Hoofdmenu

Dierennamen

Gestart door Lezer, 04/02/2007 om 10:32:45

sofieandme

:s het kan zijn dat ik dat ken. dan toch van horen.
ik ben altijd wat buiten hun wereld gehouden.


ik heb een meisje gevonden die weet waar ik films en muziek kan gaan kopen. kan al iets gemakkelijker zijn.


Samir!

Citaat van: sofieandme op 24/01/2008 om 20:38:50
:s het kan zijn dat ik dat ken. dan toch van horen.
ik ben altijd wat buiten hun wereld gehouden.


ik heb een meisje gevonden die weet waar ik films en muziek kan gaan kopen. kan al iets gemakkelijker zijn.



Hier kan je veel amazigh muziek vinden:

http://www.agraw.com/modules/Music/Music.php


Hadou

#122

Dove ( tortleduif) = Thmalla ( thmadja ; t-ma-d-ja: regio Nador al huciema)
gewone duif= adhbir (ad-bir)

In Tamazight = tamalla

Hadou

#123

stokstaartje = tadghaghat ; tha-d-gha-gha-t
The meerkat or suricate Suricata suricatta

Maar mogelijk ook voor: De steenmarter of fluwijn .

Boabdil

Citaat van: Hadou op 02/11/2007 om 14:15:35
De discussie over Feniciers hebben we reeds behandeld. Er staan meer   topics open, waarin wij kunnen reageren.

- Het woord Akidar / Ikidarn, dat wij ( irifiyen) gebruiken voor het gewone paard, komt ook over een met het Latijnse woord ''Equidae'' , dat paardachtigen in het NLs betekent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Equidae

Zo zullen meer woorden zijn die de volkeren van het Middelandsezee samen gemeen hebben. En dat is niet vreemd.


Grappig.

In ons darija noemen we paard een 'qaidar'.

Hadou

#125
Aganaz of Agarnaz of Ganaz of Garnaz  is de naam van een Aardvark. Of Miereneter.

Wie heeft wel eens van dit woord gehoord?

abrid

Citaat van: Hadou op 10/12/2009 om 21:39:28
Aganaz of Agarnaz of Ganaz of Garnaz  is de naam van een Aardvark. Of Miereneter.

Wie heeft wel eens van dit woord gehoord?

Azul hadou
Ixnezz (werkwoord) voor iemand die vies is. Men zegt ook wel amexnuz mischien komt het van xinzil wat in het arabisch varken betekend. Het avlt me wel op dat het woord erg lijkt op amgazni ;) maar dat komt natuurlijk van Makhzen.


Hadou

#127
Mkhzen komt van al khazanat.of zo iets.. ( wil ik later wel uitzoeken)
Vroeger (nu nog steeds) moest elke boer zijn 10de deel van zijn oogst ( graan , tarwe, of olijven ) aan le3chur ( islam) afstaan. Dit brachten ze naar een plaatselijke ovreheid en die weer onder de armen moest verdelen.

Garnaz ( Eng G ) is meer aardvarken. Gezien dat Miereeter niet in Afrika voorkomen.

Mijn moeder vertelde mij een verhaal, waarin mijn (overleden) vader in zijn jongere jaren zo n dier in de nacht heeft gezien.
Hij beschreef m precies als , wat ik later uitzocht , als aardvark. Of miereneter.
Veel haren, lange staart dat op de grond drijft en een lange neus, met driehoekige kop.

abrid

Citaat van: Hadou op 11/12/2009 om 15:20:02
Mkhzen komt van al khanazat.of zo iets.. ( wil ik later wel uitzoeken)
Vroeger (nu nog steeds) moest elke boer zijn 10de deel van zijn oogst ( graan , tarwe, of olijven ) aan le3chur ( islam) afstaan. Dit brachten ze naar een plaatselijke ovreheid en die weer onder de armen moest verdelen.

Garnaz ( Eng G ) is meer aardvarken. Gezien dat Miereeter niet in Afrika voorkomen.

Mijn moeder vertelde mij een verhaal, waarin mijn (overleden) vader in zijn jongere jaren zo n dier in de nacht heeft gezien.
Hij beschreef m precies als , wat ik later uitzocht , als aardvark. Of miereneter.
Veel haren, lange staart dat op de grond drijft en een lange neus, met driehoekige kop.


Interessant, van dat andere woord schijnt zelfs magazijn te zijn afgeleid. Soort avn opslagplaats voor de geinde belastingen.

d wa netta

Hadou