Auteur Topic: Amazigh Nieuwjaarsviering 12-01-08  (gelezen 16316 keer)

« Reactie #30 Gepost op: 08/01/2008 om 00:55:14 »
jammer dat er nooit amazighanasheed-zangers worden gevraagd.

zal je natuurlijk denken bestaan die wel...jazeker! :)

Waarom anasheed? Yennayer is geen religieus feest, maar een cultureel feest.

3awed anasheed luister ik niet eens naar tijdens r3ied, veel te saai. Alleen heel af en toe, in mn eentje, als ik in de stemming ben. Anasheed is ook echt iets van de laatste tijd, ik heb er weinig mee. Ik luister dan veeel liever naar "azzehith" (izran-stijl, maar dan religieuze lofliederen). Veel rauwer en oprechter.
« Laatst bewerkt op: 08/01/2008 om 06:05:53 door Tamza »

« Reactie #31 Gepost op: 08/01/2008 om 01:06:50 »

Ewa ja, Dora moest even haar kans grijpen om arriklam te maken. Zodat ze zich alvast kan indekken als onberispelijke chick voor ze naar dit evenement gaat. Haha.
« Laatst bewerkt op: 08/01/2008 om 01:10:45 door Thayouth »

« Reactie #32 Gepost op: 08/01/2008 om 01:10:12 »
Beste Azghar, Het zijn gewoon sprookjes die een paar jaren geleden zijn bedacht met een doel …(vul zelf in). Imazighen hebben nooit een eigen jaarteling gehad en ze waren eeuwen voor de geboorte van Sjesjonk bekende met landbouw. 
Sjesjonk leefde in de 10e eeuw v.c.
Rond de 13e / 12e eeuw v.c waren steden op verschillen gebieden van Tamazgha: Waar steden zijn moet er ook landbouw in de buurt zijn.
Over de feesten waar je over hebt is er ook veel onduidelijkheden. Misschien kom ik hierop nog terug. 

Lekker belangrijk. Yennayer werd altijd al gevierd in Arif (en volgens mij ook in heel Marokko), als een soort van heidense viering van -naar het schijnt- het begin van het nieuwe boerenkalender. Sommige Imazighen hebben er de laatste jaren een eigen betekenis aangegeven: namelijk de viering van het nieuwe amazighjaar.

Tis hetzelfde als de kerstboom tijdens kerst en de viering van de geboorte van 'baby Jezus', terwijl niemand precies weet wanneer Jezus geboren was en de kerstboom met lichtjes een overblijfsel is van een heidens gebruik van de Germanen.

Kortom: tis gewoon een onschuldig gezellig feest, en je gaat er niet dood aan als je niet de precieze reden weet van de viering van dat feest of als mensen er verschillende betekenissen aan geven. Je viert het of je viert het niet.
« Laatst bewerkt op: 08/01/2008 om 01:30:16 door Tamza »

« Reactie #33 Gepost op: 08/01/2008 om 09:49:29 »

Ewa ja, Dora moest even haar kans grijpen om arriklam te maken. Zodat ze zich alvast kan indekken als onberispelijke chick voor ze naar dit evenement gaat. Haha.

Haha Dora heeft een religieuze broeder ontmoet.....en is sindsdien helemaal into anasheed waar ze voorheen helemaal weg was van Najat Tazi.

« Reactie #34 Gepost op: 08/01/2008 om 12:31:37 »
grappig allemaal..ook ik luister nog steeds najat tazi en thagribt, het gaat ook helemaal niet om mij.
je kan denk ik wel een groter publiek aantrekken, maar goed.

en als tamza zegt het is een cultureelfeest dan kan ik daar alleen maar mee eens zijn. weet alleen wel dat cultuur in beweging is.....en dus aantal dingen kunnen wegvagen of juist bijkomen.


wens ieder de er naar toe gaat veel plezier.

ma3salama

« Reactie #35 Gepost op: 09/01/2008 om 09:40:17 »
Lekker belangrijk. Yennayer werd altijd al gevierd in Arif (en volgens mij ook in heel Marokko), als een soort van heidense viering van -naar het schijnt- het begin van het nieuwe boerenkalender.
Dat betwijfel ik. Ik heb meer dan twee decennia´s in Arif gewoond en ik heb nooit iets van dit feest gemerkt behalve op het gebied van Jbala en dat ging naar mijn beleving om islamitisch feest: 3ashoera. Ik weet het niet meer zeker, maar ik zal het nog navragen.
Sommige Imazighen hebben er de laatste jaren een eigen betekenis aangegeven: namelijk de viering van het nieuwe amazighjaar.

Bedoel jij zeker de zogenaamde Imazighen organisaties die beweren dat ze zulke feesten organiseren als doel om Imazighen bewust te maken van hun cultuur en hun geschiedenis. Het zielig om te constateren dat ze je juist nieuwe sprookjes verzinnen en als de Amazigh cultuur presenteren. Dat is manipulatie.

Tis hetzelfde als de kerstboom tijdens kerst en de viering van de geboorte van 'baby Jezus', terwijl niemand precies weet wanneer Jezus geboren was en de kerstboom met lichtjes een overblijfsel is van een heidens gebruik van de Germanen.

Lekker boeiend. Je vergelijkt appels met pieren.

Kortom: tis gewoon een onschuldig gezellig feest, en je gaat er niet dood aan als je niet de precieze reden weet van de viering van dat feest of als mensen er verschillende betekenissen aan geven. Je viert het of je viert het niet.
Ik geloof niet in onschuldige feesten en vooral als die feesten door organisaties worden georganiseerd. Verder is ieder zijn eigen keuze.

« Reactie #36 Gepost op: 09/01/2008 om 11:20:07 »
Wat onze Izwan doet, is dat hij zichzelf verklaart als alles wetend en begint allerlei gelukkige en ongelukkige conclusies te trekken.
Pas als je veel weet, dan kan je wat conclusies trekken. Je mag toch nooit conclusies met zekerheid uitlaten. Het is typisch in de Berberse geschiedenis dat de feiten zelden volledig hervormd worden; Zelfs de grootste deskundigen blijven met vragen zitten.

Ikzelf weet ook weinig van de Berberse geschiedenis. Maar ik kan naar andere onderwerpen verwijzen om aan die saaie simpelheid te laten ontkomen. Dus zoek over het volgende:

Een kabylische mythe over de Berberse nieuwsjaarviering.
Een jaarlijks viering in Marokko, en de agrarische nieuwsjaar.
Een mythe over Yannayer en Furar.
De Romeinse en Numidische invloed op de Berbese kalander.


Laat ons zien dat er op de hoogte bent, door het samen te vatten en het reduceren naar ongegronde feiten of verwarringen.
Want door het te beperken naar "verzinsel" en "organizaties" krijgen we gewoon wat je denkt te lezen. In mijn geval, is dat een overbodig geklets voor mij.
« Laatst bewerkt op: 09/01/2008 om 11:29:02 door Lezer »

« Reactie #37 Gepost op: 09/01/2008 om 11:54:19 »
Lekker belangrijk. Yennayer werd altijd al gevierd in Arif (en volgens mij ook in heel Marokko), als een soort van heidense viering van -naar het schijnt- het begin van het nieuwe boerenkalender.
Dat betwijfel ik. Ik heb meer dan twee decennia´s in Arif gewoond en ik heb nooit iets van dit feest gemerkt behalve op het gebied van Jbala en dat ging naar mijn beleving om islamitisch feest: 3ashoera. Ik weet het niet meer zeker, maar ik zal het nog navragen.
Sommige Imazighen hebben er de laatste jaren een eigen betekenis aangegeven: namelijk de viering van het nieuwe amazighjaar.

Bedoel jij zeker de zogenaamde Imazighen organisaties die beweren dat ze zulke feesten organiseren als doel om Imazighen bewust te maken van hun cultuur en hun geschiedenis. Het zielig om te constateren dat ze je juist nieuwe sprookjes verzinnen en als de Amazigh cultuur presenteren. Dat is manipulatie.

Tis hetzelfde als de kerstboom tijdens kerst en de viering van de geboorte van 'baby Jezus', terwijl niemand precies weet wanneer Jezus geboren was en de kerstboom met lichtjes een overblijfsel is van een heidens gebruik van de Germanen.

Lekker boeiend. Je vergelijkt appels met pieren.

Kortom: tis gewoon een onschuldig gezellig feest, en je gaat er niet dood aan als je niet de precieze reden weet van de viering van dat feest of als mensen er verschillende betekenissen aan geven. Je viert het of je viert het niet.
Ik geloof niet in onschuldige feesten en vooral als die feesten door organisaties worden georganiseerd. Verder is ieder zijn eigen keuze.

Beste Izwan,

Zegt Fus Usugwass je iets? Zo niet zie onderstaande link. Schijnt wel degelijk een nieuwjaar te worden gevierd. Het is hoofdzakelijk een agrarisch feest maw de boeren hanteerden deze.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=642.0

« Reactie #38 Gepost op: 09/01/2008 om 11:57:21 »
Omzet mensen alles wat draait en aantrekkelijk voor mensen is, word alles voor uit de kast getrokken... Het is allemaal heel leuk en aardig maar k zie er iets anders in...

Geldwolven 8er de schermen!

« Reactie #39 Gepost op: 10/01/2008 om 10:00:49 »
jammer dat er nooit amazighanasheed-zangers worden gevraagd.

zal je natuurlijk denken bestaan die wel...jazeker! :)

hehe oke.

« Reactie #40 Gepost op: 10/01/2008 om 16:08:47 »
Beste Izwan,

Zegt Fus Usugwass je iets? Zo niet zie onderstaande link. Schijnt wel degelijk een nieuwjaar te worden gevierd. Het is hoofdzakelijk een agrarisch feest maw de boeren hanteerden deze.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=642.0
Nee, Fus Usugwass zegt me niets, maar hij komt bekend voor. (waarschijnlijk heb ik ergens iets daarover gelezen.
Naar mijn weten vieren wij geen nieuwjaar.
Wij vierden islamitische feesten inclusief th3achouth (er wordt kippen gegeten) en Rmoroth (er wordt Iwzan aan kinderen gegeven). Daarnaast wordt elke Amazigh seizoen of maand? speciale gerechten of nootjes voorbereid zoals Theghwawin tijdens Imgharen.
Wat betreft Imazighen seizoenen of maanden die ik ken zijn de volgende: Rwaznnath, Imchouya3, Thsmayam, A7ayan, Djyari en Maas?. Ik weet dat Thsmayam 40 dagen duren maar anderen weet ik niet meer zeker hoelang ze duren. Ik zal dit inclusief de feesten die wij vroeger vierden waarschijnlijke in de komende zomer uitzoeken.
 

« Reactie #41 Gepost op: 14/01/2008 om 01:51:08 »
Ik heb ook nooit Amazigh nieuwjaar gevierd in Arif. Ik kan dus niets over deze traditie vertellen.

« Reactie #42 Gepost op: 14/01/2008 om 11:13:41 »
Ik heb ook nooit Amazigh nieuwjaar gevierd in Arif. Ik kan dus niets over deze traditie vertellen.

Omathen,

Wat je niet gevierd hebt wil niet zeggend at het niet bestaat.

Het gene bij ons Aith Hicham en Azghar (aith waryagher)bekend was was het volgende. Je had het begin van de agrarische kalender. Dit ging gepaard met bepaalde rituelen zoals het over een vuurtje springen zodat je dat jaar niet geraakt kon worden door slechte dingen. De meisjes maakten hun haar op en gebruikten Tazutc voor hun ogen. Dit zijn rituelen die bij ons tot begin jaren tachtig werden uitegevoerd alleen tegenwoordig zie je dit nier meer. Dat vuurtje  is iets wat nog wel voorkomt alleen niet iedereen heeft dat nog mee kunnen maken.

Het kan zijn dat het niet specefiek amazigh jaar heeft geheten maar meer de namen die ik hier eerder had genoemd. De festiviteiten die Izwan noemde zijn religie gebonden terwijl de andere meer met cultuur danwel het boerenleven te maken hadden.

Mischien dat anderen de voorbeelden die hierboven genoemd heb herken of ooit heeft meegemaakt.

« Reactie #43 Gepost op: 14/01/2008 om 16:14:40 »
Ik heb ook nooit Amazigh nieuwjaar gevierd in Arif. Ik kan dus niets over deze traditie vertellen.

Omathen,

Wat je niet gevierd hebt wil niet zeggend at het niet bestaat.

Het gene bij ons Aith Hicham en Azghar (aith waryagher)bekend was was het volgende. Je had het begin van de agrarische kalender. Dit ging gepaard met bepaalde rituelen zoals het over een vuurtje springen zodat je dat jaar niet geraakt kon worden door slechte dingen. De meisjes maakten hun haar op en gebruikten Tazutc voor hun ogen. Dit zijn rituelen die bij ons tot begin jaren tachtig werden uitegevoerd alleen tegenwoordig zie je dit nier meer. Dat vuurtje  is iets wat nog wel voorkomt alleen niet iedereen heeft dat nog mee kunnen maken.

Het kan zijn dat het niet specefiek amazigh jaar heeft geheten maar meer de namen die ik hier eerder had genoemd. De festiviteiten die Izwan noemde zijn religie gebonden terwijl de andere meer met cultuur danwel het boerenleven te maken hadden.

Mischien dat anderen de voorbeelden die hierboven genoemd heb herken of ooit heeft meegemaakt.

Ja dit herken ik zeker uit de vele verhalen die mijn ouders me vertellen, met name mijn moeder. Ook werden er die dag traditionele gerechten gegeten, één daarvan zijn: 'Tighwawien', dit wordt gemaakt van imendi op een aparte speciale manier. Ook worden er allerlei soorten peulvruchten gegeten zoals verschillende soorten noten, gedroogde vijgen, rozijnen e.d.

Fous Useghwas is inderdaad een agrarisch feest, ik meen dat het rond deze tijd is. Iwdan xaarzen ruxa. (periode om te zaaien)

Asseghwas d Amaynu i.i.g!
« Laatst bewerkt op: 14/01/2008 om 16:48:05 door mIzran »

« Reactie #44 Gepost op: 14/01/2008 om 16:26:33 »
Mijn moeder vertelde me ook over dat grote vuur dat rond yennayer aangestoken werd. De jongens sprongen dan over dat vuur heen.

Toch heeft het (volgens haar versie) een religieuze noot. Dat vuur zou aangestoken zijn om een verhaal van sidna Ibrahim na te bootsen. Dat hij als kind in een vuur werd geworpen, maar niet verbrandde.

3ashoera is ook een cultureel feest (de moslims vierden dat eigenlijk nooit), maar het is een feest ter ere van de geboortedag van profeet Mohammed. Dan wordt er couscous met melk gegeten en een grote witte vlag opgehangen in de remra7. 3ashoera 'vieren' wij thuis nog steeds (lees: we eten op die dag couscous met melk).