Religie als schuld

Gestart door Hadou, 02/03/2007 om 18:58:19

matou

die dan weer op zijn beurt werd verleid door de stoute eva, zg gecreeerd uit de  rib v adam
vraag me af wie de eerste hap nam dan, hij of zij
dit kinderverhaaltje heeft wél decennia lang tot onderdrukking vd vrouw geleid  in de christelijke wereld , en wel tot na  ww2 ,  of dat nou door de appelverleiding komt  of het sprookje v de rib , over opportunisme gesproken...

koepiest

دين; دَيْن  .... schuld   
meervoud - تكلفة ديون ... schulden

إيمان ,دين .... religie 
meervoud -أديان ...religies

تصديق، ثِقـه .... geloof

Het meervoud laat zien dat het om 2 verschillende woorden gaat.
Taalkundig zijn het 2 verschillende woorden,
In de praktijk mag je wel stellen dat religie een soort van schuld is, die je (als je naar de hemel wilt) kan aflossen, door te bidden en te geloven in ,voor moslims, Allah en wat hij ons heeft meegegeven.


3ich

We kunnen ook gewoon doen wat de zwarte kousen kerkgangers doen/deden je moest een bedrag afstaan om je zondes af te kopen...

Niks aan de hand mensen doorlopen.


koepiest

nee, wat zij doen is iets anders...
wanneer zij een zonde hebben begaan, komen zij het pas aflossen.

Wat ik bedoel te zeggen, al pleeg je geen zonden, toch blijf je je schuld behouden tot op de dag van je dood.

met schuld bedoel ik, dat je als gelovige, MOET geloven en de dingen ook MOET doen die je opgedragen zijn vanuit het geloof.
doe je dat niet, dan ben je geen goede gelovige en los je je schuld niet op de juiste manier af.
Je wordt nml alsnog gestraft voor het niet goed naleven van het geloof.



Lezer

Ik kan je vertellen hoe het als schuld gezien kan worden, maar ik ben er niet zeker van dat Ddin per sé "schuld" betekent.

In koran lees je:

De  bergen en de rest de boodschap (godsdienst) niet toevertrouwd konden krijgen, en alleen de mensheid heeft het gedragen, hij die onwetend en oneerlijk is".

En als je iets toevertrouwd krijgt, dan blijft het een schuld totdat je dat teruggeeft.

3ich

Citaat van: Lezer op 03/03/2007 om 17:50:38
Hij bedoeld dat de religie een aangeleerde praktijk is. Je leert om hem blind na te volgen.

Ik dacht dat ed-din een perzisch woord is, maar ik weet niet meer of dit echt is of niet.
Dit doet mij denken aan een bekende artiest. (naam ben k ff vergeten)

Ze vroegen hem of hij een christen was. Waar hij op antwoorde dat ie geen loser wil zijn de rest van zen leven. Die intervieuwster begreep hem niet????

Hij zei: De christendom en de bijbel draait om Jezus Christus en leert je om in zijn voetstappen je leven te bewandelen, hij zei ook dat niemand kan doen wat hij heb gedaan, dus het christendom leert je gewoon om een loser te zijn. (ff kort samengevat)

Zo nu ook met jou. Jij denkt dat het aangeleerde praktijken zijn die op gebakken lucht gebasseerd zijn. Je bent zeker zo een type die eerst zien, dan geloven theorieën heb?

Machmoed

Mensen, ik ben blij dat ik mag aanschuiven bij mijn volk..lol

Deen betekent niet schuld maar de juiste weg/pad. Het komt bij de perzen vandaan. Bovendien wat is een religie zonder mensen...niets.
Ik zie ook sommigen schrijven...de arabieren hebben vele hadieth vervalst......in de war?...zij hebben het bedacht en dat mensen, tussen 150 en 300 jaar na zijn dood. Bukhari heeft zowat 80% van de ahadieth verworpen als leugens en terecht. Vervolgens zijn er daarna vele geleerden/ulama's geweest die de hadieth van Bukhari en Muslim hebben bestudeerd en wat blijkt...ook deze zijn niet betrouwbaar. Kortom hadieth zijn allen leugens en niet berust op waarheid/werkelijkheid. Ze zijn bedacht door de groep die de ahl albait hebben uitgemoord. De sunna is bedacht door de tegenpartij. De shi-iten zijn diegenen die de partij van de profeet volgen....daarom zijn vele hadieth smadelijk en lasterend voor de profeet.....zie of lees ook siratu rasooluallah van ibn ishaac/ibn Hisham etc.

Dan blijft alleen de koran over...maar wat nu als deze contextueel onbegrijpelijk is, immers hadieth is juist bedacht om de koran van context te voorzien, terwijl Allah in de koran zegt dat het duidelijk en helder is...ik vraag me dan af voor wie is het duidelijk?
Vervolgens kom je erachter dat Allah van de koran zweert bij zijn schepping waar hij zelf van zegt het is een illusie en nu zweert hij erbij. Zo zijn er tientallen zaken die niet overeenkomen met wat we tegenwoordig weten en geloven.

Sommigen beweren ook dat het noet de schuld is van religie.....ik zeg: wel als het wordt gebruikt als argument om de ander met dwang te bekeren. Volgende keer meer hierover.

Machmoed

Wie gelooft dit verhaal?
Waar was Allah/God toen iblies het paradijs in ging en waarom wist de alwetende niet dat dit zou gebeuren?
Als één vrouw en man werd verleid, hoe weten we dat het niet weer gebeurt als daar miljoenen hourí's (hour3ien) zijn (volgens een vage hadieth 72 per persoon....een en al orgie dus) na het leven hier op aarde.

Islam is de arabische vorm van de abrahamitische religies.......in het christendom is jezus geboren in een stal...volgens de islam onder een palmboom. Volgens de qor'aan kreeg Jezus de injiel in de wieg....we weten dat de bijbel door mensen is geschreven ver na zijn vermeende dood. De thora is volgens de koran aan Mozes gegeven.....we weten dat moses nooit iets heeft geschreven of gekregen...de Thora is geschreven door meer dan 40 personen over een periode van minstens 800 jaar. Ook de zogenaamde joodse slaven en exodus is een verhaal en niet meer dan dat. Sinds een aantal decennia is bekend dat pyramides door egyptenaren zelf zijn gebouwd en dit waren meesters en niet slaven. Tsja..wat blijft er dan over van de koran als zijnde het letterlijke woord van Allah. Ongetwijfeld dat er goeie dingen instaan waar mensen zich aan kunnen vasthouden, optrekken en troost vinden, maar is het goddellijk?....ik vind van niet. Als ik zou zeggen dat het het woord van god is, dan is er een grote kans dat ik god daarmee laster....maar dat is mijn overtuiging...geloof ik!

Machmoed

het bovenstaande bericht eerste alinea ging over Adam en Eva, jammer dat onderwerp niet wordt getoond. Dan maar zo!

Señor Canardo

#39
Citaat van: Machmoed op 12/03/2010 om 10:40:29
Mensen, ik ben blij dat ik mag aanschuiven bij mijn volk..lol

In de eerste plaats zou ik zeggen schuif maar lekker bij dit forum aan speciaal gemaakt voor Imazighen, het volk zonder volksbewustzijn...

Citaat van: Machmoed op 12/03/2010 om 10:40:29
Kortom hadieth zijn allen leugens en niet berust op waarheid/werkelijkheid. Ze zijn bedacht door de groep die de ahl albait hebben uitgemoord. De sunna is bedacht door de tegenpartij. De shi-iten zijn diegenen die de partij van de profeet volgen....daarom zijn vele hadieth smadelijk en lasterend voor de profeet.....zie of lees ook siratu rasooluallah van ibn ishaac/ibn Hisham etc.

Ik ben bang dat je de Soennitische en Shijitische stroming wel erg statisch beoordeeld alsof het 2 richtingen zijn die onafhankelijk van elkaar zijn gevormd en tevens ook naast elkaar hebben geleefd.... Vandaar dat ik nog wat opmerkingen wil plaatsen bij jou quote. De Shijieten zijn namelijk niet degene die de partij van de Profeet volgen, maar de partij van de neef van de Profeet = Ali vandaar ook de term Shiat-Ali = de partij van Ali en tevens ook lid van de Ahl el Beyt = Mensen van het Huis = familieleden van de Profeet vzmh. Terwijl de drijfende kracht achter de Soennieten juist de Ansaar = Helpers van het eerste uur van de Profeet zijn die enigzins vergelijkbaar zijn met de Apostelen van Jezus .... 

Señor Canardo

Citaat van: Machmoed op 12/03/2010 om 10:40:29
Sommigen beweren ook dat het noet de schuld is van religie.....ik zeg: wel als het wordt gebruikt als argument om de ander met dwang te bekeren. Volgende keer meer hierover.

Die mensen die menen dat geloof gepaard moet gaan met dwang, verliezen het allerbelangrijkste aspect van de Islam uit het oog, namelijk de vrije keus...zonder vrije keus ( Arabisch = Nniya) is je geloof namelijk waardeloos in de ogen van Allah....

Machmoed

Ik denk dat die keus een illusie is. We worden door noodzakelijkheid gedreven. Je kan die noodzakelijkheid toeschuiven aan god die het gecreerd heeft, of je kan accepteren dat de natturwetten eenmaal zo werken. Natuurlijk is er een god/Allah/bron etc. die alles heeft doen ontstaan, maar sindsdien reguleren zijn wetten al het leven. Vandaar dat leven oneerlijk lijkt of de geweldadigheden in het dierenrijk om te overleven. Het is zoals het is. De visie van de islam daarentegen over Allah is een andere. Of de visie dat God liefde is net als christenen geloven. 

Soennieten en shi-iten is een politieke splitsing. De Omayaden (de nazaten van abu sufyan bn al harbi als mua'ya etc) bevochten de kaliefen van mekka en hebben bijv. Yazid onthoofd etc. Ayesha ging ten strijden tegen Ali en verloor. Ze kreeg levenlange huisarrest...vreemd vindt je niet?

Nadat het nageslacht was uitgeroeid en niemand bezwaar kon maken tot het te schrijvene (sirat's, hadieths etc), begonnen ze te definieren wat de islam inhoudt en hoe de profeet leefde etc. Vindt je dat niet vreemd?

Ze hebben ons verteld dat de qor'an het letterlijke woord van God is...als ik surat al-fatiha lees, dan heb ik niet het idee dat het de woorden zijn van God letterlijk. Aangezien hij zichzelf genoeg is en onafhankelijk is van zijn schepping, is het mijninziens onmogelijk dat hij boos, teleugesteld, moe,trots etc dus hoeft hij zichzelf niet te prijzen etc. In de koran doet hij dit wel. Vindt je dat niet vreemd?

Er zitten uiterraard vele goede en troostende woorden in die als leidraad en richting kunnen dienen. Laten we ons daar op concentreren.

Lezer

@Machmoed, Ben je Berber of doe je alsof je berber bent?

Groeten

3ich

Citaat van: Machmoed op 12/03/2010 om 11:00:43
Wie gelooft dit verhaal?
Waar was Allah/God toen iblies het paradijs in ging en waarom wist de alwetende niet dat dit zou gebeuren?
Als één vrouw en man werd verleid, hoe weten we dat het niet weer gebeurt als daar miljoenen hourí's (hour3ien) zijn (volgens een vage hadieth 72 per persoon....een en al orgie dus) na het leven hier op aarde.


Wat k niet begrijp is, nadat Iblies verbannen was uit de paradijs dat hij tegen de schepper zei geef mij uitstel tot de dag des oordeels..... Hoe wist de Iblies dat er een dag des oordeels zou komen?

Machmoed

@lezer,
Ben ik berber of doe ik alsof ik berber ben?
Hoeveel mensen op deze wereld kunnen doen alsof ze berber zijn? Berber zijn zit diep ayoema!
Thmazighth-dialecten zijn een van de moeilijkste talen die er zijn
Hoe kan men dit bewijzen…….door cactusvruchten met een thoekkat/thakkeshat  te plukken. Of misschien door het ophangen van doekha in vijgenbomen.  Hoe te bewijzen?

Misschien heb ik dit geleerd van berberse vrienden.