Groepsexpositie van jonge Marokkaans Nederlandse kunstenaars (vanaf 6 juni 2007)

Gestart door student1980, 30/05/2007 om 14:09:45

student1980

DE KLEUR VAN DE MAGHREB - MAROKKO
Een groepsexpositie van jonge Marokkaans Nederlandse kunstenaars

Geopend vanaf 6 juni!
Platform De Levante
Hobbemastraat 28
1071 ZC Amsterdam (naast het Zuiderbad)
Telefoon 020 â€" 671 54 85
email info@delevante.org


Shishunk
Marokkaanse konten (Admeni n Txanwin)
In een aantal installaties verbeeldt Shishunk de hopeloze zoektocht
van de Hollander om de Marokkaan te begrijpen en reikt daarbij een
helpende hand uit. Het zijn geen kitscherige tegeltjes met mooie
geometrische figuren, die ons doen denken aan de Moren van Andalusië.
Geen gekalligrafeerde muren. Ook geen tajine's gevuld met couscous.
Nee, niets van dit alles, zelfs geen kopje Marokkaanse thee. Shishunk
gaat verder, veel verder. Hij presenteert u tien authentieke
Marokkaanse konten, die de zoekende naar het licht zullen leiden.

Youssouf Amine Elalamy
Marokkaanse interdisciplinaire kunst doet Nederland aan
Youssouf Amine Elalamy (1961, Larache, Marokko) is één van Marokko's
beroemdste jonge auteurs, bekend onder meer van Un Marocain à New York
en Les Clandestins, dat bekroond werd met de Prix Grand Atlas (2001).
Hij is ook een bekend beeldend kunstenaar en maakt in collages scherpe
analyses over het moderne Marokko zichtbaar. Ook zijn werk roept veel
controverse op en heeft in Marokko zelfs geleid tot het censureren
ervan.

Tijdens de groepstentoonstelling in Platform De Levante zullen
miniaturen van hem geëxposeerd worden waarin hij de vormen van de
traditionele Marokkaanse miniaturen gebruikt én misbruikt. De figuren
in zijn miniaturen zijn afkomstig uit een populair Marokkaans
kaartenspel. Ze vertegenwoordigen een gevarieerd scala aan Marokkaanse
stereotypen, zoals de Marokkaanse "Golden Boy" en de arme prostituee.
De bijbehorende kalligrafieteksten doen op het eerste oog aan als
Korancitaten, maar blijken bij nadere bestudering korte verhalen te
zijn die iets over de figuren zeggen. De tekst is geschreven in het
"Darija", de Marokkaanse spreektaal, dat tot op de dag van vandaag als
een banale taal wordt beschouwd en minderwaardig aan het klassieke
Arabisch.

Abbtoy
Berberachtergrond als inspiratiebron
Uit protest tegen de Arabisering in Marokko veranderde Mohammed El
Bettoui (1963, Al Hoceima, Marokko) zijn naam in Abbtoy, een naam die
hij in Marokko niet mag gebruiken. Na in Marokko en Frankrijk aan
verschillende kunstacademies te hebben gestudeerd, vestigde hij zich
in 1991 in Rotterdam. De Berbercultuur is zijn belangrijkste
inspiratiebron en komt prominent terug in zijn werk.

In zijn werken die tijdens de groepsexpositie Nederokko in Platfrom De
Levante zijn te bezichtigen, is deze Berbercultuur alomtegenwoordig.
Voor dit werk gebruikt hij een vermenging van olieverf met zand,
waardoor een reliëf ontstaat en onderliggende kleuren te voorschijn
komen. Het werk valt onder de noemer 'modern art' en behandelt zowel
figuratieve als abstracte thema's.

Dounia El Yassem
"Marokko is een deel van mij"
Illustratrice en grafisch vormgeefster Dounia El Yassem (1976, Breda)
is een kunstenares die ruim baan geeft aan haar gevoel en aan
associatie. Ze laat duidelijk haar Marokkaanse achtergrond
doorschemeren in haar werk. In haar afstudeerjaar aan de Academie voor
beeldende kunst en vormgeving in Den Bosch, is Dounia op zoek gegaan
naar haar wortels en heeft ze het land van de ondergaande zon op haar
eigen manier leren kennen.

Haar illustraties zijn gebundeld in een boek dat Dounia haar
"persoonlijke ervaringsverslag" noemt. In deze illustraties zijn haar
ervaringen terug te vinden die ze opdeed tijdens haar frequente reizen
naar Marokko. Het is ook een geografisch verslag van de steden die ze
heeft bezocht en de indrukken die ze daar heeft opgedaan. Zoals een
dromerige tekening van de leerlooierij van de stad Fes en collages
waarin ze modern materiaal gebruikt om "haar" Marokko weer te geven.

De Kleur van de Maghreb De groepsexpositie Nederokko is onderdeel van
het festival De Kleur van de Maghreb dat plaats vindt tussen maart en
eind juli 2007. Naast de groepsexpositie Nederokko vinden er tal van
andere activiteiten plaats, zoals literaire lezingen met Mustafa
Stitou, Said El Haji, Rashid Novaire en Khadija El Mourabit. Ook is er
een workshop Marokkaanse muziek en wordt in samenwerking met filmhuis
Rialto de documentaire Ghetto Girls vertoond.
De Kleur van de Maghreb wordt mede mogelijk gemaakt door: Stadsdeel
Oud-Zuid, De Gemeente Amsterdam, Amsterdams Fonds voor de Kunst en het
VSB Fonds

Platform De Levante is opgericht om de kunst en cultuur uit de
Oriëntaalse wereld bekend te maken bij mensen die daar zelden of nooit
mee in aanraking komen. Wij geloven dat er op dit gebied nog een
wereld te winnen valt en proberen de verwrongen perceptie die men nog
vaak heeft van de Oriënt ten goede te veranderen.
Voor redactie Voor meer informatie en interviews met de kunstenaar
kunt u contact opnemen met De Levante: Hassan Bahara (cultureel
programmeur), email info@delevante.org. Voor het volledige programma
en meer informatie over de kunstenaars zie www.delevante.org


Platform De Levante
Hobbemastraat 28
1071 ZC Amsterdam (naast het Zuiderbad)
Telefoon 020 â€" 671 54 85
email info@delevante.org

student1980

Citaat van: student1980 op 30/05/2007 om 14:09:45
Shishunk
Marokkaanse konten (Admeni n Txanwin)
In een aantal installaties verbeeldt Shishunk de hopeloze zoektocht
van de Hollander om de Marokkaan te begrijpen en reikt daarbij een
helpende hand uit. Het zijn geen kitscherige tegeltjes met mooie
geometrische figuren, die ons doen denken aan de Moren van Andalusië.
Geen gekalligrafeerde muren. Ook geen tajine's gevuld met couscous.
Nee, niets van dit alles, zelfs geen kopje Marokkaanse thee. Shishunk
gaat verder, veel verder. Hij presenteert u tien authentieke
Marokkaanse konten, die de zoekende naar het licht zullen leiden.


Don Duyns  (1967) is schrijver. Onlangs verscheen zijn roman Buigen

Waar moeten we heen dit weekend?

“Naar de voorstelling Hamlet van de Wooster group, op het Holland Festival, maar die is uitverkocht. Dan zou ik aanraden: het festival De Kleur van de Maghreb. Tussen 7 maart en 22 juli in Platform De Levante, Hobbemastraat 28; wisselende tentoonstellingen met werk van kunstenaars die hun wortels in de Maghreb hebben, of zich erdoor hebben laten beïnvloeden.”

Waarom?

“Sowieso omdat de meeste mensen geen donder van deze cultuur weten, maar er wel allerlei dom commentaar op hebben. En ook omdat de toneelschrijver/kunstenaar Shishunk (van het stuk Het zijn allemaal flikkers bij de tv) er een collectie Marokkaanse konten exposeert, vrij letterlijk. In de gaten houden die gast, hij is orígineel en geestig.”

Bron: Parool
09-juni-2007

Thayouth


Ik ben heel ben benieuwd naar de werken van Abbtoy en Dounia el Yassem. De eerste omdat ik daar veel positieve geluiden over heb gehoord, de tweede omdat ik graag wil zien hoe zij als (naar ik aanneem) in Nederland getogen Marokkaanse, haar Marokkaanse achtergrond tot uiting laat komen in haar werk.

Maar die Shishunk lijkt me echt een mongool, getuige zijn poging om shan idhiniwen te exploiteren als belichamingen van zijn creativiteit. Zo zie je maar hoe je elke banaliteit en elk misbaksel onder het mom van 'originaliteit' en op basis van 'choqueerpotentie' kunt verheffen tot kunst en daar ook nog eens in erkend wordt. Weliswaar door zo'n geschifte Hollandse schrijver die waarschijnlijk alle niet-Nederlandse pogingen tot kunstvorming op een voetstuk plaatst, want exotisch en verfrissend ze3ma, maar toch. 'Vernieuwend zeg. Iemand die opgebracht is binnen de Marokkaanse schaamtecultuur en die zonder gene derrieres vertoont. Dat getuigt van durf.'

Haha, ga ga a assoth. Als Marokkaan kun je echt makkelijk beroemd worden tegenwoordig, zeker in de kunstwereld die gedomineerd wordt door lichtgeraakte mongolen die al gauw onder de indruk zijn van een uitheemse rehzimeth die ze3ma bijzonder wil zijn.