Allah Made Me Funny

Gestart door Samir!, 16/11/2007 om 08:22:56

Samir!

UTRECHT - 16 November 2007
Utrecht Stadsschouwburg
Locatie: Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
Kaartverkoop â€" +31 (0)30 230 2023




AMSTERDAM - 18 November 2007
Theater De MeerVaart
Locatie: MeerVaart 300, 1068 LE Amsterdam
Kaartverkoop â€" +31 (0)20 410 77 00



http://www.stadsschouwburg-utrecht.nl/voorstellingen/1763/azhar_usman_preacher_moss_mo_amir/allah_made_me_funny/

THE QUESTION has always been where can Muslims and non-Muslims go for social growth, and entertainment by us, for us, and about us? The answer? "Allah Made Me Funny : The Official Muslim Comedy Tour."

“The concept of this tour is to make a comprehensive effort to provide effective, significant, and appropriate comedy with an Islamic perspective, which is both mainstream and cross-cultural. The idea is to provide a venue whereby Muslims and non-Muslims can feel safe, relevant, and inclusive of an experience where humor is used to bridge gaps of bias, intolerance, and other social ills that are pre and post 9/11 relevant,” says Preacher Moss, co-founder, and one of the featured comedians on the tour.

Preacher Moss and co-founder Azhar Usman have already made the international radar, as they will debut the tour in Toronto, Ontario from May 26 to 29, at Yuk Yuk’s comedy club venue, during its first ever Muslim Comedy Festival.

“This project means people are coming out to not only be entertained, but also educated about the truths of Muslims and non-Muslims’ existence in America following 9/11, but also preceding it. It involves the courage to step out of the shadows of silence, and fear and reach out and build bridges. We’re building these bridges through humor, and understanding to make that journey a little easier for all of us,” explains Moss.

Reflecting the diversity of the Islamic religion, as well as the diversity of this country, Azhar Usman, Preacher Moss, and Azeem Muhammad, a rising comedy star, have put down ego and pride to show the world a cooperation rarely seen in comedy. Through their commitment, they’ve brokered “a project built not on competition, but a coalition.”

Says Moss, “We have a community tour designed to see not only the Muslim community grow, and be self-actualized, but to see the world community attain the same goals. This is done through dialogue, understanding … and humor as the glue that heals us all.


Inuit

ga vanavond kijken hoe funny Allah de drie heren wel niet heeft gemaakt.

Samir!

#2
Citaat van: Inuit op 16/11/2007 om 09:53:55
ga vanavond kijken hoe funny Allah de drie heren wel niet heeft gemaakt.

Ja, ik ben ook benieuwd.  Ze schijnen wel goed te zijn, in Amerika zijn ze al een groot succes.  Had een artikel over ze gelezen in Spits.

Ik ga ze vanavond ook checken.



Lachen met moslims... het kan
vrijdag 26 oktober 2007
Door Joris Polman

Amerikaanse comedians, allen met een islamitische achtergrond, komen binnenkort met hun show Allah made me funny naar Nederland. We zochten de organisator op. "Humor maakt het mogelijk dat je dingen kunt relativeren.''

Door Polman, J.


AMSTERDAM -- Er valt de laatste tijd weinig te lachen met moslims. Althans, daar lijkt het op. Want het is een misverstand dat moslims geen humor zouden hebben. Drie Amerikaanse comedians, Preacher Moss, Mohammed Amer en Azhar Usman, allen met een islamitische achtergrond, bezoeken binnenkort met hun show Allah made me funny Nederland. Ze maken harde grappen over geloofsgenoten, dollen over Osama bin Laden, schoppen George W. Bush tegen het zere been en maken korte metten met vooroordelen over de islam. Ze zijn controversieel, maar ze trekken wereldwijd overal volle zalen. De Amsterdammer Khalil Aitblal van het evenementenbureau 'Refresh Events AP' haalt ze naar Nederland. Een gesprek over islam en humor. Kun je eigenlijk wel lachen met moslims? "Ja, dus wel. Dat is een belangrijke reden dat ik dit organiseer. Mensen associëren humor niet snel met de islam. Er hangt een negatieve sfeer rond de islam. Kijk alleen maar naar de discussie over de vrijheid van meningsuiting en de islam. Als het over dit soort onderwerpen gaat, is de discussie al heel snel heel serieus. Op zichzelf is het goed dat dit debat gaande is. Maar de andere kant van de medaille blijft onderbelicht. Allah made me funny moet je dan ook zien als een aanvulling. Het is comedy, maar met een boodschap." Joden staan bekend om hun zelfspot, katholieken om carnavalsjolijt. Wat is nou typisch islamitische humor? "Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat er typische moslimhumor bestaat. Humor onder moslims is eerder cultureel bepaald. Marokkanen hebben andere humor dan Turken of Arabieren. Niettemin bestaan er wel typische moslimgrappen. Zoiets als: 'Er was eens een imam... enzovoorts.' Ik heb gisteren nog zo'n grap gehoord, maar om eerlijk te zijn kan ik er nu niet zo snel opkomen." Eén van de comedians van Allah made me funny noemt zich een Amerikaanse moslim én een patriot. De kritiek op Nederlandse moslims is vaak dat ze juist met de rug naar de samenleving staan... "Het gaat erom dat mensen een evenwicht vinden. Dus dat je enerzijds zegt, ik ben trots op Nederland, maar dat je aan de andere kant ook kritisch kunt zijn naar dingen die niet goed gaan in de samenleving. Humor kan daarbij helpen. Diezelfde comedian is ook zeer kritisch over Bush. Hij speelt op een zeker moment een islamitische leider die Bush opbelt om te vertellen hoeveel hij van Amerika houdt. Hij geeft een hele opsomming van voorbeelden wat hij zo goed aan Amerika vindt. Cola, Big Mac, de auto's... Maar hij heeft één punt van kritiek: hij vraagt Bush om onmiddellijk op te houden met moslims te vermoorden. En wat doet Bush? Die hangt op... Wat mij betreft is de boodschap: je bent Nederlander, je bent moslim, dat kan prima samengaan." Wat kan humor betekenen voor het integratieproces in Nederland? "Humor kan heel veel betekenen. Het kan mensen aan het denken zetten. Maar het ontspant ook. Met ieder incident in Nederland loopt de spanning verder op. Iedere druppel doet de emmer verder vollopen. Een lach schiet kleine gaat-jes in die emmer, waardoor die ook weer leeg kan lopen. Die lach is broodnodig om de opgebouwde spanning te kanaliseren." Zijn er behalve Najib Amhali eigenlijk nog meer voorbeelden van jonge cabaretiers met een islamitische achtergrond? "Je hebt steeds meer jonge cabaretiers met een islamitische achtergrond. Najib richt zich op een breed publiek en is erg goed in zijn werk. Alleen Najib profileert zich niet per se als moslimcomedian. Dat hoeft ook niet. Maar dat is denk ik wel het voornaamste verschil tussen jonge cabaretiers in Nederland met een islamitische achtergrond en deze jongens. Allah Made Me Funny wordt opgevoerd door comedians waarbij de islam als een rode draad door hun voorstelling loopt. Door Allah made me funny naar Nederland te halen, hoop ik dat jonge moslims geïnspireerd raken om hetzelfde te doen. Ik wil talent wakker schudden en dat een podium bieden." Die cartoonisten van de omstreden Mohammedcartoons hadden ook een boodschap... De grenzen van de humor liggen bij moslims heel duidelijk: Je mag grappen maken over moslims, maar niet over de islam. "Kijk, die cartoons deden iedere moslim pijn. Maar je kan er op verschillende manieren mee omgaan. Humor maakt het ook mogelijk dat je dingen kunt relativeren. Dat is overigens wat anders dan je schouders erover ophalen. Dat zal geen enkele moslim doen. Maar laten we wel wezen: zo lang als de islam al bestaat, zijn er grappen over dit geloof gemaakt. Door de eeuwen heen zijn de moslims daar redelijk goed mee omgegaan. Ook dat is een belangrijke boodschap die ik wil overbrengen."

Allah made me funny - The Official Muslim Comedy Tour 2007 is op 13 november in Rotterdam, 16 november in Utrecht en 18 november in Amsterdam te zien. Kaartjes kosten 20 euro. Kijk voor meer informatie op www.allahmademefunny.nl.

spitsnet.nl


Sa3ieD

Ik ga vandaag. Ik ben benieuwd!

Sa3ieD

Ik ben geweest en het was wel lachen. Hoewel er toch een verschil is tussen moslims in Amerika en die in Europa herkende ik wel veel dingen, vooral bij de Palestijnse caberatier hahaha. Wie nog naar Amsterdam gaat moet uitkijken voor de haram police!

Samir!

Citaat van: Sa3ieD op 17/11/2007 om 00:14:00
Ik ben geweest en het was wel lachen. Hoewel er toch een verschil is tussen moslims in Amerika en die in Europa herkende ik wel veel dingen, vooral bij de Palestijnse caberatier hahaha. Wie nog naar Amsterdam gaat moet uitkijken voor de haram police!


Ik heb jou niet gezien :S .

Maar het was kicke man. Heb me kapotgelachen. Die palastijn met zijn slowmotion actie en zijn neefje die wegrent ;D . 

Of die Afrikaan toen hij zijn moeder wilde vertellen dat hij Moslim was geworden ;D .

Ze waren alle drie goed man. Moest ook wel lachen om die Hasanova toen hij binnenkwam lopen, ja ja ik weet wat jullie denken, dit is geen mini playback show.

Was een leuke show.

Nimana



Dora

wanneer komen ze in utrecht dan?

Samir!

Citaat van: Dora op 22/11/2007 om 11:58:27
wanneer komen ze in utrecht dan?

Ze zijn vorige week zaterdag geweest.

Maar treur niet,

ze treden komende week op onderstaande locaties op ;D

Cardiff, UK - November 23
Allah Made Me Funny - "Eid Tour 2007"
Showtime:  7:00 PM
Tickets: £13.50
Location The Gate Theatre
Contact:  029 2048 3344


Birmingham, UK - November 24
Allah Made Me Funny - "Eid Tour 2007"
Showtime:  7:00 PM
Tickets: £13.50
Location Drum Theatre
Contact:  TBA


Leicester, UK - November 25
Allah Made Me Funny - "Eid Tour 2007"
Showtime:  7:00 PM
Tickets: £15.00
Location Belgrave Baheno Peepul Centre
Contact:  0116 261 6000


Glasgow, UK - November 26
Allah Made Me Funny - "Eid Tour 2007"
Showtime:  7:00 PM
Tickets: £12.00
Location Glasgow Royal Concert Hall
Contact:  0141 2432848


Dundee, UK - November 27
Allah Made Me Funny - "Eid Tour 2007"
Showtime:  7:00 PM
Tickets: £16.50
Location Dundee University
Contact:  0141 243 2848


Edinburgh, UK - November 28
Allah Made Me Funny - "Eid Tour 2007"
Showtime:  7:00 PM
Tickets: £TBA
Location Napier University
Contact:  0141 243 2848


Toronto, Canada - December 22
Allah Made Me Funny - "HandShake Productions"
Showtime:  7:30 PM
Tickets: $25
Location Hammerson Hall, Living Arts Centre
Contact:  info@allahmademefunny.com