Marokaanse Fez ( hoofddeksel)

Gestart door Hadou, 06/06/2007 om 23:18:46

Thayouth

Citaat van: Izwan op 20/04/2008 om 16:10:48
Uitlopende en tegenstrijdig verhalen dwingen mensen om na te denken en geen informatie klakkeloos overnemen en dat is goed. Ik ben benieuwd naar de tegenstrijdige verhalen die jij opgevallen. Verder is het niet van belang wat jij boeiend vind.


Citaat van: Izwan op 20/04/2008 om 16:10:48Mijn opa noemde zijn leeftijdsgenoten die rode Fez droegen verklikkers en verraders want zij hadden in Arif  opstand van 1958/1959 een negatieve rol gespeeld. Daarom heb ik altijd een hekel aan de rode fez dragende Iriffiyen.
Wat jij oom toevallig een lid van 7izb Istiqlaal?



Zolang jij de contradictie in deze niet inziet, kan nog geen straatkat jouw vragen serieus nemen.

Izwan

Ik had eerder aangegeven dat taboesch Lwatani of wat nu mogelijk Fez wordt genoemd is door 7izb Istiqlal als symbool gebruikt. De enige Iriffiyen  (buiten de steden Titawin en Tanger ) die in de jaren vijftig deze Taboesch droegen waren lid of sympathisant van 7izb Istiqlal. Deze groep Iriffiyen hebben tijdens de opstand van Arif als verklikkers voor 7izb Istiqlal gewerkt waardoor veel Iriffiyen omgekomen of in de gevangenis verdwijnen. De haat van mijn opa t.o.v. deze groep was terecht. Mijn slechte beeld over de Taboesch Lwatani dragende Iriffiyen is door mijn omgeving waar ik opgegroeid ben ontstaan. Ik heb dus geen klakkeloze informatie overgenomen, maar wel de woede van mijn omgeving overgenomen.
Ik ben benieuwd wat voor contradictie jet hier in ziet?
Nogmaals, was je oom een lid of sympathisant van 7izb Istiqlal?

abrid

Citaat van: Izwan op 25/04/2008 om 12:47:43
Ik had eerder aangegeven dat taboesch Lwatani of wat nu mogelijk Fez wordt genoemd is door 7izb Istiqlal als symbool gebruikt. De enige Iriffiyen  (buiten de steden Titawin en Tanger ) die in de jaren vijftig deze Taboesch droegen waren lid of sympathisant van 7izb Istiqlal. Deze groep Iriffiyen hebben tijdens de opstand van Arif als verklikkers voor 7izb Istiqlal gewerkt waardoor veel Iriffiyen omgekomen of in de gevangenis verdwijnen. De haat van mijn opa t.o.v. deze groep was terecht. Mijn slechte beeld over de Taboesch Lwatani dragende Iriffiyen is door mijn omgeving waar ik opgegroeid ben ontstaan. Ik heb dus geen klakkeloze informatie overgenomen, maar wel de woede van mijn omgeving overgenomen.
Ik ben benieuwd wat voor contradictie jet hier in ziet?
Nogmaals, was je oom een lid of sympathisant van 7izb Istiqlal?


Dit is juist! Istiqlal heeft weinig betekend voor de Riffijnen. Alleen het tegenovergestelde. Zoek maar op Allal el Fasi en zijn politieke agenda voor het noorden. 

Izwan

Citaat van: abrid op 25/04/2008 om 14:11:51

Dit is juist! Istiqlal heeft weinig betekend voor de Riffijnen. Alleen het tegenovergestelde. Zoek maar op Allal el Fasi en zijn politieke agenda voor het noorden. 

Die man had altijd die Taboesch Lwatani op zijn hoofd.

abrid

Citaat van: Izwan op 25/04/2008 om 14:16:41
Citaat van: abrid op 25/04/2008 om 14:11:51

Dit is juist! Istiqlal heeft weinig betekend voor de Riffijnen. Alleen het tegenovergestelde. Zoek maar op Allal el Fasi en zijn politieke agenda voor het noorden. 

Die man had altijd die Taboesch Lwatani op zijn hoofd.

Hij was degene die zei tegen de Riffijnen: goed zo vecht zo door tegen de kolonisator. En als hij terug was in Fes zei hij tegen de Fessis : Educeer je zelf goed zodat wij(Ait Fes) in de toekomst dit land zullen regeren.

Zo zijn er nog heel wat van dit soort uitspraken. En dit was wel één van de grondleggers van de Istiqlal partij.


Izwan

Citaat van: abrid op 25/04/2008 om 15:03:15

Hij was degene die zei tegen de Riffijnen: goed zo vecht zo door tegen de kolonisator. En als hij terug was in Fes zei hij tegen de Fessis : Educeer je zelf goed zodat wij(Ait Fes) in de toekomst dit land zullen regeren.

Zo zijn er nog heel wat van dit soort uitspraken. En dit was wel één van de grondleggers van de Istiqlal partij.


Deze uitspraak is in Arif algemeen bekend. Hij zei tegen de Iriffiyen dat ze hard moeten werken om te laten zien dat ze goed boeren zijn. Maar tegen Ifassiyen adviseert hij ze om goed te gaan studeren zodat ze Marokko gaan regeren. Allal Al-Fassi was tegen het gebruiken van geweld. Naar mijn weten kwam Allal Al-Fassi na de onafhankelijk van Marokko naar Arif (eind jaren vijftig).
De Marokkaanse politieke partijen zijn gecreëerd als alternatief voor Jihad (verzet met geweld).


(Offline)

Citaat van: Thayouth op 24/04/2008 om 22:54:43

Zolang jij de contradictie in deze niet inziet, kan nog geen straatkat jouw vragen serieus nemen.

Als je nix heb in te brengen, behalve persoonlijk op iemand inspelen, waar we nix aan hebbben moet je gewoon oprotten!

tikezdallah

Citaat van: abrid op 25/04/2008 om 14:11:51
Citaat van: Izwan op 25/04/2008 om 12:47:43
Ik had eerder aangegeven dat taboesch Lwatani of wat nu mogelijk Fez wordt genoemd is door 7izb Istiqlal als symbool gebruikt. De enige Iriffiyen  (buiten de steden Titawin en Tanger ) die in de jaren vijftig deze Taboesch droegen waren lid of sympathisant van 7izb Istiqlal. Deze groep Iriffiyen hebben tijdens de opstand van Arif als verklikkers voor 7izb Istiqlal gewerkt waardoor veel Iriffiyen omgekomen of in de gevangenis verdwijnen. De haat van mijn opa t.o.v. deze groep was terecht. Mijn slechte beeld over de Taboesch Lwatani dragende Iriffiyen is door mijn omgeving waar ik opgegroeid ben ontstaan. Ik heb dus geen klakkeloze informatie overgenomen, maar wel de woede van mijn omgeving overgenomen.
Ik ben benieuwd wat voor contradictie jet hier in ziet?
Nogmaals, was je oom een lid of sympathisant van 7izb Istiqlal?


Dit is juist! Istiqlal heeft weinig betekend voor de Riffijnen. Alleen het tegenovergestelde. Zoek maar op Allal el Fasi en zijn politieke agenda voor het noorden. 


hehe eindelijk dit is wat de mensen moeten weten.
goed zo jongens.

RifMontana

Alleen faggets doen zo'n deksel op hun kop

Amando

Als je dat wil dragen moet je het zelf weten. Stuk cultuur geschiedenis is altijd mooi.

3ich

Citaat van: Amando op 24/05/2008 om 12:53:13
Als je dat wil dragen moet je het zelf weten. Stuk cultuur geschiedenis is altijd mooi.

Geschiedenis is niet altijd mooi. Iets dragen waar je niet van weet waar het symbool voor staat is 8erlijk te noemen...


Awarinou

Citaat van: Hadou op 06/06/2007 om 23:34:33
Ik zie de laatste tijd veel  kinderen die besnijdenis gehad hebben die hoed dragen in Arif en in NL.
En uiteraard rmqedem n dcar.
-Het is geen amazigh hoed. naar mijn kennis. maar Andalus.

Andalus is eigenlijk ook Amazigh, als je de geschiedenis er bij pakt.

matou

tommy cooper (=engelse komiek ,voor de leek) droeg er ook altijd een, als ik daar nog aan denk lig ik gelijk weer in een deuk, melig ventje was dat

3ich




Kan iemand dit vertalen?

Bij voorbaat dank.