Recente berichten

Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »
31
Taal / Re: Woorden uit het Tamazight van Arif met verdwijning bedreigd
« Laatste bericht door Botermes Gepost op 15/06/2019 om 20:09:46 »
Het woord voor straal of zonnestraal in het bijzonder: arredjuy. Wellicht terug te voeren op een oudere “arreluy”.
32
Muziek / Re: Khalid Izri - Thaqsist inu.
« Laatste bericht door Botermes Gepost op 11/06/2019 om 19:11:24 »
Azul,

Dat 3e couplet is me inderdaad ontgaan en dat heeft te maken met dat ik soms hele stukken skip omdat je in Marokkaanse muziek, met name de Riffijnse, vaak te maken hebt met lange intro’s en outro’s waar ik het niet zo op heb.

Ik heb zojuist dat 3e couplet beluisterd en het bevestigd eigenlijk wat ik al eerder schreef. Ik zou er duurzaamheid aan kunnen toevoegen. Als metafoor wordt henna gebruikt dat duurzaamheid symboliseert. Hij zegt dat zijn gedicht zoals de henna op de handen van meisjes is.

Ik weet niet door wie het geschreven is. Ik ben dit nummer tegengekomen toen ik een video tegen kwam van Imad Assafu, een opkomende muzikant. Hij doet voornamelijk covers op zijn youtube- kanaal.

Ik heb trouwens bevestigd gekregen dat fulaɛlaɛ inderdaad een kinderspel is en dat wij dat in West- Rif ook zo noemen.

Het 3e couplet vertaal ik de volgende keer.
33
Plaatsen / Re: Het land van Nkur: een studie in semantiek
« Laatste bericht door buɛluz Gepost op 03/06/2019 om 12:15:23 »
Nu het einde van de Arrendan in zicht komt, zal ik er ook een eind aan dit topic breien. Onderstaande zal voorlopig de laatste keer zijn dat ik uit het boek van Aḥmed Ṭahiri zal citeren.



Indien men de ontbrekende vingerafdrukken van de Amaziɣ taal en cultuur zou onderzoeken bij de totstandkoming van de oude Griekse en Latijnse beschaving, dan zou men kunnen concluderen, dat de volkeren aan de Noordzijde van de Middellandse Zee hun cultuur spiegelden aan die van de cultuur van Marokko. Er is al in meerdere gevallen de aandacht getrokken van Marokkaanse linguïsten en van onderzoekers binnen het vakgebied van het Amaziɣ cultureel erfgoed, met betrekking tot de waarde van taalkundig en cultureel materiaal overgeleverd sinds de oudheid. Dat met name nog te vinden is in wetenschappelijke bronnen uit de Arabische literatuur. Hierbij wordt een beroep gedaan op de wetenschap om nieuwe hypotheses te formuleren met betrekking tot de ontdekking van de Amaziɣ invloeden vanuit Marokko in de Latijnse en Griekse culturen. Maar vooralsnog lijkt dit aan dovemansoren is gericht, aangezien men gewend is om maar blindelings van andere culturen te kopiëren.
34
Plaatsen / Re: Het land van Nkur: een studie in semantiek
« Laatste bericht door buɛluz Gepost op 02/06/2019 om 14:40:06 »


Uit dezelfde stam komt ook het samengestelde woord "afaḵir" [50. أفَگِّيرْ ]: vuurvlam, bestaande uit twee Amaziɣ woorden: ten eerste "afukt of tafukt" [51. أفُوكْت أو تافُوكْت ], verwijzend naar de zon als eeuwige warmtebron. En ten tweede "akr" [52. أكْرْ ], verwijzend naar het brood, het graanproduct ofwel het resultaat van al het harde werken door een boer. Dit is in het Latijn overgenomen als "stookplaats" [53. focāris ], wat verwijst naar de plaats, waar het vuur brandde om op te koken. En verder als "vuurhaard" [54. fŏcus ] van waaruit later het woord voor "kookhaard" [55. hogar ] uit voortgekomen is.

50. Ṭahiri: 2013, blz. 28
51. Ṭahiri: 2013, blz. 28
52. Ṭahiri: 2013, blz. 28
53. Ṭahiri: 2013, blz. 28
54. Ṭahiri: 2013, blz. 28
55. Ṭahiri: 2013, blz. 28
35
Plaatsen / Re: Het land van Nkur: een studie in semantiek
« Laatste bericht door buɛluz Gepost op 01/06/2019 om 12:23:38 »


Het oude volk van Nkur hebben nog meer van hun agrarische termen afgeleid van de dezelfde stam van "akr". Door de i-klank te veranderen in een a-klank werd het volgende woord geformuleerd: "aḵra" [46. أگْرَى ]. Dit woord heeft betrekking op de agrarische rijkdommen van een boer, wat oorspronkelijk bestond uit de graanopbrengsten, die opgeslagen konden worden. Een ander woord afgeleid van de archaïsche Amaziɣ stam is "aḵrum of aɣrum" [47. أگْرُوم أو أغْرُوم ], wat brood betekent. De oude Grieken hebben dit in het Grieks als leenwoord gebruikt voor "agronoom" [48. άγρονόμοϛ ]. In het belang van de graancultivatie, de opslag van graanopbrengsten en de bouw van huizen voor permanente bewoning, werd tevens een ander woord afgeleid, namelijk "iḵḵar" [49. إِگَّارْ ], dat in de lokale Amaziɣ taal betrekking heeft op het plaatsen van de broden in de ovens.

46. Ṭahiri: 2013, blz. 28
47. Ṭahiri: 2001, blz. 2
48. Ṭahiri: 2013, blz. 28
49. Ṭahiri: 2013, blz. 28
36
Taal / Woorden uit het Tamazight van Arif met verdwijning bedreigd
« Laatste bericht door Amshoom Style Gepost op 01/06/2019 om 05:15:18 »
Thighit betekent “verstand” ra3qr is afgeleid van het Arabische “al 3aql")

Asashroe: boom (sajath is afgeleid van het Arabische shajaratoen)

Tayarza (thafadja7t is afgeleid van het Arabische al fila7a)

Zaytoen is het Arabische woord voor olijf terwijl het Amazigh woord daarvoor “azemmoer” is

Medicijnen: isoefar in het Tamazight want dwa is afgeleid van het Arabische “al dawa”

Vul eventueel aan

Azul damaqran
37
Muziek / Re: Khalid Izri - Thaqsist inu.
« Laatste bericht door buɛluz Gepost op 31/05/2019 om 22:59:09 »
Dit nummer gaat denk ik over de bewustwording en het op waarde stellen van het artistieke. Een gedicht over het dichten zelf, om het te vergemakkelijken.

Azul a Vutɣmas-inu!

Ik vind dat jij hier een al te voorbarige conclusie trekt. Je mist immers nog het 3e en laatste couplet. Waarom heb je niet ook het laatste couplet (vanaf 6:10) vertaald? Verder lijkt het mij ook handig, voordat je conclusies gaat trekken, om eerst vast te stellen wie de auteur is van "Mijn gedicht". Want Khalid Izri mag het wel zingen en muzikaal begeleiden, maar is hij ook degene, die dit gedicht, dat volgens jou "een bepaald esthetisch niveau qua taal" heeft "dat men doorgaans helaas weinig tegenkomt", ook daadwerkelijk heeft geschreven?
38
Algemeen / Re: Oud Amazigh.nl leden: where are they now?
« Laatste bericht door Thatha Gepost op 31/05/2019 om 19:46:13 »
Azul awma,

Ik ben niet lang actief op dit forum maar de Amazigh discussies lijken zich naar andere social media te hebben verplaatst. Like verslaving is makkelijke dopamine.

Verder denk ik dat de tweedeling van de Amazigh beweging uiteindelijk een gat in het midden laat. Als je door oudere threads scrollt zie je vaak dat de discussies vroeger of later op een tweespalt tussen de new born jihadis en vrije geesten uitliep. Het is logisch om te concluderen dat beide groepen zich nu meer in hun eigen straatjes bewegen waar de lange tenen niet in de weg zitten.

Volgens mij kunnen we inmiddels spreken van een slingshot effect, als je consolideert en de spanning opbouwt is dat een terugtrekkende beweging, de boel lijkt in te kakken. Maar recentelijk triggerde een zielige DENK politica (Nadia EL Ouh...nog iets) met opmerkelijk domme uitspraken over anhazi n arif de kruisboog. De bagger die zij en DENK op social media vanuit Riffijnse hoek over zich heen kregen was ongekend. Dit was voor het eerst dat de DENK/NIDA apologeten niet wegkwamen met de smoes, "niet zeuren, wij allemaal mushlim".

Keep up the fight.

Tanmirt
39
Muziek / Re: Khalid Izri - Thaqsist inu.
« Laatste bericht door Botermes Gepost op 31/05/2019 om 13:40:50 »
Vervolg:


ṯaqsist inu  ttiweca, itɛayanan ihanjaran.
Ad zaran tya n rɛid, ad fahan ad iraran.
Ad tiran d fulaɛlaɛ s ucar dag iqwaran.
Ad tiran tanufert, at ic wi tɣa yafan.

Mijn gedicht is de morgen, die de kinderen zal bijstaan.
Ze zullen het licht van het feest aanschouwen en van blijdschap spelen.
Ze zullen fulaɛlaɛ spelen met de aarde in de nabij gelegen ruïnes.
Ze zullen verstoppertje spelen en wie het vind mag het eten.


Zelf had ik, vanwege lokale verschillen, nog niet eerder van fulaɛlaɛ gehoord maar in de zin past wel duidelijk in de context van een spel.

Dit nummer gaat denk ik over de bewustwording en het op waarde stellen van het artistieke. Een gedicht over het dichten zelf, om het te vergemakkelijken. Iets wat je misschien als common sense beschouw is in onze cultuur lang niet altijd het geval geweest. Traditioneel gezien is bij ons het artistieke vaak ondergewaardeerd geweest, vooral door een conservatief gedachtegoed dat regressief van aard was.
40
Algemeen / Re: Oud Amazigh.nl leden: where are they now?
« Laatste bericht door Botermes Gepost op 31/05/2019 om 13:19:17 »
Nu herinner ik me het beter. Chatt beklaagde zich over dat ik iedereen over alles en nog wat liep te bevragen. Ik zag daar, eerlijk gezegd geen kwaad in. Een mogelijke conclusie is dat het niet zo makkelijk is antwoorden te krijgen door slechts te vragen, maar dat je daar echt zelf achter aan moet gaan.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »