Ahmed Marcouch: Marokkaanse jongeren terugsturen naar Marokko

Gestart door Sa3ieD, 10/04/2007 om 15:33:11

TheCFO

#90
Citaat van: allasian op 21/04/2009 om 17:25:08
Dat is denk ik gewoon nalatigheid, niet dat ze opzettelijk niets met het fraaie Holland willen hebben. Het is ook heel triest dat de ouders helemaal geen grip op hun kinderen hebben. Het verbaast me ook dat het lijkt alsof ze niet er op hebben aangedrongen hun papieren in orde te maken.
Tuurlijk nalatigheid, maar zoals gezegd, naar mijn smaak helaas pindakaas.

En hoewel ik me bewust ben van de verwoestende invloed van eventuele 'familiedrama's'  verafschuw ik het als Dibi deze biggie boys neerzet als 'slachtoffers van falende instanties en familiedrama's.'

Ondanks dat er geen sociaal werker ter plaatse was, of geen trapveldje in de buurt weten deze mannen (20 jaar!) heel goed hoe laat het is.

ameziane

#91
Citaat van: Chatt M. Udall op 20/04/2009 om 16:50:57

Mijnheer Ameziane doet zijn naam maar weer eens eer aan.

Je blijft je best doen, maar het lukt je maar niet om je kleinzieligheid (Amezianiteit in Chatt-slang) van je af te schudden.

Ik hoop dat je kinderen later geen vermogensdelicten of -god verhoede- prostitutie gaan plegen,het zou wrang zijn om als een namaak-Hollandse slijmbal naar een of ander berg-gehucht in Marokko te gaan klimmen om je kroost bij opa en oma te gaan bezoeken.

Ps:Chatt vergist zich maar weer eens;prostitutie is inmiddels gelegaliseerd,maar dat wist jij al veel eerder he?

Ja, Ahraifi. Drugshandel is ook een delict waarvoor je het land uitgezet kan worden. Ik zou maar uitkijken als ik jou was.

Onze Chatt -alias Ahraifi- heeft hier in forum-sessies drugshandel(hij zit zelf in die business) en drugshandelaren verdedigd. En nu komt hij mij vertellen dat ik lieden die totaal geen bijdrage aan de samenleving leveren -sterker nog, ze benadelen het land en maken de Marokkaanse gemeenschap te schande-  zielig moet vinden als ze met uitzetting worden bedreigd.

Rot op, man!

SAMADIE

risico van het vak. die Dibi moet ook wat anders gaan zoeken. Deze jongens hebben het aan zichzelf te danken. opgruimd staat netjes.

TheCFO

#93
Kan zo snel niets vinden online, maar gisteren hoorde ik dat een van deze broers zijn zaak al weer gewonnen heeft bij de rechter.

Gelukkig maar voor Chatt en tofik, deze ' slachtoffers van de instanties'  worden gewoon weer op onze kosten losgelaten in 020.

Deze zielige jongens -ook nog eens slachtoffer van familiedrama's-  bezorgen tofik natuurlijk ook verder geen overlast, hij heeft ze al jaren achter zich gelaten. Andere mokummers zijn minder gelukkig, maar daar heeft progressieve tofik schijt aan.

Want hij is wel lekker cool geweest. Opgekomen voor die arme jongetjes, slachtoffers van deze wrede en moeilijke wereld. 100 politieregistraties de man, typische slachtoffers.  En slachtoffers, ja, daar kan je natuurlijk niet van vragen om gewoon je administratieve plicht te doen.

Typisch links gelul, niemand verantwoordelijk houden voor zijn eigen daden.

----------edit 7.30 hrs-----

Marokkaanse broer mag toch blijven
AMSTERDAM - Een van de twee criminele Marokkaanse broers uit Slotervaart krijgt alsnog een nieuwe verblijfsvergunning. De Marokkaan, die al vijftien jaar in Nederland zit, maar wiens verblijfsvergunning is verlopen, won gisteren een zaak tegen de Immigratie- en Naturalisatiedienst.

Die wilde hem tot ongewenst vreemdeling verklaren omdat hij een aantal misdrijven heeft gepleegd. De rechter wees heeft dat verzoek af. De zaak van zijn broer is nog in behandeling. De advocaat van de man wil niets zeggen over de uitspraak. Ook de IND doet geen mededeling over 'individuele gevallen'.

Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch en de politie in Slotervaart hadden aangedrongen op het afwijzen van de verblijfsvergunningen. De mannen zouden dan naar Marokko kunnen worden uitgezet.

De PVV-fractie in de Tweede Kamer wil weten of de informatie over het alsnog verlenen van een verblijfsvergunning aan een van de twee Marokkaanse broers klopt en vroeg staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) gisteren schriftelijk om uitleg

http://www.ad.nl/amsterdam/3172289/Marokkaanse_broer_mag_toch_blijven.html

Sa3ieD

#94
Ik ben het eens met Dibi. Niet vanwege zijn vage retoriek dat hij die jongens kent en het gelul over familiedrama's. Wel vaag dat bepaalde figuren hier spreken over verantwoordelijkheden maar vergeten dat die jongens NIET de verantwoordelijkheid zijn van de Marokkaanse staat. Die jongens zijn gewoon Nederlandse criminelen. Of waren ze al crimineel voordat ze naar Nederland kwamen? Beetje dezelfde denkwijze als het dumpen van chemisch afval in derdewereldlanden, waarom? Omdat het kan. Als iets "juridisch" kan betekent nog niet dat het goed is om het te doen. Problemen die in Nederland zijn ontstaan moeten hier maar opgelost worden. Ik denk dat Nederland het ook niet zou waarderen als Australische of Canadese voormalig Nederlandse jongeren terug worden gestuurd naar Nederland omdat zij zich crimineel gedragen.

Sowieso is het bizar om fouten in formaliteiten (verlengen verblijfsdocumenten) te gebruiken om onethische handelingen te kunnen verrichten. Onethisch in de zin dat iemand die hier reeds 15 jaar woont nog steeds geen rechtszekerheid heeft. Ik ben dan ook een grote voorstander van algemeen kiesrecht voor ieder die hier meer dan 10 jaar woont, evenals een automatische permanente verblijfsstatus. Op basis van het niet verlengen van een pasje iemand zijn rechten afnemen is onethisch. Hoe crimineel iemand ook is, ieder moet kunnen vertrouwen op de rechtstaat. Maar er ook op kunnen vertrouwen dat crimineel gedrag bestraft wordt. Het hoort eerder een discussie te zijn over waarom deze jongeren, ondanks straffen, nog steeds crimineel zijn.

Voor zover ik weet is het aanpakken van criminelen nog steeds een taak van de politie. Is dit misschien geen signaal dat de Nederlandse politie er met betrekking tot Marokkaanse jonge criminelen weinig van bakt? Moet de politie niet gewoon bezinnen op hoe zij werken. Het Amsterdamse geval is namelijk niet uniek, het speelt in alle grote steden. Maarja aangezien Amsterdammers mediahoeren (zowel de politici als de politie) zijn zijn dat de enige zaken die opvallen. Een beetje een flashback voor Marcouch die zelf agent is geweest. Op basis van zijn voortgaande onkunde lekker problemen afwentelen om zijn en hun (politie) onkunde te verhullen.

TheCFO

Het zou me niets verbazen als jouw en mijn mening ohgv de 'nationalitietsregelgeving' in het algemeen nauwelijks verschilt.

Ik vind het echter nauwelijks relevant in dit specifieke geval. Deze mannen hebbben ieder moreel ethisch appel verloren, en daarbij de huidige regelgeving is nu eenmaal leidend. Ik zou me kunnen voorstellen dat zij bv in de huidige situatie ook niet van landverraad beschuldigt kunnen worden of opgeroepen kunnen worden als de belgen ons binnenvallen en dat hun nietnederlnderschap hen dus ook voordelen kan geven.

Je paspoort is in de huidige wereld nu eenmaal leidend, hoe onterecht dat ook kan zijn. Dus ook gewoon canadezen terugsturen of in de vs veroordeelden hiero hun straf laten uitzitten.

En -iets ander kaliber- Al Capone is tenslotte ook heel schijnheilig gepakt op fiscale zaken en neit op moord of illegale handel..




Sa3ieD

Citaat van: TheCFO op 24/04/2009 om 12:15:38
Het zou me niets verbazen als jouw en mijn mening ohgv de 'nationalitietsregelgeving' in het algemeen nauwelijks verschilt.

Ik vind het echter nauwelijks relevant in dit specifieke geval. Deze mannen hebbben ieder moreel ethisch appel verloren, en daarbij de huidige regelgeving is nu eenmaal leidend. Ik zou me kunnen voorstellen dat zij bv in de huidige situatie ook niet van landverraad beschuldigt kunnen worden of opgeroepen kunnen worden als de belgen ons binnenvallen en dat hun nietnederlnderschap hen dus ook voordelen kan geven.

Je paspoort is in de huidige wereld nu eenmaal leidend, hoe onterecht dat ook kan zijn. Dus ook gewoon canadezen terugsturen of in de vs veroordeelden hiero hun straf laten uitzitten.

En -iets ander kaliber- Al Capone is tenslotte ook heel schijnheilig gepakt op fiscale zaken en neit op moord of illegale handel..

Je eerste stuk is meer een discussie over ethiek. Regels boven ethische principes. Ik zit meer op het meenemen van de beginselen van de rechtstaat in het handelen. Ik zal procedures en regels nooit belangrijker achten dan beginselen van ethisch gedrag gekoppeld aan de rechtstaat.

Het verschil met Alcapone is dat belastingontduiking strafbaar is. Zowel zijn overige criminele praktijken als zijn belastingontduiking zijn strafbaar. In dit geval worden zij gestraft voor iets wat helemaal niet strafbaar is, namelijk het vergeten te verlengen van een document. Je begrijpt toch wel dat de relatie tussen het vergeten van het verlengen van een verblijfsdocument en het permanent uitzetten van iemand totaal overtrokken is. GELUKKIG was de rechter wel op de hoogte van de principes van de rechtstaat. De straf moet wel evenredig zijn aan het vergrijp. Je kunt iemand ook niet indirect onevenredig gaan lopen straffen. Ik zou ook geen moeite hebben met het opsluiten van die jongens omdat zij bijv. een boel zwart geld hebben. Op basis van het niet betalen van belastingen deze jongens opsluiten of financieel uitkleden is gewoon volgens de regels.

TheCFO

Ik  vind het deze keer ook lastig om het principieel met je oneens te zijn en ik ben veel gevoeliger voor jouw dan voor tofiks argumenten.

Minder principieel -is niet zo moeilijk voor me- maar vooral practisch blijf ik de voorgestelde oplossing van 020 prima te billijken vinden. Ik ben geen voorstander van het omwille van dit soort uitzonderlijke gasten alle 'nederlanders' maar van zwaardere straffen te voorzien, noch ben ik er op voorhand van overtuigd dat die mannen beter af zijn de komende 10 jaar in een nederlandse cel dan  in het door chatt gememoreerde bergdorp in de Rif.
In beide gevallen is Slotervaart er iets op vooruit gegaan.

Chatt zie arif

#98
Citaat van: ameziane op 23/04/2009 om 13:34:04
Ja, Ahraifi. Drugshandel is ook een delict waarvoor je het land uitgezet kan worden. Ik zou maar uitkijken als ik jou was.

Onze Chatt -alias Ahraifi- heeft hier in forum-sessies drugshandel(hij zit zelf in die business) en drugshandelaren verdedigd. En nu komt hij mij vertellen dat ik lieden die totaal geen bijdrage aan de samenleving leveren -sterker nog, ze benadelen het land en maken de Marokkaanse gemeenschap te schande-  zielig moet vinden als ze met uitzetting worden bedreigd.

Rot op, man!

In een tijd waarin iedere homofiel,pedo-seksueel,lesbo,zwarte en gele man/vrouw,indiaan,eskimo,tamil,etc SCHREEUWT om 'equal rights and justice' gaan Marokkaanse ras-proleten als jij precies de andere kant op.

Als een Nederlander van Marokkaanse afkomst iets flikt moet hij het land uitgeschopt worden terwijl een Carsten Tates keurig op een nederlands kerkhof wordt begraven. Tates is geen Nederlandse naam, persoonlijk denk ik dat hij van Engelse afkomst is,maar heb tot nu toe niets gehoord over het terugsturen van zijn lijk naar de UK.

Op het moment dat iemand zich wettig tot Nederlander laat naturaliseren moeten EXACT dezelfde wetten worden nageleefd als die ten opzichte van de autochtone Nederlander. Voor mijn part moet iedere drugshandelaar of misdadiger in wat voor zin dan ook (Rijkman Groenink incluis) aan zijn testikels of schaamlippen opgehangen worden aan de hoogste boom op het plein,maar dan wel autochtoon of allochtone Nederlander alike!

De basis van iedere rechtsstaat is het gelijkheids-beginsel,ieder die daar vrijwillig afstand van doet beschouw ik als een RE3QER AMEZIANE.


Wat op Ahraifi en Chatt van toepassing is is eigenlijk op de hele wereld van toepassing: weinig mensen zijn crimineel omdat ze bang zijn om de consequenties te dragen die (mogelijk) zouden kunnen voortvloeien uit hun misdadige handelingen.

Bottom-line is dat je eigelijk alles kunt doen,de kunst is om niet gepakt te worden.



Ps:mijn eerdere bericht slaat op jouw opmerking dat ook  criminele Nederlandse Marokkanen een enkeltje Marokko verdienen.

TheCFO

#99
Citaat van: Chatt M. Udall op 19/05/2009 om 18:48:09
In een tijd waarin iedere homofiel,pedo-seksueel,lesbo,zwarte en gele man/vrouw,indiaan,eskimo,tamil,etc SCHREEUWT om 'equal rights and justice' gaan Marokkaanse ras-proleten als jij precies de andere kant op.

Als een Nederlander van Marokkaanse afkomst iets flikt moet hij het land uitgeschopt worden terwijl een Carsten Tates keurig op een nederlands kerkhof wordt begraven. Tates is geen Nederlandse naam, persoonlijk denk ik dat hij van Engelse afkomst is,maar heb tot nu toe niets gehoord over het terugsturen van zijn lijk naar de UK.

Op het moment dat iemand zich wettig tot Nederlander laat naturaliseren moeten EXACT dezelfde wetten worden nageleefd als die ten opzichte van de autochtone Nederlander. Voor mijn part moet iedere drugshandelaar of misdadiger in wat voor zin dan ook (Rijkman Groenink incluis) aan zijn testikels of schaamlippen opgehangen worden aan de hoogste boom op het plein,maar dan wel autochtoon of allochtone Nederlander alike!

De basis van iedere rechtsstaat is het gelijkheids-beginsel,ieder die daar vrijwillig afstand van doet beschouw ik als een RE3QER AMEZIANE.


Wat op Ahraifi en Chatt van toepassing is is eigenlijk op de hele wereld van toepassing: weinig mensen zijn crimineel omdat ze bang zijn om de consequenties te dragen die (mogelijk) zouden kunnen voortvloeien uit hun misdadige handelingen.

Bottom-line is dat je eigelijk alles kunt doen,de kunst is om niet gepakt te worden.



Ps:mijn eerdere bericht slaat op jouw opmerking dat ook  criminele Nederlandse Marokkanen een enkeltje Marokko verdienen.
Die jongens zijn nog geen genaturaliseerden, en dus lijkt me je verhaal niet of nauwelijks op te gaan. Deze heren hebben een wat ingewikkelde administratieve status en dat marcouch daar gebruik van wil maken ter verbetering van zijn wijk vind ik okay.

Natuurlijk is dat internationale recht een soepzooitje, maar het is nu eenmaal de basis waarop de mensheid tegenwoordig handelt. Zo kan die ten onrechte (?)in de VS  veroordeelde bommenlegkapper gewoon wel zijn straf hiero uitzitten.

Dus deze boys zijn geen nederlanders, geven administratief ook aan dat zij daar niets mee hebben, gedragen zich overlast gevend en dat de samenleving (lees Marcouch) daar wat aan wil doen is zeer lovenswaardig.

Naast al de praatjes over juridische principes -waarvan ik dus ook vind dat Marcouch die aan zijn zijde heeft- zou je het ook eens over practisch effect op die mannen. MIsschien zijn de jongens wel beter af een tijdje elders. Zeer goed lijken ze zich hier niet thuis te voelen.
Kun je ze op basis van je principes wel van mening zijn dat tien jaar nederlandse cel beter past in jouw rechtvaardigheidsgevoel, practisch kunnen die gasten wel een slechter af zijn, zo in de Bijlmer.

TheCFO

#100
En nog iemand die de loftrompet steekt over de aanpak Marcouch.

Mijnheertje Toussaint stipt wel wat aardige punten aan over de zeer contraproductieve uitwerking van ons systeem -vooral wezenloze systeembeheerders, als bv Elatik- maar ik ben ontzettend huiverig voor onderbouwingen uit de trend van Conservatief geschat word ik gemiddeld twee keer per week fysiek en verbaal bedreigd, geïntimideerd of op een andere manier onbeschoft of (extreem) agressief bejegend door allochtone jongens en mannen.
Allereerst omdat het een subjectiviteit verraad die in dit onderwerp eigenlijk niet meer past, (Gerrit Komrij schreef in de jaren 80 al verontwaardigd over straattuig, dus los van je persoonlijke ervaringen kon je allang weten wat er speelt) maar vooral omdat het mijzelf niet of nauwelijks overkomt. Ondanks dat ik er uit zie als een 'jongen van Johan de Witt', als pakkendrager pur sang, iedereen ziet dat ik een belezen lafaard ben zoals Chatt me omschrijft. Voeg dit bij het feit dat ik in Rotterdam ook gewoond hebt in de wat ruigere gebieden op Zuid, en het is werkelijk verbazend dat ik nog nooit in elkaar gerost ben. Daarom kan ik het niet helpen dat ik direct denk dat er bij Toussaint zelf ook een steek los zit, want hoe kan je anders twee keer per week de sjaak zijn?

Ook geldt dat ik nog steeds niet de waarde zie om de marokkaanse roots van straattuig expliciet te benoemen, wel is het zo dat naar mijn smaak ontkennen zo mogelijk nog stompzinniger is.

Nou ja, dat allemaal gezegd hebbende, hierbij nog maar de lofzang op de methode Marcouch uit het NRC:


Er zijn niet slechts een paar criminele Marokkanen

Degenen die de massale criminaliteit door Marokkanen ontkennen, laten niet alleen de slachtoffers in de steek, maar ook degenen die met gezinsinterventie en politiewerk de problemen aanpakken.

Op 8 januari dit jaar stond een interview in Het Parool met Fatima Elatik (PvdA), die tot stadsdeelvoorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg was benoemd. Op de vraag of ze zichzelf als een rolmodel zag, antwoordde Elatik: „Omdat ik Marokkaanse ben of jong en slim? Ik hoop het laatste. Jongeren werken niet met die labels van Marokkaan of allochtoon. Dat is volstrekt achterhaald.” Deze door politieke correctheid gecensureerde kijk op de werkelijkheid komt in alle politieke kringen van links tot rechts nog steeds veel voor.

Conservatief geschat word ik gemiddeld twee keer per week fysiek en verbaal bedreigd, geïntimideerd of op een andere manier onbeschoft of (extreem) agressief bejegend door allochtone jongens en mannen. De overgrote meerderheid van die groep is van Marokkaanse afkomst. Er is vrijwel nooit een rechtvaardiging voor het buitensporige gedrag van deze jongens. Hun gedrag heeft zonder enige twijfel een deels racistische oorsprong. Het feit dat ik een autochtone Nederlander ben is voldoende. Er lopen duizenden van die haatkoppen in Amsterdam rond.

Uit mijn onderzoek en vele omzwervingen in Amsterdamse wijken blijkt dat het om een veel breder fenomeen gaat. Er is geen etnische gemeenschap waar het wij-zij-denken zo sterk is ontwikkeld als juist in de Marokkaanse. Er leeft een grote groep Marokkanen in Amsterdam, die zich helemaal geen Nederlander, maar Marokkaan voelt. En die Nederlanders, de Nederlandse samenleving en het Westen vijandig gezind is. Marokkanen die hun best doen, hard werk of studeren en leuk meedraaien met de Nederlandse samenleving worden door deze groep al snel verkaast genoemd en nog veel vaker als verrader bestempeld.

En deze groep haat niet alleen de Nederlanders, maar ook Turken en alle andere etnische groepen, vooral de Surinamers. Ik ben een middag meegereden met een Surinaamse trambestuurder en Surinaamse conducteur. Voor deze zogenoemde ‘zwarten’ zijn de Marokkaanse agressie, intimidatie, scheldpartijen en het routineus befluimen van vrouwelijke passagiers met een andere etnische afkomst al jaren dagelijkse kost.

Maar de perceptie die steeds weer wordt verkondigd door een grote groep politici, beleidsmakers, ambtenaren, professionals, journalisten en bekende Nederlanders in de babbelprogramma’s op tv is juist omgekeerd.

Volgens het Amsterdamse bureau voor Onderzoek en Statistiek verlaat ruim zestig procent van de Marokkaanse jongeren tussen de 17 en 23 de school voortijdig zonder ‘startkwalificatie’. In 2006 was 39 procent van de Marokkaanse jongeren werkloos. Van alle Marokkaanse mannen in Nederland tussen de 40 en 64 jaar leeft 62 procent van een uitkering. Behalve twee Marokkaanse winkeliers op het Allebéplein in Slotervaart, kwam ik in twee jaar tijd in Slotervaart niet één Marokkaan van boven de vijftig tegen die werkte.

Volgens een steekproef van wetenschappelijk onderzoeker Junger Tas kwam negentien jaar geleden al 33 procent van de Marokkaanse jongens in aanraking met de politie. Maar volgens een zeer goed ingelichte bron op het Amsterdamse stadshuis heeft nu zelfs zeventig procent van alle Marokkaanse jongens onder de 24 jaar in Amsterdam ‘antecedenten’. Dat houdt in dat ze één of meerdere keren door de politie voor een strafbaar feit zijn aangehouden. Deze anonieme bron heeft zeer goede contacten met de politie en heeft dat getal van de Amsterdamse politie zelf.

Op de zogeheten shortlist waarop de overlast-, hinder- en criminele groepen worden geregistreerd in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart, stonden in 2006 tweehonderd jongens. Behalve één Turk, waren dat allemaal Marokkanen. In het stadsdeel is slechts zeventien procent van de bewoners van Marokkaanse afkomst.

Een Marokkaanse gezinsbezoeker van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam, die de ouders van de overlastjongens en criminelen thuis opzoekt en achter de voordeur ingrijpt bij de opvoeding, vertelde dat van de jongens in zijn dossiers tachtig procent van Marokkaanse afkomst was. Dus je moet constateren dat het met de overgrote meerderheid van de Marokkaanse jongens in Amsterdam helemaal niet goed gaat en dat de meerderheid hoogstwaarschijnlijk crimineel is.

Het beeld is dus dramatisch, maar de meerderheid van de beleidsmakers en anderen die in Nederland de dienst uitmaken, ontkennen en bagatelliseren deze feiten nog steeds.

De realiteit werd gekenmerkt door de aanwezigheid van structurele ernstige criminaliteit die jarenlang kon voortwoekeren, zonder dat de politie en justitie echt ingrepen. Een reeks van Marokkaanse overlastgroepen en criminele straatgroepen domineerden en terroriseerden hele buurten. In één van de buurten, op steenworp afstand van het politiebureau, kon bijvoorbeeld ruim drie jaar lang een grote professionele scooterdieven- en helersbende ongestoord zijn gang gaan. Een groot deel van de bewoners was en is te bang om zelfs maar aangifte te doen en heeft het vertrouwen in de rechtsstaat volledig verloren.

Wat er allemaal mogelijk is als een bestuurder zijn talent en energie niet verspilt aan het ontkennen van de werkelijkheid maar stopt in het oplossen van de problemen, is te zien in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Al vanaf voorjaar 2006, toen de Marokkaanse stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch er aantrad. Geïnspireerd en aangejaagd door Marcouch is een groeiende groep Marokkaanse en Nederlandse ambtenaren, professionals, vrijwilligers en andere gewone burgers bezig om oplossingen voor de problemen te bedenken en toe te passen. Voormalig agent Marcouch ontwikkelde een deel van zijn aanpak onder meer in het stadsdeel Zeeburg, waar hij vanaf 2003 als coördinator jeugd en veiligheid werkte voor toenmalig portefeuillehouder Fatima Elatik. Daar kwam hij erachter dat „een deel van de ambtenarij en de zogeheten professionals met een papieren werkelijkheid werkten, waarin op papier met poppetjes werd geschoven”, en sommige jongerenwerkers bijvoorbeeld voormalige klanten van de politie waren.

Ook zag hij daar dat het maanden en soms jaren duurde voor bepaalde straatgroepen waren ontbonden. Bijvoorbeeld in de Indische buurt in Amsterdam-Oost waar deels dezelfde problemen spelen als in Slotervaart. In de Indische buurt begon Marcouch, net als jaren later in Slotervaart, met het ontbieden van ouders van de foute gasten voor een stevig gesprek. Vervolgens maakte hij afspraken met de reiniging om de probleembuurten extra te vegen en schoon te spuiten en maakte hij met de recherche afspraken om de dealers op te pakken. Hij ging vervolgens met de politie weer bij de ouders van de opgepakte jongens langs. „Als je meteen aan de slag gaat, krijgen de bewoners ook weer moed”, betoogt Marcouch.

De politie ging in enkele buurten van Overtoomse Veld-Noord vanaf voorjaar 2007 ook alles op alles zetten. In juni 2008 bleek dat er een spectaculaire daling van de misdaad was ingezet. Het aantal aangiften van diefstallen en straatroven was in 2008 met 52 procent gedaald ten opzichte van 2006. Het aantal straatroven en inbraken eveneens. De daling werd door politiechef Gerard Kuijn niet alleen toegeschreven aan de intensieve politie-inzet, maar ook aan de introductie van de straatcoaches en de gezinsbezoekers van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam, een initiatief van de centrale stad. En daarnaast door het opzetten van andere projecten van het stadsdeel zoals de 8-tot-8-coaches en de nieuwe aanpak van de zogeheten multiprobleemgezinnen.

Half juli 2008 maakten de politie en het stadsdeel Slotervaart bekend dat de overlast van vrijwel alle straatgroepen in Amsterdam flink was afgenomen, juist in de stadsdelen waar de straatcoaches actief waren. In heel Amsterdam was er een daling van 33 procent, maar in Slotervaart waar de straatcoaches en de gezinsbezoekers op aandringen van Marcouch als eerste actief werden, was er sprake van een daling van zelfs bijna vijftig procent.

„Er is eigenlijk een heel nieuwe beweging op gang gekomen in Slotervaart”, constateerde Ahmed Marcouch toen ik hem vorig jaar sprak. „Nieuwe bewoners die graag de eigen verantwoordelijkheid willen nemen. Niet van die geïnstitutionaliseerde clubs, maar gewone burgers. Op een deel van de scholen is de situatie aan het verbeteren. De aanpak met de straatcoaches en de gezinsbezoekers is inmiddels door zes andere stadsdelen overgenomen en willen ze in de hele stad invoeren. Toezicht, handhaving en het aanspreken van ouders is inmiddels een normale gang van zaken geworden. De aanpak van de politie, gericht op rechercheren van de criminele groepen, lijkt te werken. Er is een duidelijke afname van de criminaliteit in de wijk. We zijn er nog lang niet, maar het begint te komen.”

Maar uit gesprekken met twee politiechefs weet ik dat een deel van de politie gefrustreerd is omdat een grote groep daders die zij voortdurend oppakken steeds weer op vrije voeten komt. En de politie elke keer weer helemaal opnieuw kan beginnen met de strafrechtcarrousel.

Het grote probleem zit al decennia vooral verderop in de justitiële koker. Bij het OM, en vooral bij de strafrechters. Elke dag beslissen tientallen officieren en rechters-commissarissen dat seriecriminelen die iemand hebben mishandeld voor een Tomtom of een laptop, na een uur, een dag of drie dagen, weer vrijgelaten moeten worden. Op zijn best komt er een half jaar later een strafzaak die uitmondt in een (on)voorwaardelijke veroordeling en beslist een andere strafrechter dat de straatrover meteen of na een paar maanden al weer vrij komt.

De manier waarop het strafrecht in Nederland nu werkt, versterkt in feite de machtspositie van de Marokkaanse misdadigers in de buurt. „Als die zoon twee of drie keer is opgepakt en steeds weer is vrijgelaten, haakt zijn vader gewoon af en gaat hij in de moskee of het koffiehuis zitten”, zegt leerplichtambtenaar en voormalig agent Abdel Betti. „Als de zoon al vervolgd wordt, komt de dagvaarding pas een half jaar later. Het didactisch effect daarvan is nul. Die jongen gaat door met het terroriseren van zijn omgeving. Sterker nog: hij wordt dé man in de buurt. Vooral als hij voor iets heel ergs gepakt is, zoals een straatroof en al helemaal als hij een agent geschopt en geslagen heeft. Het foute gedrag van die jongens wordt elke keer versterkt, door de manier waarop justitie werkt.”

„Er zit hier gewoon een heel grote groep criminele vaders. Deze factor wordt zelden genoemd in het verhaal”, zegt procesmanager van de gezinsbezoekers Mourad Taimounti van Stichting Aanpak Overlast Amsterdam. „Die criminele vader weet: misdaad loont heel erg in Nederland. Je verdient bakken met geld met de drugshandel en de pakkans is vrijwel nihil. Dat zijn de vaders die je in je gezicht uitlachen als je ze vertelt dat hun zoon zijn school moet afmaken.”

De ontkenning van deze feiten werkt verlammend en staat de oplossing van dit multiculturele drama in de weg.


Paul Andersson Toussaint is freelance journalist. Binnenkort verschijnt van zijn hand ‘Staatssecretaris of seriecrimineel; het smalle pad van de Marokkaan’ (Bert Bakker). Het binnenkort te verschijnen boek van Andersson Toussaint is geschreven in opdracht van de Stichting Politie en Wetenschap van de politieacademie. Op 11 juni is er in de Rode Hoed in Amsterdam een debat n.a.v. het boek, onder leiding van Felix Rottenberg.

http://www.nrc.nl/opinie/article2249910.ece/Er_zijn_niet_slechts_een_paar_criminele_Marokkanen

Om niet eindeloos te hoeven kopiepeesten, ook nog deze link van nrc die ontopic en zeer lezenswaardig is:

Overdrijving helpt niet tegen misdaad
In navolging van Fleur Jurgens’ Het Marokkanendrama verschijnt binnenkort het volgende boek over de problemen met Marokkaanse jeugd dat in opdracht van de stichting Politie en Wetenschap is geschreven. In zijn stuk voert Paul Andersson Toussaint een gevecht met een fictieve vijand. Ondertussen is iedereen, beleidsmakers en politici incluis, zich ervan bewust dat er problemen zijn bij Marokkaanse jongeren, problemen die veelvuldig besproken worden in kranten en op tv.
(...)
Onderzoek van de Universiteit Utrecht laat evenwel zien dat Marokkaanse jongeren sneller en voor minder ernstige delicten veroordeeld worden dan Nederlandse jongeren die volgens Andersson een pakkans van 1 op 50 hebben. Met andere woorden: daar waar Nederlandse jongeren niet worden veroordeeld, worden Marokkaanse jongens dat wel. Er is sprake van een vicieuze cirkel: de jongeren provoceren, het systeem (politie, OM, rechtbank) komt met een overreactie en daarmee wordt ieders rol keer op keer bevestigd.
(...)
Ook uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat kinderen van Marokkaanse komaf minder vaak behandeld worden voor bijvoorbeeld hun gedragsproblemen, met alle gevolgen van dien.
(...)
Ook in een onderzoek in Rotterdam komt naar voren dat een jonge Marokkaan zichzelf best als Marokkaan en moslim kan zien, maar zich tegelijkertijd ook zeer verbonden voelt met de Nederlandse samenleving. Onderzocht moet worden wie het wij-zij denken in stand houden.
(...)

http://www.nrc.nl/opinie/article2249958.ece/Overdrijving_helpt_niet_tegen_misdaad

Sa3ieD

#101
Ik ben het met alle punten van CFO eens.

Het artikel vind ik echt een boel gelul. Maar wat verwacht je, het is een artikel voor een politie orgaan. Snap ook niet hoe een journalist nou voor een "wetenschappelijk" orgaaan kan schrijven. Wetenschappelijk denken is meer dan een paar woorden op papier zetten en wat uitspraken verzamelen. Marcouch was een agent, de link is dan ook snel gemaakt. Lofzang voor onze ex agent die de politiek in is gegaan.

Het probleem ligt nog steeds bij een falend politiebestel. Natuurlijk kun je de kritiek afwentelen van de politie door te wijzen of culturele oorzaken etc. Het artikel is dan ook niet meer dan een rookgordijn. Ik vraag mij namelijk eerder af. <b>Waarom is het criminele leven in Nederland zo makkelijk?</b> Daar ligt dan ook het probleem. Het criminele leven behelst niet alleen Marokkanen. Je hoeft maar te denken aan de bouwfraude, de verschillende dubai invest gevallen, Ahold, de verschillende dubieuze onroerend goed praktijken en ga zo maar door. Nederland wordt internationaal al gezien als land waar je terecht kunt als je wilt sjoemelen met regels. Nederland heeft een crimineel klimaat gecreeerd. Enige keer wanneer een Nederlandse burger bang is voor de politie is als zij bellend achter het stuur zitten, alleen bang voor boetes. Het is toch triest gesteld met het Nederlands politiebestel als hun enige pressiemiddel een boete is. Je hebt ook overal boetes voor, fietsen zonder licht, geen gordel, 3km te hard rijden, door rood lopen, plassen tegen een boom. Hoe serieus kun je als Nederlandse burger de politie nemen? Hebben Nederlanders per definitie meer "ontzag" voor agenten dan Marokkanen? Men moet hier ook niet vergeten dat Marokkanen pas schijt aan de politie hebben gekregen toen zij hier kwamen wonen. Lak aan de politie is dus een Nederlands iets. Marokkanen hebben dat dan ook zeker niet meer dan de Nederlanders.

Vind het trouwens altijd erg riskant om cijfers te gebruiken. Cijfers zijn altijd erg ongenuanceerd en kunnen altijd in het voordeel van de gebruiker gebruikt worden. Over de juistheid van cijfers wordt namelijk nooit een discussie gevoerd, men neemt het aan voor waarheid. Ik ben er dan zeker geen fan van. Laat mensen spreken en geen cijfers. Ik kan ook wel een onderzoek doen en zeggen dat 80% van de Nederlanders racistisch is. Door de doelgroep zo uit te kiezen en de vragen zo te formuleren kun je er alles wat je wilt uit krijgen. Het blijft feit dat cijfers geen problemen oplossen. Een statistische afwijking is namelijk niet het probleem wat opgelost moet worden maar de beleving van mensen en deze veranderen. Cijfers worden dan ook gebruikt door mensen die te dom zijn om de wereld (de mens) te begrijpen. Laat de cijfers maar spreken.

TheCFO

#102
Citaat van: Sa3ieD op 26/05/2009 om 16:57:08
Ik ben het met alle punten van CFO eens.
Dat wordt saai hier....


Verder is me deze keer -eigenlijk gek, gezien mijn persoonlijke tic's- die wetenschappelijke pretentie en die politielink ontgaan.  Las het vanmorgen meer als een column. Dat maakt die oncontroleerbare anonieme bron en de prominente vermelding van zijn persoonlijke wekelijkse leed extra verwerpelijk.

Zo zie je maar weer, zelfs wetenschappelijk kan je ons politiesysteem nauwelijks serieus nemen