Hoofdmenu

Halal is niet Halal

Gestart door student1980, 07/01/2008 om 12:34:22

student1980

Een echte moslim gaat naar de biologische slager

Voor het islamitische Offerfeest heeft de bio-industrie weer overuren gedraaid.


Voor moslims was 26 december een belangrijke dag: ze vierden het islamitische Offerfeest Raid Amekran. Een van de belangrijkste ingrediënten daarbij is het doden van een ram. Dit verwijst naar een ook voor niet-moslims bekend verhaal: toen God de eerste stamvader aller volkeren, Ibrahim of Abraham, een ram toewierp, slachtte Ibrahim het dier, in plaats van zijn zoon Ishaq oftewel Isaäk.Elk jaar herhalen veel moslims trouw de offerdaad van de patriarch, niet alleen tijdens Raid Amekran, maar altoos. Want alle dieren die op de islamitische eetlijst staan, behoren op rituele wijze om het leven te worden gebracht: het mes dat de halsslagader in tweeën splijt, moet vlijmscherp zijn; er mag maar één dier in de slachtruimte aanwezig zijn en als belangrijkste moet er 'In naam van God' uitgesproken worden op het moment dat het metaal maximaal twee keer heen en weer wordt gehaald. Deze geboden maken het vlees 'halal' en geschikt om te nuttigen voor mohammedanen.

Het geeft te denken of het wel mogelijk is om vlees het stempel 'halal' te geven. Dit is het tijdperk van de bio-industrie, ook moslims betrekken hun vlees uit de stallen van de massaproductie. Men wil elke dag vlees op het bord zien. Aan die vraag kan alleen beantwoord worden door het dier te laten samenvallen met de industrie. En die is helaas uit op een oneindige manier van zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk te produceren.

De bio-industrie is door geen enkele handeling of heilige uitspraak halal te krijgen. Daarom is het knullig om te denken dat het vlees dat bij de islamitische slagerij ligt werkelijk 'halal' is, en beter is - zoals veel moslims denken - dan de producten van een gemiddelde slagerswinkel, waar géén gekrulde Arabische letters op de winkelruit prijken om het halalgehalte te versterken.

Kalligrafie of niet, het vlees is allemaal afkomstig uit hetzelfde gemechaniseerde abattoir. Heilige woorden op het moment van overlijden uitspreken, waardoor het geen probleem is om het dier bloot te stellen aan alle bio-dwaasheden in naam van onze maag, is een misdaad.

Ten tijde van het ontstaan van de islam, of dat nu op de bergtop was waar Ibrahim zijn zoon dreigde te offeren, of op de berg waar de profeet Mohammed zijn eerste verzen van de engel Gabriël kreeg opgedragen, had nog niemand van bio-industrie gehoord. De dieren die voor (eigen) consumptie waren bedoeld hadden de ruimte, leefden langer en ze werden niet volgestopt met krachtvoer, antibiotica en andere toxische middelen.

Halal kan en mag niet alleen betekenen dat er een paar woorden worden uitgesproken of een paar handelingen worden verricht, terwijl ondertussen het dier afkomstig is uit een grote, verdorven beestenfokkerij, waar het rechteloos is. Zulk halalvlees beschouw ik net als de producten van een doorsneeslagerij 'haram' (ongewenst).

Het zou goed zijn als moslims, maar ook alle andere Nederlanders, hun vlees aanschaffen bij de biologische vleeswinkel. Of nog beter misschien, dat ze zelf dieren gaan houden in de tuin. Al is het de vraag of de moderne mens de emoties nog wel aankan die vrijkomen bij het ombrengen van het eigen voedsel. Allemaal naar de biologische slager dus. Zo kunnen we het gedrocht dat bio-industrie heet, pas echt een halt toeroepen.

Bron: Trouw - 5 januari 2008


http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=54

Inuit


Inuit

#2
Citaat van: student1980 op 07/01/2008 om 12:34:22
Voor moslims was 26 december een belangrijke dag: ze vierden het islamitische Offerfeest Raid Amekran. Een van de belangrijkste ingrediënten daarbij is het doden van een ram. Dit verwijst naar een ook voor niet-moslims bekend verhaal: toen God de eerste stamvader aller volkeren, Ibrahim of Abraham, een ram toewierp, slachtte Ibrahim het dier, in plaats van zijn zoon Ishaq oftewel Isaäk.Elk jaar herhalen veel moslims trouw de offerdaad van de patriarch, niet alleen tijdens Raid Amekran, maar altoos. Want alle dieren die op de islamitische eetlijst staan, behoren op rituele wijze om het leven te worden gebracht: het mes dat de halsslagader in tweeën splijt, moet vlijmscherp zijn; er mag maar één dier in de slachtruimte aanwezig zijn en als belangrijkste moet er 'In naam van God' uitgesproken worden op het moment dat het metaal maximaal twee keer heen en weer wordt gehaald. Deze geboden maken het vlees 'halal' en geschikt om te nuttigen voor mohammedanen.
1) in de islamitische versie van het verhaal is het de zoon Ismael, terwijl dit in de Bijbel Isaak is.

2) de term 'mohammedanen' is in deze (en eigenlijk alle) context incorrect (het zou mij niet verbazen als deze door orientalisten is bedacht), omdat dit suggereert dat het hier om aanhangers van mohammed (vzmh) gaat, terwijl dit niet het geval is. een moslim is geen aanhanger van mohammed (vzmh); mohammed (vzmh) was 'slechts' de boodschapper.


ik begrijp dat dit niet de essentie van je betoog is, maar in mijn ogen is het wel zo netjes als de columnist de feitjes correct heeft.


Dora

djazakAllah inuit voor je verbetering.

Sa3ieD

Bij de discussie over de partij voor de dieren was er een soortgelijke argumentatie:
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10248

student1980

Kijk eens aan. Ik heb altijd al geweten dat het  bij amazigh.nl zit

student1980

Citaat van: student1980 op 07/01/2008 om 15:44:40
Kijk eens aan. Ik heb altijd al geweten dat het engagement bij amazigh.nl zit

mara

Citaat van: student1980 op 07/01/2008 om 12:34:22

Voor moslims was 26 december een belangrijke dag: ze vierden het islamitische Offerfeest Raid Amekran. Een van de belangrijkste ingrediënten daarbij is het doden van een ram. Dit verwijst naar een ook voor niet-moslims bekend verhaal: toen God de eerste stamvader aller volkeren, Ibrahim of Abraham, een ram toewierp, slachtte Ibrahim het dier, in plaats van zijn zoon Ishaq oftewel Isaäk.

http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=54
Wij, moslims, geloven dat Ibrahiem (aleihi selaam) zijn zoon Ismael wilde slachten en niet Ishaak zoals de joden (mensen van het boek) geloven.
Ik achtte deze correctie noodzakelijk :)

student1980

#9
Citaat van: mara op 07/01/2008 om 16:57:37
Citaat van: student1980 op 07/01/2008 om 12:34:22

Voor moslims was 26 december een belangrijke dag: ze vierden het islamitische Offerfeest Raid Amekran. Een van de belangrijkste ingrediënten daarbij is het doden van een ram. Dit verwijst naar een ook voor niet-moslims bekend verhaal: toen God de eerste stamvader aller volkeren, Ibrahim of Abraham, een ram toewierp, slachtte Ibrahim het dier, in plaats van zijn zoon Ishaq oftewel Isaäk.

http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=54
Wij, moslims, geloven dat Ibrahiem (aleihi selaam) zijn zoon Ismael wilde slachten en niet Ishaak zoals de joden (mensen van het boek) geloven.
Ik achtte deze correctie noodzakelijk :)

"djazakAllah Mara"

Tamza

#10
Wat betekent djazak'Allah ba3da? Ook zo'n ze3ma engelachtige term als 'masha'Allah'?

Wel altijd lachen om te zien hoe veel mensen de grootste focus op de marginale uiterlijke zaken van islam leggen (zoals halal-vlees), en zelfs daarin selectief zijn. Wel persé halal-vlees eten, maar wel je vieze halal-frikandel bestellen met een sigaretje in je bek.

Daarom hou ik ook niet van zulke discussies die vrijwel altijd uitlopen op oeverloos gezever of een wedstrijdje 'ik heb de meeste kennis over de islam'. Ik boycot ze.

Een Berberspreekwoord zou luiden (vertaald naar het Engels):

If a man said to you, 'A dog carried away your ear' would you go after the dog or search first for your ear?

Inuit

#11
Citaat van: Tamza op 08/01/2008 om 06:47:58
Wat betekent djazak'Allah ba3da? Ook zo'n ze3ma engelachtige term als 'masha'Allah'?
betekent "moge Allah je belonen".....maar wel een heel cooooeeel grapje van jouw hoor


Citeer
Wel altijd lachen om te zien hoe veel mensen de grootste focus op de marginale uiterlijke zaken van islam leggen (zoals halal-vlees), en zelfs daarin selectief zijn. Wel persé halal-vlees eten, maar wel je vieze halal-frikandel bestellen met een sigaretje in je bek.
zo zo, jij hebt blijkbaar snel weten te bepalen wat marginaal is en wat niet in de islaam............en who cares als anderen inconsistent zijn in hun handelen, het gaat er toch om dat je zelf consistent bent niet waar.

(Offline)

Zijn nog mensen die hun schaap en vleeswaar bij een boer kopen, en zelf afls8en... Ja ook tijdens R3ied ameqran!

Maar k wil dit nog ff kwijt over dit onderwerp, je denkt toch niet dat die mekkafood, die frikandellen en kipcorns enzo toch niet allemaal langs een mes zijn gegaan?

Dat vind ik een grote fopperij!

Tamza

#13
Citaat van: Inuit op 08/01/2008 om 10:03:46

betekent "moge Allah je belonen".....maar wel een heel cooooeeel grapje van jouw hoor

Haha, ook zoiets waar ik om kan lachen: stijve harken die heel verkrampt sarcasme willen gebruiken om hun irritatie te dekken. :D Yallah, ga maar kapot. Djazak'Allah.

Citeerzo zo, jij hebt blijkbaar snel weten te bepalen wat marginaal is en wat niet in de islaam............en who cares als anderen inconsistent zijn in hun handelen, het gaat er toch om dat je zelf consistent bent niet waar.

Ja, tuurlijk heb ik dat weten te bepalen. Als ik aan islam denk, dan denk ik aan essentieëlere zaken zoals medemenselijkheid (en dus ook diervriendelijkheid). Daar ligt mijn focus. Marginale discussietjes zijn verder niet erg hoor, dus voel je vrij om er oeverloos over te lullen, maar ik vind ze een waste of my time om er serieus op in te gaan.

En het boeit me idd -in de meeste gevallen- vrij weinig hoe de ander handelt (maar als ik iets lache vind, dan lach ik erom, en daar heb jij verder geen reet over te zeggen). Dus prop maar gewoon die halal-frikandel in je strot of neem je eigen zogenaamde wijze raad in ere en hou je benepen haviksoog voortaan bij je wanneer je anderen (sommige mensen in het bijzonder zal ik maar zeggen) weer eens lastigvalt met je opmerkingen die vanuit je slecht verborgen afkeur over diens handelingen en gedragingen ontsproten zijn.

Tamza

#14
Citaat van: (Offline) op 08/01/2008 om 12:44:16
Zijn nog mensen die hun schaap en vleeswaar bij een boer kopen, en zelf afls8en... Ja ook tijdens R3ied ameqran!


Ja wij slachten af en toe illegaal een paar kippen, maar wel met een 'bismillah'. Ook weer zo'n komische tegenstrijdigheid. Geweldig ;D