Eerst moslim dan Amazigh of andersom??

Gestart door Le_CeRiSe, 16/09/2006 om 15:49:00

Le_CeRiSe

 

Hoe zit dat nou??? Voelen jullie je Amazigh op de eerste en moslim op de tweede plaats of eerst Moslim??

tamezjant

ik ben moslima geboren mijn identiteit is tamazigh

Le_CeRiSe



hmm oke, ja ik dacht k vraag t even ik sprak namelijk laatst een ongelooflijk fanatieke amazighjongen die helemaal dichtklapte toen ik deze vraag stelde hij werd zelfs boos waardoor ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag had. dus bij deze M als je dit leest hihi

Tamza

Mijn identiteit bestaat niet uit rangen.

Memma


Timarzgha

Tamza zegt het al, je identiteit word gevormd door een aantal factoren die allen van even grote waarde zijn.
Mensen die de rangen geven zijn niet goed bij hun paasei, het ene kan niet zonder het andere.

Lezeres

Citaat van: Le_CeRiSe op 16/09/2006 om 15:49:00


Hoe zit dat nou??? Voelen jullie je Amazigh op de eerste en moslim op de tweede plaats of eerst Moslim??


Bij mij komen ze allebei op de eerste plaats, een tamazight en moslima als één geheel.

Wasilla tarifest

Citaat van: Le_CeRiSe op 16/09/2006 om 15:49:00


Hoe zit dat nou??? Voelen jullie je Amazigh op de eerste en moslim op de tweede plaats of eerst Moslim??
[/quote
meen je dit nou echt??

SAMADIE

#8
je amazigh dat is je rootS en islam is je geloof, je voelt het je albij, ik  bedoel als ze vragen wat je oorsprong is dan is je antw marokaanse  of  amazigh en als  ze na geloof vragen dan zeg je moslim, dus je hoe ftgeen onderscheid temaken, en ook geen rangen uitdelen

Gordo

Je kunt geen appels met peren vergelijken.

Amazigh is je ras,  Tamazight is je moedertaal en Tummuzgha is je cultuur.

Jouw werk is een arts of bouwvakker zijn

Sport, lezen, etc kunnen je hobbies zijn.

En ga zomaar door,

Dit zijn allemaal zaken die onderdeel zijn van wie je bent. Deze dingen (waarvan je religie onderdeel van is) maken je tot wie je bent, Het is je identiteit.

Islam is je religie (geërfd, niet praktiserend of bewust) en misschien hang je een ander geloof aan,  het is een persoonlijke keuze. Een Amazigh christen of ongelovige  is daarom voor mij niet automatisch een vijand. Onder de Arabieren bevinden zich tientallen miljoenen christenen, dat moet kunnen. Imazighen zijn juist de enige moslim ras die zichzelf bijna voor 99% als moslims beschouwen.

Volgens mij ben je bovendien moslim of ben je het niet. Als je zegt eerste of tweede dan lijkt het net of je niet overtuigd bent van je islam en dat je twijfelt. Je afkomst is geen obstakel voor je religie. Aan je afkomst kan jij ook niets aan doen. Je hebt er niet zelf gekozen om ergens geboren te zijn en wie je ouders zijn. Maar het blijft en vaste gegeven. Maar je had net zo goed in Jakarta,  Mugadisu of Rio geboren kunnen zijn. En misschien was jij helemaal geen moslim.




Jasmijn

#11
Citaat van: Gordo op 20/09/2006 om 23:24:03
Je kunt geen appels met peren vergelijken.

Amazigh is je ras,  Tamazight is je moedertaal en Tummuzgha is je cultuur.

Jouw werk is een arts of bouwvakker zijn

Sport, lezen, etc kunnen je hobbies zijn.

En ga zomaar door,

Dit zijn allemaal zaken die onderdeel zijn van wie je bent. Deze dingen (waarvan je religie onderdeel van is) maken je tot wie je bent, Het is je identiteit.

Islam is je religie (geërfd, niet praktiserend of bewust) en misschien hang je een ander geloof aan,  het is een persoonlijke keuze. Een Amazigh christen of ongelovige  is daarom voor mij niet automatisch een vijand. Onder de Arabieren bevinden zich tientallen miljoenen christenen, dat moet kunnen. Imazighen zijn juist de enige moslim ras die zichzelf bijna voor 99% als moslims beschouwen.

Volgens mij ben je bovendien moslim of ben je het niet. Als je zegt eerste of tweede dan lijkt het net of je niet overtuigd bent van je islam en dat je twijfelt. Je afkomst is geen obstakel voor je religie. Aan je afkomst kan jij ook niets aan doen. Je hebt er niet zelf gekozen om ergens geboren te zijn en wie je ouders zijn. Maar het blijft en vaste gegeven. Maar je had net zo goed in Jakarta,  Mugadisu of Rio geboren kunnen zijn. En misschien was jij helemaal geen moslim.




Ja, mee eens vanuit identiteitsvorming en -portretering.

Maar het is helemaal niet zo voor de hand liggend als je naar die identiteit moet handelen in non-optimale/ -ideale situaties

Want wat nou als een situatie van je verlangt 'ethisch gezien' wel te kiezen tussen factoren?
Wat nou als appels wel met peren worden vergeleken?

Bijvoorbeeld in een oorlog of in een conflict tussen een amazigh en een arabier.

Je afkomst vormt in essentie geen obstakel voor je religie maar je afkomst kan wel een obstakel vormen voor rechtvaardigheid en dus je religie ondermijnen (ethish gezien).

Zo kan men nationalisme boven religie stellen door het factor "geografische/ culturele verbondenheid" zo hoog op de lijst zetten dat streven naar universele rechtvaardigheid (een norm die de Islam als 1 der diamanten beschouwd) op een 2de rang staat (bewust of onbewust).

Op dat moment kies je voor de identiteit: amazigh ipv moslim.
Dit als we in de zuiverheid van handelen praten.


SAMADIE

je kan het zo zien om een voorbeeld tegeven, voor vuur heb je zuurstof, tempratuur en bradnstof nodig, zo is het ook met je identiteit, jou geloof en afkomst of ras vormen samen je identiteit je kan niet zonder een van de twee jou identiteit vormen

ayned_m

azul
je kunt nooit een geloof hebben als je niet bestaat ! je wordt geboren met identiteit ,daarna erf je geloof van je ouders zoals de meeste van imazighen , of later kan je je geloof veranderen natuurlijk en dat hebben veel mensen gedaan van verschillende culruren en gelofen . maar dan ben je eerste wie je bent dan pas komt je geloof  en het staat ook zo in een van hadith van mohamed (sw) het begint zo "yuladu el insanu 3ala fitra ....... dat betekend dan men wordt leeg, nutraal, geboren en wat omzich heeft geeft hem wat nodig is om verder te leven, zoals cultuur, geloof educatie ..........
azul
ayned

Dobry Den

#14
Naar mijn mening ontwikkel je een identiteit in de loop der jaren. Het is iets subjectiefs; niet een objectief ding.

Ik heb het voor de duidelijkheid niet over de officiele identiteit die je bij de geboorte krijgt en op een identiteitskaart prijkt.