"Erkenning van het Tamazight, is erkenning van de Amazigh-vrouw"

Gestart door Idir, 29/01/2008 om 02:22:11

Tamza

#30
En even in het algemeen: valt me op dat veel mannen op de een of andere manier denken dat zij het alleenrecht hebben op hard en direct taalgebruik. Een vrouw die zich ook van dergelijk taalgebruik bedient is in hun ogen meteen een 'manwijf' of 'gefrustreerd'. Alsof wij vrouwen altijd maar bevallige woordjes moeten gebruiken, zelfs wanneer wij beledigd worden door mannen die de titel 'man' niet eens verdienen, laat staan dat zij het lef durven te hebben om de vrouwelijkheid van een sterke meid in twijfel te trekken.

Deze mentaliteit  speelt overigens al eeuwen, zelfs in de tijd van de profeet vzmh. Aicha werd ook continu aangevallen door notabene de metgezellen van de profeet, omdat zij maar niet konden wennen aan de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen waartoe het feminisme van de profeet had geleid, en waar Aicha zich -meer dan welke vrouw ook- zich op beriep. Dieptepunt was de het voorval waarin zij beschuldigd werd van overspel om haar in diskrediet te brengen, zodat de profeet vzmh zich van haar zou ontdoen. Dit is eigenlijk precies zo'n beetje wat nu ook het geval is met sterke vrouwen die met harde bewoordingen voor zichzelf opkomen: de betreffende vrouw in diskrediet proberen te brengen door maar te blijven zeveren over haar taalgebruik, om de aandacht maar van de treffende inhoud af te leiden.

Laysa

#31
Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 22:19:17
En even in het algemeen: valt me op dat veel mannen op de een of andere manier denken dat zij het alleenrecht hebben op hard en direct taalgebruik. Een vrouw die zich ook van dergelijk taalgebruik bedient is in hun ogen meteen een 'manwijf' of 'gefrustreerd'. Alsof wij vrouwen altijd maar bevallige woordjes moeten gebruiken, zelfs wanneer wij beledigd worden door mannen die de titel 'man' niet eens verdienen, laat staan dat zij het lef durven te hebben om de vrouwelijkheid van een sterke meid in twijfel te trekken.

Deze mentaliteit  speelt overigens al eeuwen, zelfs in de tijd van de profeet vzmh. Aicha werd ook continu aangevallen door notabene de metgezellen van de profeet, omdat zij maar niet konden wennen aan de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen waartoe het feminisme van de profeet had geleid, en waar Aicha zich -meer dan welke vrouw ook- zich op beriep. Dieptepunt was de het voorval waarin zij beschuldigd werd van overspel om haar in diskrediet te brengen, zodat de profeet vzmh zich van haar zou ontdoen. Dit is eigenlijk precies zo'n beetje wat nu ook het geval is met sterke vrouwen die met harde bewoordingen voor zichzelf opkomen: de betreffende vrouw in diskrediet proberen te brengen door maar te blijven zeveren over haar taalgebruik, om de aandacht maar van de treffende inhoud af te leiden.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

"De weg is lang, de weg is zolang dat je niet eens weet hoelang deze is." ;)

Tamza

Citaat van: Laysa op 30/01/2008 om 22:22:06

"De weg is lang, de weg is zolang dat je niet eens weet hoelang deze is." ;)

Haha, ik krijg gelijk een glimlach op mijn gezicht.

"Het bad is vol."

(Offline)

Citaat van: Laysa op 30/01/2008 om 21:30:01
Citaat van: (Offline) op 30/01/2008 om 19:11:14
Citaat van: Laysa op 30/01/2008 om 01:07:00
Alleen echte mannen kunnen echte vrouwen aan,
Kneusjes die kempen als hanen, verdienen enkel kippen.
Omschrijf jij is wat jij een "echte man vs echte vrouw" vind? Ik ben daar heel benieuwd naar, aangezien je altijd van de hoogste torens loopt te krijzen dat vele mannelijke leden hierzo "niet echte mannen zijn" en jezelf zo superieur voorschoteld.

Ten eerste valt je woordkeuze mij op, "krijzen", "vs", "hoogste torens", deze zijn namelijk erg geladen. Geladen met delen uit jouw incompetente wereld die je hebt gecreerd als veilige thuishaven voor je achterlijke ideeen. Woorden die je hebt gekozen om mij meteen af te schilderen als een helse feeks die toch enkel krijst. Beetje goedkope truuk om een ander zijn bevindingen af te doen alszijnde niks. Zou je dat doen als een kerel zou zeggen wat ik zei, op dezelfde felle toon? Nee antwoord maar niet het is een retorische vraag voor het geval je dat ontgaat.

Ik hoef jou niks uit te leggen, of je snapt het en plaatst het in de juiste kaders of je maakt er een strijd van zoals jij dat "vs" gebruikt wat ik nergens heb genoemd. Ik heb nergens aangegeven dat er een strijd is tussen echte vrouwen en echte mannen, er staat heel wat anders. Namelijk dat echte mannen echte vrouwen aankunnen en accepteren en dat de kneusjes met de ilussie dat ze ballen ter grootte van een voetbal hebben, terwijl de grootte van de voetbal de leegte weergeeft van hun hersenpan, dat niet kunnen.

Sommige mensen zijn erg gefrustreerd, ik ben van mening dat jij dat ook bent gezien je reacties op het forum, om maar het minste geringste dat gaat over mannen en vrouwen te zien als een strijd oftewel "echte man vs echte vrouw". Ik weet niet wat er in je jeugd is gebeurd, dat kan me ook niet schelen, maar gelieve je trauma's bij je te houden. Meer heb ik je niet te zeggen dus ga maar iemand anders vervelen.

Jij ook: slaap lekker.
Op mijn woordenschat commentaar geven, neem het me niet kwalijk. Niet iedereen zn woordenschat is zo rijk als dat van jou of zo "normaal"  je wilt mij de woorden in de mond leggen (met je retorische vraag) Verder geef je, jou eigen waanideën. Als je me nix hoeft uit te leggen, Waarom verdedig je jezelf dan? gefrustreerd? reacties? strijd? waanideën, ofzo? Wie schildert hier nou wie eigenlijk af? Ik of jij?

E3ber_Tastite

IK heb gemerkt van de Marokkanen in het algemeen, dat als het over vrouwenzaken gaan, denk aan allerlei dingen, zoals: trouwen, huishouden, rechten en plichten. Vaak de cultuur boven Islam gaat, ondanks dat de Islam iets anders aangeeft of wat de Profeet heeft gezegd of hoe hij geleefd heeft.

Bij politiek is het weer andersom, dan gaat weer de Islam boven cultuur.

Het is allemaal eigenbelanggggggggggggg

Inuit

Citaat van: E3ber_Tastite op 30/01/2008 om 23:53:23
IK heb gemerkt van de Marokkanen in het algemeen, dat als het over vrouwenzaken gaan, denk aan allerlei dingen, zoals: trouwen, huishouden, rechten en plichten. Vaak de cultuur boven Islam gaat, ondanks dat de Islam iets anders aangeeft of wat de Profeet heeft gezegd of hoe hij geleefd heeft.

Bij politiek is het weer andersom, dan gaat weer de Islam boven cultuur.

Het is allemaal eigenbelanggggggggggggg
selectief te werk gaan met religie is echt geen Marokkanen ding of iets van deze tijd, het komt zo'n beetje sinds mensenheugenis en bij praktisch alle volkeren voor.

MBTiza

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 22:19:17


Deze mentaliteit  speelt overigens al eeuwen, zelfs in de tijd van de profeet vzmh. Aicha werd ook continu aangevallen door notabene de metgezellen van de profeet, omdat zij maar niet konden wennen aan de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen waartoe het feminisme van de profeet had geleid, en waar Aicha zich -meer dan welke vrouw ook- zich op beriep. Dieptepunt was de het voorval waarin zij beschuldigd werd van overspel om haar in diskrediet te brengen, zodat de profeet vzmh zich van haar zou ontdoen. Dit is eigenlijk precies zo'n beetje wat nu ook het geval is met sterke vrouwen die met harde bewoordingen voor zichzelf opkomen: de betreffende vrouw in diskrediet proberen te brengen door maar te blijven zeveren over haar taalgebruik, om de aandacht maar van de treffende inhoud af te leiden.

Om ff die opmerking van die taxichauffeur aan te halen, 'DAT ZEGGEN DE COMMUNISTEN'!

p.s. FF offtopic, heb een documentaire thuis met Kefah Allousch over de Rif, gemaakt in 1997 waarin hij in een taxi zit en een discussie aangaat met een taxichauffeur in Nador over het alleen reizen van vrouwen en Kefah Allousch aangeeft dat de vrouw van de profeet ook alleen reisde, die taxichauffeur zegt vervolgens, geen leugens verspreiden want dat zeggen de communisten ;D

Bades

Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

wat betekent dat tamazight cultuur? heeft de taal ook een cultuur>?

(Offline)

Citaat van: Inuit op 31/01/2008 om 08:26:42
Citaat van: E3ber_Tastite op 30/01/2008 om 23:53:23
IK heb gemerkt van de Marokkanen in het algemeen, dat als het over vrouwenzaken gaan, denk aan allerlei dingen, zoals: trouwen, huishouden, rechten en plichten. Vaak de cultuur boven Islam gaat, ondanks dat de Islam iets anders aangeeft of wat de Profeet heeft gezegd of hoe hij geleefd heeft.

Bij politiek is het weer andersom, dan gaat weer de Islam boven cultuur.

Het is allemaal eigenbelanggggggggggggg
selectief te werk gaan met religie is echt geen Marokkanen ding of iets van deze tijd, het komt zo'n beetje sinds mensenheugenis en bij praktisch alle volkeren voor.
Iedereen heeft zn eigen visie en zn eigen kijk op zijn/haar religie. Trouwen is een moeilijke zaak, iets wat heel belangrijk is binnen een huwelijk is goede afspraken maken met elkaar. En weten wat je wel en niet, van elkaar hoef en kan of moet verwachten. Politiek heeft pas eigen belangen ja, daar ben ik het met je mee eens, maar denk niet dat ze de wetten van de Islam aanhouden (arabische landen). Dat zou betekenen dat ze de sharia hanteren. Voor zover ik weet doet saöudi arabië dat niet eens zo nouwkeurig.

(Offline)

Citaat van: Azghar op 31/01/2008 om 12:24:51
wat betekent dat tamazight cultuur? heeft de taal ook een cultuur>?
Echte tamazight cultuur is als je thuis komt van je werk dat je vrouwtje al voor je klaar staat met een bord tamarakt en dat ze je daarna masseert en jou het gevoel geeft dat zij alleen voor jou leeft. Kortom die bestaat er niet...

:D

(Offline)

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 22:19:17
En even in het algemeen: valt me op dat veel mannen op de een of andere manier denken dat zij het alleenrecht hebben op hard en direct taalgebruik. Een vrouw die zich ook van dergelijk taalgebruik bedient is in hun ogen meteen een 'manwijf' of 'gefrustreerd'. Alsof wij vrouwen altijd maar bevallige woordjes moeten gebruiken, zelfs wanneer wij beledigd worden door mannen die de titel 'man' niet eens verdienen, laat staan dat zij het lef durven te hebben om de vrouwelijkheid van een sterke meid in twijfel te trekken.
Waar ben je anders vrouw voor? Een echte vrouw die weet haar positie en weet dat ze niet als een viswijf op de markt moet gaan bleren. Een echte vrouw heeft veel sbar en heeft geduld. Haar mond is schoon. De echte timazighin vrouwen die heerste over hun mannen door hun te gehoorzamen. ;)

Izwan

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 18:41:16
Nee, je bent niet blind , je bent schijnbaar gewoon ontwetend (ook een soort van blindheid btw) wat het spuien van domme uitspraken tot gevolg heeft. Dat bewijzen je voorgaande reacties (en je laatste reacties ook) wel.

Kun jij aangeven welke domme uitspraken heb gezegd die op onwetendheid gebaseerd zijn?

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 18:41:16
Verder moet je er niet zo omheen draaien. Jij schreef gelijk: 'feminisme zal de ondergang betekenen van de Amazigh cultuur'. Ik bestreed die achterlijke opmerking.
Wat jij achterlijke vindt bemoeit me niet. Ik sta achter mijn uitspraak en ik heb mijn redenering ook gemeld. Je hebt alle mogelijkheden om mijn redenering te bedreden, maar jij kiest liever om op de persoon spelen.

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 18:41:16
Toen kwam jij weer aankakken met irrelevant gezever over feminisme in het westen en vrouwenslaven van bedrijven. Iets waar dit artikel niet eens over gaat. Dus hou daar gewoon over op, en probeer deze discussie -en hetgeen de vrouw in dit artikel zegt- niet om te draaien naar jouw huiver voor 'westerse feminisme'.


Mijn redenering is dat de Marokkaanse vrouwen bewegingen die door de islamitische normen en waarden worden geïnspireerd, worden in Marokko buiten gesloten.
De vrouwen bewegingen die de Marokkaanse overheid en het westen naar voren brengen en ondersteunen zijn manwijven bewegingen die de westerse versie overnemen met als doel om vrouwen als slavinnen van bedrijven te maken: Marokkaanse vrouwen schijnen beter en goedkoper garnalen pellers en tomaten plukkers te zijn dan de Marokkaanse mannen. Tegenwoordig hebben Marokkaanse vrouwen (zelf analfabeet vrouwen) meer kans om werk te kregen dan de Marokkaanse mannen, zelfs in Marokko. Gevolg van deze ontwikkelingen is de toenaam van de sociale relaties problemen en identiteit crisis zowel bij mannen als vrouwen.

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 18:41:16
En doe gelijk vooral alsof ik in mn voorgaande reacties niet geschreven heb dat feminisme streeft naar gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en niet naar gelijkheid tussen man en vrouw. Dat is een wereld van verschil, en ook een geheel andere discussie. Voel je vooral vrij om daar een topic over te openen zodat je je frustraties en afkeur kan uiten over feministen, maar voor nu gaat deze topic daar niet over.

Dus nu even gewoon terug naar de kern van het artikel, waar het allemaal werkelijk om gaat. Deze vrouw stelt namelijk dat de Amazightaal erkend moet worden zodat Amazighvrouwen ook meer toegang hebben tot kennis. Het is van den zotte dat vrouwen, notabene het geslacht dat altijd de Amazightaal en -cultuur op de volgende generaties heeft overgebracht, een extra kennisachterstand oplopen in hun eigen land omdat zij a) niet kunnen studeren in eigen taal en b) nog altijd geen makkelijk toegang hebben tot het onderwijs, omdat van een vrouw verwacht wordt dat ze vooral niet naar school hoeft te gaan.
A) Feit is dat het niet erkennen van Amazightaal heeft voor zowel mannen als vrouwen de toegang tot kennis beperkt en in een achterstandpositie gebracht.
B) Feit is, Marokkanen mannen zijn eeuwen lang als de kostwinners van het gezin geweest. Dit kun jij beter niet op korte en agressieve manier veranderen, anders roept jij problemen.
Feit is Marokkaanse school werd in Marokko niet als bron van kennis gezien, maar wel als een middel om aan het werk te komen (primairs behoeftes gaan voor). Achteraf blijkt het ook schijn te zijn.
Feit is Marokkanen, in het algemeen, hebben geen enkel bezwaar dat vrouwen de mogelijkheden kregen om kennis te vergaren. Ouders die praktische mogelijkheid hebben om hen dochters te laten studeren doet ze het wel. Het is geen toeval dat er bijv. In Nederland of in de Marokkaanse steden net zoveel of meer meisjes op scholen te vinden dan jongens.
Dit is de verantwoordelijkheid van de Marokkaanse overheid die in alle opzichten gefaald heeft. Het is geen culturele probleem, maar wel een politiek probleem.

Citaat van: Tamza op 30/01/2008 om 18:41:16
Dat deze vrouw dit probleem goed heeft geanalyseerd, getuigt van intelligentie. Dat deze vrouw pleit voor een goede oplossing van dit probleem, getuigt van wilskracht, empathie en waardigheid. Daar dient deze vrouw alleen voor aangemoedigd te worden, ipv meteen in het verdachtenhoekje geduwd te worden van de dolle mina's en hysterische complottheorieën.
Ik vind het Amazightaal/vrouwen saus die ze bij deze problematiek voegt is een schijn (gif in de honing mengen). We weten allemaal waar het probleem legt namelijk; het slechte systeem in combinatie met een corrupt bestuur = armoede, analfabeet, agressie, viezigheid, onrechtvaardigheid, onderdrukking…enz. Voor duidelijkheid: Niet alleen vrouwen die hier last ervan hebben maar ook mannen, kinderen, dieren….enz

Nimana

Citaat van: Idir op 30/01/2008 om 21:44:26

De pot verwijt de ketel........
Meisje, laat je niet door je emoties leiden! Er is wel meer dan dat..... wellicht kan je een voorbeeld nemen aan b.v. Tamza (om maar even even iemand te noemen) die het emotionele en het verstandelijk perfect kan combineren. Alleen maar schreeuwen als of jij benoemd bent om het woord voor "de vrouw" te doen werkt alleen maar averechts. En ik weet zeker dat vele vrouwen hier, een plaatsvervangende schaamte voelen als ze jou weer eens zien schreeuwen als een kip zonder kop. Ik weet niet waar jou frustratie vandaan komt, ik zou daar maar achteraan gaan als ik jou was. Anders is het helemaal een verloren zaak met jou!

Sterkte en veel wijsheid toegewenst! :)

Ik begrijp uberhaupt niet waarom je zo fel reageerde op haar reactie...sloeg nergens op. Anyway: Net als Tamza voel ik allerminst schaamte wanneer ik de reactie van Laysa lees, ik heb zeer zeker waardering voor haar reactie(s). Ik kan me overigens ook helemaal in de reacties van Tamza vinden.

Het verbaasd me dat zulke discussies nog gevoerd moeten worden. Ik dacht dat men allang over deze minachting voor vrouwen heen was gestapt. Jammer genoeg gaat het verketteren van zelfbewuste vrouwen nog altijd door. Maar zoals al gezegd is: Waar je niet dood aan gaat, daar wordt je sterker van.

Tamza

Citaat van: Izwan op 31/01/2008 om 14:43:40
Kun jij aangeven welke domme uitspraken heb gezegd die op onwetendheid gebaseerd zijn?

Simpel: 'feminisme zal de ondergang van de Tamazight cultuur betekenen'.

Deze domme uitspraak getuigt van onwetendheid over het woord 'feminisme', hetgeen niets anders betekent dan 'streven naar gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.' Als jij dat ziet als een katalysator van de ondergang van het Tmazight, dan is het ergens misgegaan met jou.

CiteerWat jij achterlijke vindt bemoeit me niet. Ik sta achter mijn uitspraak en ik heb mijn redenering ook gemeld. Je hebt alle mogelijkheden om mijn redenering te bedreden, maar jij kiest liever om op de persoon spelen.

Die redenering heb jij niet vermeld, dat heb je pas na 2 reacties gedaan, en zelfs die redenering was weer nergens op gebaseerd (misschien hooguit jouw angst voor de terugkeer van sterke Timazighin zoals Timazighin altijd al sterk waren geweest in de geschiedenis). Kun je nu wel gaan huilen dat er op de persoon gespeeld wordt, maar dat boeit mij dan weer geen ene moer. Als ik jouw uitspraak achterlijk vind, dan zeg ik dat.

CiteerMijn redenering is dat de Marokkaanse vrouwen bewegingen die door de islamitische normen en waarden worden geïnspireerd, worden in Marokko buiten gesloten.

Wie zegt dat het feminisme van Fatima Sadiqi niet op islamitische normen en waarden (RECHTVAARDIGHEID en GELIJKWAARDIGHEID bv) gebaseerd zijn? Of hebben alleen de vrouwen die de islam op de meest conservatieve manier praktiseren het recht om zich 'islamitisch' te noemen. Wat een bullshit.

CiteerDe vrouwen bewegingen die de Marokkaanse overheid en het westen naar voren brengen en ondersteunen zijn manwijven bewegingen die de westerse versie overnemen met als doel om vrouwen als slavinnen van bedrijven te maken: Marokkaanse vrouwen schijnen beter en goedkoper garnalen pellers en tomaten plukkers te zijn dan de Marokkaanse mannen. Tegenwoordig hebben Marokkaanse vrouwen (zelf analfabeet vrouwen) meer kans om werk te kregen dan de Marokkaanse mannen, zelfs in Marokko. Gevolg van deze ontwikkelingen is de toenaam van de sociale relaties problemen en identiteit crisis zowel bij mannen als vrouwen.

Komt ie weer met zn hysterische complottheorieën. Er wordt hier iets specifieks gemeld over het feminisme in Marokko, en jij komt meteen met complottheorieën aan dat Fatima Sadiqi gesteund zou worden door het satanistische westen en Marokkaanse overheid. Deze ontwikkeling is een van de weinige goede waar de overheid mee bezig is (en laten we niet zo naïef zijn dat het probleem nu is opgelost, want de nieuwe wetgeving wordt helaas lang niet overal in Marokko toegepast).

Snap sowieso niet waarom jij meteen over garnalenpellers en tomatenplukkers begint (wel hilarisch hoor, niet daarvan). Ik zie het al voor me: Westerse bedrijven die tijdens geheime ontmoetingen met elkaar vergaderen om te kijken hoe zij zoveel mogelijk vrouwen als slaven garnalen kunnen laten pellen en tomaten laten plukken. Hoe de een dan oppert: hmmm laten we de feministen in Marokko steunen, want hoe meer afgestudeerde vrouwen in Marokko, hoe sneller zij voor ons aan de slag gaan.

Echt deraan jij.

CiteerA) Feit is dat het niet erkennen van Amazightaal heeft voor zowel mannen als vrouwen de toegang tot kennis beperkt en in een achterstandpositie gebracht.

Feit is dat het bij vrouwen een extra achterstand oplevert, omdat -zoals Sadiqi al aangaf- er meer vrouwen zijn die ALLEEN het Tmazight beheersen en MINDER snel naar school gaan dan de mannen.

CiteerB) Feit is, Marokkanen mannen zijn eeuwen lang als de kostwinners van het gezin geweest. Dit kun jij beter niet op korte en agressieve manier veranderen, anders roept jij problemen.

Dat is geen feit, dat is een verzinsel. Feit is dat Imazighen altijd als agrariërs hebben gewerkt waarbij de vrouwen even hard -en soms wel harder- op het land werkten. Daarnaast verdienden de vrouwen ook nog de kost door handarbeidproducten te maken en te verkopen (gevlochten manden, karaffen etc). Dat kan jij niet op een korte en agressieve manier willen ontkennen, want dat kom JIJ geheid in de problemen, want Timazighin zitten hier niet te wachten op verzinsels van een mannetje dat zich bedreigd voelt door feministen.

CiteerFeit is Marokkaanse school werd in Marokko niet als bron van kennis gezien, maar wel als een middel om aan het werk te komen (primairs behoeftes gaan voor). Achteraf blijkt het ook schijn te zijn.

Feit is dat dat door de al dan niet politieke situatie kwam. Feit is dat dat niet betekent dat je onderwijs dan maar moet opgeven. Bovendien is het niet eens een feit, want mijn moeder heeft wel degelijk kennis opgedaan toen zij naar school ging (aangemoedigd door haar vader waar domme en onwetende mannen als jij een voorbeeld aan mogen nemen).

CiteerFeit is Marokkanen, in het algemeen, hebben geen enkel bezwaar dat vrouwen de mogelijkheden kregen om kennis te vergaren. Ouders die praktische mogelijkheid hebben om hen dochters te laten studeren doet ze het wel. Het is geen toeval dat er bijv. In Nederland of in de Marokkaanse steden net zoveel of meer meisjes op scholen te vinden dan jongens.

Dat is helemaal geen feit, dit lul je gewoon wederom uit je nek. Er zijn ontzettend veel meisjes in Marokko die thuis worden gehouden zodat zij klaar worden gestoomd voor het huwelijk, of om te werken thuis of op het platteland. De reden dat Marokkaanse meisjes in NL naar school gaan is vanwege de strenge naleving van de leerplicht in dit land. Bovendien heb je hier ook meer ontplooiingskansen waardoor de drempel naar verder studeren verlaagd wordt.

Het enige wat geen toeval is, is het feit dat Marokkaanse meisjes het op school veel beter doen dan Marokkaanse jongens. Dat heeft niet met intelligentie te maken, maar met wilskracht en het besef dat zij beter kunnen leren om zelfstandig te zijn en zichzelf te ontwikkelen, dan dat ze afhankelijk moeten worden van een Moh in de coffeeshop.

CiteerDit is de verantwoordelijkheid van de Marokkaanse overheid die in alle opzichten gefaald heeft. Het is geen culturele probleem, maar wel een politiek probleem.

Het is een probleem dat zowel politiek als cultuur aangaat. Het is niet het een of het ander, het is een combinatie van factoren. De Marokkaanse overheid brengt daar nu gelukkig eindelijk (maar geleidelijk) verandering in, nu de Marokkanen zelf nog met hun benepen mentaliteit.

CiteerIk vind het Amazightaal/vrouwen saus die ze bij deze problematiek voegt is een schijn (gif in de honing mengen). We weten allemaal waar het probleem legt namelijk; het slechte systeem in combinatie met een corrupt bestuur = armoede, analfabeet, agressie, viezigheid, onrechtvaardigheid, onderdrukking…enz. Voor duidelijkheid: Niet alleen vrouwen die hier last ervan hebben maar ook mannen, kinderen, dieren….enz

Wat is je punt nu precies, want je geeft Fatima Sadiqi nu gewoon gelijk. Ook zij stelt dat dit probleem het gevolg is van onder andere analfabetisme, een falende en onrechtvaardige rechtssysteem etc.

Tamza

Citaat van: ElGalloNegro op 31/01/2008 om 12:03:28

Om ff die opmerking van die taxichauffeur aan te halen, 'DAT ZEGGEN DE COMMUNISTEN'!

p.s. FF offtopic, heb een documentaire thuis met Kefah Allousch over de Rif, gemaakt in 1997 waarin hij in een taxi zit en een discussie aangaat met een taxichauffeur in Nador over het alleen reizen van vrouwen en Kefah Allousch aangeeft dat de vrouw van de profeet ook alleen reisde, die taxichauffeur zegt vervolgens, geen leugens verspreiden want dat zeggen de communisten ;D

Taxichauffeurs kletsen wel vaker onzin heb ik ervaren,  maar sommige opmerkingen zijn niettemin wel droog haha