Eerst moslim dan Amazigh of andersom??

Gestart door Le_CeRiSe, 16/09/2006 om 15:49:00

S.A.B

Citaat van: ayned_m op 25/10/2006 om 01:04:30
azul
je kunt nooit een geloof hebben als je niet bestaat ! je wordt geboren met identiteit ,daarna erf je geloof van je ouders zoals de meeste van imazighen , of later kan je je geloof veranderen natuurlijk en dat hebben veel mensen gedaan van verschillende culruren en gelofen . maar dan ben je eerste wie je bent dan pas komt je geloof  en het staat ook zo in een van hadith van mohamed (sw) het begint zo "yuladu el insanu 3ala fitra ....... dat betekend dan men wordt leeg, nutraal, geboren en wat omzich heeft geeft hem wat nodig is om verder te leven, zoals cultuur, geloof educatie ..........
azul
ayned

Ayned, je zou nooit bestaan hebben zonder de wil van Allah (swt). Je bent als moslim geboren......

Zal ik ook maar de complete hadith maar voor je plaatsen, aangezien jij niet die moeite neemt, misschien dat het dan duidelijk wordt wat de betekenis van deze hadith is.

Van Aboe Hurayrah (ra): Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:
- Ieder kind wordt geboren met de fitra (een natuurlijke aanleg tot de Islam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of vuuraanbidder maken, zoals ook ieder beest als een volledig jong ter wereld komt; zien jullie daaraan enig gebrek?
Toen zei Aboe Hurayrah (ra): 'Lees als jullie willen maar het vers: (Nederlandse uitleg)
"de aanleg zoals Allaah die geschapen heeft in de mensen. Allaahs schepping kan niet veranderd worden ... [30:30]

En

Onze profeet Muhammed vmzh zei: elke baby wordt als moslim geboren, het zijn de ouders die het kind tot jood, christen of niet moslim maken.(sahih boukhari)

Allah (swt) heeft de mens zodanig geschapen dat hij de waarheid kent, het zuivere monothesme goedkeurt en zich aan Allah onderwerpt. De natuurlijke aanleg in de mens vereist dat hij dit geloof kent en ervan houdt, maar het zijn de afwijkende opvoeding, de verkeerde omgeving, de eigen begeerten en de vervloekte duivels onder de gelederen van de djinn en de mensen die iemand doen afdwalen. De mens is van nature aangelegd om het zuivere monothesme te erkennen, zoals de Profeet (vzmh) op autoriteit van zijn Heer te kennen gaf: "Ik Heb al mijn dienaren als zuivere monothesten geschapen, maar de duivels deden hen van hun godsdienst afdwalen." (Overgeleverd door Moeslim)

En Allah (swt) weet het beste.

Lezer

Hier is een van mijn bijdrages in een Arabisch forum (mijn bijdrage is vol met tyepfouten, maar blijft nog altijd leesbaar voor wie Arabisch beheerst:


"غالبا ما يطرح الأمازيغ سؤال الأسبقية الهوياتية, وهو ما يجسده السؤال التالي "هل الأمازيغي اثنيا أمازيغي أم مسلم؟". وأجمل الأجوبة التي قرأتها هي الهوية الظرفية, أو ما يتعارف عليه من أن لكل مقام مقال, وعليه من الأمازيغي أمازيغي في دفاعه عن لغته وتاريخه واعتباره واسمائه, ومسلم في دفاعه عن دينه وأمته ومقدساته. لكن على الرغم من هذه المرونة الفلسفية, يبقي السؤال أبيا عن الخمول ويهدد بالانتفاض في أوجه التصورات السياسية أو الحقوقية او الهوياتية الأمازيغية.

فاذ تبدو المطالب الحقويقية واجبا هوياتيا انسانيا نابعة من جذور الحقوق الطبيعية للكيانات الأنسانية على مختلف ألوانها وألسنتها وأجناسها, يختلط الحابل بالنابل في حماسة سطحية لكن متقدة. فما ان يطالب الأنسان الأمازيغي جهرا بحقه في اسمه الأمازيغي حتى يرد الفقيه المؤمن والسياسي العلماني بالتسفه متهما المطلب دعوة مشبوهة تروم معادات الأسماء العربية والدعوة الى الأسماء الوثنية بامرة آمر, أما حين يطالب الأمازيغي بلسانه وحرفه الأمازيغيين, ينبري المترصد ليعلنها دعوة للجاهلية لتقزيم لغة القرآن خاصة ولغة الأسلام عامة متهما المطالب بالعلمانية والتطرف, أما التاريخ الأمازيغي فيبقى ظلمة داكنة أنارتها سيوف الغزاة العرب النبلاء رضي الله عنهم طوعا أو كرها.

ان أمثلة ما سبق ذكره, ماهي فوضى خلاقة منظمة تقودها عناترة الخطب الحماسية وان كانت تستمد قوتها الحاسمة من بساطة العقل الأمازيغي خاصة والمغاربي عامة بحيث لا يزال الأمازيغ في المراتب الأولى من الأمية, فما بالك بالمقدرة على صياغة فلسفة وجودية تتجرد بنجاح من مخلفات آلات الشحن والتطويع التي مارستها أجهزة الدولة والمجتمع على الذات الأمازيغية. هذا الى جانب النزعة الحماسية بل وحتى المتشددة للناشطين والمتعاطفين الأسلاميين.

لكن تبقى هناك مطالب ومواقف مبنية على أرضيات صلبة مستمدة من صميم المبادئ الأسلامية, بحيث تتنازع الهوية الدينية والهوية الثقافية والقضية موضوع النقاش هي أحد الأمثلة المثالية, اذ نقف أمام حالة تساؤل محير يمكننا صياغته في "هل يجب على الأمازيغي أن يكون مختلف المحافل التي تدفع بالقضية الأمازيغية الى الأمام أم ينبغي القفز على المصالح الثقافية لصالح المصالح العقدية الدينية؟", والسؤال المطروح ليس سؤال سفساطئيا من قبيل أسبقية "البيضة والدجاجة", بل هو سؤال يمكن مقاربته من عالمين يتنافران في هذه الحالة وتكون الأولية الاعتبارية هي الحكم في نهاية المطاف من تم تعدد الآراء بحسب تعدد الزوايا.

الموضوع الثالث الذي يفرظ نفسه على الموضوع هو ما يمكن بالتحالفات الأيديولوجية, وهي الأخرى تتنازع في ما بينها. اذا يمكن مقاربة الموقف من زاويتين:
- اعتبار الأنساني الفلسطيني شريكا في النظال لأجل الأرظ والهوية مما يعني تحالفا رمزيا على الأقل معه.
- اعتبار الفلسطيني جزءا من الجسد الذي يناهظ الحقوق المشروعة للأنسان الأمازيغي, بل اعتبار التحالف استغبانا حيث ترتفع الأصوات المناهظة على المحابية حسب ما يمكن استنتاجه من دراسة المواقف الفلسطينية الرقمية, وهو ما يعني مقاطعة محفل أنساني من حيث المبدأ بشكل مجاني أمرا يدخل في التبعية العربية القومية التي يحاربها الأمازيغي الحامل لقضيته الأمازيغية.

مما سبق يتبن لنا أن الأمر يتشابك هوياتيا واديولجيا وعقائديا وكل طرف ينتج موقفه من خلال موقعته لذاته بالنسبة لمختلف الأنتماءا"

Hadou

Citaat van: S.A.B op 06/01/2008 om 15:53:48
(Overgeleverd door Moeslim)

En Allah (swt) weet het beste.
Als jij nou als baby diep in de oerwoud van Kongo was beland na een vliegtuigcrach, die eerder door terroristen gekaapt was en zonder kerosine naar beneden belandde zonder enkele overlevende behalve jij.... zou jij dan als moslim groot gebracht zijn?
Je wordt geboren als MENS en je omgeving heeft invloed op jouw leven. negatief of positief.