Hoofdmenu

Taal famillie groepen

Gestart door Hadou, 28/03/2007 om 21:07:34

Hadou

http://www.planetservices.it/english/language-family-groups.htm

Afro-Asiatic
(more than 350 languages)
-  Semitic
(more than 70 languages)  Languages spoken in Middle East and North Africa:
- Aramaic, Arabic, Canaanite (Hebrew, Samaritan), Ethiopian languages (Geez, Tigré, Gafat, Amharic, Harari), South Arabian languages.
 
-Berber 
--- Berber languages (Kabyle, Zenati, Tamasheq, Zenaga).

-Cushitic  Languages of Hamitic peoples living in Ethiopia, Somalia, Eritrea and Sudan:
--- Dullay, Sidamo, Komso, Oromo, Afar, Somali 
-Egyptian  Coptic (liturgical language of the Coptic Church, late development of the ancient Egyptian) 
-Omotic  Languages spoken inEthiopia:
---Dizi, Gonga, Ometo, Mao 
-Chadic
(almost 200 languages)  Languages spoken in Nigeria, Cameroon and Chad:
---Biu-Mandara, Masa, Hausa, Bole, Tangale, Angas, Yivom, Fyer, Ron, Bade, Duwai, Boghom, Guruntum, Zaar 



Izwan

Darija taal is de meeste gesproken taal van Imazighen. Waarom hoort het niet bij Imazighen talen?
Bij welke groep hoort Darija dan?
Wat betekend de term simitic talen?

Hadou

#2
Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 11:18:58
Darija taal is de meeste gesproken taal van Imazighen. Waarom hoort het niet bij Imazighen talen?

omdat het een mix is van Feniqiya ( punic) Tamazight ( allerlei soorten) arabisch en Europese talen.
Citeer
Bij welke groep hoort Darija dan?
Je kan het ook onder Afro-asiatic groep zetten.
Citeer
Wat betekent de term semitic talen?

semitish: oorspronkelijke taal van het Midden-oosten volk. Genoemd naar de zoon van Nouah (Nou7) 3.s. Sam ( Saam).

Dari-ja is eerder in Marokko en Noord- afrika ontstaan dan Arabische Islamitische opmars.
De Feniqiyin ( Phoeniciers) zijn niet uitgestorven. Ze zijn zich gaan vestigen in de landen van Middelandse zee. Gemengd met de oorspronkelijke volkeren. Nadat Alexander de Grote hun thuis land Libanon bezet en geplundert had.
De verschillen tussen Imazighen en Phoeniciers waren niet zo groot. En zij vulden zich goed aan. Phoeniciers waren zeelieden, handelaren en technici.

qua taal : kom ik woorden tegen die in onze Tarifiet en in darija voorkomen , maar niet in het Arabisch, Latijn of Tamazight.

Izwan

Bij elke taal komen vreemde woorden voor. Tariffith bestaat ook uit veel vreemd woorden. Waarom zie jij Darija als een mix van andere talen en Tariffith niet?
Hoe kunnen wij Darija onder Semitische groep plaatsen terwijl dat Darija uit veel woorden bestaat die volgens de huidige theorie niet bij Semitische woorden passen?
Hoe ben jij tot conclusie gekomen dat Semitische talen oorspronkelijke taal van MO? Vroeger was een groot deel van MO door anderen volkeren bewoond dan de zogenaamde Semitische volkeren.
Waarom worden Europeaanse talen als Semitische talen beschouwd terwijl in Europa los van de middellandse kust weinig finiciers woonden.

De zogenaamde Semitische talen zijn afgeleid van kanaanieten- finiciers taal. Hoe weten we dat kanaanieten simiten waren?
Er zijn genoeg historicus die kanaanieten ook als Hamiten beschouwen.
De meeste finiciers woonden in Tamazgha voordat Alexander bestond.
De finisische taal werd vanaf de oudheid tot het byzantijnse rijk in Tamazgha gesproken. Je kunt gerust zeggen dat Darija is afgeleid van finisiche taal.

Moussa

Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 13:23:38
De meeste finiciers woonden in Tamazgha voordat Alexander bestond.
De finisische taal werd vanaf de oudheid tot het byzantijnse rijk in Tamazgha gesproken. Je kunt gerust zeggen dat Darija is afgeleid van finisiche taal.

Deze conclusie klopt niet. Darija is niet afgeleid van het Fenicisch, er komen hooguit enkele woorden uit het Fenicisch in voor. Je kunt toch ook niet zeggen dat Darija van het Frans of Spaans afgeleid is alleen maar omdat er enkele woorden van deze talen zijn overgenomen.

Hadou

#5
Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 13:23:38
Bij elke taal komen vreemde woorden voor. Tariffith bestaat ook uit veel vreemd woorden. Waarom zie jij Darija als een mix van andere talen en Tariffith niet?
Nee, dat beweer ik niet en dat zal ik nooit beweren. Tarifiet is ook een mix van allerlei talen. Wij spreken geen zuiver Tamazight.
Citeer
Hoe kunnen wij Darija onder Semitische groep plaatsen terwijl dat Darija uit veel woorden bestaat die volgens de huidige theorie niet bij Semitische woorden passen?
huidige theorie?
darija is een mix van Feniqiya, Arabisch,( Die stammen uit het Semitc). En Tamazight. ( afro-asiatic)
tussen al darija's zijn er ook verschillen.
Citeer
Hoe ben jij tot conclusie gekomen dat Semitische talen oorspronkelijke taal van MO? Vroeger was een groot deel van MO door anderen volkeren bewoond dan de zogenaamde Semitische volkeren.
De landen werden door verschillende volkeren bewoond. Vriendelijke en vijandige opmarsen nemen andere dun of zwakke volkeren volkeren over. Je moet denken in bepaalde tijdperk.
Citeer
Waarom worden Europeaanse talen als Semitische talen beschouwd terwijl in Europa los van de middellandse kust weinig finiciers woonden.
Je bedoelt Afro- asiatic.
Niet alle Euroupese talen zijn Semitisch. Of Afro-aziatisch.

Het oude Semitische taal is zeer verdunt.

Feniqiya taal komt enkel in Libanon nog voor, In Malta, Cyprus. Maar dat is dun. Daar heersen andere talen tegenwoordig.
In Noord-Afrika zijn nog woorden te vinden die afstammen uit het Feniqiya.
Noordelijke Middelandse zee gebieden zoals : Spanje, Sicillie en misschien andere landen of eilanden spraken ook, naast hun eigen talen, Feniqiya. Maar daar is het uitgestorven. 
Citeer
De zogenaamde Semitische talen zijn afgeleid van kanaanieten- finiciers taal. Hoe weten we dat kanaanieten simiten waren?
Semitische taal is veel ouder. Ik zie het als een taal van een tijdperk. Als grootmoeder van andere talen. Die andere talen ontwikkelen zich in dialecten , in vorm, spraak, klank.
Semitische Taal is de moeder van:
Aramees, Arabisch, Canaanite (Hebreews, Samaritan), Ethiopische talen (Geez, Tigré, Gafat, Amharic, Harari), Zuid Arabische schiereiland talen.

Citeer
Er zijn genoeg historici die kanaanieten ook als Hamiten beschouwen.
Kan3aan is door verschillende Taalvolkeren bewoond geweest. Er zijn volkeren geweest die naar toe zijn geimmigreerd en er zijn volkeren die er van uit zijn geimmegreerd.
Citeer
De meeste finiciers woonden in Tamazgha voordat Alexander bestond.
Dat klopt! dat heb ik eerder ook al geschreven. Nadat Alexander de grote met zijn vijandige opmars de oude Fenicia ingenomen had, werden de Fenisciers uit elkaar gehouden. De oude nog levende ( in die tijd) Feniciers in Fenicia ( Libanon) zijn onder de Macedonische/ griekse heerschapij terecht gekomen. De Fenisciers die al in de Middelandse zee gebieden waren, zijn daar gebleven. En mengden onder de Middelandse zee gebied-landen volkeren.
Citeer
De finisische taal werd vanaf de oudheid tot het byzantijnse rijk in Tamazgha gesproken. Je kunt gerust zeggen dat Darija is afgeleid van finisiche taal.
Nou , dat zei ik ook al. Feniqiya-taal heeft de basis gelegd voor het Darija.

Botermes

Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 11:18:58
Darija taal is de meeste gesproken taal van Imazighen. Waarom hoort het niet bij Imazighen talen?
Bij welke groep hoort Darija dan?
Mensen die darija spreken noemen het arabisch en geen darija. Ga ze maar eerst duidelijk maken dat het geen arabisch is. Darija is niet eens een echte taal maar meer een soort PAPIAMENTO.

Izouran

Ik heb altijd gedacht dat het Darijja een dialect van het klassiek Arabisch was, Eigenlijk meer een mengelmoes van Tmazight en Arabisch. 

Izwan

Citaat van: Hadou op 31/03/2007 om 14:06:23
Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 13:23:38
Bij elke taal komen vreemde woorden voor. Tariffith bestaat ook uit veel vreemd woorden. Waarom zie jij Darija als een mix van andere talen en Tariffith niet?
Nee, dat beweer ik niet en dat zal ik nooit beweren. Tarifiet is ook een mix van allerlei talen. Wij spreken geen zuiver Tamazight.
Citeer
Hoe kunnen wij Darija onder Semitische groep plaatsen terwijl dat Darija uit veel woorden bestaat die volgens de huidige theorie niet bij Semitische woorden passen?
huidige theorie?
darija is een mix van feniqiya, arabisch, tamazight. Die stammen uit het Semitc.
tussen al darija's zijn er ook verschillen.
Citeer
Hoe ben jij tot conclusie gekomen dat Semitische talen oorspronkelijke taal van MO? Vroeger was een groot deel van MO door anderen volkeren bewoond dan de zogenaamde Semitische volkeren.
De landen werden door verschillende volkeren bewoond. Vriendelijke en vijandige opmarsen nemen andere dun of zwakke volkeren volkeren over. Je moet denken in bepaalde tijdperk.
Citeer
Waarom worden Europeaanse talen als Semitische talen beschouwd terwijl in Europa los van de middellandse kust weinig finiciers woonden.
Niet alle Europese talen zijn semitisch.
Het oude Semitische taal is zeer verdunt.
Feniqiya taal komt enkel in Libanon nog voor, In Malta, Cuprus. Maar dat is dun. In noord-afrika zijn nog woorden te vinden die afstammen uit het Feniqiya.
Noordelijke Middelandse zee gebieden zoals : Spanje, Secillie en misschien andere landen of eilanden spraken Feniqiya. Maar daar is het uitgestorven. 
Citeer
De zogenaamde Semitische talen zijn afgeleid van kanaanieten- finiciers taal. Hoe weten we dat kanaanieten simiten waren?
Semitische taal is veel ouder. Ik zie het als een taal van een tijdperk. Als grootmoeder van andere talen. De andere talen ontwikkelen zich in dialecten , in vorm, spraak, klank.
Citeer
Er zijn genoeg historici die kanaanieten ook als Hamiten beschouwen.
Kan3aan is door verschillende Taalvolkeren bewoond geweest. Er zijn volkeren geweest die naar toe zijn geimmigreerd en er zijn volkeren die er van uit zijn geimmegreerd.
Citeer
De meeste finiciers woonden in Tamazgha voordat Alexander bestond.
Dat klopt! dat heb ik eerder ook al geschreven. Nadat Alexander de grote met zijn vijandige opmars de oude Fenicia ingenomen had, werden de Fenisciers uit elkaar gehouden. De oude nog levende ( in die tijd) Feniciers in Fenicia ( Libanon) zijn onder de Macedonische/ griekse heerschapij terecht gekomen. De Fenisciers die al in de Middelandse zee gebieden waren, zijn daar gebleven. En mengden onder de Middelandse zee gebied-landen volkeren.
Citeer
De finisische taal werd vanaf de oudheid tot het byzantijnse rijk in Tamazgha gesproken. Je kunt gerust zeggen dat Darija is afgeleid van finisiche taal.
Nou , dat zei ik ook al. Feniqiya-taal heeft de basis gelegd voor het Darija.
Beschouw jij Darija als een amazigh taal of niet?
Tamazight wordt niet als Semitische taal beschouwd.
Tussen tariffith zijn er ook verschillen dialecten.
De meeste finisiche woorden komen bij Imazighen voor. Het is logisch want het finisiche taal is langer door Imazighen gesproken dan in andere volkeren in MO of elders.
Laat je niet in de verwarring brengen door de termen. De oorspronkelijke Semitische taal is Kanaanieten taal. De termen finiciers zijn door de Grieken bedacht en punische is door de roemeinen bedacht. Finiciers noemden zichzelf Kanaanieten zoals sommige Imazighen zichzelf vroeger noemden.
Er is een groot verschil tussen knaanland en kanaanieten. Kanaanieten zijn altijd zichzelf gebleven.
Kanaanieten die in Tamazgha wonen zijn door bani Israël verdreven. Alexander is eeuwen later geboren.   
Finiciers hadden geen kolonie in Tamazgha zoals men beweerd. Zijn woonden in Tamazgha en ze zijn Imazighen.

Izwan

Citaat van: Moussa op 31/03/2007 om 13:30:17
Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 13:23:38
De meeste finiciers woonden in Tamazgha voordat Alexander bestond.
De finisische taal werd vanaf de oudheid tot het byzantijnse rijk in Tamazgha gesproken. Je kunt gerust zeggen dat Darija is afgeleid van finisiche taal.

Deze conclusie klopt niet. Darija is niet afgeleid van het Fenicisch, er komen hooguit enkele woorden uit het Fenicisch in voor. Je kunt toch ook niet zeggen dat Darija van het Frans of Spaans afgeleid is alleen maar omdat er enkele woorden van deze talen zijn overgenomen.
Ja, maar die woorden horen tot een uitgestorven taal. Hoe kwamen die woorden in Darija terecht dan?
Franse en Spaanse taal zijn waarschijnlijk jonger talen dan Darija.



Izwan

Citaat van: XallasianX op 31/03/2007 om 15:02:50
Citaat van: Izwan op 31/03/2007 om 11:18:58
Darija taal is de meeste gesproken taal van Imazighen. Waarom hoort het niet bij Imazighen talen?
Bij welke groep hoort Darija dan?
Mensen die darija spreken noemen het arabisch en geen darija. Ga ze maar eerst duidelijk maken dat het geen arabisch is. Darija is niet eens een echte taal maar meer een soort PAPIAMENTO.
Ze zijn zo wijs gemaakt dat ze zichzelf ook arabieren noemen. Het zou me niet verbazen als ze Darija als arabische zien.
Waarom verstaan de arabieren van Mo Darija niet?

Izwan

Citaat van: Izouran op 31/03/2007 om 15:13:36
Ik heb altijd gedacht dat het Darijja een dialect van het klassiek Arabisch was, Eigenlijk meer een mengelmoes van Tmazight en Arabisch. 
Eigenlijk is dat een mengelmoes van verschillen tamazight talen en finicierse taal.

Lezer

Wat ik vrees, is dat een nieuweling dat zou geloven. Niet doen man! of misschien "vrouw"!


Izwan

Citaat van: Lezer op 31/03/2007 om 15:44:14
Wat ik vrees, is dat een nieuweling dat zou geloven. Niet doen man! of misschien "vrouw"!


Waar ben jij bang voor?

Lezer

Ik ben er bang voor dat iemand jullie meningen serieus zou nemen.
Neem me niet kwalijk, maar jullie zijn para. ; Jullie bemoeien je met iets dat helemaal niet kennen. Jullie kunnen zelfs geen Tamazight en Arabisch woorden herkennen, en jullie hebben het over Phoenicisch.