"Erkenning van het Tamazight, is erkenning van de Amazigh-vrouw"

Gestart door Idir, 29/01/2008 om 02:22:11

Idir

Women’s Words
A Moroccan scholar-activist links language and power

By Aimee Dowl

UNTIL 2007, MOROCCAN women who married foreigners could not pass citizenship to their childrenâ€"who had to apply, year after year, for residence permits to live in their own country. Finally, after decades of feminist protest, parliament has guaranteed paternal and maternal equality in determining nationality.

The new citizenship law follows the 2004 Moudawana (Family Law), which entitles women to a range of civil rights. The minimum marriage age was raised from 15 to 18; women may now wed without the consent of a male wali (marital tutor); polygamy is restricted to cases in which wives, including the new bride, consent by written contracts approved by a judge; and men may no longer unilaterally “repudiate”â€"divorceâ€"their wives without compensation.

One feminist responsible for such rights is Fatima Sadiqi, a Moroccan- Berber professor at the University of Fes and a linguist specializing in how women and men use language in Morocco. She found that Berberspeaking persons lack access to information and resources because they speak a “female language” associated with the home and hearth. In this country, where Arabic, French and English predominate, many more women and girls than men speak only Berber, don’t attend school and are illiterateâ€" approaching 90 percent in some rural areas.

Sadiqi has shown powerful connections between language and women’s rights. “I see the official recognition of Berber as a recognition of Berber women,” says Sadiqi, author of the first grammar textbook for this ancient language still spoken by millions. She has also struggled for the inclusion of women’s voices in Moroccan education. “I wanted to help democratize our higher education by introducing gender studies,” says Sadiqi, who also founded the first gender-studies program in North Africa when she realized the absence of women’s texts in university syllabi.

“The Family Law has greatly democratized debate on women’s issues and introduced the idea of equality between spouses. Of course, not everyone believes in this equality, but at least people discuss it,” says Sadiqi. Networking with other Moroccan feminists and keenly aware of the power of words, she agitated for the Family Law by speaking on television and in the printed press, and organizing major international conferences on women, language and development. “The present king [Mohammed VI] made clear in his very first speech that he wanted to improve the lot of women,” she says. “Symbolically, this was huge for the feminist movement, which had to constantly negotiate power with both the monarchy and the radical Islamists.”

Even before the Family Law struggle, Sadiqi used her work on language and power to strengthen Moroccan feminism. Her studies have led to teaching invitations abroad (including this past year at Harvard), and to her establishment of the ISIS Center for Women and Development in Fes. She is also editor of the forthcoming Women Writing Africa: The Northern Region (Feminist Press, 2007), which includes oral and written works of numerous languages and cultures. But she says it all began in her Berber village, where few women read or wrote: “I owe this to my father, who took me to school and believed in me.”

http://www.msmagazine.com/summer2007/language.asp
http://www.fatimasadiqi.on.ma/

Izwan

Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

Tamza

Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

De profeet vzmh was een feminist. De hele Amazighcultuur rust op de schouders van vrouwen. Oerdombo's als jij zullen eerder de ondergang van de Amazighcultuur betekenen.

Idir

Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

Tamazight taal en cultuur heeft altijd op de schouders van Timazighin gerust zowel het gesproken woord, poezie, als wel Amazigh traditie, maar vooral het schrijven (Tifinagh). De Touareg-vrouwen hebben het Tifinagh in leven gehouden, daar waar de mannen overgingen naar het Latijns en Arabisch. Mannen kwamen meer in aanraking met anere talen en culturen (door handel en reizen) en namen dus ook eerder de gewoontes en de taal van de "ander"over.
Dus graag een klein beetje respect en waardering vriend!! ::)

Izwan

Citaat van: Tamza op 29/01/2008 om 12:36:38
Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

De profeet vzmh was een feminist. De hele Amazighcultuur rust op de schouders van vrouwen. Oerdombo's als jij zullen eerder de ondergang van de Amazighcultuur betekenen.
De profeet was een bevrijder die de islamitische normen en waarden heeft verspreid.
Het feminisme is een product van het westen om vrouwen te vermannen en als slaven van bedrijven te maken i.p.v. voor eigen gezin te zorgen en eigen cultuur levend te houden. Het huidige westerse feminisme maakt het gezinsleven inclusief culturen kapot. Het is ook niet met de islamitische normen en waarden te verenigen.
Ja, het Amazighcultuur heeft altijd op de schouders van Amazigh oervrouwen gerust en niet op moderne domba´s die zich als mannen gedragen. 


Izwan

Citaat van: Idir op 29/01/2008 om 15:51:45
Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

Tamazight taal en cultuur heeft altijd op de schouders van Timazighin gerust zowel het gesproken woord, poezie, als wel Amazigh traditie, maar vooral het schrijven (Tifinagh). De Touareg-vrouwen hebben het Tifinagh in leven gehouden, daar waar de mannen overgingen naar het Latijns en Arabisch. Mannen kwamen meer in aanraking met anere talen en culturen (door handel en reizen) en namen dus ook eerder de gewoontes en de taal van de "ander"over.
Dus graag een klein beetje respect en waardering vriend!! ::)
Ik heb alle respect en waardering voor Timazighin die onze cultuur hebben behouden.  Maar als onze Timazighen de mannen gaan na-apen dan vrees ik het ergste.

MBTiza

Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 16:57:02
De profeet was een bevrijder die de islamitische normen en waarden heeft verspreid.
Het feminisme is een product van het westen om vrouwen te vermannen en als slaven van bedrijven te maken i.p.v. voor eigen gezin te zorgen en eigen cultuur levend te houden. Het huidige westerse feminisme maakt het gezinsleven inclusief culturen kapot. Het is ook niet met de islamitische normen en waarden te verenigen.


Hier heb je inderdaad een punt wat betreft het feminisme, de vrouw die lange dagen maakt op kantoor maar haar eigen kroost vergeet want werken en meedraaien in de zgn. samenleving is immers belangrijker dan het verzorgen van je eigen kroost en deze te zien opgroeien....deadlines die gehaald moeten worden, avonden overwerken.

Idir

Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 16:57:40
Citaat van: Idir op 29/01/2008 om 15:51:45
Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

Tamazight taal en cultuur heeft altijd op de schouders van Timazighin gerust zowel het gesproken woord, poezie, als wel Amazigh traditie, maar vooral het schrijven (Tifinagh). De Touareg-vrouwen hebben het Tifinagh in leven gehouden, daar waar de mannen overgingen naar het Latijns en Arabisch. Mannen kwamen meer in aanraking met anere talen en culturen (door handel en reizen) en namen dus ook eerder de gewoontes en de taal van de "ander"over.
Dus graag een klein beetje respect en waardering vriend!! ::)
Ik heb alle respect en waardering voor Timazighin die onze cultuur hebben behouden.  Maar als onze Timazighen de mannen gaan na-apen dan vrees ik het ergste.

Je hebt ook mannen die de vrouwen "na-apen" die "helderheid" van vroeger waar een duidelijke verdeling van de vrouw/man taken is allang niet meer. kijk alleen al naar de arbeidsmarkt! We zullen met z'n allen met de " nieuwe situatie" moeten leren omgaan... kost wat moeite, maar ik geloof zeker dat we op termijn er allemaal beter van worden.

Tamza

Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 16:57:02
De profeet was een bevrijder die de islamitische normen en waarden heeft verspreid.
Het feminisme is een product van het westen om vrouwen te vermannen en als slaven van bedrijven te maken i.p.v. voor eigen gezin te zorgen en eigen cultuur levend te houden. Het huidige westerse feminisme maakt het gezinsleven inclusief culturen kapot. Het is ook niet met de islamitische normen en waarden te verenigen.
Ja, het Amazighcultuur heeft altijd op de schouders van Amazigh oervrouwen gerust en niet op moderne domba´s die zich als mannen gedragen. 



Een van die islamitische normen en waarden die de profeet vzmh heeft verspreid is feminisme. Dat jij dat met je panische redenatie een vies woord vind, heeft eerder met jouw beperkte visie op de islam en op de vrouw te maken, dan met de werkelijke betekenis van het woord. Feminisme is niets anders dan streven naar gelijkwaardigheid. Nee, niet gelijkheid, maar gelijkwaardigheid.

In dat artikel wordt ook met geen woord gerept over 'westerse feminisme', dus waarom jij die onzin erbij haalt, is mij een raadsel. Onderwijs en kennis vergaren is altijd al een plicht geweest in de islam, voor zowel man en vrouw, en dat is precies wat de dame in het artikel voor pleit.

Projecteer je minachting voor de westerse cultuur verder niet op Timazighin die meer voor de Amazighcultuur hebben betekent, dan jij ooit voor de Amazightaal en cultuur zal betekenen. Benepen mensen als jij breken het Tamazight alleen maar af door de educatie van het Tmazight voor vrouwen af te doen als 'feminisme zal de ondergang van het Tamazight betekenen.'

Tamza

Van Dale:

fe·mi·nis·me (het; feministisch, feminist) 
  1  het streven naar een gelijkwaardige behandeling van vrouwen ten opzichte van mannen 

Rbaaz

Citaat van: Idir op 29/01/2008 om 15:51:45
Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

Dus graag een klein beetje respect en waardering vriend!! ::)

Idir, wil je het hiermee een beetje goed maken nadat je de VROUW onlangs hier voor een …… hebt uitgemaakt?   ::)

Idir

Citaat van: Rbaaz op 29/01/2008 om 21:02:07
Citaat van: Idir op 29/01/2008 om 15:51:45
Citaat van: Izwan op 29/01/2008 om 09:56:00
Het feminisme zal de ondergang van Tamazight cultuur worden.

Dus graag een klein beetje respect en waardering vriend!! ::)

Idir, wil je het hiermee een beetje goed maken nadat je de VROUW onlangs hier voor een …… hebt uitgemaakt?   ::)

Hahahaha...
Nee hoor, maak je daar maar geen zorgen om! Ik heb totaal niets goed te maken, met niemand niet! En wat ik daar geschreven heb blijft staan, het is namelijk precies bedoeld zoals ik het daar gezegd heb. En bovendien had ik het niet over DE VROUW  in dat stukje.... Een beetje begrijpend lezen zou jou dus niet mis staan. ;)

Maar moet ik uit deze opmerking van jou opmaken dat jij geen respect en waardering voor de (amazigh-) vrouw hebt? Daar lijkt het namelijk wel een beetje op.... ::)

rebellion

Zijn de timazighien daar dan wel bewust van dat zij het thamazieght dragen?

Idir

Citaat van: rebellion op 29/01/2008 om 22:01:01
Zijn de timazighien daar dan wel bewust van dat zij het thamazieght dragen?

Ik denk het niet eigenlijk. Ik denk dat de vraag anders gesteld moet worden, namelijk; Zijn Imazighen (man & vrouw) zich genoeg bewust van hun taal en cultuur??! ::)
Pas daarna is jou vraag aan de beurt......

rebellion

#14

Okee
Er is toch hier iets in nederland opgezet voor thimazighin??

Ik ben eigenlijk niet eens met de titel.als de erkenning van het thamazieght plaats vind dat dit ook automatisch een erkenning van de vrouw is. Dat moet apart gaan.