Marokkaanse vrouw maakt carrière

Gestart door Memma, 13/04/2007 om 18:32:07

Memma

''De Marokkaanse vrouw is de carrièretijger van de 21e eeuw.'' Dat stelt Lesley Bijlsma, directeur van detacherings- en werving selectie bureau de Oris Groep. Vrouwen van Marokkaanse komaf zijn zelfs bezig hun Nederlandse seksegenoten voorbij te streven in het maken van carrière en het bekleden van topfuncties.

Volgens Bijlsma onderschatten nog te veel werkgevers de kracht van Marokkaanse vrouwen. In tegenstelling tot veel van hun broers en neefjes zijn zij hoogopgeleid en gedreven en komen zij eerder op hoge posities terecht.

Bijlsma in dagblad Metro: ''Het temperament van Marokkaanse jongens resulteert vaak in een imago van 'kut-Marokkanen'. Bij de vrouwen leidt het juist tot ambities en een streven naar succes. Ze lijken goed te willen maken wat hun broer verknald heeft. Marokkaanse vrouwen in het bedrijfsleven staan open voor kritiek en willen leren van hun fouten. Hierdoor vervullen ze hun functie goed.''

De directeur bepleit een proactieve houding van werkgevers om meer Marokkaanse vrouwen aan zich te binden door onder meer vooroordelen overboord te zetten. Of Marokkaanse jongemannen binnenkort ook de kant van de vrouwen op gaan, kan Bijslma niet zeggen. ''We zien ook hier kleine veranderingen. Maar ik weet niet of dat op korte termijn tot een radicale omslag zal leiden.''

Sa3ieD

Citaat van: Memma op 13/04/2007 om 18:32:07
''De Marokkaanse vrouw is de carrièretijger van de 21e eeuw.'' Dat stelt Lesley Bijlsma, directeur van detacherings- en werving selectie bureau de Oris Groep. Vrouwen van Marokkaanse komaf zijn zelfs bezig hun Nederlandse seksegenoten voorbij te streven in het maken van carrière en het bekleden van topfuncties.

Volgens Bijlsma onderschatten nog te veel werkgevers de kracht van Marokkaanse vrouwen. In tegenstelling tot veel van hun broers en neefjes zijn zij hoogopgeleid en gedreven en komen zij eerder op hoge posities terecht.

Bijlsma in dagblad Metro: ''Het temperament van Marokkaanse jongens resulteert vaak in een imago van 'kut-Marokkanen'. Bij de vrouwen leidt het juist tot ambities en een streven naar succes. Ze lijken goed te willen maken wat hun broer verknald heeft. Marokkaanse vrouwen in het bedrijfsleven staan open voor kritiek en willen leren van hun fouten. Hierdoor vervullen ze hun functie goed.''

De directeur bepleit een proactieve houding van werkgevers om meer Marokkaanse vrouwen aan zich te binden door onder meer vooroordelen overboord te zetten. Of Marokkaanse jongemannen binnenkort ook de kant van de vrouwen op gaan, kan Bijslma niet zeggen. ''We zien ook hier kleine veranderingen. Maar ik weet niet of dat op korte termijn tot een radicale omslag zal leiden.''

Zodra ze kinderen krijgen.....

Bades

lekker positief ben je weer sa3ied.....

Memma

#3
Citaat van: Sa3ieD op 13/04/2007 om 18:41:21

Zodra ze kinderen krijgen.....

Jaloers? ;D

Nee hoor, maar ik weet niet of ik zo heel optimistisch moet zijn over ''carrière maken''. Zelfontplooiing van de vrouw(/man) is zeker wel belangrijk. Echter dat een samenleving zoals die van Nederland opgejaagd wordt door een arbeidsethos die alleen maar workaholics voort kan brengen en van de sociale levens van mensen niks overlaat is nou niet het beeld van een geemancipeerde maatschappij or what soever. Carrière maken, voordat de bom valt
En hoe vaak zie ik het wel niet dat vrouwen door het gevoel dat zij verplicht zijn te werken, hun kinderen zodra ze het licht hebben gezien al in een crèche dumpen om maar eens carrière te gaan maken. Krijgen we weer een generatie van ouders vervreemde kinderen. Carrière maakt meer kapot dan je lief is.

Tamza

#4
Citaat van: Memma op 13/04/2007 om 19:19:19

Jaloers? ;D

Nee hoor, maar ik weet niet of ik zo heel optimistisch moet zijn over ''carrière maken''. Zelfontplooiing van de vrouw(/man) is zeker wel belangrijk. Echter dat een samenleving zoals die van Nederland opgejaagd wordt door een arbeidsethos die alleen maar workaholics voort kan brengen en van de sociale levens van mensen niks overlaat is nou niet het beeld van een geemancipeerde maatschappij or what soever. Carrière maken, voordat de bom valt
En hoe vaak zie ik het wel niet dat vrouwen door het gevoel dat zij verplicht zijn te werken, hun kinderen zodra ze het licht hebben gezien al in een crèche dumpen om maar eens carrière te gaan maken. Krijgen we weer een generatie van ouders ontvreemde kinderen. Carrière maakt meer kapot dan je lief is.

Helemaal mee eens, Memma. Daarbij worden stay-at-home-moms toch vaak, zoals ik het zie, als soort van nutteloze wezens gezien omdat ze niet volop meedraaien in deze consumptie-maatschappij. Maar respect voor de moeders die ons hebben opgevangen toen we hongerig thuiskwamen en ons te eten gaven, respect voor al die keren dat we jankend thuiskwamen na een gevecht of een bloederig speeltuin-ongelukje en door ze getroost werden. Dat waren onbetaalbare momenten van geborgenheid en veiligheid.

Maar ook hardwerkende moeders hebben het moeilijk: ze worden toch vaak als liefdeloze vrouwen gezien, als vrouwen die minder goed in moederschap zijn. Respect voor al die alleenstaande moeders die noodgedwongen moe(s)ten werken naast de baan als moeder die naar mijn mening de zwaarste baan ter wereld is. Respect voor al die keren dat ze belangrijke momenten uit het leven van hun kinderen noodgedwongen moe(s)ten missen omdat ze willen dat hun kinderen niets tekort komen.

Maw: deze samenleving is -zwaar onterecht- niet bepaald moedervriendelijk ingericht. Het verrotte is ook nog dat er maar een paar beroepsvelden zijn waarin carriere en moederschap gecombineerd kunnen worden. Dit deugt niet en zo hoeft het ook niet te zijn in een rijk land als Nederland.

Ik ben zelf nog geen moeder, maar ik zit nu al naar mogelijkheden te zoeken om later vanuit huis te werken zodat ik dicht bij mn kind(eren) kan zijn en tegelijkertijd mezelf kan "ontplooien" (kutwoord). Een andere optie zie ik gewoon niet. Laten oppassen door anderen is geen optie, want ik wil elke ontwikkeling van dichtbij meemaken; de eerste woordjes, de eerste stapjes, de eerste rotstreek, enz. En kinderloos blijven om carriere te maken is al helemaal geen optie.

Hadou

#5
Citaat van: Tamza op 13/04/2007 om 20:48:05
Ik ben zelf nog geen moeder, maar ik zit nu al naar mogelijkheden te zoeken om later vanuit huis te werken zodat ik dicht bij mn kind(eren) kan zijn en tegelijkertijd mezelf kan "ontplooien" (kutwoord).
Pas jij jezelf dan aan? met de gedachte van combinatie van moeder en werk?
Is het zo dat  je misschien je droombaan links laat liggen en met iets minders (plezier en honorering) tevreden moet stellen om je uit eindelijke doelen toch te kunnen bereiken?
CiteerEen andere optie zie ik gewoon niet. Laten oppassen door anderen is geen optie, want ik wil elke ontwikkeling van dichtbij meemaken; de eerste woordjes, de eerste stapjes, de eerste rotstreek, enz. En kinderloos blijven om carriere te maken is al helemaal geen optie.
Dit komt bij mij bekend voor. naast kinderen speelt bij sommige vrouwen ook het geloof  (of is het cultuur?) een rol. Sommige Marokkaanse vrouwen kiezen voor een baan die beschermd is van o.a. intimidatie, mannen, veiligheid en afkeuring van hun omgeving..
Dit vormt ook een belemmering voor een carriere op  de arbeidsmarkt. Toch?

Hadou

Citaat van: Memma op 13/04/2007 om 19:19:19......Krijgen we weer een generatie van ouders ontvreemde kinderen. Carrière maakt meer kapot dan je lief is.
Hoe zou jij het aan willen pakken?
Hoe zit het dan uit als Marokkaanse en Moslima  haar kind (eren) in een Nederlandse (godsdienstloze) creche neerzet en laat opvoeden?
kortom: maak jij geen zorgen om je toekomstige kinderen? qua opvoeding? Want het risico is best groot dat ze weinig van Marokkaanse taal, cultuur en Godsdienst mee krijgen. 


The Franchise

Citaat van: Hadou op 13/04/2007 om 23:07:21
Citaat van: Tamza op 13/04/2007 om 20:48:05
Ik ben zelf nog geen moeder, maar ik zit nu al naar mogelijkheden te zoeken om later vanuit huis te werken zodat ik dicht bij mn kind(eren) kan zijn en tegelijkertijd mezelf kan "ontplooien" (kutwoord).
Pas jij jezelf dan aan? met de gedachte van combinatie van moeder en werk?
Is het zo dat  je misschien je droombaan links laat liggen en met iets minders (plezier en honorering) tevreden moet stellen om je uit eindelijke doelen toch te kunnen bereiken?
CiteerEen andere optie zie ik gewoon niet. Laten oppassen door anderen is geen optie, want ik wil elke ontwikkeling van dichtbij meemaken; de eerste woordjes, de eerste stapjes, de eerste rotstreek, enz. En kinderloos blijven om carriere te maken is al helemaal geen optie.
Dit komt bij mij bekend voor. naast kinderen speelt bij sommige vrouwen ook het geloof  (of is het cultuur?) een rol. Sommige Marokkaanse vrouwen kiezen voor een baan die beschermd is van o.a. intimidatie, mannen, veiligheid en afkeuring van hun omgeving..
Dit vormt ook een belemmering voor een carriere op  de arbeidsmarkt. Toch?


Wanneer je kiest voor kinderen kies je ook voor de kinderen. Je kan niet je eigen droombaan achterna gaan en tegelijk ook voor kinderen zorgen. Je moet een keuze maken. Het gaat mis wanneer een vrouw kiest voor carrière en kinderen en in beide gevallen maar 50/50 kan geven. Je kan je kind niet half opvoeden.

Dat zie ik als het grote probleem van een land als Nederland. Die gigantische druk op vrouwen om beide te doen. Heb je geen werk, dan ben je nutteloos. Maak je geen carrière, dan haal je niet alles uit je leven. Krijg je geen kinderen, dan ben je een raar manwijf die niet is zoals 'normale' vrouwen.

Ik zal een gigantische kutopmerking maken, namelijk dat ik blij ben een man te zijn. Daarom geloof ik ook niet in die zogenaamde emancipatie waar Nederland zo trots op is. Want er worden allerlei eisen gesteld aan vrouwen terwijl ik als man alleen geld hoef te verdienen (want mannen worden nog altijd gezien als de geldverdiener) en grijs haar en rimpels in mijn geval alleen maar 'intelligent' staan.

Sa3ieD

Citaat van: Azghar op 13/04/2007 om 19:14:20
lekker positief ben je weer sa3ied.....

Ik zie er weinig positiefs in vandaar. Een vrouw is naast vrouw ook gewoon moeder. Zoals hierboven al besproken..... In deze maatschappij lijkt het alsof mensen alleen voldoening kunnen halen uit presteren en nog eens presteren, presteren in economische zin dan. Uiteindelijk heb je weinig aan al dat geld en die dure functies als je de eerste stapjes van je kinderen niet kunt zien of zoals al gezegd je kinderen opvangen als ze dat nodig hebben. De meeste vrouwen die ik ken werken uit noodzaak, het leven is nou eenmaal duur, vooral als je je kinderen vanalles wilt gunnen. Ik denk dat niemand van ons het echt breed heeft gehad tijdens het opgroeien thuis. Voor je kinderen wil je het natuurlijk makkelijker. Als de man bijv. genoeg verdiend hoeft de vrouw niet te werken, in ieder geval niet fulltime. Naast het werken kan een vrouw zich ook gewoon maatschappelijk inzetten. De taken van de vrouw lijken tegenwoordig alleen in economische zin uitgedrukt te worden terwijl het ook belangrijk is dat de kinderen een degelijke opvoeding krijgen. Iemand die niet zelf voor de kinderen wil zorgen moet ik mijn ogen gewoon geen kinderen nemen.

Tamza

Citaat van: Hadou op 13/04/2007 om 23:07:21
Pas jij jezelf dan aan? met de gedachte van combinatie van moeder en werk?
Is het zo dat  je misschien je droombaan links laat liggen en met iets minders (plezier en honorering) tevreden moet stellen om je uit eindelijke doelen toch te kunnen bereiken?

Of ik me aanpas? Uiteraard, ik zal wel moeten. Ik kan niet in mn eentje deze samenleving veranderen en ik zie de gewenste verandering ook niet zo snel gebeuren.

Het is ook idd zo dat veel vrouwen hun droombaan links zouden liggen voor een baan die ze meer uit noodzaak aannemen, zolang ze er maar voldoende voor hun kinderen kunnen zijn.

Citeer
Dit komt bij mij bekend voor. naast kinderen speelt bij sommige vrouwen ook het geloof  (of is het cultuur?) een rol. Sommige Marokkaanse vrouwen kiezen voor een baan die beschermd is van o.a. intimidatie, mannen, veiligheid en afkeuring van hun omgeving..
Dit vormt ook een belemmering voor een carriere op  de arbeidsmarkt. Toch?

Dat zou best kunnen, ik weet het niet. Ik weet wel van veel Marokkaanse vrouwen dat ze typische 'vrouwenstudies' volgen, zoals de PABO en CMV. Of dat -met het oog op de toekomst- te maken heeft met het vermijden van een werkvloer met mannen, dat weet ik niet. Dat je als diepgelovige Marokkaanse vrouw liever niet op een marineschip met gefrustreerde mannen wil werken, kan ik me wel enigzins voorstellen haha.

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 14/04/2007 om 01:45:21
Citaat van: Azghar op 13/04/2007 om 19:14:20
lekker positief ben je weer sa3ied.....

Ik zie er weinig positiefs in vandaar. Een vrouw is naast vrouw ook gewoon moeder. Zoals hierboven al besproken..... In deze maatschappij lijkt het alsof mensen alleen voldoening kunnen halen uit presteren en nog eens presteren, presteren in economische zin dan. Uiteindelijk heb je weinig aan al dat geld en die dure functies als je de eerste stapjes van je kinderen niet kunt zien of zoals al gezegd je kinderen opvangen als ze dat nodig hebben. De meeste vrouwen die ik ken werken uit noodzaak, het leven is nou eenmaal duur, vooral als je je kinderen vanalles wilt gunnen. Ik denk dat niemand van ons het echt breed heeft gehad tijdens het opgroeien thuis. Voor je kinderen wil je het natuurlijk makkelijker. Als de man bijv. genoeg verdiend hoeft de vrouw niet te werken, in ieder geval niet fulltime. Naast het werken kan een vrouw zich ook gewoon maatschappelijk inzetten. De taken van de vrouw lijken tegenwoordig alleen in economische zin uitgedrukt te worden terwijl het ook belangrijk is dat de kinderen een degelijke opvoeding krijgen. Iemand die niet zelf voor de kinderen wil zorgen moet ik mijn ogen gewoon geen kinderen nemen.

natuurlijk is het niet de bedoeling dat alle marokkaanse vrouwen hoognodig carriere moeten maken. maar dit artikel boven komt denk ik door dat er relatief weinig marokkaanse vrouwen carriere hebben gemaakt. dan is een klein beetje verandering ook wel positief.

en zoals tamza zegt: we moeten trots zijn op de vrouwen die ons hebben opgevangen.

misschien zouden de marokkanen een gulden middenweg moeten kiezen met bv iets minder kroost.

miss.F.

Citaat van: Memma op 13/04/2007 om 18:32:07
''De Marokkaanse vrouw is de carrièretijger van de 21e eeuw.''


Is dit echt zo of is het een manier om de marokkaanse vrouwen door deze enthousiasme te stimuleren om vooral die arbeidsmarkt op te gaan?


Ik heb zo'n idee namelijk dat we meer van dit soort berichten gaan lezen omdat men zich zo langzaamaan realiseert dat vrouwen en allochtonen,  en dan is de combinatie van deze twee ideaal,  gewild worden om de ouderen te gaan vervangen.

sienia

Weer een stom onderzoek. Uit andere stomme onderzoeken blijkt weer dat miep gewoon weer niets gaat doen en uiteindelijk gewoon weer voor de kids zorgt. Niets mis mee als het een bewuste keuze is.
Denk overigens wel dat beide prima te combineren is. Met de juiste man.

Tamza

Citaat van: sienia op 20/04/2007 om 14:38:28
Denk overigens wel dat beide prima te combineren is. Met de juiste man.

Dat is het nou net: niet alle moeders hebben een man. Zo 'prima' is het dus allemaal niet te combineren. Zelfs niet als de 'juiste' man hebt.

sienia

Citaat van: Tamza op 20/04/2007 om 15:10:41
Citaat van: sienia op 20/04/2007 om 14:38:28
Denk overigens wel dat beide prima te combineren is. Met de juiste man.

Dat is het nou net: niet alle moeders hebben een man. Zo 'prima' is het dus allemaal niet te combineren. Zelfs niet als de 'juiste' man hebt.

Sorry dat ik van het ideale uitging. Maar in dat geval zou het moeten kunnen. En dan nog, waarom alles voor je kind opzij zetten wanneer je daar niet in gelooft? Dat voelt een kind ook wel, werkt denk ik ook niet. Vind het dat het de keus van de vrouw moet zijn, carriere of niet en niet de keus van de maatschappij.