Stuk over Nador in NRC

Gestart door Memma, 27/05/2007 om 18:10:37

Wah

#15
Ik moet zeggen dat hij een uitstekend zwartgallig beeld schetst van de decadentie van een stad als Nador. Deze staat natuurlijk niet op zichzelf in haar verval. Het is het verhaal van de Marokkaanse steden. De moderniteit, urbanisatie, verval van traditionele waarden, emigratie, vervuiling, rijken met heel veel en armen met minder dan weinig beschrijft hij heel treffend. Het verloop van de oude generatie die dat allemaal heeft moeten ondergaan naar de jongste die ermee geconfronteerd wordt, had hij misschien wat beter kunnen weergeven. Maar daarmee vind ik het toch nog een realistisch sfeerbeeld van Nador.

Het is trouwens een algemeen mankement van een volgevreten westerling om zijn eigen situatie van matrieel welzijn te projecteren op die van de Afrikaan. Die zien dan alleen de problemen, de honger en ellende, maar daarbij kun je rond de problemen altijd 'the beatifull thing' ontwaren. De schoonheid van de conversaties (teqsaath) en het familieleven, de kleine gebaren van solidariteit en oprechtheid en al die dingen die de Riffijn op vakantie aan zich voorbij ziet komen. Gelukkig voor ons gaan wij daarna weer altijd terug naar Holland.

hamza

Ik vind dat dit verhaal klopt voor grote deel.
vooal wat hij schreef over diuana in het vlieg veld klopt helemaal.

Ahfir


MO_Amazigh

Herkenbaar maar niet diepgaand!

TheCFO

Ik zag laatst dat slimmerikken -wo meen ik Laysa- op sluwe wijze de kop van forumtopics weten te manipuleren. Kon ik dat ook, had ik de titel veranderd in:
Met Berbers heb je altijd gedonder, das namelijk de titel van het stukje van Benzakour in het NRC van vandaag. (het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)

Tamza

Citaat van: TheCFO op 09/06/2007 om 15:47:29
Ik zag laatst dat slimmerikken -wo meen ik Laysa- op sluwe wijze de kop van forumtopics weten te manipuleren. Kon ik dat ook, had ik de titel veranderd in:
Met Berbers heb je altijd gedonder, das namelijk de titel van het stukje van Benzakour in het NRC van vandaag. (het 'verklaart' ten dele waarom ik me hier wel thuis voel op deze site. Jullie zijn namelijk ook anarchistische ruziemakers)


Op LexisNexis is alleen de titel te vinden helaas. Kan iemand het artikel misschien scannen?


Tamza

#22
Citaat van: Memma op 10/06/2007 om 00:13:20
http://img264.imageshack.us/my.php?image=nrc2007060902019005iy5.jpg

Mijn dank, Memma!

Kijk eens aan. Hij zet de Riffijnse cultuur neer als een cultuur die geboren is -en handelt- uit agressie. Over luchtkastelen gesproken. Ja, Riffijnen zijn achterdochtig, gepassioneerd en hebben een sterke onafhankelijkheidsdrift. Hebben 'we' redenen voor en daar hoeven 'wij' ons niet voor te verantwoorden. Dus ook geen Benzakourtje die zich geroepen voelt om dat voor 'ons' te doen in een krant die waarschijnlijk sowieso niet meer dan 3% van alle Riffijnen in Nederland bereikt. En al helemaal niet op zo'n misplaatste deskundigheidstoon. Ook niet als je tussen de verwijten door het Riffijnendom romantiseert om je in te dekken.

Maar goed, ga me er niet eens kwaad over maken of wat dan ook. People like him (dus ook de Eddaoudi's en Allach's die hij in het artikel 'subtiel' een steek onder water geeft) can go eat shit and die. Zij vormen samen een apart volkje dat dezelfde cultuur deelt: de cultuur van  meelijwekkende arrogantie en opportunisme. Laat deze idioten het maar lekker met elkaar uitvechten in het openbaar om in het meest felle spotlicht te staan.

Echte Irrifiyen hebben betere -en constructievere- dingen te doen.


Hadou

Bouqazou3 nni thmgharas thaxna!
Vorige keer een vieze bagger over Nador waar hij de groeven in de nek van een Taxichauffer beschreef. En uit zijn nek zat te berekenen naar Euro's hoeveel mensen per dag verdienen. En nu heeft hij weer over Berbers.
Allochtoonse journalisten mogen alleen over hun eigen volk vies schrijven. Slaaaaaaaaaf!

Sa3ieD

Citaat van: Tamza op 10/06/2007 om 00:50:37
Mijn dank, Memma!

Kijk eens aan. Hij zet de Riffijnse cultuur neer als een cultuur die geboren is -en handelt- uit agressie. Over luchtkastelen gesproken. Ja, Riffijnen zijn achterdochtig, gepassioneerd en hebben een sterke onafhankelijkheidsdrift. Hebben 'we' redenen voor en daar hoeven 'wij' ons niet voor te verantwoorden. Dus ook geen Benzakourtje die zich geroepen voelt om dat voor 'ons' te doen in een krant die waarschijnlijk sowieso niet meer dan 3% van alle Riffijnen in Nederland bereikt. En al helemaal niet op zo'n misplaatste deskundigheidstoon. Ook niet als je tussen de verwijten door het Riffijnendom romantiseert om je in te dekken.

Maar goed, ga me er niet eens kwaad over maken of wat dan ook. People like him (dus ook de Eddaoudi's en Allach's die hij in het artikel 'subtiel' een steek onder water geeft) can go eat shit and die. Zij vormen samen een apart volkje dat dezelfde cultuur deelt: de cultuur van  meelijwekkende arrogantie en opportunisme. Laat deze idioten het maar lekker met elkaar uitvechten in het openbaar om in het meest felle spotlicht te staan.

Echte Irrifiyen hebben betere -en constructievere- dingen te doen.


Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

Het zoveelste Berber bashing artikel. Als het berberzijn nou toevallig 9 van de 10 keer samengaat met een lage socio economische positie (of andere variabelen) heb je toch te maken met een spurieus verband waarbij er geen of te betwisten causaal verband is tussen de Berber afkomst en deviant gedrag. Maarja generatlisaties over hele groepen mensen zijn niet eens de moeite waard om over over na te denken aangezien een dergelijke constatering op wetenschappelijk vlak altijd te falsificeren is. Verbanden kun je sowieso altijd verzinnen, ook al zijn ze er niet. Wat is het volgende, mensen met krullen zijn agressiever dan mensen zonder krullen?

The Franchise

Citaat van: Memma op 10/06/2007 om 00:13:20
http://img264.imageshack.us/my.php?image=nrc2007060902019005iy5.jpg


Gaat dit nou over Berbers of Sicilianen? Want ik heb precies dezelfde dingen gehoord over de bewoners van Sicilië. De positieve eigenschappen die Benzakour noemt, het zijn hardwerkende, trotse en eerzame mensen. Maar ook heetgebakkerd, geweldadig en simpele ruzies kunnen je een messteek opleveren.

Neem je iets meer afstand van de culturele achtergrond, dan zie je dat dit weer dat ouderwetse Stedelijke vs Agrarische discussie is. Boeren zijn geweldadige simpele zielen en stedelingen zijn arrogante slappelingen.

En in de discussie geven beide groepen invulling aan deze vooroordelen over de anderen. De zwakte in de discussie over Marokkanen in Nederland is echter dat deze tegenstrijdigheden niet meer spelen. Want ook al komen de ouders uit de agrarische gebieden, de jongeren groeien op in de steden en krijgen die mentaliteit mee.

Uiteindelijk zijn in de discussie de groepen in twee categoriën te verdelen. De domme mensen die voor problemen zorgen en de slimme mensen die de problemen gebruiken om er zelf beter van te worden.

awragh


Slecht artikel van Benzakour. De cultuur van de Marokkanen in Nederland is een regelrechte erfenis van de Berberse cultuur (helaas voor de icelhiyen en isousiyen etc.) . Waarschijnlijk is het door hem gepleegde plagiaat dus ook een Berberse erfenis. Hij kon niet anders omdat dat nu eenmaal zijn cultuur is. In de periode dat de Marokkanen hier geleefd hebben is, volgens Benzakour, hun cultuur hetzelfde gebleven en draagt hen op wangedrag te vertonen. Dit artikel is het zoveelste voorbeeld waarin cultuur als verklaringsmodel voor gedrag wordt genoemd. Als cultuur een erfenis is en, zelfs na een langere periode in een andere omgeving, niet verandert dan is het zinloos om daar een artikel over te schrijven. De Marokkaan zal toch hetzelfde gedrag blijven vertonen.

adios

Hadou

Het zal mij niet verbazen als zijn volgende stuk over ''berbers'' gaat.

MO_Amazigh

ewa benzakour waar is je amazigh trots waar is jou amazigh eer  zeker vervangen door nederlands trots nigh a lah kijk hoe schrijft echt aromi Tfooee!

TheCFO

Hoewel ik de 'strijd om het spotlicht' van Tamza wel de leukste metafoor vind, heeft zijn omschrijving ook wel weer wat romantisch. Ik moest zelf een beetje denken aan Luc Panhuijsen en zijn briljante biografie over de gebroeders de Wit. (das in onze Gouwen eeuw, voor alle slachtoffers van het nieuwe leren, zij woonden zo'n 350 jaar geleden in Dordt) genaamd 'De Ware Vrijheid'. Over de toenmalige bewoners schrijftie:
'100 Nederlanders, 100 messen,' luidde een gezegde. Een kleine struikeling van de tong mondde al uit in een duel. Bij ons kwam het ook metname door de drank. In de woorden van Panhuijsen: Van hoog tot laag zette de Nederlander wijn en bier weg in hoeveelheden die buitenlanders verbaasden. Niets mocht de inname beletten (...) Koetsiers bestegen dronken de bok, een vrijer gaf in beschonken staat zijn trouwbelofte. De overheid had bepaald dat weddenschappen aangegaan in dronkenschap ongeldig waren. Amsterdam telde 1 kroeg op 200 inwoners.Een wijnstad als Dordrecht niet minder.Maar ook toen waren er al fatsoenrakkers, dominee Borstius bijvoorbeeld uit Dordrecht over de clandestiene zuiphuizen en slemptuinen buiten de directe stadsmuren van Dordt: Daar hoort men gezangen, niet uit Zion maar uit Sodom, tot vermaak van de wereld en de duivel. Daar wordt het bloed vergoten dat het land verontreinigd, daar wordt het geld verzopen dat de ouders tekort komen voor het dagelijks brood, daar is men vrolijk als de ouders bedroefd thuis  zitten'