Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
« Laatste bericht door Thatha Gepost op 24/04/2018 om 19:00:01 »
Azul

Ik kom net terug van een surftrip naar Taghazout iets ten noorden van Agadir. Zodra je Agadir uitrijdt is de omgeving opvallend Amazighofoon te noemen. Mensen zijn zelfs blij om te horen dat je Arifi bent en het komt altijd tot een basaal gesprekje s Tmazight. Na een paar dagen kun je ook een beetje volgen wat ze zeggen, zonder dat ik onderscheid kan maken tussen Tachelhit of Tassousit. Het gebruik van Tifinagh is veel meer aanwezig in het straatbeeld dan in Arif. Ik snap dat niet want de Amazigh identiteit lijkt in Arif veel belangrijker in de eis om identitaire erkenning. Imazighen in het zuiden zijn wat zachter van aard is mijn indruk, niet zulke heethoofden als Irifiyen, wellicht mogen ze daarom meer. Soussa en Chlouh vormen geen dreiging, ze liggen niet snel op ramkoers met de overheid en zijn flexibel. Ook wat religie betreft, overal zie je openbaar alcohol geschonken worden en stelletjes lopen ook te vozen op straat, niemand die opkijkt. Het is allemaal wat minder schizofreen dan in Arif.

Wat mij meteen opviel is dat de Hirak een totaal non-onderwerp is. Alsof er niks aan de hand is in Marokko. Wat mij ook niet verbaast want de mensen daar leven in aanzienlijk betere omstandigheden, infrastructuur ziet er goed uit, dames lopen tot laat rond in korte rokjes. Het was net alsof ik in een Europese havenstad liep. Als ik dan aan de malaise in Arif denk, dat is een donker hol in vergelijking met het westen van Marokko.

Overigens krijg je op de vraag ''wat wil je doen met je leven?" hetzelfde antwoord als in Arif; "naar Europa".
2
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 19/04/2018 om 21:32:08 »
Ja ik weet het, terwijl ik me beklaag over zaken die er weinig toedoen zoals de kwaliteit van een TV zender, worden adolescenten die zich op social media durven uit te spreken tegen de makhzen vast gezet, mishandeld en in de meest letterlijke zin: besodemieterd. Voor degenen die niet weten wat dat betekent: het komt neer seksuele foltering. Iets zoals ‘de fles’, een term waar veel  Marokkaen wel mee bekend zijn, dus dat dit nieuws niet als een verrassing aan zal komen.

Als een land dat zich modern en democratisch noemt, deze afschuwelijke praktijken ongestraft toelaat, moge zij dan toch pleuris krijgen! Zelfs zogenaamde landelijke mensenrechten organisatie’s stellen zich zo neutraal mogelijk op omdat ze het systeem vrezen zelf in de cel te belanden en mishandeld te worden.
3
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 19/04/2018 om 20:58:56 »
Op M2 worden hele nieuwsuitzendingen in het Riffijns uitgezonden. Nou weet ik niet of dat dat  dagelijks is maar waarom dat niet op M8 gebeurt (gezien dat dat er de plaats bij uitstek voor zou moeten zijn) is mij een raadsel. Is dit de zoveelste -verdeel en heers-taktiek, of gewoon de chaotische aard van Marokkanen? Nou, hoewel ik zeker moet bekennen dat er zoiets bestaat als ‘ de chaotische aard der Marokkanen’  ben ik toch eerder geneigd uit te gaan van de eerste mogelijke reden.

4
In de media / Re: Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 18/04/2018 om 10:58:58 »
Ter afsluiting van deze thread nog even de uitgebleven kritiek op el Ouali.
In datzelfde artikel waar ik eerder naar verwees, staan dus bepaalde tegenstrijdige dingen.
Zo is één van de pijlers van die partij, het bestrijden van discriminatie. Dus zegt hij dat hij ten onrechte voor homofoob wordt uitgemaakt, en dat hij niet aan de rechten van homo’s wil komen, maar vindt hij dat het weigeren van homohuwelijken een optie mag zijn voor ambtenaren.

Voor hetzelfde geldt dat je dan als werkgever ook openlijk allochtonen mag weren of vrouwen met hoofddoeken. Als je tegen discriminatie bent, moet je ook tegen alle vormen van discriminatie zijn.
Maar hij moet principieel tegen homo’s zijn anders verliest hij de aanhang uit de conservatieve moslimhoek.

Hij had dus een petitie getekend tegen homohaat, en werd daar voor geprezen door die presentatrice van de nieuwe maan. Alsof dat zo’n landmark is. Tjerrie Baudet of Geert Wilders zullen ook heus geen moeite hebben met het ondertekenen van een petitie tegen racisme, maar dat wilt niet zeggen dat zij geen enkele racistische ondertonen in hun karakter hebben.
5
In de media / Re: Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 07/04/2018 om 18:27:45 »
Nida organiseert al jaren pro-Palestina demonstraties. Zelfs in de periode dat Marokko haar repressie in Arif met veel machtsvertoon uitvoerde was Nida nergens te bekennen maar organiseerde ze wel weer een Palestina demonstratie. Uit mijn eigen waarneming kan ik vaststellen dat 99% van de Arabieren tegen alles is wat met Imazighen te maken heeft. Dat is keiharde racisme. Op basis van wat ik in mijn eigen familie zie is meer dan 50% van de Imazighen tegen alles wat met Imazighen te maken heeft en bovenal voor de Koning van Marokko. Simpele redeneringen om Amhazi n Arif protesten zwart te maken (lees: fitna, Mossad, Algerije etc) krijgen meer ingang dan welbespraakte Imazighen die aanspraak maken op primaire levensbehoeften, mensenrechten die geen toelichting nodig zouden moeten hebben.


Zij die zich met hun schotelantenne’s laten verwennen met de staatspropaganda van een dictatuur, dienen slechts het establishment. Vanzelfsprekend is, dat het dienen makkelijker is dan het juist bekritiseren van macht. Bovendien zijn zij het niet, die enorme afstanden hoeven af te leggen om bij een oncologisch kliniek te geraken. Zij hebben hier in de verzorgingstaat de keuze uit allerlei ziekenhuizen, AMC’s, klinieken etc. Ze willen gewoon liever niet herinnerd worden aan hoe belabberd het in Marokko (vooral in de eigen streek) is. Dat is slecht voor het zelfvertrouwen, ze willen juist alleen maar goed nieuws horen uit Marokko. Heel flauw maar helaas waar. En nu vooral dat arabiseren de onderbewuste norm is geworden, kun je al helemaal op weinig symphatie rekenen als je met een Amazigh-vlag staat te zwaaien voor primaire levensbehoeften.

Citaat
Palestina is in de Arabische wereld een makkelijk middel om de aandacht af te leiden van de shit die Arabische leiders veroorzaken en de ellende waarin mensen leven. Vergeet jouw klachten, je moet voor je broeders in Palestina opkomen. Vergeet jouw klachten, in Palestina is het erger. Ondertussen zijn diezelfde Arabische leiders de grootste bondgenoten van Israël en/of de VS en vergeten veel schapen dat miljoenen Palestijnen in Israël werken. Ik ken veel Palestijnen die Fatah en Hamas haten. Palestijnen zijn relatief seculiere Arabieren, de meeste in Nederland doen niet eens aan Ramadan. Islam boeit ze niks. Doet verder niets af aan het feit dat Israël aan landjepik doet.

Helemaal mee eens. Dat was ook wat Khadaffi in zijn laatse wanhoopspogingen probeerde te doen, de aandacht van zijn eigen puinhoop afleiden naar de Palestijnse kwestie.

Citaat
Voor een partij als Nida is het handiger om gebruik te maken van polarisering; wij tegen zij. Nida heeft er geen belang bij om binnen haar vijver een individuele groep vissen bij te voeren. Ouali weet dat hij het wij/zij spel moet spelen om stemmen te krijgen. Hij hoeft zich niet als voorvechter van mensenrechten te presenteren. In een stad als Rotterdam volstaat het om de slachtofferrol van geplaagde moslim te spelen. Mensen willen geen slimme politicus, ze willen iemand die zoals zij is. Dat die persoon dom is maakt niet uit. Daarom worden Tokkie partijen zoals Groep De Mos in Den Haag het grootst. Ouali speelt Opfer, want dat is wat zijn stemmers zich voelen. Riffijnen zijn geen Opfer, het zijn lastpakken en drugsdealers. Dat vindt iedere Arabier, daar gaat hij in Rotterdam zijn vingers niet aan branden met voldoende Riffijnse steun vanuit conservatieve moslimhoek en voldoende tegenstanders van de Amazigh zaak.


Hoe erg zijn Marokkanen nou eerlijk gezegd het slachtoffer in steden zoals Rotterdam? Ik ken het alleen maar van het winkelen in de Coolsingel. Een kosmopolitische indruk, gezelligheid, smeltkroes van alle culturen. Ik ben me er heus wel van bewust dat dat slechts een deel van het verhaal is en niet het complete. Den Haag heb ik wel ervaren als één van de meest gesegregeerde steden in Nederland, in de enkele keren dat ik er geweest ben.

Iedereen trekt eigenlijk meer toe naar zijn eigen soort. Nederlanders trekken weg uit gebieden waar veel allochtonen wonen. Een multicultureel beleid waarin je iedereen zoveel mogelijk spreidt werkt niet. De mens is van nature tribaal, iets wat je echt niet moet onderschatten met globalisering en een multicultureel ideaal. Een multicultuur is slechts van korte duur, daaruit komt altijd een winnaar die de rest bestrijdt en het slechts een marginaal rol toe staat.

Citaat
Ouali kan de schijt krijgen. Azarkan heb ik niet besproken maar dat vind ik nog een grotere aqowad omdat hij nota bene Aitwayigher is die enig historisch besef zou moeten hebben.

Met dat historisch besef valt het wel mee. Aithwayigher hebben zoals de rest, op school geen Riffijnse geschiedenis gehad, als deel van de algemene opvoeding, maar kennen het slechts sporadisch van oppervlakkige verhalen. Fragmentarisch  in brokken en flodders, niet gemoduleerd en gestructureerd.
6
In de media / Re: Nordin el Ouali Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Thatha Gepost op 04/04/2018 om 14:29:58 »
Je hoeft niet uit een Riffijnssprekend huishouden te komen, om je in te zetten tegen de marginalisering van het Riffijnse volk en andere Amazigh-volkeren. Oké, laat hem niet opdraaien voor 'some stupid shit' dat zijn zus heeft gezegd. Dat ze uit hetzelfde huishouden komen, wil nog niet zeggen dat ze exact hetzelfde gedachtegoed en politieke voorkeuren er op na houden. Voordeel van de twijfel-regel.

Maar als hij zich beklaagt geen podium te krijgen op Riffijnse manifestaties, mag je toch wel gaan afvragen in hoeverre hij werkelijk betrokken is bij de Amazigh-kwestie en wat zijn standpunten zijn. Voor zover ik weet, is daar niets over bekend. Wat mij betreft is hij welkom, alleen weet ik niet of hij het zijn politiek carriére wel waard vindt om zich ook voor Imazighen in te zetten, vooral nu hij steeds bekender wordt in Nederland. Ik ben toch geneigd te denken van niet, tenzij het tegendeel wordt bewezen.

Nida organiseert al jaren pro-Palestina demonstraties. Zelfs in de periode dat Marokko haar repressie in Arif met veel machtsvertoon uitvoerde was Nida nergens te bekennen maar organiseerde ze wel weer een Palestina demonstratie. Uit mijn eigen waarneming kan ik vaststellen dat 99% van de Arabieren tegen alles is wat met Imazighen te maken heeft. Dat is keiharde racisme. Op basis van wat ik in mijn eigen familie zie is meer dan 50% van de Imazighen tegen alles wat met Imazighen te maken heeft en bovenal voor de Koning van Marokko. Simpele redeneringen om Amhazi n Arif protesten zwart te maken (lees: fitna, Mossad, Algerije etc) krijgen meer ingang dan welbespraakte Imazighen die aanspraak maken op primaire levensbehoeften, mensenrechten die geen toelichting nodig zouden moeten hebben.

Palestina is in de Arabische wereld een makkelijk middel om de aandacht af te leiden van de shit die Arabische leiders veroorzaken en de ellende waarin mensen leven. Vergeet jouw klachten, je moet voor je broeders in Palestina opkomen. Vergeet jouw klachten, in Palestina is het erger. Ondertussen zijn diezelfde Arabische leiders de grootste bondgenoten van Israël en/of de VS en vergeten veel schapen dat miljoenen Palestijnen in Israël werken. Ik ken veel Palestijnen die Fatah en Hamas haten. Palestijnen zijn relatief seculiere Arabieren, de meeste in Nederland doen niet eens aan Ramadan. Islam boeit ze niks. Doet verder niets af aan het feit dat Israël aan landjepik doet.

Voor een partij als Nida is het handiger om gebruik te maken van polarisering; wij tegen zij. Nida heeft er geen belang bij om binnen haar vijver een individuele groep vissen bij te voeren. Ouali weet dat hij het wij/zij spel moet spelen om stemmen te krijgen. Hij hoeft zich niet als voorvechter van mensenrechten te presenteren. In een stad als Rotterdam volstaat het om de slachtofferrol van geplaagde moslim te spelen. Mensen willen geen slimme politicus, ze willen iemand die zoals zij is. Dat die persoon dom is maakt niet uit. Daarom worden Tokkie partijen zoals Groep De Mos in Den Haag het grootst. Ouali speelt Opfer, want dat is wat zijn stemmers zich voelen. Riffijnen zijn geen Opfer, het zijn lastpakken en drugsdealers. Dat vindt iedere Arabier, daar gaat hij in Rotterdam zijn vingers niet aan branden met voldoende Riffijnse steun vanuit conservatieve moslimhoek en voldoende tegenstanders van de Amazigh zaak.

Ouali kan de schijt krijgen. Azarkan heb ik niet besproken maar dat vind ik nog een grotere aqowad omdat hij nota bene Aitwayigher is die enig historisch besef zou moeten hebben.
7
In de media / Re: Nordin el Ouali Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 04/04/2018 om 00:33:49 »
Op Amazigh websites is de zus van Ouali helemaal losgegaan op Riffijnen naar aanleiding van "Anhazi n Arif" en Zafzafi.  Hel en verdoemenis wenst ze Riffijnen toe, Zazfazi en co moesten de doodstraf krijgen, een en ander in zeer bedenkelijke bewoordingen, ik zeg het hier nog netjes. Ouali heeft zich desgevraagd niet gedistantieerd van de opmerkingen van zijn zus maar beklaagt zich keer op keer dat hij geen (politiek) podium krijg op Riffijnse manifestaties.

Je hoeft niet uit een Riffijnssprekend huishouden te komen, om je in te zetten tegen de marginalisering van het Riffijnse volk en andere Amazigh-volkeren. Oké, laat hem niet opdraaien voor 'some stupid shit' dat zijn zus heeft gezegd. Dat ze uit hetzelfde huishouden komen, wil nog niet zeggen dat ze exact hetzelfde gedachtegoed en politieke voorkeuren er op na houden. Voordeel van de twijfel-regel.

Maar als hij zich beklaagt geen podium te krijgen op Riffijnse manifestaties, mag je toch wel gaan afvragen in hoeverre hij werkelijk betrokken is bij de Amazigh-kwestie en wat zijn standpunten zijn. Voor zover ik weet, is daar niets over bekend. Wat mij betreft is hij welkom, alleen weet ik niet of hij het zijn politiek carriére wel waard vindt om zich ook voor Imazighen in te zetten, vooral nu hij steeds bekender wordt in Nederland. Ik ben toch geneigd te denken van niet, tenzij het tegendeel wordt bewezen.

8
In de media / Re: Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 30/03/2018 om 21:57:15 »
Interessant,

Met die existentiële vraag bedoelde ik eigenlijk dat met de evolutionaire redenen van het bestaan niet alles gezegd is over het leven. Dat ik meer geïnteresseerd ben geraakt in het metafysische. Veel mensen betrekken hier religie bij, maar naar mijn idee gooit dat alleen maar roet in het eten. Religie is onderscheidend, niet omvattend en ook tribaal van aard. Het is niet verrrassend dat ook Amazigh bewustzijn totaal irrelevant is bij dat soort existeniële vragen.

Met dat verhaal over het IQ van de Azkenazi-joden lijkt IQ dus meer een kwestie van nurture dan nature te zijn. Het is een omstreden onderwerp waar men nog niet aan uit is, hoe het precies zit en of je het wel exact kunt meten. Azkenazi joden hebben vooral een hoog verbaal IQ, zie schrijvers en advocaten etc. Oost Aziaten hebben meer een hoog IQ betreft ruimtelijke inzicht, daarom zijn ze sterk vertegenwoordigd in wetenschappelijke domeinen. Ik denk dat wat jij schrijft over het soort maatschappij waarin je leeft, dat dat ook zeker een factor is.

Je beklaagt je over Riffijnen niets te hebben bereikt. Verval ligt altijd om de hoek door gebeurtenissen, voornamelijk in de vorm van oorlogen. Ontwikkelingen kunnen daardoor abrupt aan een einde komen. Wij denken dus dat wij nooit een traditie hebben opgebouwd de eigen taal te schrijven maar misschien kwam er elke keer een abrupt einde aan zo’n ontwikkeling. Het koninkrijk van Nekor, of de Barghwata werden door de Almoraviden ten val gebracht, dus alles wat zij opgebouwd hadden (zeker voor het geval van de Barghwata) werd in de fik gestoken en is letterlijk in rook opgegaan. The devastating effect of low IQ alphas.


9
In de media / Re: Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Thatha Gepost op 29/03/2018 om 21:07:17 »
Ik verkies kwaliteit boven kwantiteit, awma. De Amazigh alfa’s hebben zich vooral bediend van een Soenitische islam die historisch hand in hand ging met de Arabische overheersing waarvan de echo’s uit het verleden nog steeds naklinken. Zie uitspraken als: Arabisch is de taal van de hemel en het geloof.  Daarom ben ik erg geinteresseerd in de alfa's van de Barghwata Imazighen die een eigen islam ontwikkelden, dat in wezen een heuse intellectuele prestatie genoemd kan worden. Alfa’s zoals de Almoraviden of de Almohaden hadden door hun regressieve mentaliteit een stagnerende werking op ontwikkeling. Dat geldt eigenlijk min of meer voor de gehele islamitische wereld in de late middeleeuwen.

Het klopt inderdaad dat demografische ontwikkelingen uiteindelijk doorslaggevend zijn. Daarom zijn westerlingen ook bang dat moslims door het hogere geboortecijfer, op den duur de overhand gaan krijgen in het Westen.

Maar dan vraag ik me af, of we louter leven om evolutionaire redenen? Om te strijden en te domineren. In dat opzicht lijkt het leven mij dus: “utterly meaningless”.


Ik zie het meer zoals in de woorden van Peter Weyland:

I refuse to believe that mankind is a random byproduct of molecular circomstances.


Uit de proloog van Alien Covenant.



Waarom leven we? rukh mindax gha yinigh awma.

Die existentiële vraag is wat mij betreft alleen vanuit de evolutie van de mens op een objectieve manier te beantwoorden. Als je de noodzaak van jouw lijfelijke aanwezigheid op aarde gaat toetsen aan door mensen gemaakte normen is er geen waarheid, althans geen eenduidig antwoord.

Als mens is ons doel het dragen van genen tot we geslachtsrijp zijn en ze kunnen doorgeven. De evolutie (of een andere hogere macht als schepper (van evolutie) zo u wil) zorgt ervoor dat wij onze genen op tijd doorgeven aan het nageslacht. Daar is libido voor ontwikkeld, anders vergeten we ons voort te planten met een volle agenda dagelijkse verplichtingen zoals bessen plukken, bizons jagen en naburige stammen vermoorden. Evolutie kiest voor alle levende organismen een leven-dood cyclus om te waarborgen dat genen blijven bestaan. Onsterfelijkheid van de mens is niet nodig, de genen zijn onsterfelijk. De meeste organismen gaan snel dood nadat ze hun genen hebben doorgegeven, de mens mag iets langer leven omdat de kennis van ouderen in pre-geletterde samenlevingen van pas kwam.

Religie heeft niets met natuurlijke selectie te maken. Integendeel, alfa mannen planten zich meer voort zonder religie en dus zou er zonder religie (theoretisch) een gezondere, slimmere en fittere samenleving zijn. Religie heeft maar één functie, nl. orde aanbrengen en bewaren in groepen die elkaar niet vanuit altruïstische en/of tribale motieven zullen sparen. In de natuur geldt de 80/20 regel; 20% van de mannetjes heeft seks met 80% van de vrouwtjes. Dit betekent dat onder de 80% veel gefrustreerde salafi...(kuch kuch) kneusjes zouden zitten die geen seks krijgen. Dat kan een opstand onder die 80% veroorzaken. Religies brengen kunstmatig orde aan in de 80/20 regel. De ene religie door monogamie op te leggen (iedere man houdt het verplicht bij één vrouw en dus komen de kneusjes ook aan de beurt) en de andere religie door vrouwen via gearrangeerde huwelijken, als oorlogsbuit of in de hemel na overlijden in een oorlog aan te bieden, beide leveren onbeperkte (hemelse) seks en gemotiveerde jiha.. kuch kuch... soldaten op (2 vliegen in 1 klap). Vrouwen zullen zich in beginsel altijd conformeren aan de wet van de sterkste, zie toelichting op war bride syndroom hierboven. Zij zal over het algemeen de indruk willen wekken dat ze vroom is, zich aan de (door mannen opgelegde) groepscode houdt omdat zij en haar kroost bij enige twijfel over de verwerker van haar kind niet beschermd en gevoed zou worden door een man. Vandaar dat vrouwen vaker en meer gelovig zijn (althans die indruk willen wekken) dan mannen. Deze vorm van anti-slet defensie onder de waaier van religie zit er evolutionair ook te diep in om binnen 3 generaties van los te komen. Vandaar dat "als hij maar moslim is'' door veel Marokkaanse vrouwen gebruikt wordt om buitenechtelijke escapades te camoufleren, zelfde soort anti-slet defensie.

Dan kom ik terug bij de ongeletterdheid die Riffijnen zwaar geremd heeft in hun evolutionaire ontwikkeling ten opzichte van andere volkeren, daarbovenop komt de ABS-werking van gebrek een vrijheid c.q. streng sanctiebeleid voor vernieuwers die de tribale discipline verwerpen (beide beperkingen zijn nog steeds actueel). Ik geef een voorbeeld.  Asjkenazische joden zijn gemiddeld het slimste Europese volk. Van de 911 Nobelprijzen tussen 1901 en 2016 gingen er 191 naar mensen met een Joodse achtergrond. Dat betekent bijna 21 procent van het totaal. Terwijl er wereldwijd slechts zo’n 15 miljoen mensen leven die zich Jood mogen noemen, maken ze samen nog geen 0,2 procent van de wereldbevolking uit. Chinezen zijn net zo slim of nog slimmer maar doen het veel slechter op het gebied van wetenschap. Dat komt doordat de Chinese samenleving minder vrijheid tolereert dan de West-Europese. Voor vernieuwing is ruimte nodig om van de groepsdiscipline af te wijken, zonder (al te zware) sancties. Asjkenazische Joden konden hun intelligentie veel sneller ontwikkelen dan andere volkeren omdat zij 2000 jaren geleden als eerste hun kinderen verplicht leerden lezen en schrijven om Joods (kerkelijk) recht te kunnen spreken en toepassen. Bovendien hebben Joden geen bekeringsdwang, het Jodendom is in de eerste plaats bedoeld om het Joodse volk te conserveren, vandaar de verplichting van de maternale bloedband. Daardoor kwamen er, tot voor kort, relatief weinig mensen bij die het gemiddelde naar beneden trekken (zie islam; landen met een moslim meerderheid scoren wereldwijd het hoogst op analfabetisme). Joden die lui waren of niet wilde investeren in de studie van hun kinderen, omdat ze het nut er niet van inzagen voor een boerenbestaan, werden Christen.

Het mag niemand verbazen dat de Asjkenazische Joden in de vroege middeleeuwen alle bankiersfuncties bekleedden en hoog opklommen in de burgerij door middel van nauwe handelsnetwerken. Zij waren bij uitstek geschikt om financieringen te regelen, overeenkomsten vast te leggen en Halakha recht toe te passen op handelsgeschillen. Joden hebben hun kans gepakt.

Wat hebben Imazighen vanaf pak 'm beet 900 a.D. tot deze eeuw gepresteerd? Lezen? Nee. Schrijven? Nee. Handelen en reizen? Nee. De zeden, normen en wetten van een volkomen vreemd volk aangenomen en hun eigen taal en cultuur daaraan onderschikt gemaakt? Ja. Gevochten namens en ten behoeve van een ander volk? Ja. Kracht en financiën geïnvesteerd in grond en stenen ver van huis en haard in Arif? Ja.

Daar ligt dus het resultaat van 2000 jaar evolutie van de Riffijnen op je bordje. Kijkend naar de culturele identiteit van de Riffijn zie ik een een gelijktijdig aan malaria, cholera en tyfus lijdende analfabete Geisteskranke.

Ik denk dat dat onze genen niet willen verliezen van andere genen, dat doe je onbewust maar om het te executeren heb je bewustzijn nodig. Daarom zullen er altijd Imazighen blijven bestaan die trots zijn Tamazight te spreken, met trots over hun grond in Arif praten en met trots aan de wereld vertellen dat ze Arifi zijn; Tamazight-Tamurt-Iddamen. Drie vingers zijn dat. Amazigh bewustzijn is een bijproduct van mijn genen die zich willen laten voortdragen in een andere lijf.


ⴰⵢⵓⵣ
 










10
In de media / Re: Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.
« Laatste bericht door Vutγmas Gepost op 28/03/2018 om 20:38:49 »
Hij was een van de laatsten en pas vlak voordat de gemeenteraadsverkiezingen gingen spelen kwam hij naar buiten. Karabulut leidde de kopgroep met Marcouch in het achterwiel. Denk heeft tegen verschillende moties gestemd, die er toch doorheen kwamen in de 2e kamer, voor ontwikkelingshulp aan Arif. Er circuleert een filmpje van Azarkan waarin hij stelt tegen te hebben gestemd omdat hij het nut van seksuele voorlichting in de Rif niet inziet, dat zat namelijk ook in het pakket. Goed en wel, als je bij een partij zit die pro Erdogan is en dus pro uitroeien van een Koerdische minderheid die meer autonomie opeist op het gebied van taal, cultuur en bestuur, kan je niet een andere positie innemen over Arif zonder de partijdiscipline te schenden.

De Koerdische kwestie kan Farid natuurlijk wel gestolen worden, als een afwijkende mening hem het eigen belang tot last kan zijn. Mijn default positie is ook elke politicus te wantrouwen. Complete politieke partijen doen soms dingen die tegen de principes van hun politieke overtuigingen indruisen. Neem bijvoorbeeld de recente gebeurtenis waarin de linkse politieke partijen besloten hebben geen coalitie met Nida te vormen vanwege een door het CIDI opgerakelde tweet van el Ouali uit 2014. Israel is een appartheid staat, dus mag een niet helemaal juiste vergelijking met ISIS eigenlijk wel met een korreltje zout genomen worden.

Arme el Ouali heeft de macht van de joodse lobby dit keer wel ondervonden. Ik erger me ook enorm aan de rechtse media die elke kritiek op Israel af doet als antisemitisch, maar wel links beschuldigt kritiek op moslims en islam, onder de tapijt te willen vegen.


Citaat
Een alfa man heeft altijd een levensvisie, crimineel, politicus, ondernemer of topsporter, egal. Jouw levensvisie ga je niet doorgeven op Amazigh.nl. Behoud is een combinatie van kwantiteit en kwaliteit, dus neuken moeten we sowieso, net als onze vaders. Als zij het bij 1 of 2 kinderen hadden gehouden waren er ook 75%  minder mensen zoals jij en ik ayawma.
ⴰⵢⵓⵣ

Ik verkies kwaliteit boven kwantiteit, awma. De Amazigh alfa’s hebben zich vooral bediend van een Soenitische islam die historisch hand in hand ging met de Arabische overheersing waarvan de echo’s uit het verleden nog steeds naklinken. Zie uitspraken als: Arabisch is de taal van de hemel en het geloof.  Daarom ben ik erg geinteresseerd in de alfa's van de Barghwata Imazighen die een eigen islam ontwikkelden, dat in wezen een heuse intellectuele prestatie genoemd kan worden. Alfa’s zoals de Almoraviden of de Almohaden hadden door hun regressieve mentaliteit een stagnerende werking op ontwikkeling. Dat geldt eigenlijk min of meer voor de gehele islamitische wereld in de late middeleeuwen.

Het klopt inderdaad dat demografische ontwikkelingen uiteindelijk doorslaggevend zijn. Daarom zijn westerlingen ook bang dat moslims door het hogere geboortecijfer, op den duur de overhand gaan krijgen in het Westen.

Maar dan vraag ik me af, of we louter leven om evolutionaire redenen? Om te strijden en te domineren. In dat opzicht lijkt het leven mij dus: “utterly meaningless”.


Ik zie het meer zoals in de woorden van Peter Weyland:

I refuse to believe that mankind is a random byproduct of molecular circomstances.


Uit de proloog van Alien Covenant.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10