Religie als schuld

Gestart door Hadou, 02/03/2007 om 18:58:19

VS

#15
Citaat van: Memma op 03/03/2007 om 18:48:15
Citaat van: 0x8000ffff op 03/03/2007 om 18:13:21

Hij heeft ook de theorie van de vreemde oorsprong van het woord "eddin" als hebreews of "Perzisch" aangevallen, en noemde het een Racistische neiging.


En waarop is dat dan wel niet gebaseerd?
"The sheik Youssef Quardaoui, the mufti high-speed motorboat of the satellite chain of television Al jazeera and chair union of the Moslem scientists, in an intervention at the time of the 6th arabo-Islamic congress has Doha in Qatar, December the 2006 last, declared that Islam and the Arabism are inseparable. And not to leave any hope has those which want to hide this reality our sheik precise: “that those which want to make separation between Islam and the Arabism it is like wanting to separate the heart from its body?” and it called for an Arab Islam and a Moslem Arabism. What wants to say that finally Islamism joined the Arab nationalitarism which destroyed the identities of the people Islamized in North Africa. And since the sheik is the spokesman of the Moslems and islamist can one say that the sheik falsified the Islamic religion? or what it just showed the true face of Islam? While waiting for the reactions of the Moslems, I think that Amazighs Moslems who want always remained Amazighs must leave in the street to denounce these ideas colonialists..,"      Mohamed Elouazguiti


Dit stond er te lezen op Amazighworld.com over deze Al Qardawi. De godfather van de Islam en een van de invloedrijkste leiders van de moslimbroederschap in Egypte.

Memma

Zo, hij ook al? Hij stond vooralsnog bekend als een redelijk pragmatische en tolerante man, maar goed dat wil tegenwoordig ook niks meer zeggen.....

ameziane

Citaat van: almanzah op 03/03/2007 om 17:55:05
ad-dien (religie)  en    ad-dayn (schuld) zijn volgens mij 2 totaal verschillende woorden

dat merk je aan het meervoud
ad-dien    >> al adyaan
ad-dayn >> ad-doyoun
Dat dacht ik dus ook.

Rbaaz

Citaat van: 0x8000ffff op 03/03/2007 om 18:13:21
Het blijkt dat Hadou gelijk heeft heeft, het woord "eddin" is verwant aan "addayn" (schuld).
Lees hier in de site van al-qaradawi:
Alqaradawi.net

Hij heeft ook de theorie van de vreemde oorsprong van het woord "eddin" als hebreews of "Perzisch" aangevallen, en noemde het een Racistische neiging.

waar lees je dat het verwant is aan schuld.
Hij geeft aan dat er drie vormen zijn waar het woord “dien”(taalkundig) wordt gebuikt.
1* daanahou (دانه دِينًا) =rekenschap vragen, ter verantwoording roepen, belonen, veroordelen
2* daana lahou (دان له)  = gehoorzamen, onderworpen zijn
3* daana bihi (دان بالشيء)  = het als geloof of ideologie aannemen

En inderdaad hij verdedigd het Arabische origine van het woord “dien” op grond van zijn genoemde argumenten. Volgens hem zijn de beweringen van sommige oriëntalisten dat het Perzisch of hebreeuws is een vorm van arabofobie.

Verder wordt met adien niet altijd de islam mee bedoelt. ook andere religies als jodendom en christendom worden zo aangeduid. Dien al yahoud of dien al masie7 etc etc
Het geloof van de moslim is de Islam en niet de dien. En de islam kent geen erfzonde of iets dergelijks. En zo ook het woord dien (geloof) heeft niks te maken met dayan (schuld).



Lezer

"(دان له)"
In welke zin gebruik je deze?!!

Izouran

#20
 Wrong post.

Hadou

Als je zegt in het arabisch '' Ik geloof ( I believe), dan zeg je dus: ana amintu.
Ik geloof je = amantak. enz.
gelovigen = al mouéminien of al mouéminoun.

A dien : kun je wel verschillend vertalen en interperteren. Toch zit er iets achter. Dat wil ik graag weten.
Sommige geleerden uit mijn omgeving hebben het ( uit eindelijk ) als schuld ( dat afgelost moet worden) erkend. Sommigen Keken mij heel onvriendelijk aan..

In sourat al fatiha staat ; bismi allahi arrahmaani arrahimi , al hamdu lillahi rabi al3alamien, arrahmaani arrahim, Maliki yawmi ad-dien ...   wat betekent  het precies? :   مَالِكِ يَوْمِ الدِّيـنِ
De koning van de schuldendag?
Meester van de Dag des Oordeels ? ( meestal wordt dit in de vertaalde korans gebruikt),
Owner of the Day of Requital ?
Requital : betekent heel wat anders dan oordeels.
een beetje uitgezocht betekent het :
1  requital

   an act of requiting; returning in kind 
  Category Tree:
act; human action; human activity
╚group action
╚return; paying back; getting even
╚requital

Of wat anders?

sienia

Interessant...ben even gaan denken (wat toch de bedoeling is).

Men zegt toch fie dienie'lah? Ik vertaal dat als de religie van Allah/god. Zou het dan de schuld van Allah/god zijn?

Wat ik ook wel eens hoor wanneer iemand vasten moet inhalen of nog een gebed moet inhalen dat hij zijn schuld (dien) gaat inlossen.

Hadou

Citaat van: sienia op 14/03/2007 om 15:42:24
Interessant...ben even gaan denken (wat toch de bedoeling is).
Dat is de bedoeling. Bedankt voor je begrip.
Citeer
Men zegt toch fie dienie'lah? Ik vertaal dat als de religie van Allah/god. Zou het dan de schuld van Allah/god zijn?
Ik heb hier geen antwoord op.
Citeer
Wat ik ook wel eens hoor wanneer iemand vasten moet inhalen of nog een gebed moet inhalen dat hij zijn schuld (dien) gaat inlossen.
Klopt. Een gebed die niet op tijd is verricht moet ingehaald worden. je kan het niet zo maar overslaan. Iedere gebed is belangrijk, dat geldt ook voor het Vasten.

lijpe_riffi

Citaat van: Sa3ieD op 03/03/2007 om 17:56:48
Daarom moeten Imazighen het bij het Tamazight houden.....
Hahahahahahahahahahah wallahila

Ghomariaanse

Elke zonde is een schuld. En elke schuld wordt verlost met een smeekbede. Wa Allah oe a3lem. Wij hebben zoveel schulden bij Allah (swt). Want wij de mens zijn zo hypocriet, kijk maar eens om je heen..



Hoeveel zondes bega jij op een dag in het verborgen en in 't openbaar? En keren wij dan terug naar Allah en vragen wij dan vergiffenis voor die schulden? Meestal als nood breekt dan keren we ons terug naar hem, maar zodra het even goed gaat. Vergeten we hem.

Moge Allah (swt) onze zondes vergeven. Insha Allah.

TamurtIno

Hadou,

Er is een verschil tussen dien en dein.

Hadou

Citaat van: TamurtIno op 19/12/2009 om 00:49:11
Hadou,

Er is een verschil tussen dien en dein.
Iwa mli7.

matou

Citaat van: Thayouth op 03/03/2007 om 18:06:18
Dat is gelul. De islam kent geen erfzonde zoals christenen die kennen. Je bouwt als mens een schuld op door keuzes te maken die haaks op de voorschriften van de islam staan. Maar je krijgt niets mee.


ik meen dat in het christelijk geloof  de mens bij geboorte al "erfelijk belast"  is ,vandaar  het doopritueel , zeg nou zelf, zo'n onschuldig wezentje ..
oftewel zijn er de  oude karmawetten  (ivm reincarnatie )  ingeslopen, dat maakt het iets begrijpelijker

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 03/03/2007 om 17:56:48
Daarom moeten Imazighen het bij het Tamazight houden.....

Inderdaad ja!

Bovendien is de meervoud van ddin (religie) adyaan en geen dduyun.

De vraag wanneer we deze schuld inlossen moeten we maar aan de christenen vragen met hun zondaars verhaal waarbij wij boete moeten doen voor appeltjes-eter adam.