is niet alleen de rollen en taken verdelen binnenshuis en wie er geld in het laatje brengt etc, etc, het is ook iets geestelijk. Als je een discussie voert of je bent het niet met elkaar eens over een bepaald punt, dat je dan wel er uit moet komen. En niet van ja ik ben een man dus ik bepaal wat er gedaan word... Natuurlijk waardeer ik de timazighen die kr8 hebben, jullie izjn de bron van elk mens. (vrouwen in het algemeen) Waar ik altijd voor vecht is dat de vrouwen zuiver moeten zijn... Jullie zijn de kr8 van het leven. De Ying en Yang. Evenwichtig zijn.

Offline, je zegt 't mooi, het is ook iets geestelijks. Sommige mensen gaan een zombie-achtige relatie aan, je moet ook voldoening kunnen krijgen en elkaar uitdagen.

TheCFO

De vrouw heeft maar 1 fornuis,
en das een gasfornuis (Theo Maassen)

Rbaaz

Citaat van: Idir op 29/01/2008 om 21:45:53

Hahahaha...
Nee hoor, maak je daar maar geen zorgen om! Ik heb totaal niets goed te maken, met niemand niet! En wat ik daar geschreven heb blijft staan, het is namelijk precies bedoeld zoals ik het daar gezegd heb. En bovendien had ik het niet over DE VROUW  in dat stukje.... Een beetje begrijpend lezen zou jou dus niet mis staan. ;)

Uit het filmpje kon je alleen uitmaken dat het een vrouw is. Dus mag ik ervan uitmaken dat je het tegen De vrouw hebt.
Je zal het wel als grap bedoelen maar het hoort gewoon niet.