Het verhaal van Abraham

Gestart door Lezer, 14/11/2006 om 16:20:16

Lezer

De Koran bevat een tot de verbeelding sprekend verhaal over hoe Abraham, profeet van God, tot het geloof in God gekomen is. Abraham had dit geloof niet van thuis uit mee. Hij groeide op in een 'normaal' gezin van zijn tijd, een gezin van afgodenaanbidders. Meer nog, zijn oom vervaardigde zelfs die beelden. Al vroeg stelde Abraham zich daar vragen bij: hoe kan men nu een beeld aanbidden dat men zelf maakt? Hij sprak er zijn oom over aan, maar die wees Abraham terecht. Hij sprak er mensen in het dorp over aan, ook die wezen hem terecht. Op een avond, trok hij naar de bergen. Daar observeerde hij het vallen van de avond. Geleidelijk aan werden in de donker wordende hemel de sterren zichtbaar. En Abraham bedacht hoe sommige mensen de sterren als goden aanbaden en vroeg zich af of dat God kon zijn. Maar dan kwam de maan op â€" daarbij verbleekte het licht van de sterren. Sommigen aanbidden de maan als god, bedacht hij â€" zou dat dan God zijn? Maar tegen de ochtend kwam de zon op, en daarbij verbleekte dan weer de maan. En 's avonds, was die zon weer weg. De jonge Abraham besloot dat noch de sterren, noch de maan, noch de zon god kon zijn, maar dat God diegene was die al die hemellichamen gemaakt had.
...

Het thema van het verwerpen van afgoden komt ook aan bod in het relaas van het verdere wedervaren van Abraham. Hij wou zijn dorpsgenoten duidelijk maken dat hun geloof in zelfgemaakte afgodenbeelden nergens op sloeg. Op een keer was er een feest in het dorp. Abraham maakte van die gelegenheid gebruik om te proberen de mensen wakker te schudden uit hun afgoderij . Hij ging naar de tempel en sloeg daar op één na alle beelden kort en klein. Eén beeld liet hij staat - daar legde hij de bijl bij. Toen de mensen na het feest naar de tempel kwamen, waren ze ontzet.  Het duurde uiteraard niet lang of Abraham, die er geen geheim van maakte dat hij die beeldenverering onzin vond, was verdachte nummer één. Hij werd opgepakt en men vroeg hem of hij die beelden vernietigd had. Welnee, zei Abraham, dat deed het grootste beeld, vraag het hem maar. De mensen werden kwaad. Ze wisten ook wel dat hun beelden niet konden praten. Ze werden zelfs zodanig kwaad, dat ze besloten Abraham op een brandstapel te gooien. Volgens de tradities maakten ze een put, en verzamelden ze dagen na elkaar brandhout dat zodanig hoog gestapeld werd dat er een katapult aan te pas kwam om de aan handen en voeten vastgebonden Abraham in het vuur te gooien. Inmiddels was de aartsengel Gabriël echter bij Abraham gekomen: Heb je iets nodig, vroeg hij. Niet van u, zei Abraham, ik stel mijn vertrouwen in God. Omwille van zijn rotsvast geloof, beschermde God hem en deed hij het vuur voor Abraham lijken als een wandeling in een groene tuin. Niettegenstaande het vuur zodanig fel brandde dat mensen afstand moesten houden, wandelde Abraham zonder één enkele brandwonde uit het vuur. De mensen waren verbaasd en ontzet. Intussen had ook koning Nimrod lucht gekregen van het hele voorval. De koning dacht van zichzelf dat hij god was. Een man die een brandstapel overleeft aanzag hij als concurrentie. Dus liet hij Abraham bij zich brengen. Nimrod eiste dat Abraham voor hem, 'god', boog. Maar Abraham weigerde. Ik buig alleen voor God, zei hij. Maar ik ben god!, zei Nimrod. Waarop Abraham repliceerde: Mijn God doet de zon opkomen in het Oosten. Als jij god bent, doe jij dan de zon opkomen in Westen.
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert26.htm

Hadou

Bedankt voor de link.
Het verhaal van Abraham is heel lang. Hij heeft volgens Quraan en A7adieth honderden jaren geleefd. En hij had een lange mars gemaakt in zijn leven om het Gods woord te verkondigen.

3alayhi assalaam.

SAMADIE

hadou, maar noa7, noe7 had toch 900 jaar geleefd. ?

Hadou

Volgens A7ahadieth heeft hij iets meer dan 900 jaar geleefd inderdaad.

Het verhaal van Nou7, 3alayhi assalaam, is heel mooi en interressant om te lezen.
Er zijn boeken beschikbaar die het leven van deze Profeten ( al anbiyaa a) beschrijven. Ik heb boeken in het arabisch.

terug naar nabiyuna Ibrahim 3alayhi Assalaam:

Nabi Lot is een neef van  Ibrahim.

SAMADIE

maar ibrahim heeft ook zo  lang geleefd ?
het mooiste vind ik uit zijn verhaal waneer hij, de ``goden``, kapot maakt. op zijn 14e of zoh
ik vindt jammer dat ik een tijdje er uit ben geweest, veel dingen die ik wist ben ik vergeten. maar als is er mensen zijn die wat leren http://www.daralilm.nl/content/blogcategory/0/72/ of de islam, je kan colleges volgen. jammer genoeg is het alleen in de randstad, is  voor mij tever om telkens op en neer  te gaan.

Dora

Citaat van: Hadou op 14/11/2006 om 18:17:57
Volgens A7ahadieth heeft hij iets meer dan 900 jaar geleefd inderdaad.



mag ik van jou die hadith..

naar mijn weten is Ibrahim 3ala7ih salam 200 jaar geworden.
Dit is wat Ibn Kathir zei.

een overlevering van aboe hatim ibn hibban heeft in zijn sahih op gezag van aboe hoeraira overgeleverd dat de Profeet vzmh zei: "Ibrahim werd op de leeftijd van 120 besneden. daarna leefde hij nog 80 jaar. hij werde besneden in de stad Qaadum".

Hadou

Beste Dora;
Ik heb Samadie beantwoord op zijn vraag :'' hoe lang de Nabi Noe7  , 3alayhi assalaam, geleefd heeft''.

Ik heb geen antwoord gegeven op het lange duur van het leven van de profeet ( nabi) Ibrahim , 3alayhi Assalaam.


Dora

Citaat van: Hadou op 14/11/2006 om 18:44:01
Beste Dora;
Ik heb Samadie beantwoord op zijn vraag :'' hoe lang de Nabi Noe7  , 3alayhi assalaam, geleefd heeft''.

Ik heb geen antwoord gegeven op het lange duur van het leven van de profeet ( nabi) Ibrahim , 3alayhi Assalaam.



ahhh mijn excuus
zal je meteen ondersteunen wat betreft Nouh 3ala7ih Salam.

want Allah swt heeft gezegd in de koraan;

"En voorwaar, Wij hebben Noah naar zijn volk gestuurd, en hij bleef onder hen duizend jaren minus vijftig jaar en de Zondvloed overspoelde hen terwijl zij onrechtvaardig waren". (29:14)

Ibn Kathir ei, dat dit betekende dat Nouh 3ala7ih Salam temidden 950 jaren temidden van zijn volk leefde, nadat hij de boodschap ontvangen had. Allah alleen weet hoeveel jaren hij ervoor en erna geleefd heeft.

Hadou

Dank je . je excuus is aanvaard.

Toen Muhammed v.z.m.h zijn reis door maakte in Laylat al mi3raaj, kwam hij al die goede profeten in de hemel tegen. Hij maakte kennis met ze. Bij de vraag aan Noah hoe het voelde om al zo lang te leven, kreeg hij de antwoord van Noah dat het net leek of je door de ene deur binnen komt en door de andere deur uitgaat..

Met de bedoeling dat het leven op aarde niets voorstelde, maar het was enkel een beproeving.

*ik heb geen bron en geen verwijzing naar wat ik hier boven schreef.
Ik heb het enkel zo gehoord en zo begrepen.

SAMADIE

NOAH HEEFT GELIJK.
zoals  iemand  tegen mij zei in de moskee vrijdag:  deze leven is een druppel water, het namaalse  is  een oceaan.

Timarzgha

#10
Citaat van: Dora op 14/11/2006 om 18:39:16
Citaat van: Hadou op 14/11/2006 om 18:17:57
Volgens A7ahadieth heeft hij iets meer dan 900 jaar geleefd inderdaad.



mag ik van jou die hadith..

naar mijn weten is Ibrahim 3ala7ih salam 200 jaar geworden.
Dit is wat Ibn Kathir zei.

een overlevering van aboe hatim ibn hibban heeft in zijn sahih op gezag van aboe hoeraira overgeleverd dat de Profeet vzmh zei: "Ibrahim werd op de leeftijd van 120 besneden. daarna leefde hij nog 80 jaar. hij werde besneden in de stad Qaadum".
assalaam,
Naar mijn weten werd de profeet Ibrahiem(aleihie sallaam) ongeveer 175 jaar oud.
Zijn besnijdenis heeft hij zelf op zijn 80ste jaar verricht met een steen, een scherpe steen :), en zijn zonen ishaaq (a.s) 120 en ismael (a.s) 137.

Noah werd inderdaad volgens de ahadith zo een 950 jaar.

Dora

Citaat van: Timarzgha op 14/11/2006 om 21:01:30
Citaat van: Dora op 14/11/2006 om 18:39:16
Citaat van: Hadou op 14/11/2006 om 18:17:57
Volgens A7ahadieth heeft hij iets meer dan 900 jaar geleefd inderdaad.



mag ik van jou die hadith..

naar mijn weten is Ibrahim 3ala7ih salam 200 jaar geworden.
Dit is wat Ibn Kathir zei.

een overlevering van aboe hatim ibn hibban heeft in zijn sahih op gezag van aboe hoeraira overgeleverd dat de Profeet vzmh zei: "Ibrahim werd op de leeftijd van 120 besneden. daarna leefde hij nog 80 jaar. hij werde besneden in de stad Qaadum".
assalaam,
Naar mijn weten werd de profeet Ibrahiem(aleihie sallaam) ongeveer 175 jaar oud.
Zijn besnijdenis heeft hij zelf op zijn 80ste jaar verricht met een steen, een scherpe steen :), en zijn zonen ishaaq (a.s) 120 en ismael (a.s) 137.

Noah werd inderdaad volgens de ahadith zo een 950 jaar.

wa alaikoum oe  salaam bi rahma,

de hadith sahih heb ik erbij vermeld. dit is ook dus wat Ibn Kathir heeft geconcludeerd.

wa Allah oe a3lam.

wa salaam


Bades

Citaat van: Dora op 14/11/2006 om 18:39:16
Citaat van: Hadou op 14/11/2006 om 18:17:57
Volgens A7ahadieth heeft hij iets meer dan 900 jaar geleefd inderdaad.



mag ik van jou die hadith..

naar mijn weten is Ibrahim 3ala7ih salam 200 jaar geworden.
Dit is wat Ibn Kathir zei.

een overlevering van aboe hatim ibn hibban heeft in zijn sahih op gezag van aboe hoeraira overgeleverd dat de Profeet vzmh zei: "Ibrahim werd op de leeftijd van 120 besneden. daarna leefde hij nog 80 jaar. hij werde besneden in de stad Qaadum".

900?

200?


whahahahahahahahahaha


Hadou

Noah heeft ongeveer 950 jaar geleefd.
Abraham heeft ongeveer 175 jaar geleefd.

Enkel onze Schepper weet het beter.

Timarzgha

Citaat van: Dora op 15/11/2006 om 10:54:47
Citaat van: Timarzgha op 14/11/2006 om 21:01:30
Citaat van: Dora op 14/11/2006 om 18:39:16
Citaat van: Hadou op 14/11/2006 om 18:17:57
Volgens A7ahadieth heeft hij iets meer dan 900 jaar geleefd inderdaad.



mag ik van jou die hadith..

naar mijn weten is Ibrahim 3ala7ih salam 200 jaar geworden.
Dit is wat Ibn Kathir zei.

een overlevering van aboe hatim ibn hibban heeft in zijn sahih op gezag van aboe hoeraira overgeleverd dat de Profeet vzmh zei: "Ibrahim werd op de leeftijd van 120 besneden. daarna leefde hij nog 80 jaar. hij werde besneden in de stad Qaadum".
assalaam,
Naar mijn weten werd de profeet Ibrahiem(aleihie sallaam) ongeveer 175 jaar oud.
Zijn besnijdenis heeft hij zelf op zijn 80ste jaar verricht met een steen, een scherpe steen :), en zijn zonen ishaaq (a.s) 120 en ismael (a.s) 137.

Noah werd inderdaad volgens de ahadith zo een 950 jaar.

wa alaikoum oe  salaam bi rahma,

de hadith sahih heb ik erbij vermeld. dit is ook dus wat Ibn Kathir heeft geconcludeerd.

wa Allah oe a3lam.

wa salaam


assalaam even een laatste maal lastig vallen :)
Lieve zuster, ibn khatir was zeker een goede leerling en een die gerespecteerd word in zijn schrijven.
Maar de hadith benoemd het feit wat ik zeg, 6 maal en allen in sahih bukharie en tirmidi, lees 2.

Volume 4, Book 55, Number 575:
Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle said, "Abraham did his circumcision with an adze at the age of eighty."

Volume 8, Book 74, Number 313:
Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle said "The Prophet) Abraham circumcised himself after he had passed the age of eighty years and he circumcised himself with an adze."
Narrated Said bin Jubair: Ibn 'Abbas was asked, "How old were you when the Prophet died?" He replied. "At that time I had been circumcised." At that time, people did not circumcise the boys till they attained the age of puberty. Sa'id bin Jubair said, "Ibn 'Abbas said, 'When the Prophet died, I had already been circumcised. "

wa saddaqa rasoelloelahie sallallahu aleihie wa sallaam.