Stuk over Nador in NRC

Gestart door Memma, 27/05/2007 om 18:10:37

Tamza

Citaat van: Sa3ieD op 10/06/2007 om 12:38:14


Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

Het zoveelste Berber bashing artikel. Als het berberzijn nou toevallig 9 van de 10 keer samengaat met een lage socio economische positie (of andere variabelen) heb je toch te maken met een spurieus verband waarbij er geen of te betwisten causaal verband is tussen de Berber afkomst en deviant gedrag. Maarja generatlisaties over hele groepen mensen zijn niet eens de moeite waard om over over na te denken aangezien een dergelijke constatering op wetenschappelijk vlak altijd te falsificeren is. Verbanden kun je sowieso altijd verzinnen, ook al zijn ze er niet.  Wat is het volgende, mensen met krullen zijn agressiever dan mensen zonder krullen?

Ja, daarom. Ik ben immuun geworden voor die eeuwige verwijten naar de Amazigh-cultuur toe. Altijd weer hetzelfde riedeltje. Wel tragisch - en nieuw- dat Imazighen deze vooroordelen nog het hardst uitschreeuwen. Zal wel met hun bewijsdrang te maken hebben, want intellect kan het zeker niet zijn.


Alpha

#31
Citaat van: Memma op 10/06/2007 om 00:13:20
http://img264.imageshack.us/my.php?image=nrc2007060902019005iy5.jpg

Leuk geschreven....


Citaat van: Sa3ieD op 10/06/2007 om 12:38:14
Citaat van: Tamza op 10/06/2007 om 00:50:37
Mijn dank, Memma!

Kijk eens aan. Hij zet de Riffijnse cultuur neer als een cultuur die geboren is -en handelt- uit agressie. Over luchtkastelen gesproken. Ja, Riffijnen zijn achterdochtig, gepassioneerd en hebben een sterke onafhankelijkheidsdrift. Hebben 'we' redenen voor en daar hoeven 'wij' ons niet voor te verantwoorden. Dus ook geen Benzakourtje die zich geroepen voelt om dat voor 'ons' te doen in een krant die waarschijnlijk sowieso niet meer dan 3% van alle Riffijnen in Nederland bereikt. En al helemaal niet op zo'n misplaatste deskundigheidstoon. Ook niet als je tussen de verwijten door het Riffijnendom romantiseert om je in te dekken.

Maar goed, ga me er niet eens kwaad over maken of wat dan ook. People like him (dus ook de Eddaoudi's en Allach's die hij in het artikel 'subtiel' een steek onder water geeft) can go eat shit and die. Zij vormen samen een apart volkje dat dezelfde cultuur deelt: de cultuur van  meelijwekkende arrogantie en opportunisme. Laat deze idioten het maar lekker met elkaar uitvechten in het openbaar om in het meest felle spotlicht te staan.

Echte Irrifiyen hebben betere -en constructievere- dingen te doen.


Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

Het zoveelste Berber bashing artikel. Als het berberzijn nou toevallig 9 van de 10 keer samengaat met een lage socio economische positie (of andere variabelen) heb je toch te maken met een spurieus verband waarbij er geen of te betwisten causaal verband is tussen de Berber afkomst en deviant gedrag.

Beste Sa3ied. Je redenering bevat een premisse die wel eens onwaar zou kunnen zijn. De primaire aanname waarop je jouw argument baseert is de aanname dat het veronderstelde afwijkend gedrag van Berbers een misleidende verband laat zien tussen afkomst en het vertoonde gedrag (Benzakour refereert hier naar door op basis van subjectieve ervaring te constateren dat de berbercultuur van nature anarchistisch en wettenloos aandoet, hij wil naar eigen zeggen de sociale realiteit beschrijven om zo ''inzicht'' te verkrijgen ipv causaal te willen verklaren.) Het is mogelijk een onware premisse omdat je het presenteert als een logische gevolgtrekking terwijl je dit helemaal niet aannemelijk maakt of kan maken. Je hebt daar overigens wel een punt dat tot denken zet..

CiteerMaarja generatlisaties over hele groepen mensen zijn niet eens de moeite waard om over over na te denken aangezien een dergelijke constatering op wetenschappelijk vlak altijd te falsificeren is.

Mee eens. Als Benzakour constateert dat de Amazigh mens over het algemeen genomen gekenmerkt wordt door een opstandig en tegenstrevende karakter, zou dat in principe makkelijk gefalsificeerd kunnen worden. Wanneer er een niet te onderschatte groep Imazighen bestaat die niet voldoet aan zijn bestempeling vervalt zijn hypothese dat de berbercultuur op zichzelf beschouwd het probleem is. En natuurlijk zijn die te vinden en is dhr. Benzakour dus aan het raaskallen. Los nog van het onlogische gegeven dat hij uit een subjectieve observatie een algemeenheid poogt te onttrekken. Eerlijk is eerlijk: hij weet het wel gewiekst over te brengen.

Alpha

*-RiFFijn0s-*

Azul,
Ik vind dit echt een schandalig stuk van Benzakour. Waarom drijft hij de Imazighen nog verder in de dal? Waarom schrijft hij niet over de positieve punten? Dit bewijst weer dat hij in een identiteitscrisis zit. Straks zal hij weer iets positiefs schrijven om de Imazighen rustig te houden.

Benzakour zijn verslag baseerde hij op een avondje Nador, wat al helemaal niet representatief is voor Arif in zijn geheel.  De stad Nador en de omliggende steden Azghenghane en Ait Enzar staan al geruime tijd bekend als rumoerige steden. Dat is grotendeels te danken aan de trabandou (met Mritc), overbevolking, immigratie van mensen uit het binnenland van Marokko en armoede. De overige deel van Arif is wat rustiger en ben benieuwd of Benzakour nog steeds negatief is als hij een gebied als bijvoorbeeld Temsamane bezoekt.

Dat messteken gedoe is gewoon bullshit. Als je in Nador en overig Arif respect toont en gewoon je zaken doet zonder anderen lastig te vallen kan je bijna niks gebeuren. Deze Benzakour kan zo goed overdrijven. Als je om 12 uur s’nachts waant tussen de steegjes in een wijk als Pobloa dan vraag je erom om gestoken te worden, de vraag is, krijg je wel een steek?
Riffijnen in Arif kregen van vroegs of aan een opvoeding waar respect, eer, saamhorigheid centraal stonden. Vroeger werd een jongen in Arif niet alléén door de ouders opgevoed, maar ook door ooms, neven en opa. Bij ons in de familie is stelen en andere negatieve dingen zwaar taboe. Juist omdat de eerste generatie een typisch Riffijnse opvoeding hebben gehad waren de eerste generatie heel geliefd in Europa vanwege hun gedrag, op enkelingen na natuurlijk.  De tweede en derde generatie Riffijnse jongeren hier in NL weten niet wat respect en eer inhoudt en botsen tegen te veel problemen aan en daardoor zijn er te veel ontspoort. Velen zijn ook verwend. Hun opvoeding is bij vlagen niet Riffijns te noemen. Ook ontbreekt de sociale controle.

Kortom, Benzakour is gewoon een zielige mannetje die met de populisten meegaat en de publiciteit probeert op te zoeken door letterlijk de amazigh cultuur te beledigen door die direct te linken aan geweld. Ewa Benzakour, pas op voor die klappen en messteken die je nog te verwerken zult krijgen van dat achterlijke Riffijnse volk waar jij allang afstand van hebt genomen.

Tazzz x ouceqqam a

Wah

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 11/06/2007 om 11:18:26
Azul,
Ik vind dit echt een schandalig stuk van Benzakour. Waarom drijft hij de Imazighen nog verder in de dal? Waarom schrijft hij niet over de positieve punten? Dit bewijst weer dat hij in een identiteitscrisis zit. Straks zal hij weer iets positiefs schrijven om de Imazighen rustig te houden.

Benzakour zijn verslag baseerde hij op een avondje Nador, wat al helemaal niet representatief is voor Arif in zijn geheel.  De stad Nador en de omliggende steden Azghenghane en Ait Enzar staan al geruime tijd bekend als rumoerige steden. Dat is grotendeels te danken aan de trabandou (met Mritc), overbevolking, immigratie van mensen uit het binnenland van Marokko en armoede. De overige deel van Arif is wat rustiger en ben benieuwd of Benzakour nog steeds negatief is als hij een gebied als bijvoorbeeld Temsamane bezoekt.

Dat messteken gedoe is gewoon bullshit. Als je in Nador en overig Arif respect toont en gewoon je zaken doet zonder anderen lastig te vallen kan je bijna niks gebeuren. Deze Benzakour kan zo goed overdrijven. Als je om 12 uur s’nachts waant tussen de steegjes in een wijk als Pobloa dan vraag je erom om gestoken te worden, de vraag is, krijg je wel een steek?
Riffijnen in Arif kregen van vroegs of aan een opvoeding waar respect, eer, saamhorigheid centraal stonden. Vroeger werd een jongen in Arif niet alléén door de ouders opgevoed, maar ook door ooms, neven en opa. Bij ons in de familie is stelen en andere negatieve dingen zwaar taboe. Juist omdat de eerste generatie een typisch Riffijnse opvoeding hebben gehad waren de eerste generatie heel geliefd in Europa vanwege hun gedrag, op enkelingen na natuurlijk. De tweede en derde generatie Riffijnse jongeren hier in NL weten niet wat respect en eer inhoudt en botsen tegen te veel problemen aan en daardoor zijn er te veel ontspoort. Velen zijn ook verwend. Hun opvoeding is bij vlagen niet Riffijns te noemen. Ook ontbreekt de sociale controle.

Kortom, Benzakour is gewoon een zielige mannetje die met de populisten meegaat en de publiciteit probeert op te zoeken door letterlijk de amazigh cultuur te beledigen door die direct te linken aan geweld. Ewa Benzakour, pas op voor die klappen en messteken die je nog te verwerken zult krijgen van dat achterlijke Riffijnse volk waar jij allang afstand van hebt genomen.

Tazzz x ouceqqam a
Goed gezegd. De eerste generatie Marokkanen had nog een sterke geborgenheid in haar cultuur. Stellen dat statistisch de meeste probleemmarokkanen van Riffijnse of 'Berberse' orgine zijn in Nederland, is lulkoek. Het overgrote deel van de Marokkanen komt namelijk uit dit gebied dus is dat niet meer dan logisch.

Ik stoor me mateloos aan het feit dat steeds een bepaalde realiteit verklaard wordt met generaliserende termen als 'cultuur'. Die vervolgens plakken op in Nederland geboren Marokkanen is helemaal van de zotte, amaaaai. De overeenkomst die deze twee beschreven probleemmakers gemeen hebben, is eerder één van een tegencultuur. Niet alleen nattevingerwerk, maar ook nog eens het verwarren van technische termen. Voor de rest fak em all. Ben het ook echt zat om op idiote literaire teksten telkens een diepgravende analyse los te laten. Laten we dat op die manier beschouwen; gewoon een niet serieus te nemen stukje proza waarbij iedereen mag gniffelen.

Wah

#34
Citaat van: TheCFO op 09/06/2007 om 15:47:29
Ik zag laatst dat slimmerikken -wo meen ik Laysa- op sluwe wijze de kop van forumtopics weten te manipuleren. Kon ik dat ook, had ik de titel veranderd in:
Met Berbers heb je altijd gedonder, das namelijk de titel van het stukje van Benzakour in het NRC van vandaag. (het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)

Het is volgens niet meer dan menselijk. Zouden er echt mensen bestaan die niet opgroeien met het idee zijn/haar wantrouwen te oefenen... De één is er denk ik eerlijker over dan een ander. Je binden aan een sociale conventie van bovenaf opgelegd; je laten vertellen hoe te denken, hoe te voelen en hoe te handelen, is dat voor sommigen een optie als het op financieel gewin uitkomt of je erbij neerleggen omdat het systeem die grenzen bindend oplegt want verzet is niet mogelijk?... M.a.w moet je je neerleggen bij een systeem waarbij je consessies moet doen aan jezelf, omdat dat goed is voor andere onbekenden maar slecht voor jezelf, dus wanneer de algemene orde niet samengaat met je eigen?

Wat ik geloof... Een mens moet ten allen tijden kunnen beschikken over zijn/haar eigen soevereiniteit. Dat betekent naar mijn mening ook dat je je het recht voorbehoud om iemand op zijn bek te slaan. Geweldloosheid is leuk zolang de gemeenschappelijke orde samengaat met jezelf of uit een gevoel van liefde voor dat systeem. Dat is wat de Taoisten het 'recht van rebellie' noemen. Gaat van nature uit van de propositie dat mens en gemeenschappelijke orde hetzelfde belang nastreven, is dit niet het geval heeft een mens het recht van rebellie.

Ahfir

Citaat van: TheCFO op 09/06/2007 om 15:47:29
Ik zag laatst dat slimmerikken -wo meen ik Laysa- op sluwe wijze de kop van forumtopics weten te manipuleren. Kon ik dat ook, had ik de titel veranderd in:
Met Berbers heb je altijd gedonder, das namelijk de titel van het stukje van Benzakour in het NRC van vandaag. (het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)

Doe even normaal....

TheCFO

Citaat van: Ahfir op 11/06/2007 om 23:59:06
Citaat van: TheCFO op 09/06/2007 om 15:47:29
Ik zag laatst dat slimmerikken -wo meen ik Laysa- op sluwe wijze de kop van forumtopics weten te manipuleren. Kon ik dat ook, had ik de titel veranderd in:
Met Berbers heb je altijd gedonder, das namelijk de titel van het stukje van Benzakour in het NRC van vandaag. (het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)

Doe even normaal....

Are you talking to me?

Ahfir

Citaat van: TheCFO op 12/06/2007 om 05:53:35
Citaat van: Ahfir op 11/06/2007 om 23:59:06
Citaat van: TheCFO op 09/06/2007 om 15:47:29
Ik zag laatst dat slimmerikken -wo meen ik Laysa- op sluwe wijze de kop van forumtopics weten te manipuleren. Kon ik dat ook, had ik de titel veranderd in:
Met Berbers heb je altijd gedonder, das namelijk de titel van het stukje van Benzakour in het NRC van vandaag. (het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)

Doe even normaal....

Are you talking to me?
Ja...

TheCFO

Ok, cool.

En wat doe ik naar jouw -zeer gewaardeerde, echt- mening niet normaal?

Ahfir

Citaat van: TheCFO op 12/06/2007 om 16:40:26
Ok, cool.

En wat doe ik naar jouw -zeer gewaardeerde, echt- mening niet normaal?
"(het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)"
Vind ik best onbeschoft eigenlijk,of ik begrijp het niet helemaal.

TheCFO

Citaat van: Ahfir op 12/06/2007 om 16:41:50
Citaat van: TheCFO op 12/06/2007 om 16:40:26
Ok, cool.

En wat doe ik naar jouw -zeer gewaardeerde, echt- mening niet normaal?
"(het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)"
Vind ik best onbeschoft eigenlijk,of ik begrijp het niet helemaal.

Ik hoop het laatste. Twas een soort van grapje, waarin ik probeerde een link te leggen tussen mijn digitale imago en de analyse van Benzakour over 'jullie' berbers. Ik ben namelijk -zeker digitaal- wel redelijk anarchistisch en ook zeker niet te beroerd om wat bonje te trappen.

Ahfir

Citaat van: TheCFO op 12/06/2007 om 16:48:24
Citaat van: Ahfir op 12/06/2007 om 16:41:50
Citaat van: TheCFO op 12/06/2007 om 16:40:26
Ok, cool.

En wat doe ik naar jouw -zeer gewaardeerde, echt- mening niet normaal?
"(het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)"
Vind ik best onbeschoft eigenlijk,of ik begrijp het niet helemaal.

Ik hoop het laatste. Twas een soort van grapje, waarin ik probeerde een link te leggen tussen mijn digitale imago en de analyse van Benzakour over 'jullie' berbers. Ik ben namelijk -zeker digitaal- wel redelijk anarchistisch en ook zeker niet te beroerd om wat bonje te trappen.
oke no hard feelings :)

TheCFO


Memma

Vandaag in het NRC stuk van Asis Aynan als reactie op het door Benzakour geschreven artikel van 9 juni (Met Berbers heb je altijd gedonder).

Idir

Reactie op Tamaynut.nl n.a.v. het artikel van Benzakour :

Een smakeloos artikel of de keiharde waarheid? Een vraag voor velen, een keiharde weet voor Mohammed.

Maar gelukkig is Nador niet de enige bakermat van de meeste Nederlandse Marokkanen, dus de Berbers, we hebben ook nog het spannende Agadir (Santa Cruz), de surfstad Essaouira (Mogador), en at last but not least, het mysterieuze Marrakech (Tamurt n Wakuch)..
Keus genoeg aan Berberse steden in Marokko..Nee, meneer wilt naar Nador,zijn heimat. Zijn keus en dan nog achteraf gaan klagen ook; beseft hij wel wat-ie doet?
Het is aan het artikel van Benzakour te lezen dat hij het heel zwaar heeft gehad; nee, je kan zijn ellendige ervaringen in en om Nador zelfs bijna ruiken..Zo gedetailleerd beschreven dat je er nachtmerries van krijgt.
Wat is er rijk en mediterraan aan Nador? Hoe Benzakour het beschrijft is het meer een vrouwonvriendelijke, stikhete en armoedige rimboe van vullis, doorgedraaide mannen en dames van lichte zeden uit "Arabophone binnenlanden"; typisch iets Riffijns, de "Arabische" dames de "schuld" geven van de prostitutie in Nador of Alhoceima.
Marokkanen zijn trouwens in het algemeen heel goed in het elkaar zwart maken; het is altijd de schuld van een ander, give us a big break, please..Prostitutie in Marokko is vooral iets Berbers; de zogeheten "Arabische" dames van lichte zeden, zijn meestal verarabiseerd of Berbertalig, FYI. Of ze nou blank, rood of bruin zijn, maakt geen bal uit.
Moderniteit moet een stad en zijn inwoners aankunnen, anders krijg je taferelen zoals Benzakour ze beschrijft. En dat geldt niet alleen voor Nador.
Misschien werd het eens tijd om een bezoekje aan het wat meer stabielere, doorgewinterde, mondaine, frissere en atlantische (niks mediterraan, zo clichè) Agadir te brengen, Mohammed? Na een bezoekje aan de Club Med in Agadir City keer je geheid je weer fris, fruitig en vol inspiratie terug naar Zwijndrecht.
Want een diepe snuif van de woeste Atlantische Oceaan en de weldaad van een Berberse massage à la Souss doen echt wonderen voor je schrijven.Gegarandeerd.



http://tamaynut.nl/