Auteur Topic: Amazigh Nieuwjaarsviering 12-01-08  (gelezen 16052 keer)

« Reactie #45 Gepost op: 14/01/2008 om 16:32:44 »
Smayem duurt trouwens toch maar 10 dagen?

« Reactie #46 Gepost op: 14/01/2008 om 16:38:38 »
Ik heb ook nooit Amazigh nieuwjaar gevierd in Arif. Ik kan dus niets over deze traditie vertellen.

Omathen,

Wat je niet gevierd hebt wil niet zeggend at het niet bestaat.

Het gene bij ons Aith Hicham en Azghar (aith waryagher)bekend was was het volgende. Je had het begin van de agrarische kalender. Dit ging gepaard met bepaalde rituelen zoals het over een vuurtje springen zodat je dat jaar niet geraakt kon worden door slechte dingen. De meisjes maakten hun haar op en gebruikten Tazutc voor hun ogen. Dit zijn rituelen die bij ons tot begin jaren tachtig werden uitegevoerd alleen tegenwoordig zie je dit nier meer. Dat vuurtje  is iets wat nog wel voorkomt alleen niet iedereen heeft dat nog mee kunnen maken.

Het kan zijn dat het niet specefiek amazigh jaar heeft geheten maar meer de namen die ik hier eerder had genoemd. De festiviteiten die Izwan noemde zijn religie gebonden terwijl de andere meer met cultuur danwel het boerenleven te maken hadden.

Mischien dat anderen de voorbeelden die hierboven genoemd heb herken of ooit heeft meegemaakt.
Nu jij het zegt! Dat springen over dat vuurtje en later eigen maaltijd bereiden met zang en spelletjes en versieringen.... komt bij mij inderdaad nog bekend. Dat werd mij altijd verteld door mijn oudste broer, ooms en tantes. Was dat de viering van Nieuwejaar?
Helaas hebben die ( oudste broer en ooms) door dat Arabische politieke hetze en Imam Kashk preken een einde aan gemaakt. Ook de openbare scholen hebben nooit aandacht aan die feesten besteed. De arabisering en Hassanisme was begonnen. 
Couscous met een boon of een munt ( thalwist) er ingestopt kan ik mij ook wel herinneren.
Helaas voor mij en de rest .. Amazighcultuur is vernietigd!

« Reactie #47 Gepost op: 14/01/2008 om 16:53:55 »
Mijn moeder vertelde me ook over dat grote vuur dat rond yennayer aangestoken werd. De jongens sprongen dan over dat vuur heen.

Toch heeft het (volgens haar versie) een religieuze noot. Dat vuur zou aangestoken zijn om een verhaal van sidna Ibrahim na te bootsen. Dat hij als kind in een vuur werd geworpen, maar niet verbrandde.

3ashoera is ook een cultureel feest (de moslims vierden dat eigenlijk nooit), maar het is een feest ter ere van de geboortedag van profeet Mohammed. Dan wordt er couscous met melk gegeten en een grote witte vlag opgehangen in de remra7. 3ashoera 'vieren' wij thuis nog steeds (lees: we eten op die dag couscous met melk).

Correctie:

3ashoera: 10de dag van moharram ( eerste maand van het Islamitische kalender)
op deze dag  wordt gevast , en dat heeft te maken met een gebeurtenis  in tijd van  Sidna MoSa ( Moses) die zijn volk heeft geleid van Egypte naar palestina.

voor sjieten  herdenken op deze dag  de Dood van imam Hossein de kleinzoon van de profeet
de geboorte van de Porfeet ( S.a.w.) is op  12 rabi3 Al-awwal

« Reactie #48 Gepost op: 14/01/2008 om 17:13:50 »
Correctie:

3ashoera: 10de dag van moharram ( eerste maand van het Islamitische kalender)
op deze dag  wordt gevast , en dat heeft te maken met een gebeurtenis  in tijd van  Sidna MoSa ( Moses) die zijn volk heeft geleid van Egypte naar palestina.

voor sjieten  herdenken op deze dag  de Dood van imam Hossein de kleinzoon van de profeet
de geboorte van de Porfeet ( S.a.w.) is op  12 rabi3 Al-awwal

Sorry, ik verwarde 3ashoera met Rmurud (de geboortedag van de profeet). Met 3ashoera wordt volgens mij niet gevast, er wordt wel zakaat gegeven, maar dat eerste weet ik niet zeker.

« Reactie #49 Gepost op: 14/01/2008 om 18:03:18 »
Beste Abrid,

Wat je nu viert wil niet zeggend dat het altijd heeft bestaat.
Wat een groep Imazighen hebben gevierd wil niet zeggen dat alle Imazighen dat hebben gevierd.
Er is een verschil tussen agrarische kalender en nieuwjaar vieren.
Er is verschil tussen seizoen traditie en nieuwjaar traditie.
Aith wayagher waar je over hebt hebben, naar mijn weten, geen eigen jaartelling. Om een jaar aan te duiden melden ze vaak de groot gebeurtenissen die in dat jaar heeft gespeeld voorbeeld eind 1958 en begin 1959 wordt aangeduid als Assuwwas Iquabban (helmen jaar): In die periode kwamen Marokkaanse soldaten die helmen droegen om Arif te plunderen.

Dat verhaal over een vuur springen werd rond jaren dertig en veertig van vorige eeuw bij mijn familie ook gedaan. De vragen zijn: Deden ze dat een keer per jaar en op een vaste dag of wanneer ze zin in hadden (speel)? Wat is de achterlegende verhaal van dat speel of ritueel? Hier bedoel ik wat aith wayagher zelf vertelen en niet over de interpretatie van de Europeanen die hebben getracht deze soort ritueel of speel te begrepen. Kinderen van aith wayagher ondernamen vroeger vaak seizoen activiteiten zoals tomba, arkoer, a7ajja…enz. Had dat iets met ritueel of iets met de tijd (seizoen/maand) zoals vrije tijd, het weer en instrumenten die ze voor dat spelletjes nodig hadden is op die seizoen beschikbaar is…enz.
Het is ook van belang om te weten wanneer ongeveer deze rituele/traditie zijn ontstaan en door wie heeft dat geïntroduceerd of door welke groep wordt het gevierd. Er zijn nog steeds groepen in Marokko die tot heden met vuur of heet water of cactus… spelen zoals L3isawa. Binnen aith wayagher zijn er ook een paar, dat eigen rituelen hanteren zoals een groep van Zawith n sidi 3issa of in Imzouran (een moskee vlakbij oude begrafenis).
In sidi Bougiya wordt ook jaarlijkse islamitische offerfeest gevierd. Mensen komen uit Fes en omgeving plus aith wayagher om daar hun dieren te offerden. Sommigen beweren dat vroeger ook op die dag daar over vuur werd gesprongen. De vraag is wie Sidi 3isa en wie is Sidi Bougiya?
Volgens monteringverhalen was Sidi 3isa een geleerde Srif die uit Zerhoen/fes (de woonplaats van Adarisa) kwam en daar een Zawija (Moskee inclusief school/universiteitwaar een bepaalde islamitische stroming verspreidt) heeft opgericht.
Sidi Bougiya was ook een geleerde die een bepaalde islamitische leer probeerde te introduceren. Beiden waren als heiligen verklaard.
Dit komt op neer dat de meeste feesten die in noord Marokko wordt gevierd zijn in de fatimmiden dynastieën gevormd of vervormd, want Schiitische stromingen politiek hechten veel waarden aan feest om een natie te vormen, zie nu huidige Iran.


Als je echt de agrarische kalender die in aith wayagher gebruikten wil begrepen dan dien jij de achterlegende verhalen bestuderen die met klimaatverandering, het gedrag van dieren en de ontwikkelingen van planten, voorbeeld:
- Rwazneth begint wanneer de dag en nacht gelijk zijn. In deze periode is zo koud dat zelf kalveren die zich in de buik van hen moeder bevinden, koud krijgen.
- Het weer van A7ayan is zeer wisselvallig. De gans is altijd in strijd met A7ayan. Zij moest het eerste ei legen net voordat A7ayan begint. Als het haar niet lukt om op tijd een ei te legen dan zou ze een ei van een kip lenen.
- De regen van Djari vult bronwater in.,,enz
- Imchouya3 beginnen wanner de planten knoppen zich vormen.
- Als de eerste nachten van Thsmayam vochtig zijn dan wordt de komende jaar een goed oogst geoogst.
….enz
Trouwens, in mijn vorige bericht heb ik niet alle ISUFA (seizoen of maanden) genoemd. Er zijn nog meer en daar kom ik nog erop terug.



« Reactie #50 Gepost op: 14/01/2008 om 18:05:13 »
Wat betreft het nieuwjaar inclusief kalender die ze nu willen introduceren is waarschijnlijke door Romeinen opgelegd (op gebieden die ze toen hadden gekoloniseerd). Hier zijn ook verschillen verhalen over. Ik zal een paar verhalen hier plaatsen die ik in de Franstalig Amazigh site hebben gelezen.


Als in de Algerijnse en maghrébine traditie, Yennayer van een groot belang wordt geïnvesteerd, is het omdat hij een intermediaire termijn betekent: die van het afgelopen jaar, en een begin, die van jaar het komende. Daarom vandaag vaak, in Kabylie, tibbura useggas `' de Deuren van année' genoemd ', worden de zowel sluiting voor het afgelopen jaar als de opening die toegang tot het nieuwe jaar geven. Men gebruikt een andere uitdrukking, ikhef useggas, `' het hoofd van année' ', uitdrukking die de dag aan het hoogste deel van het lichaam, dat wil zeggen, nog, aan het begin plaatst. Deze uitdrukking bevindt zich in dialectische Arabier weer, "rras EL ` âam". Eerste Yennayer bevindt zich in de winter, seizoen van de beperking, omdat de landbouwwerkzaamheden aan het arrest zijn, hetgeen beperking van de voedselvoorzieningen betekent. De winter, is het eveneens de voorstelling van de dode natuur, van de kou en het donker. Maar zoals eerste Yennayer met het eind van `' nachten noires' ' (het strengste deel van de winter) samenvalt en het begin van `' nachten blanches' ' (het clementste deel) de winter begint zijn bankschroef op de mannen en de natuur los te maken. De dood van de natuur is slechts nog een schijn aangezien, in haar, de krachten opborrelen die de opleving van de werkzaamheden aankondigen, de aanvang van toekomstige oogsten. En het is aan Yennayer dat voorbehouden de symbolische taak zal zijn om de cyclus van de beperking te breken. Alle riten van het feest zullen onder het teken van de breuk geplaatst worden: verandering van de gebruiken, die de winter schijnt versteend zijn, overvloedig voedsel en van kwaliteit, vermeerdering van de symbolen van de vruchtbaarheid... Als elk jaar vieren de Algerijnen, deze 12 januari, eerste yennayer, de Dag van het jaar zegt berbère. In werkelijkheid bedraagt het 14 die het jaar van het agrarische tijdschema begint. Professor Brunatelli, berbérisant Italiaans, heeft de specialist van de berbères dialecten van Libië en Tunesië, ons erop gewezen dat in bepaalde dorpen van het Tunesische zuiden, het op deze datum is dat de dag van het jaar wordt gevierd. Het is dat het tijdschema julien, in het begin van het berbère tijdschema, nog, sinds de Gregoriaanse hervorming, twee dagen heeft verloren. Men herinnert zich eraan dat Berbères, aan het voorbeeld van de andere volkeren die door de Romeinen worden beheerst, in de oudheid, het tijdschema had goedgekeurd dat in 45 voor JC, door de Romeinse keizer Jules Caesar wordt uitgewerkt (van waar de naam van julien). Dit tijdschema corrigeerde het voorafgaande tijdschema, dat, ten opzichte van de zon, een achterstand van verschillende dagen opliep. Nieuwe comput ging het jaar in 365 dagen een kwart verdelen en, om met dit kwart rekening te houden, voegt hij, ieder vier jaar, een aanvullende dag toe genoemd bissextile.. Om de achterstand in te halen die wordt geaccumuleerd, tot, heeft men 85 dagen aan het jaar 46. ondanks deze aanpassingen, het tijdschema julien toegevoegd, dat niet exact was, is blijven van de achterstand beschuldigen. Hij werd een eerste keer in 326 van het christelijke tijdperk, aan het concilie van Nicée gecorrigeerd, maar de achterstand is zich blijven opstapelen zodat aan de 16e eeuw bereikte hij 10 dagen. Als de bevolkingen de achterstand niet voelden, werd het hinderlijk voor de Kerk waarvan de feesten, met name die van de lente, Pasen, werden verplaatst. C'est.alors.que onderneemt de paus Grégoire XIII, om het tijdschema te hervormen julien: de duur van het jaar is op 365 dagen 5 uur 49 minuten en 12 tweede, met een aanvullende dag vastgesteld, geplaatst in februari, ieder vier jaar. Om de 10 dagen van verschil in te halen gaat men van donderdag 4 oktober 1582 aan vrijdag 15 oktober voorbij. Dit tijdschema, dat voortaan de naam van Gregoriaans, door verwijzing naar de paus Grégoire, wordt goedgekeurd door de katholieke landen, vervolgens, een eeuw later, door protestant Engeland en, tenslotte, aan de 20e eeuw, door orthodox Rusland draagt. Sedertdien werd hij door alle landen van de wereld goedgekeurd. Het tijdschema julien, dat in het Maghreb na het vertrek van de Romeinen is gebleven, heeft de Gregoriaanse hervorming niet gekend. Maar sinds de 16e eeuw, is hij blijven afleiden, hetgeen doet dat vandaag de dag van het jaar julien zich op 14 en niet 12 januari moet vieren Gregoriaans, maar zoals men weet, zijn de volksfeesten niet altijd in overeenstemming met de berekeningen van de sterrenkundigen. Het zal moeilijk zijn om een datum te veranderen waaraan de Algerijnen sinds generaties worden gewend. Nochtans in het vooruitzicht van officialisation van Yennayer, is het wenselijk om het probleem te vormen en vooral om het op te lossen. Middellandse-Zeefeest, berbère feest Overledene officieel van Europa met de Gregoriaanse hervorming, is de dag van het jaar julien in de volkstradities van enkele landen gebleven. Men vindt het terug eveneens bij Coptes van Egypte waar de maanden, zoals bij ons, de Latijnse benamingen hebben gehouden. Maar het is in het Maghreb en de Sahara dat zijn herinnering hardnekkig is gebleven. Hier eveneens andere tijdschema's, hebben hégirien en Gregoriaans, officieel zijn plaats genomen maar het oude tijdschema is in de campagne gebleven. Er is, natuurlijk, om dit survivance uit te leggen, de kracht van de symbolen die zich aan dit tijdschema verbinden, maar er is eveneens het feit dat het tijdschema julien, dat zonne is, beter wordt aangepast dan het tijdschema hégirien dat maan, in het tempo van de seizoenen is. De Deuren van het jaar als in de Algerijnse en maghrébine traditie, Yennayer van een groot belang wordt geïnvesteerd, is het omdat hij een termijn intermediair die van het afgelopen jaar betekent, en een begin, die van jaar het komende. Daarom vandaag vaak, in Kabylie, tibbura useggas `' de Deuren van année' genoemd ', worden de zowel sluiting voor het afgelopen jaar als de opening die toegang tot het nieuwe jaar geven. Men gebruikt een andere uitdrukking, ikhef useggas, `' het hoofd van année' ', uitdrukking die de dag aan het hoogste deel van het lichaam, dat wil zeggen, nog, aan het begin plaatst. Deze uitdrukking bevindt zich in dialectische Arabier weer, "ras-EL ` âam". Eerste Yennayer bevindt zich in de winter, seizoen van de beperking, omdat de landbouwwerkzaamheden aan het arrest zijn, hetgeen beperking van de voedselvoorzieningen betekent. De winter, is het eveneens de voorstelling van de dode natuur, van de kou en het donker. Maar zoals eerste Yennayer met het eind van `' nachten noires' ' (het strengste deel van de winter) samenvalt en het begin van `' nachten blanches' ' (het clementste deel) de winter begint zijn bankschroef op de mannen en de natuur los te maken. De dood van de natuur is slechts nog een schijn aangezien, in haar, de krachten opborrelen die de opleving van de werkzaamheden aankondigen, de aanvang van toekomstige oogsten. En het is aan Yennayer dat voorbehouden de symbolische taak zal zijn om de cyclus van de beperking te breken. Alle riten van het feest zullen onder het teken van de breuk geplaatst worden: verandering van de gebruiken die de winter schijnt versteend zijn, overvloedig voedsel en van kwaliteit, vermeerdering van de symbolen van de vruchtbaarheid... Riten van aujourd' vandaag Aujourd' vandaag, zoals wij het hoger hebben geschreven, beperkt de dag zich van het jaar het vaakst tot het souper, imensi n berbère Nnayer in, aeca yannayer in Arabier. Hij wordt over het algemeen de vorige dag van de weerslag, ofwel 31 December julien (12 januari Gregoriaans), maar de maaltijd kan daarna plaatsvinden de dag van het zelfde feest, en zelfs de volgende dag of 3 dagen voorbereid. In bepaalde gebieden, het harde feest tot zeven dagen, met speciale maaltijden! De dag van het jaar die van de rest van het jaar, hecht men groot belang aan dit souper, dat wil zeggen aan de bestanddelen voorspelt, die het samenstellen. Aangezien het een schotel van feest is, bevat het souper van Yannayer verplicht vlees, en speciaal vlees van kip. Vandaag nog, in de Algerijnse campagne, hebben vele families de gewoonte gehouden om hennen en hanen voor Yannayer te vetmesten. In de steden, stelt men zich met het gevogelte van slagerij tevreden, maar men ziet eveneens, twee dagen voor het feest, verkopers gekomen van de nabijgelegen campagne, levende beesten voorstellen, djadj yannayer. Gallinacés, in symbolisch berbère, in het licht van de dag (hun smalle zijde wekt dormeurs en kondigt het verzoek van de dageraad aan) verenigd, daarom worden zij worden beschouwd als heilzaam in ieder geval goed aangewezen om het jaar aan te kondigen dat begint. Door het op te offeren, probeert men om, door zijn bloed, zijn kracht mee te delen aan de aarde, en door zijn vlees, zijn deugden aan de mens. ...

« Reactie #51 Gepost op: 14/01/2008 om 18:06:40 »
Hier is andere verhaal


Nieuw jaar! Achten het wenselijk dat hij goed is! Elk aan zijn wijze. Eerder dromerig en geabsorbeerd in zijn bespiegeling van deze wereld die verandert, oefent uit het feest, gesticule, of ondergaan in "de utopie" zijn lot, perplex voor "symbolismes" waarmee deze "volkeren van de geschiedenis" hun visies van de dingen ontwerpen waarvan die van de opvatting van het jaarlijkse tijdschema, zou Tamazight zijn getuigenis van de oorsprong van het universele tijdschema en de wetenschappelijke richting, toch primitief, van de bekende namen van de maanden van het jaar willen teruggeven. Want aan het feit, stellen vast dat al deze vieringen van aandeel de wereld van "de hoofden van jaren" dat zij Gregoriaans zijn, hégires, Chinees of anderen in verband met een benadering worden ingeschreven die naar "symbolisme" is gericht, die zij aan de geen beschikkingen van de astrologie kunnen ontsnappen... Dit systeem geeft een begin van geschiedenis eerder verbonden met op symbolische wijze gekozen gebeurtenissen om "een bestaan" te betekenen. Maar die het bestaan zich tot het daar van deze gebeurtenissen enkele is hun sacrament in de gedachte en het geloof van de mannen... uitstrekt Sommige Imazighen eveneens eerlijk, die de amazighe aanwezigheid geloven te markeren, zijn zich een préfabriqués voorstellen datum om "de geschiedenis te tellen amazigh" en namen in om de maanden van het jaar te benoemen... begonnen Maar de geschiedenis amazigh, aan het daar van 2954 die wij vandaag aangeven, strekt zich in de diepte van de tijd uit om verder in de onbekende zones van het bestaan van de volkeren te gaan... Bovendien zou hij mécréant van de geschiedenis zijn hem verkeerde dagtekeningen te geven... Daarom oude imazighen, aan de tijd van "de wijsheid" niet telden de jaren... Wisten zij echt iets op hun eigen leeftijd van personen... Dat wat belangrijk moest zijn voor hen was om apprivoiser de natuur. Zij hebben "de jaarlijkse cyclus", de geworden seizoenen en de periodes ontdekt nauwkeurigere maanden... Zij hebben de betrekking met de positie van de sterren omvat waarvan de hoofdzaak de zon "Ass"... was Dat was belangrijk voor hun leven die geenszins hadden, kan nog niet zijn, deze zorgen om "de campagne" van "te tellen de utopische" systemen die de geschiedenis na... bestuurden En sinds... Om apprivoiser en nuttig te maken wat de mannen slechts konden ondergaan, moesten zij de natuurlijke cyclus van de tijd die de biologische cyclus van de fauna en de flora omvatten en de klimatologische standen van de natuur impliceert... Vervolgens een leiding ontwerpen - landbouw - om winst ervan te trekken... Imazighen hebben het originele tijdschema ontworpen dat, landbouw, hem enig aan de wetenschappelijke normen beantwoordt dat dat hij hem altijd om aan de normen "van de politieke utopie te beantwoorden"... ontsnapt Van overgang merken op dat als men tamazight over het woord "landbouw" laat spreken, zij zal zeggen dat zij "agr" er erkent dat op étrangement "Iger of Iyer" wijst, de velden, de aarde... vandaar de richting "het veld" bebouwen het ging erom, immers, zich van "een jaarlijkse agenda van werk" naar het voorbeeld van de ontwikkelingen van de natuur te voorzien... Gelieve over uzelf de versie te oordelen die verbijstert, dat dit Tamazight, geleerde taal van de oorsprongen, u in cadeau van het nieuwe jaar, van de originele betekenissen van de maanden van het jaar... teruggeeft Namen die de andere talen zonder echt gebruiken te weten waarom het aldus... is Bewondert!.

Ayer Januari Yanayer zou iedereen akkoord gaan waarmet de biologische cyclus van het leven met het zaad... begint Men moet eerst zaaien om vervolgens te oogsten... De eerste maand van de cyclus zou dus moeten zijn die van semis... Imazighen zullen zeggen: Ayour Ayer. (Ayour (maanden) (de) Ayer (semis))... Zij zeggen eveneens "IYER" om de gezaaide aarde aan te wijzen... Men moet het verschil doen...

Iffr Iyer (Ferr Iyer) Februari Fabrayer een maand na semis, "Iyer" - de gezaaide aarde - begint zich van de eerste bladen van gerst of tarwe en adventices te bedekken... Labour wordt dus bedekt, verborgen!, vandaar "Iffr" om te verbergen, gevolgd door "Iyer" voor onderwerp... Het is waarschijnlijk eveneens het moment om tot eerste éclaircissage en ontvoering van de onkruid over te gaan... Vandaar onze andere veronderstelling, "Ferr! "wie is een verzoek om" Iyer "van zijn onkruid te ontruimen. Het is mogelijk dat is dat AFR IGAR die anonce van het verschijnen van de eerste bladen (rolroeren) van het bebouwde graangewas zou zijn.

Me is AG Ars Maart Marès Het de maand van de aanplantingen vandaar: Me AG ARS dat wil zeggen: de periode om te planten. "Wijst me" hier aan "die van". "AG ARS!" is synoniem "te laten bepalen" gezegd in Arabier GHARS. Immers zegt men ACAL voor tong want AC is het GEEFT en AL wijst hier steun aan.

 Afr Iyel
April Abril Het is de maand van de leugen... Zeker wegens de onzekere standen van zijn hemel... Maar belangrijke het is dat in deze eerste maand van de lente, de velden van graangewassen met de wind een aspect van golf presenteren dat de zee vermeldt... Vandaar "Afr" die wil zeggen: de vleugel wijst de bladen aan en "Iyel" wil zee zeggen. De gehele uitdrukking "Afr Iyel" is een vergelijking: "De velden bewegen zich als de golven van zee". Het is het moment voor belangrijke désherbages en van ontvoering van adventices.

AMghai Mei May na de rolroeren, is het de stengel van het graangewas dat zijn aanlopen neemt om toe te nemen om geboorte aan het eind van de rekening te geven aan épie... De maand van verschijnsel zou moeten heten: "De maand van de groei". Wat Imazighen zullen doen door "AMghai" voor groei te zeggen.

Yuly Oul Juni Yunyouh wanneer de plant volledig is, begint de eerste hitte van de zomer te laten jaunir de velden... Voor de plant van graangewas, dit begint jaunissement op het niveau van de basis en gaat de stengel terug die zijn c?ur... vertegenwoordigt Imazighen, dan hebben gezegd: "Yuly" om terug te gaan en "Oul" voor c?ur... Rijpheid in c?ur.

Yuly Ozz Juli Yulyouze komt de rijping, na uiputting van de voorraden in water en sève van de helemaal gele en harde en dode stengel geworden, in épie aan dat hij eveneens teruggaat om de cyclus aan te vullen... Imazighen zullen zeggen dat deze rijping "Yuly" om terug te gaan en "Ozz" voor épie... Rijpheid in épie.

 Ouett Augustus Ghucht Reeds zou de oogst zijn vol moeten slaan en de oogsten zijn in ophaling voor het definitieve werk, het slaan... Imazighen zullen deze maand in voorschrift presenteren om de oogst te slaan om de korrel van het hooi te scheiden. Om te bevelen om te slaan zegt men in amazigh: " Ouett! "... De band van de maand en de menselijke activiteit is hier duidelijk...

Sefd Anber September Chutanmber Het is de maand van het verlof, de huwelijken, jaarlijkse souks en de belangrijke transacties... Daarom is de maand onder gebiedende vorm "Sefd gekomen! "appellerend om de werkzaamheden van de buitenkant" Anber af te sluiten = Ding van de buitenkant "om zich met het sociale leven bezig te houden en er overhandigen van de orde... Het is eveneens het moment van de rekeningen en het weer ter discussie stellen alvorens réengager een nieuwe campagne... Rust van oorlogs!.

Chthu Ber Oktober Octouber na lange feesten met de witte nachten en de gewoonte om van dag te slapen, nemen de mannen de gewoonte van een zekere luiheid aan. Als hun vrouwen, hebben zij de neiging om aan de haard te blijven... Deze stilte volgens het feest wordt door dit verzoek naar de mens gesneden. "Chthi! "wil zeggen: Herinnert toi! en "Ber" wil zeggen: Buitenkant. "Chthu Ber = herinnert toi van de buitenkant"... Dat wil zeggen ô man! , voorbereid toi voor de werkzaamheden in de velden (Ber de buitenkant) door het materiaal (het span, de ploeg, de ploegijzers en de hele almanak en door zorgen van de aandrijvingsdieren te nemen...) te herzien.

Now Anber November Nouanber Tamazight gebruikt de term "Now" om de regen en het water aan te wijzen in het algemeen... Men vindt het in woorden dergelijk: "Isignow" die uit "Isig" samengesteld is die wil zeggen "hij zich heeft getoond" en "Now" die regen wil zeggen... Hier in het geval van november, "Now" komt als voorwaarde aan een voorschrift om uitvoeren, labour die een werk van buitenkant... is "Now Anber" neemt dus de richting van de uitdrukking: "Wanneer het, aan uw velden voor labours er regent! "...

Idj Anber December Dujanber Het is de maand van de grote kou, hij sneeuwt en de tijd bereidt zich voor op geen enkel werk aan het veld... "Idj" die wil zeggen: "Lijnen! ", is een waarschuwing tegen elk avontuur aan de werkzaamheden van de buitenkant" Anber "... De mannen en de dieren zouden aan de kou, beschut tegen de moeilijke klimatologische wisselvalligheden van deze maand moeten blijven... De maanden van (Ayour) AYER, IFFRIYER, me AG ARS, AFRIYEL, MGHAI, YULIUL, YULIOZZ, AOUET, SEFDANBER, CHTHUBER, NOWANBER en IDJANBER, aldus vertaald en ontworpen per tamazight zoals zij zich er als woorden openbaren die hun reële en natuurlijke richting bedekken, ver van elke mythisme waar utopisme symbolisch. Hier vinden deze maanden hun primitieve, maar redelijke rol terug, als tijdschema dat het leven van de vrije mannen organiseert. Vrij want juist hebben zij beseft, vergeten dag een het is al lang geleden, die hun de enige onderwijzeres de natuur was. Zij zullen hun beschaving en hun US aan zijn beeld... bouwen Wij hebben aan kant de Latijnse en Arabische versies gezet die door eenvoudig overschrijven en copiage van Tamazight voortvloeien. Deze zou zij het recht om enchérir aan de beurs van de taalkunde hebben: Wie zeggen beter!?... Tamzgha eerste van de maand van semis. Iedereen zet die hij voor zijn jaar! wil.



« Reactie #52 Gepost op: 14/01/2008 om 18:31:35 »
Mooi stuk Izwan,
Kun je een nieuwe topic over beginnen. En dit verbeteren ( dit stuk is te druk om het goed te begrijpen).

« Reactie #53 Gepost op: 15/01/2008 om 10:28:59 »
Ik zal het aandachtig doorlezen en daarna reageren. Tqadac!

« Reactie #54 Gepost op: 16/01/2008 om 14:56:55 »
zie www.amazightv.com voor kleine reportage over de viering bij Syphax.


« Reactie #55 Gepost op: 16/01/2008 om 18:26:24 »
Mooi stuk Izwan,
Kun je een nieuwe topic over beginnen. En dit verbeteren ( dit stuk is te druk om het goed te begrijpen).

Ik zal liever wachten tot dat ik meer betrouwbaar informatie vind. Er ontbreken nog te veel puzzels om het beeld complet te kregen.


« Reactie #56 Gepost op: 16/01/2008 om 18:34:15 »
Kan je hier in dit volgende discussie geen redelijk beeld van krijgen?
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=11993
Persoonlijk heb ik nog vragen, maar ik durf ze niet te stellen. Want weinigen of niemand zouden het kunnen beantwoorden.

« Reactie #57 Gepost op: 16/01/2008 om 18:52:32 »
Kan je hier in dit volgende discussie geen redelijk beeld van krijgen?
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=11993
Persoonlijk heb ik nog vragen, maar ik durf ze niet te stellen. Want weinigen of niemand zouden het kunnen beantwoorden.
Nee,
ik heb hier over aith wayagher boeren kalender. Wat betreft nieuwjaar viering, staat het vast dat Imazighen geen nieuwjaar hebben of vieren. Wat nu die kleuters doen is het gewoon vervalsing van Imazighen geschiedenis.
 

« Reactie #58 Gepost op: 17/01/2008 om 16:29:59 »
Kan je hier in dit volgende discussie geen redelijk beeld van krijgen?
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=11993
Persoonlijk heb ik nog vragen, maar ik durf ze niet te stellen. Want weinigen of niemand zouden het kunnen beantwoorden.
Nee,
ik heb hier over aith wayagher boeren kalender. Wat betreft nieuwjaar viering, staat het vast dat Imazighen geen nieuwjaar hebben of vieren. Wat nu die kleuters doen is het gewoon vervalsing van Imazighen geschiedenis.
 

waar verwijst jouw kleuters naar wijze man?

« Reactie #59 Gepost op: 18/01/2008 om 09:50:02 »
waar verwijst jouw kleuters naar wijze man?
Met kleuters bedoel ik mensen die deze onzin hebben bedacht en op een kleuter manier wisten ze het te propaganderen. Je hoeft zich niet aangesproken te voelen a r3ichath.