Citaat van: buƹluz op 20/04/2014 om 20:26:12
Het moge nu wel duidelijk zijn hoe de kaarten zijn geschud in deze topic. Aan de ene kant hebben we te maken met degenen, die net als broeder Rachid met een kritische blik durven te kijken naar de Arabische veroveringen en tevens naar de oorlogzuchtige rol die de islam hierin heeft gespeeld. Belangrijk hierbij is het gegeven dat de islam middels het zwaard is verspreid in Tamazgha.
Ik durf ook kritisch te kijken, ik sta aan jouw kant, maar je hebt zwart dan heb je grijs en dan heb je wit, wij moeg niet zwart-wit denken, hiermee bedoel dat zeer veel Imazighen zelf bijgedragen hebben tot hun actuele situatie,
Aan de andere kant hebben we te maken met degenen die hier proberen een zeer subtiel onderscheid aan te brengen tussen het Arabische karakter van de veroveringen en de rol die islam hierbij heeft gespeeld. Deze 2e groep probeert de kritiek zoveel mogelijk te richten op het Arabisch karakter van de veroveringen en daarbij zoveel mogelijk de islam buiten schot te houden. Voor deze moslim-apologeten heeft een historische reconstructie van de Arabische veroveringen van Tamazgha vooral nut bij het creëren en het in stand houden van de islamitische mythe: namelijk de islam is op een vredige wijze verspreid in Tamazgha.
De Islam is niet altijd op een vreedzame wijze verspreid, niet altijd, in sommige delen van de wereld is de Islam met het zwaar, "besaif" verspreid,
Ik heb in een vorige post al laten zien hoe deze moslim-apologeten dmv. het verdraaien van de chronologie proberen om de geschiedenis te herschrijven, zodat het beter past binnen hun religieuze dogma's. Hierbij proberen ze op slinkse wijze de positie van de 4 "rechtgeleide" kaliefen zoveel mogelijk te beschermen voor kritiek. Het dogma van de 4 rechtgeleide kaliefen is namelijk een centraal thema voor de soennieten, waarmee zij zich onderscheiden van andere islamitische stromingen zoals de sjiieten of de khawarijieten. Door de veroveringen van Tamazgha toe te schrijven aan de Ummayaden hopen ze hun soennitisch dogma overeind te kunnen houden.
Maar behalve dus met het verdraaien van de chronologie, proberen ze nu ook hun islamitische mythe in stand te houden door het spelen van Arabische taalspelletjes. Als we goed kijken naar onderstaande reactie van Ifri dan zul je zien wat ik bedoel:
Hierboven zien we hoe Ifri de toponiem "Ifriqiya" gelijkstelt aan "Noord-Afrika". Dit mag voor de gewone leek heel normaal uitzien, maar dat is het allerminst. Degenen die wat meer over de geschiedenis van Tamazgha weten zouden gelijk moeten inzien dat Ifri hier de plank volledig misslaat. En blijkbaar niet zonder reden ook. Het is namelijk historisch onjuist om "Ifriqiya" als synoniem te gebruiken voor "Noord-Afrika", aangezien de term "Ifriqiya" specifiek gebruikt werd om de regio van Tunesië = hinterland van Carthago mee aan te duiden. Maw. het is dus niet zoals Ifri heel onschuldig stelt dat de 2e kalief Umar geen toestemming had verleend om "Noord-Afrika aan te vallen", maar eigenlijk alleen had verboden om Ifriqiya = regio van Tunesië aan te vallen.
Wat verder ook opgemerkt moet worden is dat Ifri hier beweert dat de toponiem "Ifriqiya" afgeleid is van het Arabische woord Ù...ÙرÙ,Ø© = afwijken van het rechte pad. Dit is niets meer dan een Arabische leugen, aangezien het woord "Ifriqiya" afgeleid is van de Amazigh woorden Ifri = grot + Qic = hoorn / bergtop. Een woord wat al duizenden jaar voor de Arabische bezetting al gebruikt werd in Tamazgha om de bergachtige regio van Tunesië mee aan te duiden.
De oorspronkelijke betekenis van "Ifriqiya" is een zeer belangrijk detail, aangezien het "verbod" van de 2e kalief Umar nu in een heel ander daglicht komt te staan. Immers het Amazigh grondgebied ten oosten van Ifriqiya mocht dus wel gewoon geplunderd worden van de 2e kalief Umar. En dit is ook gebeurd in 641 na Chr. waarbij Berqa (= Cyrene) is leeggeroofd en vervolgens in het jaar daarop Tripoli aan de beurt was. Dit gebeurde allemaal nog tijdens de regeerperiode van de 2e kalief Umar. Bij de plundering van Berqa wordt door de Arabische veroveraars zelfs als eis gesteld dat de Imazighen van Berqa hun bloedeigen kinderen moesten afstaan als een vorm van belasting betalen aan de Arabische veroveraars. Het ontvoeren van kleine kinderen om deze daarna als slaaf te verkopen, zagen we ook al terug bij 3ikrima, die in 647 na Chr. als 4-jarige Amazigh jongetje ontvoerd werd om vervolgens 40 jaar lang als huisslaaf te dienen voor de Mekkaanse elite.
Met het verdoezelen van de oorspronkelijke betekenis van het woord Ifriqiya zien we dus dat de moslim-apologeten met leugens en verdraaiingen wederom de werkelijke geschiedenis van Tamazgha proberen te herschrijven. En dat allemaal zodat het beter past binnen het soennitisch dogma van de 4 rechtgeleide kaliefen. En wellicht ook zodat zij minder last krijgen van hun "islamitisch" geweten. Gebrainwashte Imazighen zoals Amsraraf / Ifri laat hiermee zien dat ie liever zijn Amazigh amezruy verloochent dan dat ie eerlijk antwoord durft te geven op de prangende vraag:
Hoe "rechtgeleid" waren de kaliefen toen zijtoestemmingorders gaven om Tamazgha aan te vallen om leeg te plunderen en om kleine Amazigh kinderen te ontvoeren voor de slavenmarkt?
Beste broeder, Umar Ibn Al Khatab heeft verboden aan zijn generaals om AL Maghreb aan te vallen, dit staat letterlijk in de boeken, Umar Ibn Al Khatab was ook terughoudend wat betreft "Perzie",
Er is zelfs een uitspraak van Umar Ibn AL Khatab die zei "Ik wenste dat er een muur van vuur was in Irak tussen de Arabieren en de Perzen, zodat de Perzen in hun land bleven en zodat de Arabieren in hun eigen land bleven"