wat is nou een typisch riffijns amazigh gerecht

Gestart door moroviago, 11/01/2008 om 16:11:39

moroviago

Citaat van: (Offline) op 03/02/2008 om 17:50:12
Arvis ken ik ook. Wij gebruiken dat woord voor brodd met tamarakt. Mischien dat iemand tâgsjogá kent?
met tamarakt kan het idd ook ,maar dat is vrij luxe haha ...wel lekker overigens .
tâgsjogá ken ik niet ,hoe spreek je dat precies uit en wat zit er precies in ?

(Offline)

Ow ok. tagsjoga zo zeg je het ongeveer, ik weet het ook niet precies. De ingrediënten weet ik ook niet precies, ongeveer brood koken met water en kruiden...iets in die trent.

(Offline)

Citaat van: (Offline) op 03/02/2008 om 18:03:48
Ow ok. tagsjoga zo zeg je het ongeveer, ik weet het ook niet precies. De ingrediënten weet ik ook niet precies, ongeveer brood koken met water en kruiden...iets in die trent.

Uien, tomaten, hete kruiden, olie, die moeten samen op de kook, en dan water erbij totdat het kookt. Dan gedroogd brood erbij, (rqasmed) ( je kan ook eventueel vet erbij doen, je weet wel dat witte wat op je schaap zit, tijdens de offerfeest) dat allemaal laten koken totdat alles opgenomen word in die droog brood. (rqasmed)

Vroeger in arif werd alles gebruikt, nix werd weggegooid.

Tabekoyt

Citaat van: allasian op 11/01/2008 om 16:42:25
nee ik bedoelde het zoals ik het schreef maar met een zachte G dat wel overigens. t was geen gerecht, t was wat er allemaal bij de saadin ignffen zit ( ui , koriander etc
Ben jij een Abekoy? Want de Ibekoyen praten ook met de zacht G.

Botermes

#19
Citaat van: Tabekoyt op 07/11/2010 om 14:49:57
Ben jij een Abekoy? Want de Ibekoyen praten ook met de zacht G.
Ik ben Awayegher, die praten ook met de zachte G. Ook andere, meer verre,  soorten Imazighen praten met die zachte G zoals Kabyliërs en  Issousiyen. Zij nog veel meer en erger dan wij van Arif.

argaz

Citaat van: allasian op 15/11/2010 om 11:25:43
Ik ben Awayegher, die praten ook met de zachte G. Ook andere, meer verre,  soorten Imazighen praten met die zachte G zoals Kabyliërs en  Issousiyen. Zij nog veel meer en erger dan wij van Arif.
Kabyliërs spreken als ons de klank G en K uit


wa?


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

seksou en tajin staan allebei bekend als authentiek Amazigh - keukengerechten. seksou itasd ag ibawn d yazidh nigh i wani yarzon akids yag zbib

Dora

Citaat van: moroviago op 03/02/2008 om 17:28:22
best wel lekker iwzan n,tazin . zou dat het een typisch amazigh gerecht zijn ?


ps;heeft ooit iemand gehoord van" Arvis ,wanneer men weinig te besteden/chappen had ging men over op Arvis ,meestal in tajin gemaakt ,een mix van aardappels en brood .
arvis met aardappels?? is dat niet gewoon een aardappel tajin gerecht  ;D

ken arvis met brood en eieren
tamaraqt en brood en
mijn favo eieren met msemmen/mafrouk

is abrabar een amazigh gerecht? weet dat de arabieren het berkoukech noemen maar weet dus niet wie het van wie heeft.
wat ik ook heeeeerlijk vind is marokkaanse tuinbonen in tajin weet niet of hier een naam voor is.
en natuurlijk icheqrad met kikkererwten

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#25
Azul

tsnemm arppoen? Het is dun, knapperig brood waar men dan saus over giet en yazidh abldi bij serveert. Ik ben zo goed als zeker dat dit een Amazigh gerecht is. Ik ben ook gewend dat er zemboe (gemalen imendi) op wordt gedaan.

Azul khawm, tanmirt