een Amazigh naam nemen?

Gestart door izem_aghiras, 07/04/2007 om 09:04:55

Nimana

Citaat van: Ighes op 26/05/2007 om 10:51:08

Azul,

Ik doe zeker mee. Imazighen die het echt wat kan schelen zouden op zijn minst iets doen als een Amazigh naam nemen.

Maar ik kom er steeds meer achter dat de meeste Imazighen, als het echt op aankomt ze altijd het arabisch boven het Tmazight zullen stellen.

Nou en, dan heb je toch een Arabische naam. Het is wel gewoon zoals je ouders je genoemd hebben, ik vind het nogal onnatuurlijk om jezelf een naam te geven. Bovendien heb je mensen die gewoonweg teveel waarde hechten aan de naam die ze (met liefde en met een idee erachter) van hun ouders hebben gekregen. Je kan altijd nog je kinderen Amazighnamen geven, al zou ik zelf mij nooit beperken tot alleen Amazighnamen.

Botermes

#31
Als je een amazigh naam neemt dan vinden ze je een freak. Het vergt veel moed om je van de sociale druk uit de marokkaanse gemeenschap te bevrijden.

Kahina

#32
Citaat van: Ssmile op 29/05/2007 om 07:52:13


En Allah weet het beste

Cyberimam@al-islaam.com


Echter komt die namenlijst niet van Allah maar van Driss Basri zoals Tamza al vermelde. Tijdens de 'Guadalupe' hetze in de jaren 90 (of eind 80, not sure) gingen veel ouders naar de ambtenaar om hun pasgeboren kind als 'Alfredo', 'Rosa' en 'Guadalupe' bij de gemeente in te schrijven. Het schijnt dat deze verwestering van voornamen de motivatie was voor Driss Basri om met een namenlijst te komen van geschikte Islamitische voornamen. Echter verandert deze lijst zijn inhoud vaker dan Paris Hilton haar vriendjes inruilt. Mag de ene maand Adam wel, grote kans dat een paar maanden later de naam niet op de lijst te vinden is, en zo zijn er tal van voorbeelden.

Deze lijst is trouwens niet wettelijk vastgelegd (daarom is het veranderen ervan zo 'makkelijk') waardoor het compleet van de betreffende ambtenaar afhangt of je kind wel of niet wordt ingeschreven wanneer een gekozen naam niet in de lijst staat. En worden rechtzaken bij het weigeren van inschrijven uiteindelijk gewonnen door de ouders. Verder is de spelling een groot probleem voor mensen die buiten Marokko of Frankrijk wonen. Stel je voor je noemt je kind Amin dan moet je dit als Amine spellen, op z'n Frans. Zeer hinderlijk omdat in Nederland geen sprake is van een stomme e.

Tenslotte, om nog even op de Islam en naamgeving terug te komen, zijn er vijf regels voor het geven van namen aan je pasgeborenen. Dus voor de Moslims onder ons.

1.  Abdullah en Abdulrahmaan zijn het beste
2. Elke naam van Allah voorafgaande aan Abdul
3. De namen van de profeten, waarvan Mohammed favoriet is
4. De namen van de suhaba
5. Elke naam met een goede betekenis

De eerste vier zijn voor jongens. Dat betekent dus dat je je dochter in principe elke naam kan geven zolang de betekenis niet negatief is. Er wordt hier niets gezegd over de vrouwen van de profeten of over de taal van de naam. Dus Rosa, Roos of Nwa zijn net zo goed als Warda.

Bron: Bouchari