[14 dec / Utrecht] Een pleegkind...doet ertoe

Gestart door Sa3ieD, 04/12/2007 om 12:21:43

Sa3ieD


Opgroeien in een warm nest is niet voor alle kinderen vanzelfsprekend. Echtelijke ruzies, verslavingen van de ouder(s), depressies of gewoonweg onmacht; sommige gezinnen worstelen met deze problemen. Vooral kinderen worden hier de dupe van. Om kinderen uit deze problematische omgeving te halen, is de pleegzorg in het leven geroepen. In de meeste gevallen wordt dan een beroep gedaan op familieleden van het kind. Helaas kunnen niet alle kinderen rekenen op familieleden die ze liefdevol opvangen. Voor deze groep kinderen is pleegzorg door “vreemden” noodzakelijk.

De diversiteit in achtergronden van pleegkinderen in Nederland is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Zo ook het percentage niet-Westerse, islamitische kinderen. Om een pleegkind een zo vertrouwd mogelijke gezinsomgeving te bieden, is het noodzakelijk om het kind in een pleeggezin te plaatsen met eenzelfde achtergrond. Het aantal islamitische pleeggezinnen, en Marokkaanse pleeggezinnen in het bijzonder, is echter kleiner dan het aantal islamitische of Marokkaanse pleegkinderen.

Door middel van deze informatieavond komt u meer te weten over het pleegouderschap in Nederland. Naast een deskundige vanuit de pleegzorginstelling de Rading zullen er ook pleegouders aanwezig zijn die over hun ervaringen zullen vertellen. Wij hopen met deze informatieavond in ieder geval voor de aanwezigen de drempel naar het pleegouderschap te hebben verlaagd.

Locatie:
PMJU
Australielaan 6
3526 AB Utrecht

Tijd:
19:00 - 20:30

Samir!


miss.F.

kijk dit is nu een zinnige activiteit!
Als ik later een gezin heb, zal ik me zeker aanmelden bij een dergelijke organisatie maar voor nu ben ik zelf nog even kind  :)

Memma



Pleegouderschap was volgens mij bij Marokkanen (in Marokko en vooral toch in vroegere tijden) altijd veelvoorkomend. Het was nogal vanzelfsprekend dat kinderen die geen ouders meer hadden of uit een problematische omgeving kwamen werden opgevangen in een gezin. Ik kom er achter dat mijn oma's, overgrootmoeders en tantes allen wel verzorging en opvoeding van (minimaal) één pleegkind op zich hebben genomen, als ik zie hoe het in mijn familie was. 
Het pleegouderschap is onze cultuur niet vreemd, maar helaas verandert dat nu wel onder druk van de individualisering. Een interessant onderwerp, dat wel wat meer aandacht verdient, in elk geval een geweldig initiatief om zo een informatieavond te organiseren.