Amazigh Nieuwjaarsviering 12-01-08

Gestart door Bades, 03/01/2008 om 10:46:56

Bades



Tayri is een muziek groep opgericht door Abdou Tayri, hij speelt Loutar. Loutar is een Amazigh instrument en wordt beschouwd als de voorloper van de moderne gitaar. Tayri betekent in het Tamazight liefde.

Aan de hand van Loutar en spontane poëzie geeft Tayri de Amazigh cultuur bekendheid in Nederland.

Ahmed Essadki schrijft sinds eind jaren tachtig poëzie in het Tamazight (Tarifit). In 1997 publiceerde hij zijn eerste bundel ‘strijdkreet van de aarde’, die in het Nederlands is vertaald door Roel Otten.

Zijn tweede bundel ‘de diepte van het leven’ ligt inmiddels klaar voor uitgave. In zijn gedichten besteedt Essadki in het bijzonder aandacht aan de Amazigh taal. Door middel van zijn poëzie tracht hij de kennis van

woorden en waarden van de Amazigh cultuur bij de jonge generatie levend te houden.

Muziek Groep Izran n Arif opgericht door de vrienden: Massin, Foad en Sadiq in 2005 te Den Haag. De formatie speelt veelal traditioneel Amazigh muziek, bespeelt door middel van instrumenten zoals luit, adjun en darbuka. Ook is er samenwerking met grote artiesten uit Marokko zoals Milouda en Mimoun Ousaid. De combinatie van jonge gezichten en traditionele muziek zorgt voor verrassende nieuwe sounds.


Bades

Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 10:57:34
Ill be there

welkom.


helaas zijn wij uiteindelijk toch weer de enigen die het vieren ondanks de geruchten die ik hoorde.

TheCFO

Interessant!.
Een eigen nieuwjaar? Op basis van welke kalender?

En is het altijd op 12 januari of 'loopt' dit net als bijv de ramadan door ons jaar heen?

En wat zijn de bijbehorende tradities? Ook vuurwerk? Oliebollen? Goede voornemens?

E3ber_Tastite

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 10:58:19
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 10:57:34
Ill be there

welkom.


helaas zijn wij uiteindelijk toch weer de enigen die het vieren ondanks de geruchten die ik hoorde.

Ik kom niet alleen, ik sta al garant voor 4 of 5 mensen. Wat voor geruchten??

Bades

Citaat van: TheCFO op 03/01/2008 om 11:04:58
Interessant!.
Een eigen nieuwjaar? Op basis van welke kalender?

En is het altijd op 12 januari of 'loopt' dit net als bijv de ramadan door ons jaar heen?

En wat zijn de bijbehorende tradities? Ook vuurwerk? Oliebollen? Goede voornemens?

voor de tradities verwijs ik u naar: http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=136&sid=7&andra=artikel
uiteraard ook met marokkaanse oliebollen. die met de grote ronde gat in het midden als u weetw at ik bedoel.

het kan zijn dat in kleine of grotere mate versschillen per Streek in noord-afrika. het is wel een feit dat de mensen het op een gegeven moment vierden zonder bewustzijn dat ze dit deden ivm met een nieuwjaar.


Bades

#6
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 11:11:26
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 10:58:19
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/01/2008 om 10:57:34
Ill be there

welkom.


helaas zijn wij uiteindelijk toch weer de enigen die het vieren ondanks de geruchten die ik hoorde.

Ik kom niet alleen, ik sta al garant voor 4 of 5 mensen. Wat voor geruchten??

eigelijk geen geruchten begreep het van een bestuurslid van de desbetrefende organisatie. (ik noem uiteraard geen naam)

Ik begreep van hem/haar dat ze ook Amazigh nieuwjaar zullen vieren. Ik denk niet dat er nog van zal komen anders zijn ze ook wel flink te laat.


TheCFO

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:11:28

voor de tradities verwijs ik u naar: http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=136&sid=7&andra=artikel
uiteraard ook met marokkaanse oliebollen. die met de grote ronde gat in het midden als u weetw at ik bedoel.

het kan zijn dat in kleine of grotere mate versschillen per Streek in noord-afrika. het is wel een feit dat de mensen het op een gegeven moment vierden zonder bewustzijn dat ze dit deden ivm met een nieuwjaar.



Thanks.

(en ff; die Haguz, das toch gewoon een soort Sinterklaas? Relaxt ook dat ik nu weet wat Tamza is)

Bades

gij weet weinig lijtk het. maar misschien doet u alleen maar alsof. wie zal het zeggen?
het is inderdaad al iets dat u weet wie tamza is, misschien kunt u uitzoeken wie hemmu is?

TheCFO

#9
Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:48:25
gij weet weinig lijtk het. maar misschien doet u alleen maar alsof. wie zal het zeggen?
het is inderdaad al iets dat u weet wie tamza is, misschien kunt u uitzoeken wie hemmu is?


Mijn onwetendheid is in deze niet gespeeld, en mocht die storend zijn dan verontschuldig ik mij op voorhand.

Op Hemmu heb ik ff gegoogled, maar ik kan u daar nog weinig over vertellen. Op maghreb.nl is er een of andere schrijvert die zich zo noemt, en op een frans amazigh.nl wordt er iets uitgelegd over een magische Hemmu Unamir. Mijn frans is te matig om 1,2,3 te begrijpen waar ze het over hadden, maar het klinkt erg oud. Soort van Amazigh Homerische held.

Oftwel het spijt me, ook in deze ben ik  niet in staat mijn eigen onwetendheid zo maar op te heffen.

Bades

nee, aan toverschool hocus pocus heeft u inderdaad niets in dit geval.

ik verwijs u naar het boek 'de menseneetster'

daarin kunt u genieten van meerdere verhalen van zowel Tamza (hadden we een lieve lid die zo heet hier?) en hemmu.

je daggen kunnen niet stuk.

Sa3ieD

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 11:48:25
gij weet weinig lijtk het. maar misschien doet u alleen maar alsof. wie zal het zeggen?
het is inderdaad al iets dat u weet wie tamza is, misschien kunt u uitzoeken wie hemmu is?


Hij is geen Marokkaan vandaar....

Tamza

Hemmu is een irritant ventje dat Tamza the Great altijd liep te klieren. Soort van Inuit dus, maar dan mytisch

Verder ziet het programma er leuk uit, misschien ga ik ook wel, weet het nog niet zeker.

Bades

Citaat van: Tamza op 03/01/2008 om 14:57:28
Hemmu is een irritant ventje dat Tamza the Great altijd liep te klieren. Soort van Inuit dus, maar dan mytisch

Verder ziet het programma er leuk uit, misschien ga ik ook wel, weet het nog niet zeker.

het is een beetje klein gehouden. de prijs is laag mede om meet jonge publiek te trekken.

Tamza

Citaat van: Azghar op 03/01/2008 om 15:14:28
het is een beetje klein gehouden. de prijs is laag mede om meet jonge publiek te trekken.

De toegangsprijs was voorgaande jaren ook 5 euro toch? Maar 5 euro is sowieso geen geld om zowel Essadki, Tayri en Izran n Arif te zien, dus super.