Vraag aan de mensen die in God geloven..

Gestart door Thamazigh21, 14/11/2006 om 12:54:30

AmatoeLah

Citaat van: E3ber_Tastite op 18/11/2007 om 15:34:40
En als je de klassieke arabische taal niet kent, zoals ikke, mijn ouders en nog veel familie van me, maar die zich wel goed aan de religie houden. Wat maakt hun dan dan, mindere goede moslims of????
Niemand maakt een moslim minder goed door Arabische niet te beheersen, AlhamdoeliLah heb ik dat er niet bij vermeld. Hadou reageerde waarom ik Arabisch ben gaan studeren en dat ik geen Belgisch, fans of Nederlands versta. (kennelijk is dat een bepaald respect dat hij heeft geleerd) Het gaat erom dat een moslimzijde naar zijn titel functioneert. Een moslim betekend die zich totaal heeft onderworpen aan zijn Schepper. Wie ben ik om te beoordelen dat is het werk van de Allerhoogste beste E3bar_Tastite.

Ps: wat houdt E3bar_Tatite in als ik het mag vragen.

AmatoeLah

#121
@Hadou

Ik volg een opleiding om een jufzijnde te worden in de moskee zodat ik het onderricht instrueer van uit het perfectief van de Islam. Ik krijg inderdaad vakken te leren in het Arabisch en heb het nodig als een communicatie middel tegenover de erkende Qoeraan- imperatoren. En als ik een lezing geef dien ik bronnen bij te halen uit de oorspronkelijke taal en dan geef naderhand het uitleg in het Nederlands, daarom heb ik Arabische en Nederlands ook hard nodig.


Mijn Arabisch gaat de goede kant op AlhamdoeliLah, ik begrijp het merendeel van de Qoeraan wanneer ik het reciteer of wanneer de imaam het voor ons voordraagt in ons gebed.


Islam is rijk aan medeweten en kennis vergaren houdt nooit op. Ik herinner altijd de woorden van de Profeet toen iemand naar hem kwam en vroeg ‘’O boodschapper van Allah hoe hoog reikt jou kennis’’ waarop hij beantwoorden ‘’ik kom er nu pas achter hoe weinig ik weet’’ 


AmatoeLah

Jammer dat ik niet weet hoe ik met citaten kan werken, misschien zou iemand mij straks willen uitleggen wat ik precies moet doen. Dan krijgen we in iedere geval een glasheldere overzicht.
Alvast bedankt.

AmatoeLah

Citaat van: Dora op 18/11/2007 om 19:27:26
voor hen.

salaam beste meid,

geweldig om te zien dat je bezig bent om je te ontwikkelen op islamitisch vlak.
hoop dan ook dat Allah swt je hierin zal steunen en bijstaan.

je geeft aan dat je het hart verscheurend vind dat men niet de moeite doet om het arabisch te leren. aan de ene kant ben ik het met je eens.
aan de andere kant vind ik het weer juist hart verscheurend dat zo een vrome moslima haat met zich meedraagt jegens haar medemens.
dat jouw papa verhalen heeft verteld over de verschrikkelijke periode die de imazighen hebben meegemaakt zou voor jou niet de rede moeten zijn om haat te dragen.

een moslim in mijn ogen is geen persoon die het arabisch beheerst maar iemand die de karakter/ handelingen van de profeet vzmh probeert te handhaven.
zie hoe de profeet om is gegaan met zijn vijanden.
denk aan de verschrikkelijke periode die de moslims hebben moeten doorstaan in die tijd. maar de profeet kende geen haat enkel liefde, respect en geduld.

ja zo dient een moslim te zijn, mashallah.

Niemand van jullie gelooft(werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst‘.

Overgeleverd door Bouchari en Moslim.

maar die ken je waarschijnlijk al

dit is geen aanval maar puur een herinnering ;)

Allah yerda 3lik.

ma3salama


Wa3alykom sallam beste zuster,

Ik ben helemaal eens met jou, dat een moslim de karakter/handelingen van profeet (vzmh) dient te handhaven en vele andere dingen.
Maar ik heb AlhamdoeliLah nergens vermeld dat alleen het Arabische taal behersen een moslim maakt.


Hadou

#124
Citaat van: AmatoeLah op 18/11/2007 om 21:16:04
Jammer dat ik niet weet hoe ik met citaten kan werken, misschien zou iemand mij straks willen uitleggen wat ik precies moet doen. Dan krijgen we in iedere geval een glasheldere overzicht.
Alvast bedankt.


je begint met [quote?] bla blab bla jjjkklsj [/quote?]
zonder vraagteken ? naast quote..

Ik wacht op antwoorden op mijn vragen.
(als je wilt tenminste)

E3ber_Tastite

Citaat van: AmatoeLah op 18/11/2007 om 21:00:55
Citaat van: E3ber_Tastite op 18/11/2007 om 15:34:40
En als je de klassieke arabische taal niet kent, zoals ikke, mijn ouders en nog veel familie van me, maar die zich wel goed aan de religie houden. Wat maakt hun dan dan, mindere goede moslims of????
Niemand maakt een moslim minder goed door Arabische niet te beheersen, AlhamdoeliLah heb ik dat er niet bij vermeld. Hadou reageerde waarom ik Arabisch ben gaan studeren en dat ik geen Belgisch, fans of Nederlands versta. (kennelijk is dat een bepaald respect dat hij heeft geleerd) Het gaat erom dat een moslimzijde naar zijn titel functioneert. Een moslim betekend die zich totaal heeft onderworpen aan zijn Schepper. Wie ben ik om te beoordelen dat is het werk van de Allerhoogste beste E3bar_Tastite.

Ps: wat houdt E3bar_Tatite in als ik het mag vragen.


Oke, maar niet elke moslim beheerst het Arabisch goed en zelfs de Arabieren hebben daar moeite mee. naar mijn mening is het belangrijkste voor een moslim dat hij de inhoud van de Koran goed kent en weet waar de Islam voor staat, uiteraart helpt kennis van het Arabisch daarbij maar het is voor mij geen vereiste, de soerra's voor het gebed ken ik en meer Arabisch voor het geloof niet nodig.

E3ber is een waterbron in mijn geboorte dorpje Tastite dat in Gzenaya ligt provincie taza.

Dora

Citaat van: AmatoeLah op 18/11/2007 om 21:22:20
Citaat van: Dora op 18/11/2007 om 19:27:26
voor hen.

salaam beste meid,

geweldig om te zien dat je bezig bent om je te ontwikkelen op islamitisch vlak.
hoop dan ook dat Allah swt je hierin zal steunen en bijstaan.

je geeft aan dat je het hart verscheurend vind dat men niet de moeite doet om het arabisch te leren. aan de ene kant ben ik het met je eens.
aan de andere kant vind ik het weer juist hart verscheurend dat zo een vrome moslima haat met zich meedraagt jegens haar medemens.
dat jouw papa verhalen heeft verteld over de verschrikkelijke periode die de imazighen hebben meegemaakt zou voor jou niet de rede moeten zijn om haat te dragen.

een moslim in mijn ogen is geen persoon die het arabisch beheerst maar iemand die de karakter/ handelingen van de profeet vzmh probeert te handhaven.
zie hoe de profeet om is gegaan met zijn vijanden.
denk aan de verschrikkelijke periode die de moslims hebben moeten doorstaan in die tijd. maar de profeet kende geen haat enkel liefde, respect en geduld.

ja zo dient een moslim te zijn, mashallah.

Niemand van jullie gelooft(werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst‘.

Overgeleverd door Bouchari en Moslim.

maar die ken je waarschijnlijk al

dit is geen aanval maar puur een herinnering ;)

Allah yerda 3lik.

ma3salama


Wa3alykom sallam beste zuster,

Ik ben helemaal eens met jou, dat een moslim de karakter/handelingen van profeet (vzmh) dient te handhaven en vele andere dingen.
Maar ik heb AlhamdoeliLah nergens vermeld dat alleen het Arabische taal behersen een moslim maakt.



salaam,

lieve meid, ik heb nergens beweerd dat jij van mening bent dat een persoon die het arabisch beheerst geloviger is dan iemand die het arabisch niet beheerst, dat laat ik wel aan hadou over.

waar het mij omgaat is de haat die jij draagt jegens de darjia sprekende marokkanen.
ik gaf alleen aan dat een vrome moslima geen haat dient te dragen, enkel de geweldige eigenschappen die de profeet vzmh ook bezat.

ben het trouwens helemaal met je eens als je zegt dat het arabisch zeer belangrijk is.
ik begin binnenkort inchallah ook met een arabische studie en in jan een studie bij dar i'lm.
uiteindelijk heeft Allah swt ons opgedragen om meer kennis op te doen als je daar de middelen voor hebt. de middelen zijn er tegenwoordig genoeg, zowel boeken, studies, lezingen enz...

wa salaam

Yua

Sommige mensen hebben gewoon een bepaalde houvast nodig om hun bestaan te rationaliseren.

Zie het zo:
Als je op een podium staat, waar iedereen naar je kijkt, voel je je ongemakkelijk. Dan is het gemakkelijk om gewoon naar het regieboek te grijpen en gewoon te acteren wat er in staat.
Maar degene die willen schitteren, zullen improviseren. Het wordt dan iets onvergetelijk. Want als ze worden toegejuicht was het hun eer en als ze worden uitgeboe'd was het hun eigen schuld.

Ik wil improviseren in mijn leven.

fouad1500

salamu3alaikum

Ik wil hier nog eens zeggen dat allah ons vraagt om eerst te lezen (iqra eerste soera) dus lezen = bestuderen enzo
en dan pas verder te gaan. wasalaam

0119792

Ik geloof ook als God, maar dan als Christen. M'n ouders hebben me daar mee opgevoed, waarbij het een 'gewoonte' wordt om naar de kerk te gaan en te bidden. Wanneer je ouder wordt begin je jezelf meer bewust te worden van wat je gelooft - je gaat er dus ook voor kiezen om bewust te geloven.

Geloven kun je mensen niet dwingen, geloven is iets wat God je geeft (volgens de Bijbel). Gewoontes kunnen wel helpen óm te geloven (achteraf ben ik dus wel blij met die gewoontes bij ons thuis). Maar voor echt geloof mag het nooit bij gewoontes blijven - dan wordt godsdienst een 'moeten', terwijl het beoefenen van godsdienst is zoals het onderhouden van een relatie: uit liefde je leven leiden zoals God het wil.

Wat vinden jullie hiervan?

Dora

Citaat van: 0119792 op 24/03/2009 om 21:21:01
Ik geloof ook als God, maar dan als Christen. M'n ouders hebben me daar mee opgevoed, waarbij het een 'gewoonte' wordt om naar de kerk te gaan en te bidden. Wanneer je ouder wordt begin je jezelf meer bewust te worden van wat je gelooft - je gaat er dus ook voor kiezen om bewust te geloven.

Geloven kun je mensen niet dwingen, geloven is iets wat God je geeft (volgens de Bijbel). Gewoontes kunnen wel helpen óm te geloven (achteraf ben ik dus wel blij met die gewoontes bij ons thuis). Maar voor echt geloof mag het nooit bij gewoontes blijven - dan wordt godsdienst een 'moeten', terwijl het beoefenen van godsdienst is zoals het onderhouden van een relatie: uit liefde je leven leiden zoals God het wil.

Wat vinden jullie hiervan?
helemaal mee eens...

als kind neem je de gewoontes mee en ben je er niet bewust van, vandaar het begrip "gewoonte".
hoe ouder je wordt hoe kritischer je wordt en bewuster.
zo blijf je een aantal gewoontes erin houden, maar een aantal probeer je te vermijden.
niet alles wat ik heb meegekregen is islamitisch, dus ik probeer alle gewoontes te zeven zodat ik alleen het islamitische achterhou. niet alleen voor mezelf maar vooral voor mijn kinderen.
wanneer je een gezin gaat stichten ga je bij jezelf te rade, hoe kan ik een goede voorbeeld zijn voor mijn kinderen.
dat voorbeeld kan je alleen zijn wanneer je bewust bent waar je in gelooft en waar je achter staat.

ik kan moeilijk mijn kinderen iets verbieden terwijl ik het zelf ook doe, of juist iets opdringen terwijl ik het niet doe, zoals het gebed.

Bades

Ik vind het erg arrogant van de mensen als ze heel veel vragen van god! hij kan toch ook niet alles vervullen!

laat die man (of vrouw) met rust!

Bades

Citaat van: AmatoeLah op 18/11/2007 om 21:13:47
Islam is rijk aan medeweten en kennis vergaren houdt nooit op. Ik herinner altijd de woorden van de Profeet toen iemand naar hem kwam en vroeg ‘’O boodschapper van Allah hoe hoog reikt jou kennis’’ waarop hij beantwoorden ‘’ik kom er nu pas achter hoe weinig ik weet’’ 


dat klopt, invergelijking met nu wisten die mensen inderdaad erg weinig.  Ze hadden ook geen bibliotheek enzo waar ze boekjes konden leven over het ontstaan van de bergen en hoe het komt dat de kangoeroe zo ver kan springen.

TheCFO

#133
Citaat van: A3essas op 08/04/2009 om 14:08:06
Ik vind het erg arrogant van de mensen als ze heel veel vragen van god! hij kan toch ook niet alles vervullen!

laat die man (of vrouw) met rust!

Nieuwe gevechten. - Toen Boeddha dood was, vertoonde men nog eeuwenlang zijn schaduw in een grot, - een enorme huiveringwekkende schaduw. God is dood: maar zoals de menselijke aard nu eenmaal is, zullen er misschien nog millennia lang grotten bestaan waarin men zijn schaduw vertoont. - En wij - wij moeten ook nog zijn schaduw overwinnen!
(frohliche wissenschaft  - 108)

Señor Canardo

#134
Citaat van: 0119792 op 24/03/2009 om 21:21:01
Ik geloof ook als God, maar dan als Christen. M'n ouders hebben me daar mee opgevoed, waarbij het een 'gewoonte' wordt om naar de kerk te gaan en te bidden. Wanneer je ouder wordt begin je jezelf meer bewust te worden van wat je gelooft - je gaat er dus ook voor kiezen om bewust te geloven.

Geloven kun je mensen niet dwingen, geloven is iets wat God je geeft (volgens de Bijbel). Gewoontes kunnen wel helpen óm te geloven (achteraf ben ik dus wel blij met die gewoontes bij ons thuis). Maar voor echt geloof mag het nooit bij gewoontes blijven - dan wordt godsdienst een 'moeten', terwijl het beoefenen van godsdienst is zoals het onderhouden van een relatie: uit liefde je leven leiden zoals God het wil.

Wat vinden jullie hiervan?

Mee eens. Het aanbidden van God kun je niet afdwingen > gewetensdwang. Toepasselijk hierbij vind ik enkele regels uit het lied Beyond Words van Outlandish >

If I worship U in fear of hell, burn me in it
And if I worship U in hope of paradise, exclude me from it
But if I worship U for Your own being
Don't withhold from me Your everlasting beauty

http://www.youtube.com/watch?v=DuXuxjsszAI