Auteur Topic: Amazigh Nieuwjaarsviering 12-01-08  (gelezen 16058 keer)

« Reactie #60 Gepost op: 18/01/2008 om 15:43:47 »
Izwan, ik stel één vraag! Wanneer hebben die kleuters de Berberse Kalender verzonnen naar je schatting?

« Reactie #61 Gepost op: 18/01/2008 om 16:54:14 »
Hier is ook een link die bewijst dat Izwan degene die een kleuter is:
The names of the months in Medieval Berber

« Reactie #62 Gepost op: 21/01/2008 om 11:08:20 »
waar verwijst jouw kleuters naar wijze man?
Met kleuters bedoel ik mensen die deze onzin hebben bedacht en op een kleuter manier wisten ze het te propaganderen. Je hoeft zich niet aangesproken te voelen a r3ichath.

nee, niemand voelt zich aangesproken. wel spijting van je verwoording.

de discusie was daar nog aan toe....
« Laatst bewerkt op: 21/01/2008 om 15:57:21 door Azghar »

« Reactie #63 Gepost op: 21/01/2008 om 16:20:30 »

« Reactie #64 Gepost op: 22/01/2008 om 14:49:51 »
Mooi stuk Izwan,
Kun je een nieuwe topic over beginnen. En dit verbeteren ( dit stuk is te druk om het goed te begrijpen).

Ik zal liever wachten tot dat ik meer betrouwbaar informatie vind. Er ontbreken nog te veel puzzels om het beeld complet te kregen.



Izwan,

Ik heb de tekst doorgenomen. Opzich best interessante dingen die erin staan alleen het verhaal loopt gramaticaal niet lekker waardoor je bij sommige zinnen zelf er iets van moet maken. Maar al met al zoals jet hetzelf zegt is het nog niet helemaal compleet.

Maar dat terzijde. Ik geloof dat de agrarische kalender toch wel het een en ander heeft betekent in de tijden die mensen hanteren. Het was in den beginne en nu nog altijd belangrijk om te weten wanneer je moet zaaien en oogsten. Ik denk dat dit aan de basis heeft gestaan om een kalender te hanteren. Dat de "assegwas amaynu" die we nu als imazighen vieren "mischien" geadopteerd is van de oostelijke imazighen zou best kunnen maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen.

Ik vind wel dat voor een soort saamhorigheid creeert tussen de Imazighen in N-afrika die over verschillende landen zijn verdeeld. Maar er moet wel een kern van waarheid in zitten en dat mag je van mij gerust onderzoeken.

Aqadi

« Reactie #65 Gepost op: 12/01/2019 om 14:03:41 »
De Imazighen (Berbers) vieren hun jaarwisseling, Yennayer, op 12 januari. Dat is een soort herdenking van de troonsbestijging in Egypte door de eerste Amazigh koning Sjosjenq I in 950 v.Chr. Het is ook het inluiden van het nieuwe agrarisch jaar in Noord-Afrika, waar de bewoners grotendeels van de landbouw leven. Yennayer betekent in het Tamazight letterlijk Eerste Maand.
Yennayer wordt onder andere thuis gevierd door het nuttigen van het Amazigh gerecht Seksu (Couscous). Door de opkomst van de culturele Amazigh beweging rond de jaren tachtig in Noord-Afrika en Europa nam Yennayer een andere wending: het werd groots gevierd als een cultureel evenement met een politieke lading. Ook door het houden van bijeenkomsten op deze dag waarbij gedichten werden voorgedragen, lezingen werden gegeven etc.
In Nederland heeft een deel van de bevolking Amazigh roots: zij, of hun ouders komen oorspronkelijk uit het Rif-gebied, ook zij vieren Yennayer. Deze viering begon al halverwege de jaren negentig bij de Vereniging Syphax in Utrecht. Indertijd was de Amazigh taal en cultuur verboden in het thuisland van de Riffijnen vanwege de blinde arabiseringspolitiek die Marokko en andere Noord-Afrikaanse landen voeren.
Met de ‘erkenning’ van de Amazigh identiteit in 2002 in Marokko werd de viering van de Amazigh nieuwjaar heel gewoon. In Nederland verschijnen nieuwe organisaties die de Yennayer-viering organiseren zoals de stichting MJG in Den Haag en de Bades Foundation in Rotterdam.
Voor 2019 stond het trouwe publiek te wachten op drie terugkomende nieuwjaarsvieringen, te weten: in Utrecht bij de Vereniging Syphax, in Den Haag bij de stichting MJG en in Rotterdam bij de Bades Foundation. Nieuwkomer is een organisatie in oprichting (Stichting Dihya) die dit jaar voor het eerst het Amazigh nieuwjaarsfeest in Utrecht organiseert. Maar de grote verrassing komt uit Marokko.
Een organisatie die zich op Facebook presenteert als: ‘De Arif vereniging voor Cultuur en Erfgoed te Al Hoceima’, een ‘organisatie’ uit Marokko die in 2016 met subsidie van de Marokkaanse regering met een toneelgroep een tournee maakte in Nederland en Duitsland.
Dit jaar kondigde de woordvoerster van deze Marokkaanse organisatie via haar Facebook-pagina: ‘Internationaal Festival Amazigh Nieuwjaarsviering 2969’ dat gehouden zal worden op 12 en 13 januari in Amsterdam en Rotterdam met een scala aan activiteiten: lezingen, een toneelstuk, tentoonstellingen, een modeshow en muziek. Op de pr-materialen voor dit ‘festival’ van de eerdere genoemde organisatie is niet te zien wie de sponsor(en) zijn van deze grote evenementen.
De Nederlandstalige nieuwssite Arif News heeft hierover bericht en vraagt of deze nieuwjaarsviering in Nederland door Marokko wordt gefinancierd. De woordvoerster van de Marokkaanse organisatie reageert direct op het artikel van Arif News en verzoekt de nieuwssite op een dreigende toon om het artikel te verwijderen. Later kwam een Amsterdamse ‘samenwerkingspartner’ tevoorschijn, de Stichting Schaakschool Indische Buurt. De woordvoerder van deze Amsterdamse organisatie maakt via zijn Facebook in een verklaring bekend dat zijn organisatie de theatergroep uit Marokko heeft uitgenodigd en verantwoordelijkheid voor de risico’s draagt, en publiceerde documenten in het Frans waar op staat dat zijn stichting zorg zal dragen voor de zaal en het eten en de huisvesting van leden van de toneelgroep. Het blijft wel onduidelijk waar deze stichting dit allemaal van betaalt aangezien een subsidieaanvraag van deze organisatie voor de Yennayer-viering voor 2019 door de gemeente van Amsterdam is afgewezen.
In de eerste verschenen flyers op Facebook werd de naam van een in Nederland gevestigde goededoelenorganisatie, de Stichting Ontwikkeling Rif (SOR) vermeld. Toen bekend werd gemaakt dat deze organisatie geen toestemming had gegeven voor naamsvermelding werd de flyer in alle stilte vervangen door een nieuwe waar de naam van SOR niet opstaat maar toen Arif New hierover bericht kwam een reactie van de Stichting Schaakschool Indische Buurt: ,,Graag roep ik hierbij iedereen en vooral de SOR op om de focus te richten op het welzijn van iedereen in het Rifgebied in plaats van dit soort onjuiste discussies.’’
Verder valt op in het programma van dit ‘Internationale Festival’ dat er een lezing gegeven zal worden door de heer dr. Mustafa Aarab onder het thema: Equity and Reconcilliation in the Rif’, vrij vertaald; ‘Rechtvaardigheid en Verzoening in de Rif. De timing van het aankaarten van dit onderwerp is op zijn zachtst gezegd wel vreemd.
De Rif is op dit moment belegerd, de Riffijnen in de Rif mogen zich niet uiten of protesteren. Uit het gebied komen berichten over toenemende zelfmoordpogingen, drugsgebruik en vluchtpogingen naar Europa.
Buitenlandse journalisten en politici mogen de Rif niet in, vorige jaar werden journalisten uit Engeland, Frankrijk en Spanje de toegang tot Al Hoceima verboden. Een NRC journalist werd in het midden van de nacht uit Al Hoceima weggestuurd en ook twee Nederlandse Tweede Kamerleden moesten een gepland bezoek aan Al Hoceima op het laatste moment afbreken.
De VN-special rapporteur over hedendaagse vormen van racisme, E. Tendayi Achiume, is niet in de Rif geweest tijdens haar laatste werkbezoek van december vorige jaar aan Marokko.
Honderden Riffijnse activisten van de Rif volksbeweging zitten vast in verschillende gevangenissen verspreid over heel Marokko. Ze zijn veroordeeld na schijnprocessen tot gevangenisstraffen die oplopen tot 20 jaar.
Tijdens deze schijnprocessen zijn verhalen van verkrachtingen, mishandeling, marteling van deze gevangenen naar buiten gekomen. Marokko heeft dat allemaal ontkend. Na dit alles komt een organisatie uit Marokko in samenwerking met een Nederlandse Stichting Schaakschool Indische Buurt, Toneelvereniging De Tijger een lezing organiseren over Rechtvaardigheid en Verzoening in de hoofdstad van Nederland en als dat niet al genoeg is wordt er geheimzinnig gedaan over de financiering van dit scala aan activiteiten.
De flyer van dit ‘Internationale Festival Amazigh Nieuwjaarsviering 2969’ vertoont tekenen van slordigheden: er staat op de flyer vermeld: Intellectueel seminar georganiseerd door professoren Mustafa Aarab en Abderrahmane Al Issati, beiden heren hebben een dr. titel dus zijn geen professor(en). Voor de lezer is het verwarrend: gaan ze de lezingen geven of organiseren ze het alleen maar.
Organisaties die actief zijn op het Europees grondgebied moeten veel beter gemonitord worden. Ons buurland België gaf hierin een voorbeeld, vorig jaar werd een vrouwelijke Marokkaanse staatsburger Kaoutar F. die Marokkaanse belangenorganisaties had in België door de Belgische autoriteiten het land uitgezet wegens gevaar vormen voor de nationale veiligheid.
Door Adra Ghedu, 10/01/2019