Met hoeveel kusjes moeten we elkaar eigenlijk begroeten?

Gestart door Thayouth, 30/01/2007 om 23:05:56

Thayouth

Een bimbovraag, ik weet het. Maar qayi rebda sne7chimegh yegfinou omdat ik nooit weet hoeveel je er moet geven. S7ab Rkempoe geven traditiegetrouw eentje op de linkerwang en een abaroe op de rechterwang. :D
Geen idee waarom. En Ijebrieyen eentje op de linkerwang en twee achtereen op de rechterwang. En Nederlanders weer op elke wang één tot ze er drie gegeven hebben. Verwarrend hoor. :S


Tamza

Interessante vraag inderdaad. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een vrouw per ongeluk vol op de mond kuste omdat ik dacht dat je gewoon zigzaggend moest zoenen terwijl zij dan mn ene wang wilde blijven kussen. Ik wil deze onbewuste lesbo-acties ontwijken, want het is gewoon genant.

Heb nu wel ongeveer in de gaten dat Ijjebriyen idd 1 kus op de wang geven en 2 kussen op de andere wang. Maar bij Irrifiyen is het een zooitje.


Thayouth

#2
Citaat van: Tamza op 30/01/2007 om 23:45:01
Interessante vraag inderdaad. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een vrouw per ongeluk vol op de mond kuste omdat ik dacht dat je gewoon zigzaggend moest zoenen terwijl zij dan mn ene wang wilde blijven kussen. Ik wil deze onbewuste lesbo-acties ontwijken, want het is gewoon genant.

Heb nu wel ongeveer in de gaten dat Ijjebriyen idd 1 kus op de wang geven en 2 kussen op de andere wang. Maar bij Irrifiyen is het een zooitje.




Hahahahaha, ya refdi7eth. Heb ik ook meerdere malen meegemaakt. Ik heb dat zelfs een keer bij mijn oom gedaan. Zo'n baardmans ook nog he. Maar hij heeft genoeg om zich zelf voor te schamen, zoals de klefheid tussen hem en zijn vrouw. Besren gewoon.

Maar we moeten eens een vuistregel bedenken ofzo. Bij oudjes de Rkempoe kussen bijvoorbeeld en wij jonge vrouwen (eh, meisjes) gewoon 4, op elke wang eentje. Zoiets.


Tasrit

Het hangt soms ook van de persoon af.

Volgens is het over het algemeen wel beleefd om oudere vrouwen waar je een bepaald respect voor hebt, zoals je schoonmoeder, grootmoeder enz. op het voorhoofd te kussen.

Tamza

Citaat van: Thayouth op 30/01/2007 om 23:48:53

Hahahahaha, ya refdi7eth. Heb ik ook meerdere malen meegemaakt. Ik heb dat zelfs een keer bij mijn oom gedaan. Zo'n baardmans ook nog he. Maar hij heeft genoeg om zich zelf voor te schamen, zoals hij bijvoorbeeld klef doet met zijn vrouw. Besren gewoon.

Maar we moeten eens een vuistregel bedenken ofzo. Bij oudjes de Rkempoe kussen bijvoorbeeld en wij jonge vrouwen (eh, meisjes) gewoon 4, op elke wang eentje. Zoiets.



Haha, moet er niet aan denken dat ik mn oom op de mond zoen per ongeluk. Tfoe. Ik zou mezelf een gracht ingooien en met ogen dicht stilletjes naar de bodem zinken.

Ik ben gewoon voor de traditionele 4 kussen. Zo heb ik het geleerd. Mannen doen niet zo overdreven, die geven ook gewoon 4 om-en-om-kusjes. Wist bij de oudere vrouwen uit de familie in Marokko niet altijd of ik nou hun hand moest kussen of gewoon 4 kussen moest geven. :/ Maar ja, nu hebben we eigenlijk bijna geen oude vrouwen meer over in de familie.

Thayouth

#5
Citaat van: Tamza op 30/01/2007 om 23:55:12

Haha, moet er niet aan denken dat ik mn oom op de mond zoen per ongeluk. Tfoe. Ik zou mezelf een gracht ingooien en met ogen dicht stilletjes naar de bodem zinken.

Ik ben gewoon voor de traditionele 4 kussen. Zo heb ik het geleerd. Mannen doen niet zo overdreven, die geven ook gewoon 4 om-en-om-kusjes. Wist bij de oudere vrouwen uit de familie in Marokko niet altijd of ik nou hun hand moest kussen of gewoon 4 kussen moest geven. :/ Maar ja, nu hebben we eigenlijk bijna geen oude vrouwen meer over in de familie.

Ik ben al die schandes inmiddels wel gewend haha.

Maar mannen zie ik soms ook een soort volgorde aanhouden in kusjes afgewisseld door twee omhelzingen. Dus die hebben volgens mij ook zo hun ongeschreven kuswetten. Misschien dat een op dit subforum verdwaalde man opheldering kan bieden.

Citaat van: Tasrit op 30/01/2007 om 23:53:56
Het hangt soms ook van de persoon af.

Volgens is het over het algemeen wel beleefd om oudere vrouwen waar je een bepaald respect voor hebt, zoals je schoonmoeder, grootmoeder enz. op het voorhoofd te kussen.

Klopt, dat onderscheid heb je ook nog. Al doe ik er bijna nooit aan mee om eerlijk te zijn. Ik wil best uit respect en/of achting een oude vrouw op haar voorhoofd kussen (op de hand vind ik iets raars hebben), maar ik ben altijd bang dat ze het om de een of andere reden ongepast gaan vinden. Terwijl zij dat op hun beurt misschien ervaren als shikie. Maar dit is ook weer zo'n Marokkaanse sociale vaardigheid die ik dan mis. Al probeer ik de laatste tijd sociaal vaardig te worden, maling te hebben aan mijn beperkingen en gewoon 'gham er7eq a gatjie', 'koershie gha je3do di doeneshta, nteta gha rehna waha' en 'nteta se7eth waha' eruit te persen ongeacht die schaamte die ik voel m.b.t. zulke uitspraken heb omdat ze zo onnatuurlijk aandoen.

ataynahnah

Hahhaha komen jullie maar bij mij. Ik leer jullie wel...

mouslati

Oudere vrouwen op hun hoofd.

De rest kun je zelf in de hand houden door je hand op hun schouders te zetten als je groet dus een beetje kracht zetten als je aan het groeten bent zodat je zelf kunt sturen hoeveel je er geeft.

Hmm lekker warrig geschreven maar het werkt bij mij altijd.

Laysa

Citaat van: Tamza op 30/01/2007 om 23:45:01
Interessante vraag inderdaad. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een vrouw per ongeluk vol op de mond kuste omdat ik dacht dat je gewoon zigzaggend moest zoenen terwijl zij dan mn ene wang wilde blijven kussen. Ik wil deze onbewuste lesbo-acties ontwijken, want het is gewoon genant.

Heb nu wel ongeveer in de gaten dat Ijjebriyen idd 1 kus op de wang geven en 2 kussen op de andere wang. Maar bij Irrifiyen is het een zooitje.



Haaaaaaaaaaaaaahahahaha, hoe herkenbaar, hoe pijnlijk herkenbaar is dit.

Ik heb mezelf er zelfs op betrapt dat ik mensen (ook Hollanders), expres in de war laat raken. Laten we zeggen bij wijze van experiment :D .... Gebeuren geen enge dingen zoals op de mond of zo, maar meer dat ze dan even niet weten wat ze moeten doen.

I'm bad ....

ramon710

blijkbaar moeten we overgaan naar neusgroet net als de eskimos. hahhaha
laat ik maar zo zeggen laat op gevoel gaan, of het traditie 4 keer is of 3.


Debouz

Citaat van: ramon710 op 14/02/2007 om 23:45:22
blijkbaar moeten we overgaan naar neusgroet net als de eskimos. hahhaha
laat ik maar zo zeggen laat op gevoel gaan, of het traditie 4 keer is of 3.



Net als qataris, dubayis, sa3oudis, qwatis wil je zeggen hehehhe

Lezer

Persoonlijk vind ik dat "één kusje op de mond" beter zijn dan de vier nep kussen om mijn wangen wanneer met een jonge vrouw begroet.

Botermes

het grappige is wanneer je niet van deze dingen gediend bent word je door je eigen cultuur aangerand :D

TrotseTatouzient_

Citaat van: Tamza op 30/01/2007 om 23:45:01
Interessante vraag inderdaad. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een vrouw per ongeluk vol op de mond kuste omdat ik dacht dat je gewoon zigzaggend moest zoenen terwijl zij dan mn ene wang wilde blijven kussen. Ik wil deze onbewuste lesbo-acties ontwijken, want het is gewoon genant.

Heb nu wel ongeveer in de gaten dat Ijjebriyen idd 1 kus op de wang geven en 2 kussen op de andere wang. Maar bij Irrifiyen is het een zooitje.



Hahaha fdi7eth !!! Had ik ook 'n keer haha

Morena

#14
Citaat van: Tamza op 30/01/2007 om 23:45:01
Interessante vraag inderdaad. Ik heb al een paar keer gehad dat ik een vrouw per ongeluk vol op de mond kuste omdat ik dacht dat je gewoon zigzaggend moest zoenen terwijl zij dan mn ene wang wilde blijven kussen. Ik wil deze onbewuste lesbo-acties ontwijken, want het is gewoon genant.

Heb nu wel ongeveer in de gaten dat Ijjebriyen idd 1 kus op de wang geven en 2 kussen op de andere wang. Maar bij Irrifiyen is het een zooitje.