Amazigh Poezie vanavond op literair festival Winternachten in Den Haag

Gestart door student1980, 12/01/2007 om 11:46:04

Sabadilla

Citaat van: student1980 op 17/01/2007 om 15:13:21
Was dat de reden dat je niet gekomen bent...
Ik was er ook.

Enne, nog leuke gedichten aangehoord van Fadma gisteravond?

student1980

Yep, het was mooi. De beste vrouw kan goed voordragen. Het podium is haar tweede natuur.

abrid

Ze was een keer op 2m waar ze notabene in Ajdir gedichten voordroeg die deden denken aan de Rif oorlog en Abdelkrim. Verder was ze op het strand bij Dimeshdin(bij Sabadilla) waar ze vele andere gedichten voordroeg over Arif. Ze heeft best indruk gemaakt.

Het is zeker een goeie. Ik heb dat boekje van haar Yesermadayi Wawar. Taqesist Inou is ook van haar Galid Izri heeft dat gezongen.

Sabadilla

Citaat van: abrid op 17/01/2007 om 15:44:03
Ze was een keer op 2m waar ze notabene in Ajdir gedichten voordroeg die deden denken aan de Rif oorlog en Abdelkrim. Verder was ze op het strand bij Dimeshdin(bij Sabadilla) waar ze vele andere gedichten voordroeg over Arif. Ze heeft best indruk gemaakt.

Het is zeker een goeie. Ik heb dat boekje van haar Yesermadayi Wawar. Taqesist Inou is ook van haar Galid Izri heeft dat gezongen.

Wat een pech dat ik die uitzending gemist heb! Wanneer werd het uitgezonden, mischien dat het herhaald wordt. ;)

Ik ben ook op zoek naar haar boek "Yesermadayi awar". Weet jij mischien waar het te koop is?

Tamza

Andere Ogen De Berberse dichteres Fadma el Ouarichi is deze week de gast van de Haagse kunstinstellingen. Een impressie.

Grote emoties op het Johan de Witt-college en het Rijswijks Lyceum, waar Fadma vorige week ontmoetingen had met Marokkaanse, Berberse, Egyptische en Nederlandse leerlingen. ,,Jij bent Berbers, maar je spreekt alleen Arabisch â€" waarom?'' had Fadma een van de meisjes aangevallen. ,,Omdat het Berbers niet eens meer de taal van mijn ouders is, maar van mijn oma,'' was het antwoord. Heftige confrontaties. Maar trots ook en bewondering van de Berberse leerlingen dat zij een dichteres in het Tamazigh in hun midden hadden. Velen wisten niet eens dat die taal ook geschreven kon worden en dat er boeken in konden verschijnen! Fadma: 'Twee studenten blijven mij in het bijzonder bij: Rachid, een Amazigh uit Nador en Fatima, een Tamazight uit El Hoceima. Zij stelden vragen over de huidige situatie en de toekomst van het onderwijs in het Tamazight.' Zo'n vijftig leerlingen togen vrijdag naar Winternachten om het optreden van Fadma te zien. ,,Ik weet werkelijk niet hoe ik de schitterende en verkwikkende ontmoeting met de aanwezigen moet omschrijven. De zaal was gevuld met toehoorders uit verschillende delen van de wereld, die een andere taal spraken, maar het was onze gemeenschappelijkheid als mens die ons verenigde. Mijn waardering is voor hun verlangen naar poëzie.''

Bron: Haagsche Courant

student1980

Morgen, zaterdag, is er om 16:00 uur weer een middag met Fadma.

-Conservatoriumstudenten die een gedicht van haar op muziek hebben.

-Schoolkinderen die gedichten van Fadma hebben vertaald.

Dit allemaal in de Vrije Academie.

Vrije Academie
Paviljoensgracht 20-24
2512 BP DEN HAAG
tel 070 3638968
fax 070 3561165


abrid

Citaat van: Sabadilla op 17/01/2007 om 15:51:51
Citaat van: abrid op 17/01/2007 om 15:44:03
Ze was een keer op 2m waar ze notabene in Ajdir gedichten voordroeg die deden denken aan de Rif oorlog en Abdelkrim. Verder was ze op het strand bij Dimeshdin(bij Sabadilla) waar ze vele andere gedichten voordroeg over Arif. Ze heeft best indruk gemaakt.

Het is zeker een goeie. Ik heb dat boekje van haar Yesermadayi Wawar. Taqesist Inou is ook van haar Galid Izri heeft dat gezongen.

Wat een pech dat ik die uitzending gemist heb! Wanneer werd het uitgezonden, mischien dat het herhaald wordt. ;)

Ik ben ook op zoek naar haar boek "Yesermadayi awar". Weet jij mischien waar het te koop is?

Ik heb dat boekje ooit in Lhusima gekocht. Er is daar een boekenzaak met welw at amazigh boeken. Hun tas staat ook tifinagh op geschreven mischien zegt dat je was. Vlakbij suq n Tratha, dat straatje waar al die kledingzaken staan. Als je wil kan ik voor een kopie zorgen. Je hebt mijn e-mail adres. Mail me dan!

student1980

Citaat van: student1980 op 19/01/2007 om 15:02:51
Morgen, zaterdag, is er om 16:00 uur weer een middag met Fadma.

-Conservatoriumstudenten die een gedicht van haar op muziek hebben.

-Schoolkinderen die gedichten van Fadma hebben vertaald.

Dit allemaal in de Vrije Academie.

Vrije Academie
Paviljoensgracht 20-24
2512 BP DEN HAAG
tel 070 3638968
fax 070 3561165



Iemand geweest?