Stuk over Nador in NRC

Gestart door Memma, 27/05/2007 om 18:10:37

Isefrawen

#45
Citaat van: Idir op 15/06/2007 om 16:45:14
en de weldaad van een Berberse massage à la Souss doen echt wonderen voor je schrijven.Gegarandeerd.

<edit smakeloze reactie op een smakeloos stuk>

Idir

Citaat van: Memma op 12/06/2007 om 19:27:37
Vandaag in het NRC stuk van Asis Aynan als reactie op het door Benzakour geschreven artikel van 9 juni (Met Berbers heb je altijd gedonder).

Ik heb het net gelezen, een geweldige stukje... Iâan-as imedadhan i w'amcum nni 'n Benzabour... ;D

Ahfir

Citaat van: Idir op 15/06/2007 om 16:59:45
Citaat van: Memma op 12/06/2007 om 19:27:37
Vandaag in het NRC stuk van Asis Aynan als reactie op het door Benzakour geschreven artikel van 9 juni (Met Berbers heb je altijd gedonder).

Ik heb het net gelezen, een geweldige stukje... Iâan-as imedadhan i w'amcum nni 'n Benzabour... ;D
heb je een link dan?

`SHADOW`

#48
Citaat van: Idir op 15/06/2007 om 16:45:14
Reactie op Tamaynut.nl n.a.v. het artikel van Benzakour :

...Maar gelukkig is Nador niet de enige bakermat van de meeste Nederlandse Marokkanen, dus de Berbers, we hebben ook nog het spannende Agadir (Santa Cruz), de surfstad Essaouira (Mogador), en at last but not least, het mysterieuze Marrakech (Tamurt n Wakuch)...
....Wat is er rijk en mediterraan aan Nador? Hoe Benzakour het beschrijft is het meer een vrouwonvriendelijke, stikhete en armoedige rimboe van vullis, doorgedraaide mannen en dames van lichte zeden uit "Arabophone binnenlanden"; typisch iets Riffijns, de "Arabische" dames de "schuld" geven van de prostitutie in Nador of Alhoceima.
........Prostitutie in Marokko is vooral iets Berbers; de zogeheten "Arabische" dames van lichte zeden, zijn meestal verarabiseerd of Berbertalig, FYI. Of ze nou blank, rood of bruin zijn, maakt geen bal uit...
.....Misschien werd het eens tijd om een bezoekje aan het wat meer stabielere, doorgewinterde, mondaine, frissere en atlantische (niks mediterraan, zo clichè) Agadir te brengen...
http://tamaynut.nl/

Zielig! bah! schrijver van dit stukje is net zo onnozel als Benzakour!!! In plaats van op benzakour te reageren, regeert menneer of mevrouw over de rifijnen. ja zeker ''typisch rifijns'' en ja natuurlijk het noorden is vies en het zuiden is mooi! hoe kinderachtig kun je zijn. bovenstaande stuk is toppunt van tribalisme. Een echte amazigh of tamazight zou nooit op deze manier reageren maar op een onnozele figuur als benzakour rageren ipv een dergelijke stuk te produceren.

Idir

Citaat van: Ahfir op 15/06/2007 om 17:06:37
Citaat van: Idir op 15/06/2007 om 16:59:45
Citaat van: Memma op 12/06/2007 om 19:27:37
Vandaag in het NRC stuk van Asis Aynan als reactie op het door Benzakour geschreven artikel van 9 juni (Met Berbers heb je altijd gedonder).

Ik heb het net gelezen, een geweldige stukje... Iâan-as imedadhan i w'amcum nni 'n Benzabour... ;D
heb je een link dan?

Nee helaas, alleen papieren krant!
Sorry :)

student1980

Citaat van: Ahfir op 15/06/2007 om 17:06:37
Citaat van: Idir op 15/06/2007 om 16:59:45
Citaat van: Memma op 12/06/2007 om 19:27:37
Vandaag in het NRC stuk van Asis Aynan als reactie op het door Benzakour geschreven artikel van 9 juni (Met Berbers heb je altijd gedonder).

Ik heb het net gelezen, een geweldige stukje... Iâan-as imedadhan i w'amcum nni 'n Benzabour... ;D
heb je een link dan?

Hier het stuk:

Met Benzakour heb je altijd nonsens


Toen het laatste fluitsignaal klonk bij de voetbalwedstrijd tussen Jong Nederland en Jong Marokko, sprongen een paar jongens van hun stoeltjes en schreeuwden Allah oe Akbar (God is groot).
In de belevingswereld van deze jongens gaat God blijkbaar schuil achter de overwinning van de Marokkaanse nationale ploeg onder de 21 jaar.
Helaas bleef het niet bij het feestelijk scanderen van God de heer. Ze bewogen zich richting het grasveld en daar ging het Allah-oe-Akbaren verder. Op het veld brachten zij vernielingen aan en werden de stadionstewards tot waanzin gedreven.
Net zoals Mohammed Benzakour (Opiniepagina, 9 juni) begreep ik niet waarom je gaat rellen tijdens een dagje uit. Maar als je gaat rellen na een gewonnen oefenduel, dan heb je echt een klap van de molen gehad.
Mijn eerste gedachte zonder het onder stoelen en of banken te steken was: wat een rotmoslims. Waarom veroorzaken ze toch altijd zoveel gedonder? Achter bijna al het geweld op deze aarde zit wel een religieuze mohammedaan, ging het tekeer in mijn hoofd. Snel onderdrukte ik deze niet-kloppende gedachte. Ik was aangeslagen en boos op de reltrappers, dit bracht deze idiote gedachten bij mij op.
Niet veel later doemde een andere zorg op. Ik zag de krantenkoppen al voor me: nieuw fenomeen, moslimhooliganisme. Maar het viel mee. Nergens las ik dat we hier met een nieuw islamitisch verschijnsel te maken hadden. Er waren zelfs stemmen te horen om de relschoppers als hooligans (van eigen bodem) te zien en niet als een andersoortig exotisch hooliganisme. Straf iemand om wat hij doet en niet om wie hij is, een goede ontwikkeling in het integratiedebat.
Toch hebben we met een vreemd en onbekend fenomeen te maken, tenminste als wij Benzakours woorden moeten geloven. Deze wijsheid deed hij op tijdens een verblijf van twee maanden in Marokko. Hij zag daar een bedroevende en zieke samenleving, die wordt gedreven door een combinatie van armoede en wantrouwen. Benzakour moet werkelijk een paar slechte weken hebben gehad. Terug in Nederland schrok hij zich rot, toen hij lijpe mocros (geen Hollandse relschoppers) doelloos door een stadion zag rennen.
Dit voorval wierp hem terug naar zijn ellendige tijd in Afrika en hij maakte de volgende gevolgtrekking. Volgens hem is het hooliganisme, dat wij hebben gezien rondom de wedstrijd Jong Nederland-Jong Marokko typisch iets van Berbers. De Imazighen hebben namelijk iets met publieksaangelegenheden en geweld. Thuis en in de moskee wordt men kort gehouden en alles daarbuiten gaat steevast gepaard met een rits ruzies of knokpartijen waarbij de boel dikwijls, al dan niet in gedrogeerde toestand, kort en klein wordt geslagen.
Volgens mij heeft Mohammed Benzakour verkeerde vrienden.
Benzakour vindt het heldhaftig dat hij, zelf Amazigh, durft te zeggen dat zijn volk altijd voor gedonder zorgt. Dergelijke uitspraken zijn niet heroïsch, maar dom. Net zoals mijn eerste gedachte beperkt van verstand was. Moslims zitten achter het wereldgeweld.
Mohammed Benzakour is vijfendertig jaar Berber en wil nu, na twee maanden vakantie in Marokko, ons er van overtuigen dat Berbers te allen tijde onrust veroorzaken. Onze ouders zijn geboren in een cultuur van chaos en daarom zullen wij, zoals het een Berber betaamt hier immer chaos veroorzaken, is daarom niets anders dan een goedkope drogreden.
Iedereen weet dit, ook Benzakour. Juist omdat hij zelf Amazigh is en weet dat de Marokkaanse situatie niet als een blauwdruk op dit land te leggen is. We hebben hier niet te maken met iemand die werkelijk geïnteresseerd is in de hedendaagse jongerenproblematiek, maar met een sensatiezoeker. De gehele Berbercultuur verantwoordelijk houden voor het verstoren van voetbalwedstrijden, het beroven van oude vrouwtjes, jonge vrouwen aanranden en het uitdelen van messteken is veel te makkelijk willen scoren.

Asis Aynan is student filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Redactielid van het opiniemagazine Contrast en columnist voor de

Bron:NRC
datum: 12-06-2007

Botermes

#51
Citaat van: Wah op 11/06/2007 om 16:45:41
Goed gezegd. De eerste generatie Marokkanen had nog een sterke geborgenheid in haar cultuur. Stellen dat statistisch de meeste probleemmarokkanen van Riffijnse of 'Berberse' orgine zijn in Nederland, is lulkoek. Het overgrote deel van de Marokkanen komt namelijk uit dit gebied dus is dat niet meer dan logisch.
Er bestaat helemaal geen overgrote meerderheid Rifijnen hier in NL, daar is helemaal niks van waar. Vaak wanneer ik naar de randstad ga wordt ik in het darija aangesproken door marokkanen.

Ahfir

Citaat van: student1980 op 15/06/2007 om 17:24:02
Citaat van: Ahfir op 15/06/2007 om 17:06:37
Citaat van: Idir op 15/06/2007 om 16:59:45
Citaat van: Memma op 12/06/2007 om 19:27:37
Vandaag in het NRC stuk van Asis Aynan als reactie op het door Benzakour geschreven artikel van 9 juni (Met Berbers heb je altijd gedonder).

Ik heb het net gelezen, een geweldige stukje... Iâan-as imedadhan i w'amcum nni 'n Benzabour... ;D
heb je een link dan?

Hier het stuk:

Met Benzakour heb je altijd nonsens


Toen het laatste fluitsignaal klonk bij de voetbalwedstrijd tussen Jong Nederland en Jong Marokko, sprongen een paar jongens van hun stoeltjes en schreeuwden Allah oe Akbar (God is groot).
In de belevingswereld van deze jongens gaat God blijkbaar schuil achter de overwinning van de Marokkaanse nationale ploeg onder de 21 jaar.
Helaas bleef het niet bij het feestelijk scanderen van God de heer. Ze bewogen zich richting het grasveld en daar ging het Allah-oe-Akbaren verder. Op het veld brachten zij vernielingen aan en werden de stadionstewards tot waanzin gedreven.
Net zoals Mohammed Benzakour (Opiniepagina, 9 juni) begreep ik niet waarom je gaat rellen tijdens een dagje uit. Maar als je gaat rellen na een gewonnen oefenduel, dan heb je echt een klap van de molen gehad.
Mijn eerste gedachte zonder het onder stoelen en of banken te steken was: wat een rotmoslims. Waarom veroorzaken ze toch altijd zoveel gedonder? Achter bijna al het geweld op deze aarde zit wel een religieuze mohammedaan, ging het tekeer in mijn hoofd. Snel onderdrukte ik deze niet-kloppende gedachte. Ik was aangeslagen en boos op de reltrappers, dit bracht deze idiote gedachten bij mij op.
Niet veel later doemde een andere zorg op. Ik zag de krantenkoppen al voor me: nieuw fenomeen, moslimhooliganisme. Maar het viel mee. Nergens las ik dat we hier met een nieuw islamitisch verschijnsel te maken hadden. Er waren zelfs stemmen te horen om de relschoppers als hooligans (van eigen bodem) te zien en niet als een andersoortig exotisch hooliganisme. Straf iemand om wat hij doet en niet om wie hij is, een goede ontwikkeling in het integratiedebat.
Toch hebben we met een vreemd en onbekend fenomeen te maken, tenminste als wij Benzakours woorden moeten geloven. Deze wijsheid deed hij op tijdens een verblijf van twee maanden in Marokko. Hij zag daar een bedroevende en zieke samenleving, die wordt gedreven door een combinatie van armoede en wantrouwen. Benzakour moet werkelijk een paar slechte weken hebben gehad. Terug in Nederland schrok hij zich rot, toen hij lijpe mocros (geen Hollandse relschoppers) doelloos door een stadion zag rennen.
Dit voorval wierp hem terug naar zijn ellendige tijd in Afrika en hij maakte de volgende gevolgtrekking. Volgens hem is het hooliganisme, dat wij hebben gezien rondom de wedstrijd Jong Nederland-Jong Marokko typisch iets van Berbers. De Imazighen hebben namelijk iets met publieksaangelegenheden en geweld. Thuis en in de moskee wordt men kort gehouden en alles daarbuiten gaat steevast gepaard met een rits ruzies of knokpartijen waarbij de boel dikwijls, al dan niet in gedrogeerde toestand, kort en klein wordt geslagen.
Volgens mij heeft Mohammed Benzakour verkeerde vrienden.
Benzakour vindt het heldhaftig dat hij, zelf Amazigh, durft te zeggen dat zijn volk altijd voor gedonder zorgt. Dergelijke uitspraken zijn niet heroïsch, maar dom. Net zoals mijn eerste gedachte beperkt van verstand was. Moslims zitten achter het wereldgeweld.
Mohammed Benzakour is vijfendertig jaar Berber en wil nu, na twee maanden vakantie in Marokko, ons er van overtuigen dat Berbers te allen tijde onrust veroorzaken. Onze ouders zijn geboren in een cultuur van chaos en daarom zullen wij, zoals het een Berber betaamt hier immer chaos veroorzaken, is daarom niets anders dan een goedkope drogreden.
Iedereen weet dit, ook Benzakour. Juist omdat hij zelf Amazigh is en weet dat de Marokkaanse situatie niet als een blauwdruk op dit land te leggen is. We hebben hier niet te maken met iemand die werkelijk geïnteresseerd is in de hedendaagse jongerenproblematiek, maar met een sensatiezoeker. De gehele Berbercultuur verantwoordelijk houden voor het verstoren van voetbalwedstrijden, het beroven van oude vrouwtjes, jonge vrouwen aanranden en het uitdelen van messteken is veel te makkelijk willen scoren.

Asis Aynan is student filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Redactielid van het opiniemagazine Contrast en columnist voor de

Bron:NRC
datum: 12-06-2007
thanmirt :-)
hij slaat de spijker op de kop

Tamza

#53
Citaat van: `SHADOW` op 15/06/2007 om 17:08:29

Zielig! bah! schrijver van dit stukje is net zo onnozel als Benzakour!!! In plaats van op benzakour te reageren, regeert menneer of mevrouw over de rifijnen. ja zeker ''typisch rifijns'' en ja natuurlijk het noorden is vies en het zuiden is mooi! hoe kinderachtig kun je zijn. bovenstaande stuk is toppunt van tribalisme. Een echte amazigh of tamazight zou nooit op deze manier reageren maar op een onnozele figuur als benzakour rageren ipv een dergelijke stuk te produceren.

Echt kapotlachen hahahahaha

Dat noemen ze dan een 'editorial'. Echt te voor schut voor woorden gewoon. De Riffijnenhaat en de minderwaardigheidcomplex druipt van dat goedkope pamflet af voor hoerenparadijs Agadir. Wie werkelijk overtuigd is van zichzelf (of van hetgeen die persoon wil aanprijzen), hoeft zich daarvoor niet met anderen te vergelijken en/of op de shit van die ander te wijzen. Alleen nietszeggende en verbitterde kneusjes doen dat (die overigens nooit ver in het leven zullen komen, qua persoonlijke groei dan. Of je wil over lijken gaan om je doel te bereiken, maar dan ben je sowieso niks waard als mens).

Dus een oprecht advies van mij zijde, Rifhaters van Tamaynut: raap jezelf op uit dat moeras, steek wat waardigheid in je donder en verwijder die wrok uit je hartje, want dergelijke onzin brengt je nergens. Zorgt er alleen maar voor dat meer mensen dat groepje frusti's als losers gaan zien.

Hadou

wallah! die Thisousiyin zijn gek op Irifiyen.
Maca Irifiyen wattin x asent. suyenni issawarnt ammu.

Ahfir

Citaat van: Hadou op 15/06/2007 om 22:40:33
wallah! die Thisousiyin zijn gek op Irifiyen.
Maca Irifiyen wattin x asent. suyenni issawarnt ammu.
Niet gierig zijn met die liefde kom maar op he!

Numidia

De Berber
Mohammed Benzakour
 
De Jood van Afrika. De Fries van Marokko. De Koerd van Maghreb. Vele etiketten heb ik op hem geplakt: De Berber. Mediterraan Indiaan. Neen. Geen etiket vangt hem. Geen begrip duidt hem. Geen omschrijving omvat hem. Ik heb het opgegeven. Hij is wat hij is: Berber. Wie dat niet vat of voelt heeft pech. De pech zelf geen Berber te zijn. Berber is een eretitel. Jawel. Adeldom par excellence. Berber ben je of ben je niet. Worden kun je het niet. Alles kun je worden, doof, schizoïde, Amerikaan, zelfs Hollander. Maar Berber niet. Geen paspoort dat jou tot Berber maakt. Geen volkslied dat jou engageert. Geen inburgering die je wegwijs maakt. Geen schrift dat helderheid biedt. Berber is een Zijns-kwestie. Berber ben je van geboorte. Via bloed en zaad. Via dna. Via ziel. En ziel heeft geen structuur. Ziel is amorf. Ziel is hemels. Ziel is buitenaards. Dat zijn Berbers: on-aards. Tenminste: niet van déze aarde. Want aards is hij, ronduit zelfs. Toch is zijn koninkrijk niet van hier maar van elders. In het verleden welteverstaan. Zijn muziek echoot in diepe ravijnen. Zijn sterren zwijgen aan het firmament. Zijn geuren gisten in diepe bodems.

Dus nogmaals: geen hok waarin de Berber past. De Berber is water, wind en vuur. Onzichtbaar, onweegbaar, ongrijpbaar. Onbegrijpbaar. Voor de politie. Voor de minister. Voor de professor. Duizenden professoren bezochten Kabylie. Ze kwamen terug met dikke boeken. Berbers zijn joden, Berbers zijn Europeanen, Berbers zijn Jemenieten. Berbers zijn zus, Berbers zijn zo. Maar geen boek dat antwoord gaf. Elke volgend boek riep nog meer vragen op. En er waren er al zoveel.

De Berber droomt zijn geschiedenis. Hij is trots, hij is heroïsch. Hij is strijdvaardig. Maar bovenal: hij is verbitterd. Niets staat hem in de weg, maar alles is zijn vijand. Zo staat het geschreven. Zo is het overgeleverd, van vader op zoon. Kijk naar de contouren van de maan. Luister naar de fluisteringen in het hoge gras. Hoor de klanken van Idir. Aanschouw het paard van Amezian. Ruik de boernoesen van Abdelkrim. Anoual. Dhar Oubaran.

Iedereen is vriend van de Berber en de Berber is vriend van iedereen. Maar wat als niet iedereen vriend blijkt? Dan maken we iedereen toch gewoon tot vriend! Maar schijn bedriegt. ‘Iedereen’ is een vergissing. Een hersenspinsel, een fantoom. Iedereen is vriend omdat iedereen vijand is. Op elke hoek schuilt gevaar. Wees op je hoede. Twee ogen voor, twee ogen achter, twee oren boven, twee oren aan de voeten. Daarom is de Berber altijd in oorlog. Hij schmiert over de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Maar de enige verklaring in zijn broekzak is de oorlogsverklaring. Oorlog met zijn buren. Oorlog met zijn vrouw. Oorlog met zijn zoon. Oorlog met zijn werkgever. Oorlog met zijn land. Oorlog met zijn koning. Oorlog met zijn God. Maar bovenal: oorlog met zichzelf. Alleen: hij weet het niet. Want zichzelf is koning. Zichzelf is oppermachtig. Zichzelf is groot; groter dan zichzelf.

De Berber is godsdienstig maar kent geen geloof. Hij bidt met één oog. Het andere is gericht op zijn moskeegenoot. Die zou weleens zijn portemonnee kunnen jatten. Ja, de Berber is godsdienstig maar kent geen geloof. Hij gelooft in de god op aarde. Niet in die daarboven. Die daarboven liet hem in de steek. Toch komt elke Berber in de hemel. Hij heeft daar recht op. Iedereen komt in de hel, maar de Berber komt in de hemel. Ik herhaal: hij heeft daar recht op. De Berber verdient het paradijs. Hij is gemaakt voor het paradijs. Op aarde is hem onrecht aangedaan. Zijn hele leven. Zijn hele stamboom.

De Berberste Berber is de Benevelde Berber. Dat zijn de beste. Dan ontwaakt de kleine god. De kunstenaar. De snoodaard. De jongleur. De komediant. De tangogoeroe. En ja:de schaakmeester. Geen filosoof zo groot als de Berber. Zijn woorden zijn raadsels. Zijn taal een labyrint. Zijn gelijk is een Groot Gelijk (al heeft hij ongelijk). Zijn waarheid is een Grote Waarheid (al liegt hij). Hij zit onder de boom en omvat de kosmos. De kosmos in de holte van zijn hand. Hij verwelkomt het bestaan zoals dat iedere ochtend tot zijn zintuigen spreekt. Hij mort, hij vloekt, hij schreeuwt, maar: hij persisteert. Tot hij erbij neervalt. Nee, zelfs dán gaat hij door. Juist dan. Hij is de kakkerlak onder de homo sapiens. Onuitroeibaar. Plet hem met je schoenzool, en hij strooit zijn eitjes. Hij zal overleven. Altijd en overal. Zet een Berber op Siberië en hij bouwt een iglo. Gooi een Berber in de jungle en hij bouwt een boomhut. Breng een Berber naar de woestijn en hij maakt een tent. Werp een Berber in zee en hij bouwt een vlot. Nee: in zee verandert hij in vis. Vis Incognito. Want eens een Berber, altijd een Berber. Zelfs als vis.

Voorwaar: de Berber overleeft. De wereld vergaat, maar de Berber overleeft. De Berber overwint. Zijn genen ademen triomf. Jazeker, de Berber triomfeert. Want de Berber snapt het leven. De Berber snapt het totale leven. De Berber snapt het leven totaal.
Maar niemand, niemand snapt de Berber. De Berber het minst.

Mohammed Benzakour is columnist/publicist. Deze column verscheen maart 2006 in Passionate Magazine.



Datum publicatie: 06-04-2015

Wah

Citaat van: Numidia op 18/06/2007 om 13:49:35
De Berber
Mohammed Benzakour
 
.................



Datum publicatie: 06-04-2015

Wuhahahaha. Wat een freakin idioot ook. Vervang het woord 'Berber' door het woord 'god' en voila je hebt er weer een columnpje bij. Zo makkelijk kun je dus een paar centen verdienen. In deze gecopypaste-versie verscheen het in Filosofie en Praktijk nr.1 getiteld Minima Philosophica: 'Mijn beste God'

Hadou

#58
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1122-Juist-meelopers-brengen-gedonder.html

er zijn nog beter columinsten gelukkig :)
Dit bedoelde ik met ''Benzakour moet aangepakt worden''!

louise

#59
Bij het lezen van de verschillende reacties op Benzakours column “met Berbers heb je altijd gedonder” valt in de eerste plaats op hoe zwaar zijn woorden door de gemiddelde boze lezer worden overtrokken. Om te reageren op een opiniestuk dat je niet zint is het kennelijk nodig om de nuances die de schrijver zelf aanbrengt volledig te negeren.

Als je het artikel als neutrale buitenstaander leest komt de gedachte “zie je wel, die rottige berbers ook” niet in je hoofd op. Je leest de observatie van iemand die te midden van zijn volk van herkomst naar een voorval in Nederland kijkt. Waarom is het zo erg om in het gedrag van de relschoppers in Tilburg een soortgelijke heethoofdigheid als bij de bevolking ter plaatse te herkennen?

Benzakour legitimeert daar niet mee dat een crimineel gen is geëvolueerd (Miriyam Aouragh), hij stelt simpelweg herkenbaar gedrag vast en laat juist open hoe die vergelijkbaarheid precies geïnterpreteerd zou moeten worden. Een internationaal vergelijkende studie naar overeenkomsten en verschillen tussen gedragingen in volksbuurten in Bronx, Casablanca en Bombay is wellicht interessant maar weerlegt de individuele observatie van Benzakour niet.

Ook houdt Benzakour niet de gehele berbercultuur verantwoordelijk voor “ het verstoren van voetbalwedstrijden, het beroven van oude vrouwtjes, jonge vrouwen aanranden en het uitdelen van messteken” (Assis Aynan), hij beschrijft slechts hoe volgens hem op het voetbalveld in Tilburg ergens ook een element van berbergeestdrift te bespeuren was, náást en niet buiten de door Benzakour nooit tegengesproken mogelijke sociaal-economische verklaringen voor dit soort gedrag. Waarom is dit nou weer dom, gevaarlijk, meelopend, hypocriet, nestbevuilend etc etc om op te merken?

Je zou toch denken dat Benzakour wel meer krediet had opgebouwd.