Moslimvrouwen en mannelijke artsen

Gestart door ameziane, 31/08/2007 om 22:07:23

Jasmijn

#15
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo vreemd dat sommige mannen dan wel vrouwen verkrampen als ze lichamelijk worden onderzocht door de tegenovergestelde sexe helemaal waar het 'kleine/ standaard' ingrepen betreft.
 
Je moet je wel beseffen dat sommige meiden en jongens bepaalde normen en waarden hanteren (die indien ze daarvan willen stappen geinformeerd willen worden) en/of niet gewend zijn aan lichamelijk contact en dan ineens te maken krijgen met een lichamelijk onderzoek. Vooral bij 'kleine' ingrepen begrijp ik die verkramping 100%. ALs ik iets aan mijn oog heb, wil ik indd ook niet dat je aan de rest gaat rommelen.

sorry, daar zou ik ook de grootste moeite mee hebben.

Bovendien gaat het vaak ook om de manier waarop je behandeld wordt door sommige artsen, als vee...alsof alles maar normaal zou moeten zijn...ga even langs afdeling A..laat dat onderzoeken, dan naar B, ja niet zeuren nee kleed je maar uit ja, ik heb nog tig patienten wachten...

dacht het niet, geduld en info graag! 

Mensen verschillen nu eenmaal en niet iedereen is gewend aan lichamelijk contact en als je je patient niet eerst goed informeert over wat er gebeuren gaat en waarom een lichamelijk onderzoek noodzakelijk is en je daarbij ook nog niet eens rekening houdt met uiteenlopende menselijke reacties dan is de exit niet eens zo een slechte optie.

Dat je onder behandeling moet wil niet zeggen dat je geen customized en/of  hoogwaardige service verdient net als bij elk ander bedrijf met winstoogmerk; zo ook dus 't ziekenhuis.

Niets is een standaard, helemaal niet in een vakgebied waar met mensenlevens en -emoties wordt gewerkt; als aanbieder van dergelijke service zou je dat moeten weten.

Maar goed, die inter-afhankelijkheid tussen psychologie en t medisch veld moet duidelijk nog uit de kinderschoenen groeien.





TheCFO

#16
Jasmijn, laat ik me op voorhand excuseren als mijn lunch er toe leidt dat ik wat directer ben dan je waardeert. No personal intentions! Maar verder is het wel een weirde en inhoudsloze reactie van je.

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo vreemd dat sommige mannen dan wel vrouwen verkrampen als ze lichamelijk worden onderzocht door de tegenovergestelde sexe helemaal waar het 'kleine/ standaard' ingrepen betreft.
 
Je moet je wel beseffen dat sommige meiden en jongens bepaalde normen en waarden hanteren (die indien ze daarvan willen stappen geinformeerd willen worden) en/of niet gewend zijn aan lichamelijk contact en dan ineens te maken krijgen met een lichamelijk onderzoek. Vooral bij 'kleine' ingrepen begrijp ik die verkramping 100%.

ALs ik iets aan mijn oog heb, wil ik indd ook niet dat je aan de rest gaat rommelen.

sorry, daar zou ik ook de grootste moeite mee hebben.
Waar heb je het in hemelsnaam over?

Inderdaad, als ik iets aan me oog heb, en de dokteres gaat me l@l uitgebreid onderzoeken, dan vinnik dat ook bizar. Niet vanwege het sexe verschil, maar vanwege het feit dat de meeste oogproblemen hun oorzaak niet vinden in het kruisgebied.

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53Bovendien gaat het vaak ook om de manier waarop je behandeld wordt door sommige artsen, als vee...alsof alles maar normaal zou moeten zijn...ga even langs afdeling A..laat dat onderzoeken, dan naar B, ja niet zeuren nee kleed je maar uit ja, ik heb nog tig patienten wachten...

dacht het niet, geduld en info graag! 
Leuk dat je hier je kritiekjes spuit op de -zeker voor verbetering vatbare- hollandse zorg, maar ook dit heeft niets met man/vrouw te maken.

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53Mensen verschillen nu eenmaal en niet iedereen is gewend aan lichamelijk contact en als je je patient niet eerst goed informeert over wat er gebeuren gaat en waarom een lichamelijk onderzoek noodzakelijk is en je daarbij ook nog niet eens rekening houdt met uiteenlopende menselijke reacties dan is de exit niet eens zo een slechte optie.

Dat je onder behandeling moet wil niet zeggen dat je geen customized en/of  hoogwaardige service verdient net als bij elk ander bedrijf met winstoogmerk; zo ook dus 't ziekenhuis.

Niets is een standaard, helemaal niet in een vakgebied waar met mensenlevens en -emoties wordt gewerkt; als aanbieder van dergelijke service zou je dat moeten weten.

Maar goed, die inter-afhankelijkheid tussen psychologie en t medisch veld moet duidelijk nog uit de kinderschoenen groeien.

Interessantdoenerij, sweetie, de zorg hier kan idd beter, en moet dus ook idd beter, maar dat heeft niets met het sexeverschil uit je beginregels te maken. En zolang de zorg nog grotendeels uit gemeenschappelijke potten betaald worden, mag iedereen die aan de eisen voldoet daar werken, man of vrouw. En als de sexe van je -grotendeels door de overheid betaalde- arts je niet aanstaat, ga je gewoon lekker weer naar je huis. Zonder behandeling, maar das je eigen keuze dan.







Nimana

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo vreemd dat sommige mannen dan wel vrouwen verkrampen als ze lichamelijk worden onderzocht door de tegenovergestelde sexe helemaal waar het 'kleine/ standaard' ingrepen betreft.
 
Je moet je wel beseffen dat sommige meiden en jongens bepaalde normen en waarden hanteren (die indien ze daarvan willen stappen geinformeerd willen worden) en/of niet gewend zijn aan lichamelijk contact en dan ineens te maken krijgen met een lichamelijk onderzoek. Vooral bij 'kleine' ingrepen begrijp ik die verkramping 100%. ALs ik iets aan mijn oog heb, wil ik indd ook niet dat je aan de rest gaat rommelen.

sorry, daar zou ik ook de grootste moeite mee hebben.

Bovendien gaat het vaak ook om de manier waarop je behandeld wordt door sommige artsen, als vee...alsof alles maar normaal zou moeten zijn...ga even langs afdeling A..laat dat onderzoeken, dan naar B, ja niet zeuren nee kleed je maar uit ja, ik heb nog tig patienten wachten...

dacht het niet, geduld en info graag! 

Mensen verschillen nu eenmaal en niet iedereen is gewend aan lichamelijk contact en als je je patient niet eerst goed informeert over wat er gebeuren gaat en waarom een lichamelijk onderzoek noodzakelijk is en je daarbij ook nog niet eens rekening houdt met uiteenlopende menselijke reacties dan is de exit niet eens zo een slechte optie.

Dat je onder behandeling moet wil niet zeggen dat je geen customized en/of  hoogwaardige service verdient net als bij elk ander bedrijf met winstoogmerk; zo ook dus 't ziekenhuis.

Niets is een standaard, helemaal niet in een vakgebied waar met mensenlevens en -emoties wordt gewerkt; als aanbieder van dergelijke service zou je dat moeten weten.

Maar goed, die inter-afhankelijkheid tussen psychologie en t medisch veld moet duidelijk nog uit de kinderschoenen groeien.



Ik denk dat artsen wel degelijk moeite doen om aan hun patienten tegemoet te komen,
en het nie tzo ernstig gesteld is zoals je hierboven beschrijft. In het artikel word ook aangegeven dat lang niet alle ziekenhuizen hier problemen mee ondervinden, dus die komen er blijkbaar wel samen uit met hun patienten. Het is hun taak ook om rekening te houden met de beleving van een patient en duidelijke informatie te geven. Dwnz dat dit altijd gedaan wordt, maar het is ook weer niet alledaags dat je behandeld word, of dat je gevraagd word je broek uit te doen zonder dat je geinformeerd bent. Dat is ook niet te vergelijken met de situatie uit het artikel.

Ik begrijp dat hulpverleners er bezwaar tegen hebben dat patienten in spoedsituaties hulp gaan weigeren, omdat ze niet door iemand van  t ander geslacht geholpen willen worden. Maar ik begrijp niet wat ze hierme willen, want ze kunnen iemand niet gedwongen helpen en ze zullen toch voor hulp moeten zorgen.

En anderzijds vind ik dat mensen niet zo moeilijk moeten doen. Dat je je ongemakkelijk voelt om door een mannelijke gyneacoloog geholpen te worden is niet gek, dan maak je een afspr bij een vrouwelijke gyneacoloog. Maar met bevallingen waaraan een gyneacoloog te pas moet komen, word je gewoon geholpen door de dienstdoende gyneacoloog. En als dat een man is dan zij het zo, je kan je als je aan het bevallen bent niet permitteren om je daar nog druk over te maken.

Jasmijn

#18
Citaat van: TheCFO op 16/11/2007 om 15:55:44
Jasmijn, laat ik me op voorhand excuseren als mijn lunch er toe leidt dat ik wat directer ben dan je waardeert. No personal intentions! Maar verder is het wel een weirde en inhoudsloze reactie van je.

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo vreemd dat sommige mannen dan wel vrouwen verkrampen als ze lichamelijk worden onderzocht door de tegenovergestelde sexe helemaal waar het 'kleine/ standaard' ingrepen betreft.
 
Je moet je wel beseffen dat sommige meiden en jongens bepaalde normen en waarden hanteren (die indien ze daarvan willen stappen geinformeerd willen worden) en/of niet gewend zijn aan lichamelijk contact en dan ineens te maken krijgen met een lichamelijk onderzoek. Vooral bij 'kleine' ingrepen begrijp ik die verkramping 100%.

ALs ik iets aan mijn oog heb, wil ik indd ook niet dat je aan de rest gaat rommelen.

sorry, daar zou ik ook de grootste moeite mee hebben.
Waar heb je het in hemelsnaam over?

Inderdaad, als ik iets aan me oog heb, en de dokteres gaat me l@l uitgebreid onderzoeken, dan vinnik dat ook bizar. Niet vanwege het sexe verschil, maar vanwege het feit dat de meeste oogproblemen hun oorzaak niet vinden in het kruisgebied.

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53Bovendien gaat het vaak ook om de manier waarop je behandeld wordt door sommige artsen, als vee...alsof alles maar normaal zou moeten zijn...ga even langs afdeling A..laat dat onderzoeken, dan naar B, ja niet zeuren nee kleed je maar uit ja, ik heb nog tig patienten wachten...

dacht het niet, geduld en info graag! 
Leuk dat je hier je kritiekjes spuit op de -zeker voor verbetering vatbare- hollandse zorg, maar ook dit heeft niets met man/vrouw te maken.

Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53Mensen verschillen nu eenmaal en niet iedereen is gewend aan lichamelijk contact en als je je patient niet eerst goed informeert over wat er gebeuren gaat en waarom een lichamelijk onderzoek noodzakelijk is en je daarbij ook nog niet eens rekening houdt met uiteenlopende menselijke reacties dan is de exit niet eens zo een slechte optie.

Dat je onder behandeling moet wil niet zeggen dat je geen customized en/of  hoogwaardige service verdient net als bij elk ander bedrijf met winstoogmerk; zo ook dus 't ziekenhuis.

Niets is een standaard, helemaal niet in een vakgebied waar met mensenlevens en -emoties wordt gewerkt; als aanbieder van dergelijke service zou je dat moeten weten.

Maar goed, die inter-afhankelijkheid tussen psychologie en t medisch veld moet duidelijk nog uit de kinderschoenen groeien.

Interessantdoenerij, sweetie, de zorg hier kan idd beter, en moet dus ook idd beter, maar dat heeft niets met het sexeverschil uit je beginregels te maken. En zolang de zorg nog grotendeels uit gemeenschappelijke potten betaald worden, mag iedereen die aan de eisen voldoet daar werken, man of vrouw. En als de sexe van je -grotendeels door de overheid betaalde- arts je niet aanstaat, ga je gewoon lekker weer naar je huis. Zonder behandeling, maar das je eigen keuze dan.








Goh je geeft t wel weer een persoonlijke sneer naar mij toe he...maar en, wat is je punt precies? jij bent duidelijk zelf niet van de inhoudelijke zwaargewichten dus gaap gaap

Even naar waar het over gaat
Het punt is dat de zorg beter kan.
Het punt is dat ieder zijn/ haar eigen preferenties heeft (onder meer issue van sexe-preferentie)
Het punt is dat dat moet kunnen,
Het punt is dat zorg moet draaien waar het altijd om heeft moeten draaien, patienten zo goed mogelijk helpen, hoe zij dat zelf willen.
zorg is een dienst, een service...voldoe als aanbieder zo goed mogelijk en behoudt je humane ondertoon ...


Ik ga ook niet staan klagen als ik in levensgevaar verkeer nee
maar tot die tijd hou ik mijn eigen preferentie
en daarvoor ga ik niet naar huis lieve schat



Jasmijn

#19
Citaat van: Nimana op 16/11/2007 om 16:06:53
Citaat van: Jasmijn op 16/11/2007 om 13:31:53
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo vreemd dat sommige mannen dan wel vrouwen verkrampen als ze lichamelijk worden onderzocht door de tegenovergestelde sexe helemaal waar het 'kleine/ standaard' ingrepen betreft.
 
Je moet je wel beseffen dat sommige meiden en jongens bepaalde normen en waarden hanteren (die indien ze daarvan willen stappen geinformeerd willen worden) en/of niet gewend zijn aan lichamelijk contact en dan ineens te maken krijgen met een lichamelijk onderzoek. Vooral bij 'kleine' ingrepen begrijp ik die verkramping 100%. ALs ik iets aan mijn oog heb, wil ik indd ook niet dat je aan de rest gaat rommelen.

sorry, daar zou ik ook de grootste moeite mee hebben.

Bovendien gaat het vaak ook om de manier waarop je behandeld wordt door sommige artsen, als vee...alsof alles maar normaal zou moeten zijn...ga even langs afdeling A..laat dat onderzoeken, dan naar B, ja niet zeuren nee kleed je maar uit ja, ik heb nog tig patienten wachten...

dacht het niet, geduld en info graag! 

Mensen verschillen nu eenmaal en niet iedereen is gewend aan lichamelijk contact en als je je patient niet eerst goed informeert over wat er gebeuren gaat en waarom een lichamelijk onderzoek noodzakelijk is en je daarbij ook nog niet eens rekening houdt met uiteenlopende menselijke reacties dan is de exit niet eens zo een slechte optie.

Dat je onder behandeling moet wil niet zeggen dat je geen customized en/of  hoogwaardige service verdient net als bij elk ander bedrijf met winstoogmerk; zo ook dus 't ziekenhuis.

Niets is een standaard, helemaal niet in een vakgebied waar met mensenlevens en -emoties wordt gewerkt; als aanbieder van dergelijke service zou je dat moeten weten.

Maar goed, die inter-afhankelijkheid tussen psychologie en t medisch veld moet duidelijk nog uit de kinderschoenen groeien.



Ik denk dat artsen wel degelijk moeite doen om aan hun patienten tegemoet te komen,
en het nie tzo ernstig gesteld is zoals je hierboven beschrijft. In het artikel word ook aangegeven dat lang niet alle ziekenhuizen hier problemen mee ondervinden, dus die komen er blijkbaar wel samen uit met hun patienten. Het is hun taak ook om rekening te houden met de beleving van een patient en duidelijke informatie te geven. Dwnz dat dit altijd gedaan wordt, maar het is ook weer niet alledaags dat je behandeld word, of dat je gevraagd word je broek uit te doen zonder dat je geinformeerd bent. Dat is ook niet te vergelijken met de situatie uit het artikel.

Ik begrijp dat hulpverleners er bezwaar tegen hebben dat patienten in spoedsituaties hulp gaan weigeren, omdat ze niet door iemand van  t ander geslacht geholpen willen worden. Maar ik begrijp niet wat ze hierme willen, want ze kunnen iemand niet gedwongen helpen en ze zullen toch voor hulp moeten zorgen.

En anderzijds vind ik dat mensen niet zo moeilijk moeten doen. Dat je je ongemakkelijk voelt om door een mannelijke gyneacoloog geholpen te worden is niet gek, dan maak je een afspr bij een vrouwelijke gyneacoloog. Maar met bevallingen waaraan een gyneacoloog te pas moet komen, word je gewoon geholpen door de dienstdoende gyneacoloog. En als dat een man is dan zij het zo, je kan je als je aan het bevallen bent niet permitteren om je daar nog druk over te maken.



Mijn zus heeft toch wel degelijk een shirt-uit actie meegemaakt en het was wel degelijk niet voor een dringende behandeling en ze werd wel degelijk als een nummertje behandeld zonder vooraf goed geinformeerd te worden.

dus dat artikel staat niet op zich

en als het artikel wel op zichzelf stond als zeldzaam voorval, dan begrijp ik uberhaupt niet dat er een artikel over zou moeten verschijnen...

hoe dan ook, heel leuk en aardig dat jij en anderen hier vinden dat mensen niet al te moeilijk hoeven doen maar daarmee pretendeer je niet echt een objectieve oplossing.

Ieder zijn preferentie nogmaals (waar het niet levensbedreigende situaties betreft) simpel.



Jasmijn


Nimana

#21
Citeer



Mijn zus heeft toch wel degelijk een shirt-uit actie meegemaakt en het was wel degelijk niet voor een dringende behandeling en ze werd wel degelijk als een nummertje behandeld zonder vooraf goed geinformeerd te worden.

dus dat artikel staat niet op zich

en als het artikel wel op zichzelf stond als zeldzaam voorval, dan begrijp ik uberhaupt niet dat er een artikel over zou moeten verschijnen...

hoe dan ook, heel leuk en aardig dat jij en anderen hier vinden dat mensen niet al te moeilijk hoeven doen maar daarmee pretendeer je niet echt een objectieve oplossing.

Ieder zijn preferentie nogmaals (waar het niet levensbedreigende situaties betreft) simpel.



Citeer

Volgens mij mis jij iets. De situatie in het artikel was een levensbedreigende situatie, en in dat soort gevallen moeten mensen idd niet zeiken, je kiest voor je welzijn. Ik weet niet wat jij anders onder een objectieve oplossing verstaat. Uit wat ik eerder heb geschreven kun je niet opmaken dat ik beweer dat gevallen (net als die van je zus) zeldzaam zijn of niet voorkomen. Wel dat ze niet alledaags zijn, en dat iedereen zijn voorkeur mag hebben tenzij er spoed achter zit. En bevallingen zijn spoed.


Jasmijn

Prima, jouw focus is op de levensbedreigende/spoed situaties.

In dat geval mee eens.


Jasmijn


selwa

lieve mensen,

we meten ons met z'n allen beseffen dat de gezondheidszorg in Nl inderdaad altijd beter kan, maar wat we ook moeten beseffen is dat er de laatste jaren in nederland een haast Amerikaanse aanklaag-cultuur heerst. de gezondheidszorg deugt niet, en wie kun je daar lekker op pakken? de dokter.
ik ben zelf arts op een spoed eisende hulp. wij (artsen en verpleegkundigen) doen ons uiterste best om tegelijk snel, efficiënt én humaan te werken. maar het moet ook humaan voor ons blijven. je moet je voorstellen dat er op 1 dag tot 140 patënten worden gezien en behandeld. je moet de meest levnsbedreigende zieken voor laten gaan, deze inschatting kunnen maken, aan de anderen uitleggen waarom je deze keuze hebt gemaakt, bloed afnemen en interpreteren, ander onderzoek verrichten, behandelen, overleggen en vooral veel schrijven. ondanks dit alles heb ik nog nooit meegemaakt dat we (collega's incl) een lichamelijk onderzoek verrichten zonder de patient van te voren te informeren. tenzij de patient gesedeerd of buiten bewustzijn is natuurlijk.

ik heb zelf een paar keer meegemaakt dat vrouwen (allochtoon/autochtoon) liever geen mannelijke arts wilden en dan moest ik op komen draven ondanks dat ik drukker was dan mijn mannelijke collega. we hebben met z'n allen afgesproken dat we dit niet meer doen. de patient is niet koning, de zorg kun je niet in alles vergelijken met het commerciële bedrijfsleven. tenzij je een traumatisch seksueel verleden hebt, wordt je bij ons gewoon geholpen door de dokter die op dat moment vrij staat.

dat je soms te horen krijgt: hier is het aanvraagformulier, volg route die of die voor een onderzoek......ja dat klopt, doe ik ook. wat verwacht je dan Yasmin, dat we met je meelopen?

we zijn in nederland gelukkig al een tijdje af van het paternalistische gedrag van de dokter. de patient is nu mondig, maar het begint wel een beetje door te slaan. gezondheidszorgpersoneel doet het niet meer zo snel goed genoeg.

ik ben er om zieke mensen zo goed, zo snel en zo humaan mogelijk te helpen, maar ik weiger aan alle wensen van de patient toe te geven. soms gaan die namelijk tegen onze principes in, en wij zijn ook mensen.

Jasmijn

Zorg wordt overigens wel commercieler in de zin van klant is koning en high customized service.

Ik zie dat t voor sommige hier duidelijk als toekomstmuziek wordt gezien of wordt afgeblazen als amerikanisering, maar de wetenschappelijke onderzoeken en aanbevelingen op dit gebied wijzen anders uit. Lijkt me trouwens niet meer dan normaal als je ziet wat er in die business omgaat maar goed.

De interverwevenheid met commercie, psychologie en high customized services wil niet zeggen dat je verliest aan humaniteit; hetgeen nu gebeurt lijkt dat eerder in de hand te spelen: artsentekort, hoge werkdruk, klant als patientnummertje, te weinig infotransparantie.

Ik geloof dat het best al redelijk goed gaat, maar het kan nu eenmaal beter, zo even uit observatie onderzoek ervaren.



Nimana

Patiënt mag geen man of vrouw als arts eisen
18 DEC 2007

Patiënten moeten tijdig aangeven of zij geen man of vrouw als hulpverlener wensen. Doen zij dat niet, dan heeft het ziekenhuis niet de plicht alsnog op het verzoek in te gaan.


Dat is het standpunt van de artsenorganisatie KNMG over de vrije artsenkeuze. In het geval van een bevalling, zullen de vrouw en haar begeleider met alle mogelijke middelen moeten worden overtuigd van de noodzaak van een behandeling. In uiterste situaties kan dit, aldus de KNMG, betekenen dat de weigering van de patiënte wordt genegeerd.

Weigeren
In spoedeisende situaties zijn de mogelijkheden om een specifieke hulpverlener te kiezen veel kleiner. Ook dan heeft de patiënt volgens de KNMG het recht de toegewezen behandelaar te weigeren, zelfs als dat gevolgen heeft voor de eigen gezondheidstoestand. Wel heeft de arts naar de mening van de KNMG de plicht de patiënt te wijzen op de gevolgen.


Kind
Peter Holland, voorzitter van de KNMG, schetste de contouren van het standpunt al een maand geleden tijdens een congres van de gynaecologenvereniging NVOG. Tegen de wil van de toekomstige ouders moet een gynaecoloog een zwangere vrouw kunnen helpen, zei hij toen. Als het leven van het kind in gevaar is, mag de arts een daar tegen protesterende echtgenoot gerust uit het ziekenhuis laten verwijderen, aldus Holland.


Moslima
De NVOG wijdde een congres aan de thematiek. Aanleiding daarvoor vormde een incident in het Meander Ziekenhuis in Amersfoort ruim een half jaar geleden, waarbij de echtgenoot van een moslima uit Irak de gynaecoloog uit de verloskamer zette. ‘Ik moet de rechter nog zien die u veroordeelt omdat u het leven van het kind heeft gered’, zei Holland, die zelf vijftien jaar gynaecoloog was, tegen zijn vakgenoten.


Gelijk behandelen
Volgens artsen is het Amersfoortse incident bepaald geen uitzondering. Het artsenblad Medisch Contact, dat dit incident in de openbaarheid bracht, noemde de gang van zaken onaanvaardbaar. ‘Een arts en ander personeel in de gezondheidszorg moet iedereen gelijk behandelen’, schreef het blad in een commentaar. ‘Patiënten kunnen echter op basis van geloof - ook in acute situaties - eisen dat de hulpverlener beslist geen man, neger, homo, oudere of jood mag zijn. En wij artsen geven daar, vanwege de vrije artsenkeuze of intimidatie, nog aan toe ook.’ Een enquête maakte duidelijk dat artsen die situatie niet toelaatbaar vinden.


Streep

Tweede Kamerlid Henk Kamp van de VVD noemde in tv-programma NOVA de gang van zaken onacceptabel. Hij wil de ministers Ab Klink (Volksgezondheid) en Ella Vogelaar (Integratie) dinsdag naar de Kamer roepen. ‘Zij moeten een streep trekken: tot hier en niet verder.’

Bron: ANP


Chatt zie arif

Waarom mag een blanke nederlandse autochtoon een(surinaamse) internist weigeren die Mohamed heet en Fatima niet een Kees Jansen?

De internist die in een doetinchems ziekenhuis werkte was er zo ziek van dat hij naar een ander land verkaste.

Ik heb daar geen kamervragen over gehoord.

Als ik niet wil dat een vrouwelijke arts aan mijn door gonorhoe aangetast geslachtsorgaan werkt is dat mijn goed recht.Het is mijn lijf en IK bepaal wie mijn aanraakt en niet Gekke Geertje en zijn Hollandsch volk.

selwa

Citaat van: Chatt zie arif op 18/12/2007 om 21:01:48
Waarom mag een blanke nederlandse autochtoon een(surinaamse) internist weigeren die Mohamed heet en Fatima niet een Kees Jansen?

De internist die in een doetinchems ziekenhuis werkte was er zo ziek van dat hij naar een ander land verkaste.

Ik heb daar geen kamervragen over gehoord.

Als ik niet wil dat een vrouwelijke arts aan mijn door gonorhoe aangetast geslachtsorgaan werkt is dat mijn goed recht.Het is mijn lijf en IK bepaal wie mijn aanraakt en niet Gekke Geertje en zijn Hollandsch volk.

dat is zeker je goed recht, en dat is ook de mening van het KNMG, zoals je hierboven leest. Maar dan moet je het wel op tijd aangeven, en niet zoals zo vaak gebeurt pas beginnen te piepen als de arts voor je staat. vooral in spoedeisende situaties kun je niet verwachten dat al je wensen in vervulling zullen gaan. het is jouw lijf, als je doodziek bent/spoedeisende hulp nodig hebt en je weigert door een vrouw geholpen te worden, dan vind ik dat je de mogelijke gevolgen moet aanvaarden: dat je niet of heel laat geholpen wordt.
ik heb iemand een keer 3 uur laten wachten omdat diegene weigerde door 'mijn soort'(moslim/marokkaan) geholpen te worden. met instemming van de hele afdeling.

Jasmijn

#29
Het probleem is juist dat veel mensen NIET weten dat er een keus is.
De service/ klantcommunicatie voldoet daarmee alsnog niet voldoende...daar mag nogmaals wat aan gedaan worden..

Humaniteit is niet eenzijdig gelieerd, dus zoals ook een patient van te voren en duidelijk artsenvoorkeur dient aan te geven (zodat door arts daarop geanticipeerd kan worden) zo ook de taak van de arts/ ziekenhuis een duidelijke en tijdige communicatie naar de client toe te bewerkstelligen wbt voorkeursmogelijkheden (reclame, infovoorziening)


Hoe dan ook artsenvoorkeur is  onder begrijpelijke voorwaarden dus gelukkig WEL toegestaan

en terecht