Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Thatha Gepost op 19/07/2018 om 15:41:02 »
Er schuilt ook een bepaalde kracht in een volk dat meer collectief is georiënteerd, maar ook in dat opzicht schiet men tekort. Een voorbeeld is Marokkanen en criminaliteit en drugshandel. Waarom heeft het verketteren van zulke dingen minder effect? Omdat we laag op de sociale ladder staan en geen economische macht bezitten?

Wat leert een Riffijn als kind en puber van zijn vader en moeder waarmee hij kan klimmen op de sociaal-economische ladder? Zero. Total lack of transferable skills.

Integendeel, mijn vader zou er geen moeite mee hebben als ik kilo's bruin of wit goud zou pushen zolang de familie kan meeprofiteren en daarmee status kan verwerven voor ons gezin, de clan van zijn neven en de moskee. Kijk maar naar de bordjes in de moskee waar de donaties op staan na islamitische feestdagen, de top 3 bestaat bij ons uit lokale coffeeshophouders en wietkwekers.

Iedereen weet waar het geld vandaan komt, en het boeit ze niet. Geld is niet vies, ongeacht de bron. Ik durf zelfs te stellen dat de Riffijnse cultuur en in bredere zin de islamitische cultuur, vermogen dat is verdiend met (een zweem van) geweld en intimidatie, respect afdwingt. In de westerse cultuur is het een teken van zwakte als je luidruchtig, emotioneel en opzichtig handelt. Onder Marokkanen is het juist een teken van zwakte als je niet in iemands gezicht zijn moeder de huid vol scheldt, het niet breed laat hangen of anderszins jouw wil en wet opdringt aan anderen.

Nektasjes belichamen het totale onvermogen om iets anders, iets beters, te ambiëren dan de tribale standaard van de straat.
2
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 18/07/2018 om 11:03:02 »
De ene nektasje-drager is de andere niet. Het is gewoon een fashion statement zoals sagging pants (afgezakte broek) in de afro-amerikaanse jeugdcultuur. Dat wil ook niet zeggen dat je een ‘thug’ bent. Zo is een nektasje dragen, asociëren met het dealen ook raciaal profileren. Plus zijn er veel mensen van allerlei afkomsten die die dingen ook dragen.
3
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 15/07/2018 om 02:17:51 »
Er schuilt ook een bepaalde kracht in een volk dat meer collectief is georiënteerd, maar ook in dat opzicht schiet men tekort. Een voorbeeld is Marokkanen en criminaliteit en drugshandel. Waarom heeft het verketteren van zulke dingen minder effect? Omdat we laag op de sociale ladder staan en geen economische macht bezitten?
4
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 14/07/2018 om 19:54:24 »
Azul,


Die regressieve trend is iets dat niet alleen Imazighen, maar meer bij allerlei moslims in diaspora voorkomt. Zij waren bang hun (religieuze) identiteit te verliezen. Kijk maar naar Zuid-Oost Aziaten in het VK of Noord-Afrikanen in Frankrijk. Velen stuurden hun kinderen terug naar Marokko of voor wie het geld had, naar Egypte om ze in de islamitische leefwijze te scholen, en om ze daarna weer terug te halen met de gedachte dat ze meer weerbaar geworden zouden zijn tegen de Westerse cultuur. In zekere zin klopt dat ook, maar zo ontstaan er wel nieuwe problemen zoals een afwijzende fundamentalistische houding tov de Westerse leefstijl, opvattingen etc.


Toen ik als kind in de jaren 80/90 op vakantie ging naar Ait Bou3yach in Rif, zag ik dat de jongeren die een stuk ouder waren, bezig waren met ideologieën als socialisme, Marxisme, Ché Guevarra, Bob Dylan, Bob Marley en dat soort muzikanten. Maar ook vooral het ontwaken van Amazigh-bewustzijn dat hand in hand ging met het eerder genoemde. 
5
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Thatha Gepost op 13/07/2018 om 14:20:07 »
With wisdom comes age, but sometimes age comes alone.
Een quote van Oscar Wilde.

Het zou beter zijn als ik me wat minder polemisch ging uitlaten, vooral ik nu hier van die eindeloze monologen aan het voeren ben.

Zoals je ziet ben ik hier zoals die ene Crusoe op zijn eiland, dus dien ik er maar het beste van te maken. Het eerste dat ik moet doen, is de zaken op orde stellen door weer eens on-topic te geraken.

J.Peterson stelt dat je moet weten hoe je in je stam (groep) moet gedragen, maar dat ligt er eigenlijk maar net aan hoeveel ruimte je van je groep krijgt, jezelf te zijn. Laat het nou net zijn dat verscheidenheid ons zwaktepunt is. Je ziet het vaak, of het nou die jongelui met die nektasjes zijn, of het Marokkaans elftal dat een overschot aan technisch begaafde middenvelders heeft, die verder ook geen potten kunnen breken. We lijken te veel op elkaar en dat komt omdat we te veel met dezelfde dingen bezig zijn, dus andere dimensies volledig onbenut laten. That's a pitty.


Azul

Uiteindelijk zijn wij als Riffijnen van jongs af aan slachtoffer, je wordt geboren en gedwongen in een cult te blijven om niet als outcast te eindigen. Kijk maar eens naar de commotie rondom anhazi n Arif bij koningsgezinden en relifundo's, een ieder die niet gehoorzaamt aan de hiërarchie, regels en gewoontes van de cult wordt verketterd, ad hominem aanvallen heersen, een redelijke discussie over de inhoud van het protest is uitgesloten. Wij zijn de duivelse azulisten, zij zijn de uitverkorenen. De minachting voor mensen die tegen de onderdrukking ageren, die als maatstaf en een vaststaand gegeven geldt voor de normale sterveling, druipt ervan af.

Zafzafi is opgepakt omdat hij een gebedsdienst verstoord zou hebben. Die valse beschuldiging is gebruikt om de massa onder controle te houden, want tegen het goddelijke mag niemand ageren. Daarmee verstomde de aandacht voor zijn arrestatie. Inmiddels is Zafzafi voor veel veroordeeld maar niet voor het verstoren van een gebedsdienst, althans, dit was niet de rode draad in de aanklachten. Zolang Riffijnen geweld en macht legitimeren met verwijzing naar een 7e eeuwse theocratie, is er weinig hoop voor verbetering. De Riffijnen die dit begrijpen zullen Arif vergeten en zich op laten nemen in tolerantere samenlevingen, kinderen opvoeden ver van de Riffijnse realiteit. Dit heb ik vaker gezegd en ik zie om mij heen dat deze ontwikkeling zich in hoog tempo manifesteert. Bijna elke Riffijn die je op tv ziet en het redelijk doet, zakelijk, in de kunst of academisch is met een niet-moslim getrouwd of heeft er kinderen mee.  Dat komt doordat de Riffijnse gemeenschap geen ruimte laat voor eigenzinnigheid, de bekrompenheid is "smothering". De verandering moet van binnenuit komen maar komt voorlopig niet. Het gaat eerder de andere kant op, hoe jonger de meisjes zijn, hoe meer hoofddoeken je ziet. We zien een neerwaartse spiraal van emancipatie en vrijzinnigheid onder de Riffijnen.

Mindless obedience is good for the cult but it is generally not good for the member.
6
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 13/07/2018 om 02:40:05 »
With wisdom comes age, but sometimes age comes alone.
Een quote van Oscar Wilde.

Het zou beter zijn als ik me wat minder polemisch ging uitlaten, vooral ik nu hier van die eindeloze monologen aan het voeren ben.

Zoals je ziet ben ik hier zoals die ene Crusoe op zijn eiland, dus dien ik er maar het beste van te maken. Het eerste dat ik moet doen, is de zaken op orde stellen door weer eens on-topic te geraken.

J.Peterson stelt dat je moet weten hoe je in je stam (groep) moet gedragen, maar dat ligt er eigenlijk maar net aan hoeveel ruimte je van je groep krijgt, jezelf te zijn. Laat het nou net zijn dat verscheidenheid ons zwaktepunt is. Je ziet het vaak, of het nou die jongelui met die nektasjes zijn, of het Marokkaans elftal dat een overschot aan technisch begaafde middenvelders heeft, die verder ook geen potten kunnen breken. We lijken te veel op elkaar en dat komt omdat we te veel met dezelfde dingen bezig zijn, dus andere dimensies volledig onbenut laten. That's a pitty.
7
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 10/07/2018 om 20:05:38 »
Ooit bracht Najib Amhali in één van zijn shows heel even iets over “Berberse sprookjes” ter sprake. Daarbij gaf hij een oppervlakkig voorbeeld van : “Er was eens een vrouw, en die ging dood.” In die woorden. Wat een lul met zo’n flauwe opmerking, dacht ik destijds. In de loop der tijd ben ik daar anders over gaan nadenken.

Amazigh-sprookjes zijn voor Najib, zoals blijkt, iets uit zijn vroege jeugd dat hij maar vaag kan herinneren. Daar neemt hij toch onderbewust in die flauwe oppervlakkige opmerking iets uit mee. Namelijk, het element van horror dat in veel Amazigh-kinderverhalen te vinden is.
8
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 10/07/2018 om 18:54:42 »
Ik stel dus dat geslepenheid inderdaad tot de deugden behoort, maar dat geslepenheid in de vorm van het bedriegelijke en manipulatieve pertinent afgewezen dient te worden, waardoor ik het moraal van het verhaal moet bijstellen naar: dat men behoedzaam moet zijn voor deze vorm van geslepenheid. In that regard, is de essentie van het verhaal dat je voorbereid wordt op het leven. Very educational, I would say.

I would argue, dat geslepenheid in de vorm van jezelf voor 200% inzetten voor something you’re very passionate about, of het beroep dat je beoefent of je nou een vuilinsman bent of een chirurg, de wenselijke vorm is, vanuit een morele invalshoek.

Dit simpel kinderverhaal legt de negatieve zijde van de menselijke conditie bloot, dat het ook het eerder genoemde socio-economisch aspect overstijgt. Denk daarbij aan de kwaadaardige vorm van kapitalisme dat een overgrote meerderheid van de wereldbevolking teistert en vooral een marginale elite boven iedereen bevoordeelt.


9
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 10/07/2018 om 16:24:21 »
Een betere verwoording voor het moraal van het verhaal zou zijn, dat geslepenheid een deugd is.
Dan kun je je ook meteen inbeelden in wat voor soort maatschappij men leefde, één waarin je geslepen diende te zijn om te overleven. En dat duurt nog gewoon voort, in Marokko. We hebben die mentaliteit zelfs naar hier meegenomen. Het is typerend voor mensen van een lager socio-economische status. Kijk maar naar de mentalteit van de mensen uit de buurt waar Rocky Balboa vandaan kwam, zo waren zij ook. Die film is wel één van mijn all time favorites, trouwens.
10
Mannen / Re: Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« Laatste bericht door Vutɣmas Gepost op 26/06/2018 om 16:53:05 »
Het was niet een foto die namens de Hirak beweging verspreid werd, maar door een willekeurig persoon die al dan niet van de werkelijke herkomst van die foto wist. Maar heey, volgens MWN moet men juist daar kritisch op zijn, en degenen in macht, wel die krijgen bij voorbaat de voordeel van de twijfel. Daar ben je tenslotte een patrioot voor! Unbiased, abbic!
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10