Hoofdmenu

Kabylische jurken

Gestart door Tamza, 28/03/2007 om 20:45:36

Tamza


Tamza

Deze vind ik echt leuk:





Tamza


Tamza

Deze doet me aan Thayouth denken, ik weet niet waarom :S


The Franchise

Citaat van: Tamza op 28/03/2007 om 20:45:36



Printscreen gebruikt? :haha:

Wel mooie jurken inderdaad.

s@lou@

Sorry dat ik het zeg maar ik vind die kleding echt lelijk!

Thayouth

#6
Citaat van: Tamza op 28/03/2007 om 20:48:57
Deze doet me aan Thayouth denken, ik weet niet waarom :S

Ja, die rotkop van haar heb ik inderdaad ook best wel. Maar die hoofddoek haha. Batwoman to the rescue. :S

Die eerste jurk is trouwens echt echt echt mooi. Zijn ze ook ergens te koop?

Hadou

(Hadou mengt zich onder vrouwen ) (schaam je Hadou!)

Een vraag:
Ik ken en hoor wat namen van jurken om mij heen in het Tarifiet en Darija. Zoals:
Dfin, Magssi, Aqaftan, Takcita. Wat  is er eigenlijk het verschil tussen deze jurken?

Thayouth


Bij mijn weten zijn een 'dfin' en een 'takchita' precies hetzelfde, maar is de eerste benaming Riffijns en de tweede eentje die gebezigd wordt door Darija sprekenden. Dit is die Marokkaanse feestjapon (ya woord, maar goed) die uit twee jurken bestaat. Vaak een redelijk sobere onderjurk en een zwaar gedecoreerd jurkgeval dat erboven gedragen wordt. Als zo'n feestjurk uit maar één robe bestaat, is het een 'kaftan'/'aqaftan' of een 'qandoera'/'(t)aqendurt'. Dat andere ding dat je noemt ken ik niet.

Hadou

3afak Thayuth,
Taqendurt ( thaqnduth) was ik vergeten te noemen.
Magssi of Maxi ( NL x) is dacht ik een jurk, lang, strak van stof  en zonder wijde mouwen. In de jaren van 1980 was het een beetje een hype dacht ik. Toen was het woord Takcita nog niet bekend bij ons ( Tafersit).
Nog een vraag:
Zijn er bepaalde model namen voor al die Takcita's.
Want ik kan mij nog herinneren dat er verschillende namen cerculeerden over Dfin's. o.a : dfin Dallas ( TV serie), Dfin amesrem en wat namen..

The Franchise

Citaat van: Hadou op 29/03/2007 om 00:01:40
(Hadou mengt zich onder vrouwen ) (schaam je Hadou!)

Een vraag:
Ik ken en hoor wat namen van jurken om mij heen in het Tarifiet en Darija. Zoals:
Dfin, Magssi, Aqaftan, Takcita. Wat  is er eigenlijk het verschil tussen deze jurken?


Ik ben trouwens geen vrouw :ego:

Tamza

Citaat van: Hadou op 29/03/2007 om 00:20:51
Zijn er bepaalde model namen voor al die Takcita's.
Want ik kan mij nog herinneren dat er verschillende namen cerculeerden over Dfin's. o.a : dfin Dallas ( TV serie), Dfin amesrem en wat namen..

Misschien bedoelen ze met 'dfin Dallas' die drukke glimmende jurken die ze in die tijd idd vaak droegen. In die tijd waren trouwens ook die Algerijnse jurken heel erg in: dunne jurken met korte pofmouwen in pastelkleuren.

Persoonlijk geef ik trouwens de voorkeur aan kaftans, vooral die oude modellen die onze moeders vroeger droegen in de jaren zeventig (meestal gewoon 1 kleur en brede gouden sfiffa), jullie kennen het vast wel. Ze zijn gewoon simpel, zitten heerlijk en ze zijn klassiek. Beter dan die 15 kilo wegende schreeuwerige kermisjurken die ze tegenwoordig 'takcita' noemen (al kunnen er heel af en toe wel hele mooie tussen zitten, moet ik toegeven).

Thayouth: voor zover ik weet zijn ze niet in NL te koop. Ik heb deze foto's van een site van een Kabylische negaffa uit Frankrijk gehaald. Maar ik denk niet dat het heel erg moeilijk is om het te laten maken. Het model is eigenlijk simpel, alleen moet je voor jezelf bepalen welke borduursels je er precies op wil hebben (en waar ook het meeste geld in gaat zitten, denk ik).

Wasilla tarifest

zeker mooie jurken...

Si_Y


Thayouth

#14
Citaat van: Hadou op 29/03/2007 om 00:20:51
3afak Thayuth,
Taqendurt ( thaqnduth) was ik vergeten te noemen.
Magssi of Maxi ( NL x) is dacht ik een jurk, lang, strak van stof  en zonder wijde mouwen. In de jaren van 1980 was het een beetje een hype dacht ik. Toen was het woord Takcita nog niet bekend bij ons ( Tafersit).
Nog een vraag:
Zijn er bepaalde model namen voor al die Takcita's.
Want ik kan mij nog herinneren dat er verschillende namen cerculeerden over Dfin's. o.a : dfin Dallas ( TV serie), Dfin amesrem en wat namen..

Oh een 'maxi'. Die ken ik inderdaad wel. Bij ons is dat gewoon een jurk die je thuis draagt. Zo'n simpel ding van zachte, rekbare stof. Soms met lange mouwen en soms met korte mouwen. Dat er verschillende soorten 'dfayen' bestaan wist ik niet eens, het blijven gewoon iketanen/i7rushen, al naai je er drie vuilniszakken met glitters aan. Maar die pastelkleurige jurken waar Tamza het over heeft en die onze moeders in de jaren 80 droegen zijn echt mooi. Die zou ik ook wel willen hebben, al was het maar voor de nostalgische levenloze buien en dagen thuis, maar het kost denk ik veel moeite om zo'n ding in je bezit te krijgen. De meeste naaisters weten alleen die Phantom of the Opera jurken te maken, maar iemand die gewoon traditionele simpele dingen kan maken: ho maar. Ik ken ze in elk geval niet.

Dit is ongeveer wat wij een maxi noemen. Gewoon die dingen van de Bos en Lommer markt (voor de kenners). :D