Guercif & het ontkennen van Tarifiet taal

Gestart door Hadou, 14/01/2008 om 18:03:24

Hadou



Ik kwam vorige week een man , die beweerde dat hij uit Sakka kwam. Een dorp dat deel uitmaakt van de gemeente Geurcif, Provincie Taza. ( op de kaart geeft het aan dat het een paar kilometers van Tiztoutien verwijderd is)
Hij gaf aan dat hij geen Tarifiet verstaat en dat zijn roots ''shurfa'' zijn. ( geen amazigh).
Zijn uiterlijk is gewoon een standaard Ariffie ( meer een Abdares / koerd hoofd.

Ik vroeg gisteren wat kennissen die goed bekend zijn met dat gebied, naar het Tarifiet taal gebruik in Geurcif regio. Zij verzekerden mij, dat de meerderheid degelijk Tarifiet verstaan en gebruiken. Toch  doen zij net of ze anders zijn. 
-Wat is daar gaand eigenlijk?
- Waarom distantiëren  deze mensen af van hun voorouders?
- Wat zijn Shorfa's ? ( ik heb enige idee, maar ben niet zeker van ( propagenda betekenissen neem ik niet serieus)



Rif Spirit

Azul

heb je het nu over Saka of over Guersif? het zijn totaal 2 andere plaatsen met 2 verschillende bevolkingsgroepen

Saka en haar mensen zijn gewoon irifiyen (imdarsen), maar als die man aangaf dat hij geen arifi is dan kan het wel zo zijn gewoon iemand die van buiten metalsa kwam en in Saka woont.

het gaat toch om 1 man? hoezo jouw vraag stelling die klinkt of je het over alle inwoners van Saka hebt.

trouwens Guersif daar wonen arabieren van Houara en heeft niks met de inwoners van Saka te maken. ligt wel in de buurt maar Guersif haar inwoners zijn meeste arabieren van Houara en Saka zijn irifiyen metalsa

Rif Spirit

#2
Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:03:24

- Waarom distantiëren  deze mensen af van hun voorouders?


welke mensen ?? inwoners van Guersif ?meeste inwoners van Guersif zijn Houara arabische bedouinen daar wonen ook andere stammen zoals metalsa en anderen

of diegene die uit Saka kwam en zich voordeed als een shorfa lid? dus 1 iemand en jij hebt het over "die mensen".

Hadou

De aanleiding van mijn vraag komt inderdaad uit de bewering van die enige man uit Sakka. Ik heb een paar minuten met hem staan discusseren over het Tarifiet gebruik in Sakka. Hij ontkende dat er Tarifiet gesproken werd in Sakka. ( het was mij toen nog ontgaan waar Sakka precies lag)
Verder had ik geen zin in met hem er over te praten over het Tarifiet en amazigh zaken.
Omdat ik heel lang geleden die regio had bezocht. Guercif, Tauriert en Taza. Daar werd ik niet verwelkomd met het Tarifiet. Enkel Dari-ja.
Dus het gaat mee om die hele regio.
Ook ken ik andere mensen die van oorsprong Igzenayen zijn en die tot Taza horen en die liever met het Dari-ja communiceren dan het Tarifiet.
Bij het horen van Tarifiet taal ontstaat er een soort zieke geelzuchtige kleur in hun gezicht.
Dat zag ik ook bij die gast uit Sakka. Hij stond stijf en onbewogen en deed of hij chinees hoorde. 

Hadou

Waar komen die Houara arabieren vandaan dan?

Ibdarsen en aith Buye7yi spreken wel Tarifiet.
Een zwager van mij is Abdares uit 3ain Zohra.

Rif Spirit

Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:25:25
De aanleiding van mijn vraag komt inderdaad uit de bewering van die enige man uit Sakka. Ik heb een paar minuten met hem staan discusseren over het Tarifiet gebruik in Sakka. Hij ontkende dat er Tarifiet gesproken werd in Sakka. ( het was mij toen nog ontgaan waar Sakka precies lag)
Verder had ik geen zin in met hem er over te praten over het Tarifiet en amazigh zaken.

die gast die hield je gewoon voor de gek of zoals ik al zei het is gewoon iemand die niet oorspronkelijk uit Saka komt en zo wil hij een valse geschiedenis geven over Saka.
Saka hoort gewoon bij Ibdarsen Land en haar mensen zijn puur iBdarsen dus irifiyen.
je moet niet meteen vanuit gaan dat wat die gast zegt is de waarheid, want je kan netzo goed iemand uit Berkan tegenkomen die gaat tegen je zeggen dat zij arabieren zijn en geen Ait iznassen zijn omdat hij dat personelijk wil of misschien is hij wel iemand uit Oujda die arabier is en valse info over berkan en haar mensen wil geven. dus nooit uitgaan van wat die gast zegt. trouwens het boek van Auguste Mouriales die vertelt veel over het gebied van Metlasa en Saka hoort erbij

Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:25:25
Omdat ik heel lang geleden die regio had bezocht. Guercif, Tauriert en Taza. Daar werd ik niet verwelkomd met het Tarifiet. Enkel Dari-ja.
Dus het gaat mee om die hele regio.


hier maak je de fout. Guersif en Touarirt en debdou  dat zijn meestal arabbedouinen die daar wonen het zijn geen imazighen je hebt wel in het noorden van Taourirt ait bueyhyi wonen maar alleen in het noorden van Taourirt, voor Guersif geldt hetzelfde het zijn meestal Houara bedouinen en zijn geen imazighen, wat Taza betreft daar heb je veel groepen meestal gearabiseerde imazighen stammen zoals tsoul, maar ook arabieren zoals lehyayna. er wonenn in Taza ook irifiyen maar dat zijn meestal igzennayen uit de noordelijke deel van taza provincie, dus gzennaya regio

Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:25:25
Ook ken ik andere mensen die van oorsprong Igzenayen zijn en die tot Taza horen en die liever met het Dari-ja communiceren dan het Tarifiet.
Bij het horen van Tarifiet taal ontstaat er een soort zieke geelzuchtige kleur in hun gezicht.
Dat zag ik ook bij die gast uit Sakka. Hij stond stijf en onbewogen en deed of hij chinees hoorde. 

dat is puur personelijk en dat kun je niet alle igzennayen voor spreken, want in Tza daar wonen een meerderheid arabieren en igzennayen die daar komen wonen en komen meestal uit Aknoul of andere gzennaya plaatsjes die moesten zich ook aanpassen aan de meerderheid, dat heb je ook in Tanger en Tetouane met irifiyen die daar gaan en binnen een paar jaar arabisch gaan spreken

Rif Spirit

Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:28:58
Waar komen die Houara arabieren vandaan dan?

Ibdarsen en aith Buye7yi spreken wel Tarifiet.
Een zwager van mij is Abdares uit 3ain Zohra.

Houara zijn denk ik verwant aan banu maakil arabieren zioals die van omgeving Oujda en Taourit (ahl angad, lemhaya ect)

klopt ait buyehyi en ibdarsen zijn irifiyen en praten gewoon tharifecht. Arouit stad en Tiztutin zijn ait buyehyi steden en die praten tharifecht
ook ibdarsen praten gewoon tharifecht in Saka en  Ain zora en in Drouich en omgeving

Hadou

Helder Rif spirit,
Bedankt voor de uitleg.

Metalsi-311


Rif Spirit

Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:49:01
Helder Rif spirit,
Bedankt voor de uitleg.

Graag gedaan Tawmat Hadou (mocht ik een forum vinden van Guersif waarin gediscuseerd werd door inwoners van Saka (irifiyen) en die van Guersif (a3raben) dan zal ik hem hier plaatsen dan zul je zien dat Saka irifiyen zijn)

Rif Spirit

Citaat van: taliban tiger op 14/01/2008 om 18:49:59
welk boek van auguste mouriales?

mijn excuses ik had hem verkeerd opgeschreven het moest zijn: Auguste Moulieras

zijn boek was in 1895 geschreven in het frans en heet "Maroc inconnu" daarin werd de Rif en bijna het hele noorden goed beschreven dus alle stammen werden 1 voor 1 goed beschreven

hier kan je dat boek in nhet frans downloaden als pdf http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k83136m
en vorige jaar is dat boek vertaald naar het arabisch en wordt overal in Marokko verkocht

Botermes

#11
Citaat van: Hadou op 14/01/2008 om 18:03:24
Ik kwam vorige week een man , die beweerde dat hij uit Sakka kwam. Een dorp dat deel uitmaakt van de gemeente Geurcif, Provincie Taza. ( op de kaart geeft het aan dat het een paar kilometers van Tiztoutien verwijderd is)
Hij gaf aan dat hij geen Tarifiet verstaat en dat zijn roots ''shurfa'' zijn. ( geen amazigh).
Zijn uiterlijk is gewoon een standaard Ariffie ( meer een Abdares / koerd hoofd.

Ik vroeg gisteren wat kennissen die goed bekend zijn met dat gebied, naar het Tarifiet taal gebruik in Geurcif regio. Zij verzekerden mij, dat de meerderheid degelijk Tarifiet verstaan en gebruiken. Toch  doen zij net of ze anders zijn. 
-Wat is daar gaand eigenlijk?
- Waarom distantiëren  deze mensen af van hun voorouders?
- Wat zijn Shorfa's ? ( ik heb enige idee, maar ben niet zeker van ( propagenda betekenissen neem ik niet serieus)
En dit greep jouw zo erg aan dat je er een topic over moest openen ? Dit is waaardeloos man,

Rif Spirit

Citaat van: allasian op 15/01/2008 om 03:19:34
En dit greep jouw zo erg aan dat je er een topic over moest openen ? Dit is waaardeloos man,

nu weet ik zeker dat jij maar een gefrustreerde dwergje bent je reageert af op iedereen op jouw dwergen manier :D

ps: doe wat aan je spelling: jou en geen jouw

MBTiza

Heb dat boek Maroc Inconnu een beetje doorgebladerd (digitale versie) en wat een hoop bull staat daar in zeg, zijn schattingen en waarnemingen zijn nergens op gebaseerd. Zo geeft ie aan dat de Aith Wayagher rond 1895 200.000 leden had en in 1956 (Aith Wayagher of the Mor. Rif) rond 75.000.


Rif Spirit

Citaat van: ElGalloNegro op 15/01/2008 om 15:42:50
Heb dat boek Maroc Inconnu een beetje doorgebladerd (digitale versie) en wat een hoop bull staat daar in zeg, zijn schattingen en waarnemingen zijn nergens op gebaseerd. Zo geeft ie aan dat de Aith Wayagher rond 1895 200.000 leden had en in 1956 (Aith Wayagher of the Mor. Rif) rond 75.000.



het was geen officiële telling het was een schatting. als je het boek goed gelezen hebt dan zul je merken dat het ging om waarnemingen van een kabylische rond reiziger. wat inwoners aantal kan hij het natuurlijk mis hebben (want het bleven schattingen) maar zijn andere waarnemingen zijn wel erg interessant.