Eerst moslim dan Amazigh of andersom??

Gestart door Le_CeRiSe, 16/09/2006 om 15:49:00

MBTiza


Gordo

Citaat van: Farouda op 15/01/2007 om 13:12:00
Vind jij mensen die niet bidden, vasten of geen hijab dragen goede moslims dan?


Kan je me een tekst uit de koran en een hadith geven waarin staat dan een vrouw een hoofddoek moet dragen? Dat bestaat namelijk niet. Als je anders beweert dan wil ik graag weten waar het staat. Dit is wat ik bedoel met interpertatie.

MBTiza

Citaat van: Gordo op 15/01/2007 om 14:37:28
Citaat van: Farouda op 15/01/2007 om 13:12:00
Vind jij mensen die niet bidden, vasten of geen hijab dragen goede moslims dan?


Kan je me een tekst uit de koran en een hadith geven waarin staat dan een vrouw een hoofddoek moet dragen? Dat bestaat namelijk niet. Als je anders beweert dan wil ik graag weten waar het staat. Dit is wat ik bedoel met interpertatie.



Hadith overgeleverd door 'Abu Huppelepup Al Verwegistani':

En draag een burqa en zorg dat niemand maar dan ook niemand een millimeter huid mag zien, deze hadith is wel als da3if bestempeld.


Lady_Hoceima

iK ben moslim en dan amazigh
ik zal altijd voorrang geven aan de religie en dan pas aan mijn traditie.

Bades

Citaat van: Lady_Hoceima op 15/01/2007 om 17:13:39
iK ben moslim en dan amazigh
ik zal altijd voorrang geven aan de religie en dan pas aan mijn traditie.


hebben we hier een online CBR examen of zo? *stupid*


je bent meerdere dingen tegelijk zonder dat je ''voorang'' hoeft te verlenen aan het één of ander.



Sa3ieD

Hoe je je gedraagd of wat je je voelt verschilt per situatie:
Op school ben je een scholier / student
Met je ouders ben je een zoon
Op je werk ben je een werknemer
Met je vrienden ben je een vriend
Met je vrouw/vriendin ben je een levenspartner
Met je kinderen ben je een Ouder

Ga zo maar door. Je bent dus niet beperkt tot alleen Moslim of Amazigh. In de Ramadan voel je je waarschijnlijk meer moslim. Op een concert met Amazigh muziek voel je je meer Amazigh. Mensen moeten ophouden met zo bekrompen tegen het leven aankijken, het is toch niet zwart of wit.

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 17/01/2007 om 21:18:36
Hoe je je gedraagd of wat je je voelt verschilt per situatie:
Op school ben je een scholier / student
Met je ouders ben je een zoon
Op je werk ben je een werknemer
Met je vrienden ben je een vriend
Met je vrouw/vriendin ben je een levenspartner
Met je kinderen ben je een Ouder

Ga zo maar door. Je bent dus niet beperkt tot alleen Moslim of Amazigh. In de Ramadan voel je je waarschijnlijk meer moslim. Op een concert met Amazigh muziek voel je je meer Amazigh. Mensen moeten ophouden met zo bekrompen tegen het leven aankijken, het is toch niet zwart of wit.


goed gezegd.
dit zal helaas continu herhaalt moeten worden....

S.A.B

#37
Citaat van: Gordo op 15/01/2007 om 12:44:28

Dat ik een moslim ben is ook te danken aan mijn omgeving, maar het is op een zekere moment een bewuste keuze geworden. Als het me niet aanstond dan was ik iets anders geworden. Hier kan ik dus wel iets aan doen.





Lees ik dit nu goed? Dus het feit dat je moslim bent heb je te danken aan jouw omgeving?!?

Elk kind dat geboren wordt is moslim......iedereen.....wij zijn allen als moslim geboren! Als iemand zich tot de Islam bekeert zeggen we toch ook.....hij keert TERUG tot zijn geloof. Het is enkel en alleen onze Schepper Allah (swt) die leidt wie hij wil.....ik kan alleen alhamdoelillaah zeggen dat ik een Moslima ben.

En weet ook dat de Islam geen onderscheid maakt en geen rassen kent........de Islam kent enkel en alleen één ras.....namelijk het menselijke ras.

Dus alhamdoelillaah voor het feit dat ik een Moslima ben.

Gordo

Citaat van: S.A.B op 04/01/2008 om 22:46:41
Citaat van: Gordo op 15/01/2007 om 12:44:28

Dat ik een moslim ben is ook te danken aan mijn omgeving, maar het is op een zekere moment een bewuste keuze geworden. Als het me niet aanstond dan was ik iets anders geworden. Hier kan ik dus wel iets aan doen.


Lees ik dit nu goed? Dus het feit dat je moslim bent heb je te danken aan jouw omgeving?!?

Elk kind dat geboren wordt is moslim......iedereen.....wij zijn allen als moslim geboren! Als iemand zich tot de Islam bekeert zeggen we toch ook.....hij keert TERUG tot zijn geloof. Het is enkel en alleen onze Schepper Allah (swt) die leidt wie hij wil.....ik kan alleen alhamdoelillaah zeggen dat ik een Moslima ben.

En weet ook dat de Islam geen onderscheid maakt en geen rassen kent........de Islam kent enkel en alleen één ras.....namelijk het menselijke ras.

Dus alhamdoelillaah voor het feit dat ik een Moslima ben.


Beste SAB,

- Als je een beetje meer van de islam wist dan had je nooit beweerd dat de islam enkel één ras kende. Door dit te beweren spreek je de koran tegen. In verschillende verzen van de koran wordt gesproken over verschillende rassen, denk hierbij aan israeliers, Arabieren, Egyptenaren, etc. Er is zelfs een vers waarin Allah het volgende zegt:  We hebben jullie geschapen uit verschillende volkeren en stammen...

- Dat iedereen moslim is geboren is ook een groot fabel. Volgens mij heeft meer dan 80% van de wereldbevolking een andere religie (of geen religie), zij kennen de islam niet en zij willen hem ook niet kennen. Je moet niet ervan uitgaan dat de sprookjes waarin je gelooft voor iedereen gelden. Je waarheid is niet de waarheid van een andere. Andere geloven beweren ook dat ze de ware zijn. Geen van alle (inclusief moslims) kan iets bewijzen, het is dus puur een kwestie van geloof.


Nu even terug naar deze nutteloze discussie:

De stelling dat je eerst moslim, afrikaan of Amazigh bent is onzin. Het gaat hier om twee totale verschillende zaken.
- Amazigh zijn is je afkomst en dat heb je niet zelf in de hand. Het is een vaste gegeven, voor het zelfde geld was jij geboren in India en zat je hier nu te beweren dat hindoeïsme de absolute waarheid was.
- Islam is je religie. Velen hebben die geërfd van hun ouders en zijn het alleen door de naam. Anderen kiezen er bewust voor.

Mensen die zeggen dat ze eerst moslim zijn en dan dit of dat, zijn niet zeker van hun zelf. Moslim ben je of ben je niet, het is geen wedstrijd waarin je als eerste of tweede eindigt. JE gelooft of je gelooft niet.

Je afkomst, religie, hobby's, werk, etc zijn allemaal onderdelen van je identiteit. Al die dingen bij elkaar maken je tot wie je bent. Het is niet het ene of het andere maar bij elkaar.

Als je aan indoenisier vraagt wie hij is (grootse islamitische land in de wereld), dan zal hij altijd antwoorden dat hij een indoenisier is. vraagt je het aan saudier dan zal hij ook zeggen dat hij een saudier is, aan een Arabier dan zal hij ook antwoorden als Arabier. Zo zit de wereld in elkaar. Maar dat wil zeker niet zeggen dat deze mensen geen moslims hoeven te zijn. Als je naar hun religie vraagt dan zal je zeker daarop antwoord krijgen. Maar dat wil ook niet zeggen dat alle Saudiers moslims zijn. Waarom zou dat een probleem zijn voor mij als Amazigh?


Dit soort onzin houdt alleen zwakke volkeren bezig en daar horen Imazighen bij. Turken, indoenisiers, Kazachistanen, Egyptenaren, etc. zullen zich nooit met dit soort kinderlijk voorstelling van zaken ( ik ben eersi, jij  bent tweesi) bezigen houden.






(Offline)

Citaat van: Le_CeRiSe op 16/09/2006 om 15:49:00


Hoe zit dat nou??? Voelen jullie je Amazigh op de eerste en moslim op de tweede plaats of eerst Moslim??
Wat een 8erlijke vraag.

Wist niet dat religie ras verbonden is.... ???

Dat is hoe het echt zit, denk daar maar is over na voor je met zulke onzin aan komt kakken!

S.A.B

#40
Citaat van: Gordo op 05/01/2008 om 11:13:41

Beste SAB,

- Als je een beetje meer van de islam wist dan had je nooit beweerd dat de islam enkel één ras kende. Door dit te beweren spreek je de koran tegen. In verschillende verzen van de koran wordt gesproken over verschillende rassen, denk hierbij aan israeliers, Arabieren, Egyptenaren, etc. Er is zelfs een vers waarin Allah het volgende zegt:  We hebben jullie geschapen uit verschillende volkeren en stammen...

- Dat iedereen moslim is geboren is ook een groot fabel. Volgens mij heeft meer dan 80% van de wereldbevolking een andere religie (of geen religie), zij kennen de islam niet en zij willen hem ook niet kennen. Je moet niet ervan uitgaan dat de sprookjes waarin je gelooft voor iedereen gelden. Je waarheid is niet de waarheid van een andere. Andere geloven beweren ook dat ze de ware zijn. Geen van alle (inclusief moslims) kan iets bewijzen, het is dus puur een kwestie van geloof.



Er wordt in de Koran niet gesproken over rassen.....maar zoals je zelf al zegt....over volkeren en stammen. Binnen de Islam kennen we geen nationaliteiten en rassen....iedereen is gelijk! Dat is nou juist het mooie van de Islam.

De Profeet Mohamed vrede zij met hem heeft gezegd: "Voorzeker, er is geen superioriteit voor een Arabier boven een niet-Arabier, noch van een niet-Arabier boven een Arabier; noch een blank persoon boven een zwarte, noch een zwart persoon boven een blanke, behalve door taqwa (vrees voor Allah)."

De Islam benadrukt het mens-zijn en dat alle mensen van één oorsprong zijn, namelijk alle mensen hebben dezelfde vader 'Adam' en alle mensen hebben dezelfde moeder. Alleen Allah oordeelt over mensen in overeenstemming met hun vroomheid, trouw en geloof, en niet in overeenstemming met kleur, ras of stam.

“En tot Zijn tekenen behoren de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil in jullie talen en kleuren. Daarin zijn tekenen voor de wereldbewoners” Ar Roem 22.

“O mensen wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen ” Al Hoedjoeraat 13.

Verder overlevert at-Tirmidhee van Allahs Boodschapper sallallaahu 'alayhi wa sallam dat hij zei: Laat de mensen stoppen met het opscheppen over hun voorouders die zijn gestorven die alleen maar brandstof zijn voor de Hel; of zij zullen nog minderwaardig zijn bij Allah dan de kever die mest rolt met zijn neus. Allah heeft van jullie de partijgeest van de dagen van onwetendheid en het opscheppen over jullie voorouders verwijderd. Waarlijk, of een persoon is een vrome gelovige of een verachtelijke zondaar. Iedereen van de mensheid is een kind van Adam en Adam was geschapen uit aarde. (Hasan: overgeleverd door Abu Daawood (no.5116) en at-Tirmidhee (no.4233) van Abu Hurayrah radiallaabu anhu. Het was bevestigd door Ibn Taymiyyah in Kitaabul-lqtidaa (p.35).



Hoe kun je zeggen dat dit een fabeltje of een sprookje is? AstagfirAllah AstagfirAllah  Ik ben echt verbaasd.

Onze profeet Muhammed vmzh zei: elke baby wordt als moslim geboren, het zijn de ouders die het kind tot jood, christen of niet moslim maken.(sahih boukhari)

Van Aboe Hurayrah (ra): Rasoel'lullah (sas) heeft gezegd:

- Ieder kind wordt geboren met de fitra (een natuurlijke aanleg tot de Islam), en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of vuuraanbidder maken, zoals ook ieder beest als een volledig jong ter wereld komt; zien jullie daaraan enig gebrek?
Toen zei Aboe Hurayrah (ra): 'Lees als jullie willen maar het vers: (Nederlandse uitleg)

de aanleg zoals Allaah die geschapen heeft in de mensen. Allaahs schepping kan niet veranderd worden ... [30:30


Weet Gordo dat Allah (swt) onze profeet Mohammed vrede zij met hem, hem naar alle mensen heeft gestuurd om hen te redden uit het onrecht van de vervalste religies, en hen te leiden naar het recht van de behouden Islam. De Islam is de religie van monotheisme, die door ALLE profeten en ALLE gelovigen en in ALLE tijden is aangehangen!!!! Islam is de waarheid!

"Voorzeker, Allah gaf een grote gunst aan de gelovigen, toen Hij een boodschapper uit hun midden stuurde. Hij draagt hun Zijn ayaat (verzen) voor, En hij reinigt hen (de gelovigen) en hij onderwijst hen het Boek (de Qoraan) en de Wijsheid, terwijl zij daarvoor zeker in duidelijk dwaling verkeerden." (Soerah ali-Imran: 164)

"Wij hebben jou met waarheid gezonden als een getuige en als een brenger van goede tijdingen en als een waarschuwer. Zodat jullie (O mensen) zullen geloven in Allah en Zijn boodschapper en Zijn lof prijzen ‘s morgens en ‘s avonds. " (Soerah al-Fath: 8-9)

"Zeg: dit is mijn Weg (godsdienst), ik en degenen die mij volgen roepen op tot Allah, op grond van een duidelijk bewijs (kennis met duidelijk bewijs), Heilig is Allah, en ik behoor niet tot de veelgodenaanbidders," (Soerah Yoesoef:108)

Ga allemaal weg van hier. En indien er 'hudan' (leiding) van Mij tot jullie komt, zullen zij, die Mijn 'hudan' volgen, vrees nog bedroefdheid kennen. (al-Baqarah:38)

"Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noeh en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Ibrahim, en Ismail en Ishaaq en Yaqoeb en de stammen, en aan Isa, Ayoeb, Joenas, Haroen en Sulaiman, en Wij gaven Daoed een Boek.
En Wij zonden boodschappers, welke Wij reeds hebben genoemd en Allah sprak openlijk tot Moesa. Boodschappers, brengende blijde tijding en waarschuwende, dat de mensen geen tegenwerping tegen Allah zullen maken nadat de boodschappers (waren gekomen). En Allah is Almachtig, Alwijs. (an-Nisaa:163-5)

Wat is nu de waarheid? En mag ik zo vriendelijk zijn om te vragen waar jij in gelooft?

Gordo

#41
SAB:

Je ontwijkt de discussie en probeert in plaats daarvan een theologisch les te geven.

Mijn standpunt is dat je moslim bent of niet (natuurlijk praktiseert de een meer dan de ander en heeft de een ander interpertatie dan de ander). Je kunt niet zeggen dat je eerst moslim en dan chinees bent, maar je bent een chineze moslim. Islam is je religie en Arabier zijn is je afkomst. Het zijn twee verschillende zaken die je niet traps kunt vergelijken. Samen vormen ze je identiteit. Zodra je begint te zeggen dat je eerst dat of dit bent, dan ben je in mijn ogen niet zeker van jezelf en heb je een psycholoog nodig.


Wat is de waarheid? Een goede vraag en het antwoord is dat in ieder geval je waarheid niet de mijne is.

Wat betreft religie is er geen waarheid, het is een kwestie van geloof. je neemt aan dat het zo is en je gelooft dat het klopt. Bewijzen zijn er niet, het is geen wetenschap.  Je kunt niet bewijzen dat Allah bestaat en Mohammed niet zelf het boek geschreven heeft. De christenen, joden, hindoes en de duizend andere religies die ook allemaal beweren dat hun waarheid de enige is, kunnen ook niet bewijzen dat ze het bij het rechte eind hebben. Stel je eens voor dat je toevallig geboren was in Tasmanië, dan was je hier een heel andere waarheid aan het verkondigen. Vertel jij me maar dan wat de waarheid is?

Zelfs binnen de islam is de zogenaamde waarheid verschillend. Er zijn tientallen stromingen en sommige zijn met elkaar in oorlog. Sterker nog de een beschuldigt de ander van niet moslim zijn om dat ze zogenaamd niet de ware islam aanhangen. Er zijn bijvoorbeeld stromingen die Aboe Hurayrah  die voor jouw een bakermat van waarheid is als een crimineel beschouwen en niet in zijn overleveringen geloven. Shiten beschouwen Omar, abu bakr en Othman, die door soennieten heilig zijn verklaard en verzekerde zijn van het paradijs als criminele kuffars. In Iran is er een grote heilige moskee waar omar vervloekt wordt. Tijdens de Amawiyyin dynastie was het verplicht voor de imams op vrijdag om Ali tijdens het gebed te vervloeken. Ben ik als Sjiiet geen moslim voor jou? Is jouw waarheid beter de mijne?

Wat ik zelf geloof is niet belang. Het is bovendien een persoonlijk kwestie. IK probeer niemand mijn waarheid op te leggen.


anoul-nador


S.A.B

#43
Citeer
SAB:

Je ontwijkt de discussie en probeert in plaats daarvan een theologisch les te geven.

Voor mij valt er niets te ontwijken, want er is geen discussie. Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik een Moslima Punt. 

Citeer
Wat is de waarheid? Een goede vraag en het antwoord is dat in ieder geval je waarheid niet de mijne is.

Wat betreft religie is er geen waarheid, het is een kwestie van geloof. je neemt aan dat het zo is en je gelooft dat het klopt. Bewijzen zijn er niet, het is geen wetenschap.  Je kunt niet bewijzen dat Allah bestaat en Mohammed niet zelf het boek geschreven heeft. De christenen, joden, hindoes en de duizend andere religies die ook allemaal beweren dat hun waarheid de enige is, kunnen ook niet bewijzen dat ze het bij het rechte eind hebben. Stel je eens voor dat je toevallig geboren was in Tasmanië, dan was je hier een heel andere waarheid aan het verkondigen. Vertel jij me maar dan wat de waarheid is?

Voor mij zijn de Koran en de Soennah voldoende bewijs. Waar ik geboren ben maakt geen verschil uit...ja al was ik in Tasmanie geboren......had ik dan geen moslima kunnen zijn?

Citeer
Wat ik zelf geloof is niet belang. Het is bovendien een persoonlijk kwestie. IK probeer niemand mijn waarheid op te leggen.


Prima als jij vindt dat het niet van belang is. Ook ik probeer niemand mijn waarheid op te leggen. Ik verkondig enkel en alleen de boodschap van onze Profeet (vzmh). Iedereen mag van mij geloven wat hij of zij wil of zoals in Soerah al-Kaafiroen staat “Daarom, voor jullie jullie geloof en voor mij mijn geloof.”

Lezer

Het is een ware lastige vraag. Sa3ied geeft daar het mooist mogelijke antwoord over gegeven, vind ik. Maar het blijft altijd een lastige vraag. Soms strijdt het islamitische belang met het Berberse belang. En dan worden de opinies gesplitst.