Stank van Shishunk

Gestart door student1980, 21/10/2007 om 14:18:42

student1980

Hij is terug! Shishunks toneelstuk Stank zal op het tiende Hollandse Nieuwe festival te bewonderen zijn te Amsterdam.

Stank lijkt op het eerste gezicht te gaan over moderne thema’s: integratie, islam en terrorisme. Maar niets is minder waar. Stank gaat over een van de oudste thema’s ter wereld, namelijk macht. Om precies te zijn over de machtigen en de machtelozen.


Regie: Karim Traïdia
Regieadviezen: Rob de Kuiper
Dramaturgie: Anita Boone
Acteurs: Mimon - Fahd Larhzaoui, Mike - Juan Wells, Oude Man - Felix Jan Kuypers, Karin - Gwen Buijtenweg,
Sander / AIVD man B - Roger Goudsmit, Mo - Sinan Cihangir, Gerrit â€" Brian Smits, AIVD man A - Daan Weterings
Techniek: Hiljo Stadt en Maurice Kamps
Vormgeving: Sophia Rohlig
Productie: Maarten van der Cammen

Waar:
Machinegebouw 1, donderdag 25 oktober 18.30 uur & zaterdag 27 oktober 20.30 uur, entree: â,¬ 7,50 / â,¬ 6,00 CJP, Stadspas, Pas 65
Duur: 40 minuten

Shishunk (1970, ait-oulichek, marokko). Kunstenaar  bekend onder de berberse naam Shishunk (een libische veldheer uit de oudheid).
Zowel als beeldend kunstenaar als theatermaker schuwt hij de confrontatie niet. Zijn werk roept vaak heftige reacties op, zoals bij de afgelasting van zijn theaterstuk ‘het zijn allemaal flikkers’ bij de tv, dat uit angst voor represailles daags na de moord op Theo van Gogh niet werd opgevoerd.


reserveren via 020- 6065040
www.hollandsenieuwe.nl

Ighes


Ik denk dat ik ga... komt iemand van jullie.

Sa3ieD


student1980


Ighes


Ik ben gisteren geweest en vond het een prachtige voorstelling. Die Shishunk heeft echt iets te vertellen.

Chichung


Azul,
Hierbij wil ik al mijn Amazigh vrienden bedanken die de moeite hebben genomen om vorige week naar mijn toneelstuk te komen kijken.

At qaddawm/ Bedankt.

student1980

Geniaal staaltje kritisch, verontrustend en provocerend toneel


Het laatste weekend van oktober 2007 viert Cosmic het tienjarige jubileum van het festival ‘Het Hollandse Nieuwe’ met als thema ‘Familie’. Met de opening van het festival werd ook de housewarming van een nieuw pand op het terrein van de Westergasfabriek gevierd. Hiervandaan gaan theater Cosmic en Made in the Shade opereren onder de overkoepelende leiding van Marjori Boston. Volgens de plannen fuseren de twee organisaties per 1 januari 2009 om een krachtigere basis te vormen voor een bundeling van functies: productiehuis, producent, laboratorium en podium.

‘De Hollandse Nieuwe’ is het jaarlijks theaterschrijvers festival waarin een vijftiental nieuwe teksten - eenakters, in een paar weken tot geënsceneerde lezing worden gestoomd. Met geconcentreerd werk van een grote groep bestaande uit acteurs, regisseurs en vormgevers, wordt de theatrale kracht van de uitgekozen teksten vertaald naar het toneel. Een van deze stukken wint aan het eind van het festival en krijgt een volledige productie met als resultaat een ‘af’ voorstelling.

Dit jaar heet het openingstuk van het festival ‘Stank’, geschreven door Ahmed Aynan, aan het Rietveld academie afgestudeerde kunstenaar. Hij is al berucht in de theaterwereld. Zijn eerdere werk o.a. de theatertekst ‘Het zijn allemaal flikkers op de tv’ (uitgegeven door van Gennep) is vertoond in de Stadschouwburg van Amsterdam in het kader van het Transito Festival 2004 en in de Balie. Aynan creëert onder het pseudoniem Shishunk (de Libische veldheer uit de oudheid).

Shishunk stelt de misstanden in de samenleving aan de orde op een vrij absurde en soms zeer confronterende manier. Zijn schrijfstijl is confronterend en poëtisch tegelijk. Hij blaast de realiteit op en presenteert de excessen in de maatschappij op een vanzelfsprekende manier, waardoor ze de werkelijkheid van alledag lijken te zijn. De organische vanzelfsprekendheid waarmee de handelingen in de tekst van Shishink zich ontvouwen en de grofste en de ‘schandaligste’ zaken plaatsvinden, is zeer effectief om het publiek te raken. Het is een lach en een traan, alleen niet van plezier en ontroering maar van herkenning, schrik en ongeloof. De schrijver lijkt te spelen met de werkelijkheid, deze te kneden en te draaien. De grofste grappen zijn hard en licht tegelijk, het lijken knipogen naar de toeschouwer te zijn: Heb je het ooit vanuit deze kant bekeken…en zo, en nu zo, en…bevalt het plaatje?

‘Stank’ zit vol elementen, die een gemiddelde Nederlander maar weinig tegenkomt in zijn dagelijkse leven: travestieten, coke snuivende jongeren, verkrachting, een Turkse bouwvakker die aan zijn Nederlandse collega de voordelen van het experimenteren in sex uitlegt
‘…ik heb medelijden met jouw piemeltje…hij kent niks…hij heeft niks van de wereld gezien’; AIVD agenten die contact met God willen leggen door met een samenwerking aan te gaan met een rottend lijk en hem een opdracht te geven om bij het Opperwezen te infiltreren
‘…Je moet het probleem immers bij de oorzaak aanpakken…’.

De titel van het stuk heeft een aantal betekenissen. De letterlijke stank van een lijk die al dagen in een van de appartementen in het flatgebouw ligt te ontleden; stank van angst waardoor mensen elkaar niet meer ontmoeten, stank van lafheid waar dit land aan onderdoor gaat. Stank als symbool van verrotting.

De voorstelling, of in dit geval een geënsceneerde lezing, is een achtbaan, het stuk is opgebouwd uit een drietal verhaallijnen, dat door elkaar gehusseld is, elke scene is op zichzelf indringend. Aan het einde van het stuk, ruim een halfu ur later, zit men vol indrukken, beelden en tekstflarden. Het duurt nog een paar dagen voordat deze een plek in je hoofd hebben gevonden.
Een geniaal staaltje kritisch, verontrustend en provocerend toneel. Ik vind het een geslaagde tekst die ik binnenkort in volledig geproduceerde vorm op de planken hoop te zien.


door: Dasha van Amsterdam

Bron: http://www.ikhouvantheater.nl/recensie.php?recensieID=512

student1980

Nieuwe teksten niet even geslaagd


Jubileumeditie toneelschrijversfestival rond thema familie.


amsterdam Mike heeft een glimmend rood latex jurkje aan met daar overheen een zilverkleurig jasje. Hij waxt zijn benen. Mike doet druk, te druk. Mike is, aldus de regie-aanwijzingen, een overdreven nicht. Hij is tegelijk het leukste personage uit Stank, de openingsvoorstelling van het Hollandse Nieuwe festival, dat dit jaar zijn tienjarig jubileum viert. Met eerbetoon aan de medewerkers van het eerste uur en de uitreiking van de Cosmic Award aan de Molukse theatermakers Anis de Jong en Nel Lekatompessy ging Hollandse Nieuwe 10 donderdag feestelijk van start.
Wat begon als toneelschrijversfestival en platform voor allochtone kunstenaars is in de afgelopen jaren wel enigszins veranderd in opzet, maar nieuwe teksten â€" opgevoerd als geënsceneerde readings â€" blijven een belangrijke plaats innemen; in deze editie draaien ze allemaal om het thema ‘familie’.

Eerdergenoemde Mike heeft moeite met zijn biologische familie; liever zoekt hij zelf wat mensen om zich mee te omringen, maar ook dat verloopt niet per se soepel. Hij is een van de kleurrijke figuren ontsproten aan de geest van schrijver Shishun (Berbers pseudoniem). Stank moet gaan over macht (de machtelozen en de machtigen, aldus de ondertitel), wat helaas niet helemaal uit de verf komt. Er zitten beslist sterke momenten in het stuk, maar een helder geheel wil het niet worden, wat ook te maken heeft met de wat wankele enscenering die de gelaagdheid van de tekst weinig recht doet.

Geslaagder in dat op zicht is Schande van Gert-Jan Stam. Hij voert zijn ouders op (sterke performance van Reinier Bulder en Mies de Heer), die een feestelijke première van het stuk van hun zoon luister moeten bijzetten en uiteindelijk verstrikt raken in gevoelens voor het (allang volwassen) kind.


Bron: de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 27 oktober 2007 (pagina 13)