-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Hadou

#2041
In de media / Re: "Sociale Controle?"
06/04/2007 om 10:44:27
Citaat van: TheCFO op 06/04/2007 om 10:31:38Hebben wij ooit samen geknikkerd of zo, dat jij dit soort dingen over me weet?
In je vorige reacties haalde ik uit dat je niets gemeenschapelijks hebt met de Soos-gebruikers. ( ik kan het mis hebben).

verder wijs ik iedere vorm van geweld ook af. geweld komt uit woede en 'sommige'mensen kunnen eenmaal hun emoties niet bedwingen. [ De één barst in tranen en de ander haalt gelijk uit met zijn vuisten of een wapen.]

wat ik eerder noemde met ''gewone burger'' die niet  rijk / machtig genoeg is om bijv. een advocaat in te huren om zijn recht te halen.

Nu zijn gelukkig consumenten (TV) programma's die de burgers / consumenten te hulp komen. Zoals Radar en Kassa ( en vroeger de Breek-ijzer)  enzo..
Dan zie je dat zodra die organisatie of instantie of bedrijf op TV komt, dat ze gelijk ''menselijker'' worden en die ''burger / consument''in het gelijk stellen.

[ om een voorbeeld te geven hoe de zaken lopen] en dit is ook een soort van sociale controle he!
#2042
Taal / Re: Taal famillie groepen
06/04/2007 om 10:21:18
Citaat van: Amzwaru op 05/04/2007 om 15:09:58
Afra a Hadou,
Afra a Amezwaru,
question:
What do this words mean:
Acel7i  ( shlouh') or Asoussi ( sous)
I don t mean the word for tcel7it speaker. or tasusit speker.

Why do people call you Clu7? Was your grand-grand-grand-..- father name Acel7i?

in our Tarifiet means the word Souss something like '' pain''. ( a souss n yexsan)
Ixsan = plural for ighes ( english=bone, Fr = os).
I hope you or someone else can help me with this :)
#2043
Taal / Re: Taal famillie groepen
06/04/2007 om 10:08:56
Citaat van: betonmo op 06/04/2007 om 00:16:26
Hadou

Bovenstaande wil toch niet zeggen dat het orginele thmezight verdwenen is.
hoe verklaar je dan dat hele grote gebieden alleen thmezight spreken.?
Betonmo,
Ik zeg ook niet dat orgineel Tamazight verdwenen is. Dat bestaat nog. En dat moet ook zo blijven en meer gesproken en geschreven worden. En wij Imazighen moeten het eren en lief houden.
Want het ging bergafwaarts. Vele Imazighen ''bekeren'' zich toch het Dari-ja. Ze geven de Taal van hun voorouders niet door aan hun nazaten. Het Tamazight taal gebied is gekrompen.
Sommige Tamazight-varianten zoals bijv. Tarifiet van Sanhaja-Srir ( Ktama, aith Yeteft) is bijna dood!. En laat staan het Tamazight- varianten in Mauritanie.
Citeer
daraja wordt alleen door de regering gesproken en aanverwanten.
of imazighen die naar de stad trokken/trekken  en die in de loop van de eeuwen verarbieriseerd zijn /worden in taal .
Het Dari-ja is in Marokko één van de belangrijkste talen geworden . Imazighen comuniceren onder elkaar met het Dari-ja. ( ik ook als ik tegen een Asussi of acel7i spreek). En:
Het dari-ja is niet in het binnenland van Marokko ontstaan of Algerije of Tunesie of Libiya. Maar aan de kust. Daar is handel met de rest van de wereld ontstaan. En daar zijn dus ook mensen van buiten af zich gaan vestigen. ( Phoeniciers, Grieken,Romeinen, Joden enz).
Als je in Iyarmawas ( aith Touzin)  wat fabrieken neerzet, dan zouden ook mensen naar toe komen om te werken. En dan zal het Tamazight van Aith Touzin wel dominant worden ;)
Citeer
je heb gelijk wat daraja betreft,hoe dat is onstaan.
3afak attas. Ik wil enkel er op aan wijzen dat wij reeel moeten zijn. En dat accepteren en erkennen. maar het wil niet zeggen dat wij onze Tamazight moeten op geven.
#2044
Taal / Re: Taal famillie groepen
05/04/2007 om 23:47:29
Afra Amezwaru,
You alright if you want to output al the Berber languages in details.

        Berber (26)

-Eastern (3)
---Awjilah [auj] & Sawknah [swn]  (Libya) & Siwi  [siz] (Egypt)

-Guanche (1)
---Guanche  [gnc] Cran Canarias          (Spain)

-Northern (17)
           --Atlas (3)
---Judeo-Berber [jbe] (Israel) & Tachelhit  [shi] & Tamazight, Central Atlas  [tzm] (Morocco)
---Chenoua  [cnu] (Algeria)
          --Kabyle (1)
---Kabyle  [kab] (Algeria)


         --Zenati (12)
                   ----East (3)
-----Ghadamès  [gha]  & Nafusi  [jbn] (Libya) & Sened  [sds] (Tunisia)
         ----Ghomara (1)
-----Ghomara  [gho] (Morocco)
         ----Mzab-Wargla (4)
-----Taznatit  [grr]  & Tumzabt  [mzb] & Tagargrent  [oua] & Tamazight, Temacine  [tjo] (Algeria) .
         ----Riff (2)
-----Tarifit  [rif]  & Senhaja de Srair  [sjs] (Morocco)

         ----Shawiya (1)
-----Tachawit  [shy] (Algeria)
 
         ----Tidikelt (1) [/u]
-----Tamazight, Tidikelt  [tia] (Algeria)

-Tamasheq (4)
          ----Northern
----Tamasheq , Tahaggart  [thv] (Algeria)
         ----Southern (3)
---Tamasheq  [taq] (Mali) & Tamajeq, Tayart  [thz] & Tamajaq, Tawallammat  [ttq] (Niger)

-Zenaga (1)
---Zenaga  [zen] (Mauritania)

puff :( good luck ! to who wanted to make 1 central Tamazight :)
#2045
In de media / Re: "Sociale Controle?"
05/04/2007 om 22:31:47
zo neem jij het aan. want jij hebt het nooit meegemaakt. dus wijs jij of neem jij aan dat een ambtenaar achter het raampje niet in zijn oortje wordt gefluistert om mensen te laten misleiden. anders raakt de pot snel op.
het is nu ook al bekend dat mensen afstand nemen van hun rechten, alleen door de burocratie en door onodige blootstelling van hun prive leven.
#2046
Citaat van: --- op 05/04/2007 om 19:42:30
Ten eerste hebben de arabische sahraouies de berbers grotendeels verdreven. Ze kwamen uit Yemen en waren bedouienen die rondtrokken totdat ze in de Sahara waren en op Rooftocht gingen en zo de -berberstammen daar overvielen en verdreven.
Wel mijnheer / mevrouw ---
Àls je beweringen kloppen, dan wil ik graag meer informatie er over  lezen.
- Wie zegt dat die Saharawi's Arabischtalg zijn?
-Hoe kom jij aan de informatie dat Arabischetalige-Saharawi's afstammelingen van Yemen zijn?
- Van roverij in Sahara is bij mij ook bekend. Maar ik kan dat niet aan het hele volk rekenen.
Citeer
Ten tweede als ze in de loop der jaren zich hebben gemengd met de berbers is dit nog steeds geen recht om tot zelfbeschikking over te gaan. Historisch gezien is de westelijke sahara verbonden aan Marokko en de imazighen van Marokko.
Waarom zou een mens die eeuwen lang in een land gewoond en gewerkt heeft, geen beschikking krijgen op bestuur van zijn eigen land? Dit gaat tegen de Amazighcultuur in!
Ik weet wel dat Imazighen nooit hebberig waren over Land bezit. Wat zij bewerkten is van hun. Wat zij niet konden bewerken rekenden ze niet tot hunne. Als iemand anders het bewerkt 3 jaar lang , dan mag hij / zij dat houden. ( dat zijn Islamitische en Amazighregels)
Citeer
En ten derde zegt dit volgens mij genoeg:

De oorspronkelijke bevolking van West-Sahara heeft op 27 februari 1976 de Democratische Arabische Republiek (DARS) uitgeroepen. De DARS is een volwaardig lid van de Afrikaanse Unie en is wereldwijd door ongeveer 80 landen erkend.
Dit vind ik ook raar. Ze hadden tijdens de bezetting van West-Sahara door Spanje al hun onafhankelijkheid moeten uitroepen. Naar mijn info , hebben zij nooit verzet getoond tegen de bezetter. En dat geldt eerlijk gezegd ook door Marokko. Toch heeft Spanje onder leiding van Franco al mandaat van West-Sahara toevertrouwd aan Marokko en Mauritanie. In ruil voor zee-explotatie.
Citeer
Dat ze zich arabisch voelen verspelen ze naar mijn mening hun claim. Dan hebben ik en anderen er meer recht op.
Ik vraag mij af wie jij bent. Een Amazigh?
Dat arabisme is gewoon een Etopie. Een Mythe. Een Arabier van Ras bestaat niet. Iedereen voelde of zag zich zelf als arabier na de 2de Wereld oorlog. Er kwam een samenwerking tussen al die Arabisch-achtige- taal sprekende landen om zich te verzetten tegen de invloed van ex-kolonieen en de claim van de Joden op Palestina.

want de eerste arabieren die bekeerd waren tot Islam, noemden zich zelf Moslim. Want zij zijn ont-arabiseerd! Arabisch was in die periode en eeuwen later een vieswoord. Waar niemand trots op was.

p.s. wij moeten wel reeel zijn en blijven in discussie.
#2047
Ik heb zojuist ''marinemensen'' in google getypt. De resultaten wijzen meestal naar de Britse mariniers die Iran vasthoudt.
Verdachte zaak idd. Of is dat een nieuwe NL spelling ? NAVO propagenda?
marinemensen
Ik weet t niet.

Ik weet wel dat als bijv. een allochtoon het Nederlands verkeerd spelt of uitspreekt ,( net zoals Johan Cruijff  de term : ''Uno  momento dado'' in spanje introduceerde, alle spanjaarden raar of verkeerd vonden), dan wordt die Allochtoon heel snel op een denegerende manier gecorrigeert.


#2048
In de media / Re: "Sociale Controle?"
04/04/2007 om 16:08:01
Hoewel ik niets te maken heb met de Socialedienstuitkering en die ambtenaren die de ''burgers in nood'' van de kast naar de muur sturen.
Vind ik dat het beleid aangenamer en vriendelijker en humaner moet zijn t.o.v de behoefenden.
#2049
Izwan:
een paar vragen ter verduidelijking.
1- Wie was Idriss I ? waar zou hij vandaan zijn gekomen?
2- AL Murabitin hebben over een groot rijk gergeerd. Van Senegal rivier tot Pyreneeen in het noorden van Spanje. Waarom botste het met Nkour dynastie?
Ik heb begrepen dat Youssuf bnu Tachafien 's Leger Nkour heeft verwoest.
3- Waarom hadden Mariniden ( Al Mariniyin) hekel aan Shurfa's? Het waren in die tijd toch allemaal Imazighen en Moslims?
#2050
Discussie  is over West-Sahara en Sahrawi's verplaatst hier :

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10949.from1175693827;topicseen#msg230358


Neem het mij niet kwalijk Izwan , dat ik je Citaat heb verhuisd.
#2051
Izwan schreef in discussie met 1976 over West - Sahara. in dit  topic


Het is onzin om te zeggen dat niemand Saharawa als Imazighen beschouwt. Ik heb genoeg Saharawa in Al Hoceima goed gekend die zichzelf als Imazighen zien.
Saharawa horen tot stam Sanhaja. Verder er is een groep Saharawa die zich als Schourfa of Arabieren beschouwen. Het gaat hier om de stam Malik die door Mariniden uit Marokko richting Sahara zijn verdreven. Zij hadden groot status in Sahara gekregen en noemen zichzelf de zonen van Hassan. Mariniden hadden een hekel aan Shourfa's en ze hadden toen geprobeerd alle Shourfa's van Marokko weg te jagen.
Mensen die beweren dat Almorawiten dynastie door Sanhaja en Arabieren tot stand is gebracht zoals de link die jij hebt geplaatst, zijn leugenaars. Er waren toen geen groepen Arabieren in Marokko of Sahara. Almorawiten waren vroom islamieten, maar ook beetje Amazigh getint nationalisten. Zij hebben toen Imazighen in het Tamazight laten onderwijzen i.p.v. arabisch. Het is in tegenstelling dan hen voorgangers Adarisa.
Ik wil van je graag weten wanneer ze uit Jemmen kwamen, hoe zijn ze daar terecht gekomen en waar zijn stam Sanhaja van Sahara?

#2052
In de media / Re: "Sociale Controle?"
04/04/2007 om 15:22:23
Ja.. Ik heb ergens gehoord of gelezen..

Dus als je een beetje wanhopig bent en je zich verzet tegen de burocratie , dan word je zonder pardon door de beveiliging uitgezet! Ga je verder protesteren dan komt de politie jouw arresteren.

=  weer een crimineel er bij he!
#2053
Sociale controle?
Dat is best moeilijk tegenwoordig. Het is moeilijk om een politieagent te spelen over een ander. Het is heel moeilijk om tegen een crimineel te zeggen dat hij fout zit. Maar als ik ( en ik weet dat er veel Marokkanen ook zo zijn) de kans krijg om die ''wat in de maatschappij gezien als foute persoon'' ''vriendelijk'' te verzoeken beter een andere koers moet volgen, en ''normaal'' werk of inkomen en leven te leiden, dan zou ik ik het wel doen.

Wel moet men besseffen, dat je nooit hoger moet op stellen dan die ''foute persoon''. Iedere burger is verantwoordelijk voor zijn daden. En wij leven toch in vrije wereld? Democratie? individuele wereld? Geen politiestaat, communisme, facisme, en andere niet volksdemocratieen.

Onze Marokkaanse gemeenschap in NL vormt geen éénheid. Wij hebben hier in NL geen leider of voorzitter of raad die ons aan kan/moet wijzen hoe wij ons hier in NL moeten opstellen. ( dan zou het een staat binnen een staat zijn en daar zal NL niet op wachten).
Wel luisteren wij graag naar ''gerespecteerde'' famillie. Of naar één gerespecteerde ''geestelijke'' ( Imam). En er best controle in ons. Niet iedereen pucht zijn kinderen het criminele pad op. Ik duf te wedden dat 99% van de Marokkanen slecht gedrag / criminele gedrag afkeurt.
Van mijn kant mag de Marokkaanse bevolking best wat actiever in de maatschappij opstellen.Als gezinshoofd ( ouder / voogd). Of lid van famillie.
Er zijn genoeg verenigingen en organisaties en mensen die de kennis hebben om een voortouw rol kunnen trekken. De basis ligt er.

De Marokkaanse gemeenschap heeft (over het algemeen) niet veel aan ''patserige ''politici of schrijvers of
wanna-be stars of intelectueels.

Toch heb ik uit ervaring gemerkt dat de ''Nederlanders'' met een dubbele tong spreken ( een indianen uitspraak).

De zogenaamde sociale-controle-dienst  heeft ook bijv. facilitair benodigheiden. Ikmerkte de laatste jaren dat dat in NL gekrompen is.
-''Het integratiebeleid is mislukt , dus wij steunen niemand''- zeggen de wethouders van de gemeenten.
- Aan andere kant wijzen ze je iedere dag via de media ( TV programma's, radio en Kranten) dat het een puinhoop is. En er moet wat aangebeuren! ( net of NL Haíti is geworden)..
- Plus : Het is nooit goed. Wat de één van je verwacht, verwacht een ander iets anders van je.

Allochtonen zijn een product geworden. Iedereeen wil mee bemoeien. En op hun rug klimmen om hoger te komen. Of via hun zweet rijk worden. Of door hun handen het vuile werk op knappen. Of  via hun kennis en kunde een boek schrijven, TV beelden maken. Of gewoon tijd ( =geld) vullen.

Er gaat geen dag voorbij die ''negatief- allochtoon-vrij'' is.

Om uit mijn zelf te spreken, wil ik de laatste jaren helemaal niets van weten wat in NL gebeurt of in de wereld. Ik kijk of lees of hoor zelden nieuws. OK ik lees, luister, kijk selctief.
Terwijl ik een paar jaar geleden veel actiever was. In het bedrijfsleven en in de maatschapij. Ik leefde niet alleen voor mijzelf, maar ook voor famillie, vrienden, kennisen en de Maatschappij ( ook Autochtonen).

Men verwacht veel van je . Maar wat krijg je van terug? een ''bedankt en nu opdonderen?'' zijn de maatschappij-woordvoerders in staat om in te zien wie goed is en wie niet? Ze slaan enkel Alarm als ze iets vinden wat in hun ogen incorect is. En meestal gebruiken ze verkeerde termen en agressieve toon, die je niet meen neemt in het beleid of sfeer. 

En laat mij niet spreken over de behandeling van laagopgeleiden , die niet meer de kans krijgen om zich beter op te laten leiden. [ ga mij niet wijs maken, dat er regelingen zijn, die zijn er wel, maar ze zijn niet zichtbaar of toegankelijke voor een ''gewone'' burger] .


ik weet niet of het met het onderwerp te maken heeft, maar dat wilde ik kwijt
#2054
In de media / Re: "Sociale Controle?"
04/04/2007 om 11:09:23
Sociale controle:
Dat is best moeilijk tegenwoordig. Het is moeilijk om een politieagent te spelen over een ander. Het is heel moeilijk om tegen een crimineel te zeggen dat hij fout zit. Maar als ik ( en ik weet dat er veel Marokkanen ook zo zijn) de kans krijg om die ''wat in de maatschappij gezien als foute persoon'' ''vriendelijk'' te verzoeken beter een andere koers moet volgen, en ''normaal'' werk of inkomen en leven te leiden, dan zou ik ik het wel doen.

Wel moet men besseffen, dat je nooit hoger moet op stellen dan die ''foute persoon''. Iedere burger is verantwoordelijk voor zijn daden. En wij leven toch in vrije wereld? Democratie? individuele wereld? Geen politiestaat, communisme, facisme, en andere niet volksdemocratieen.

Onze Marokkaanse gemeenschap in NL vormt geen éénheid. Wij hebben hier in NL geen leider of voorzitter of raad die ons aan kan/moet wijzen hoe wij ons hier in NL moeten opstellen. ( dan zou het een staat binnen een staat zijn en daar zal NL niet op wachten).
Wel luisteren wij graag naar ''gerespecteerde'' famillie. Of naar één gerespecteerde ''geestelijke'' ( Imam). En er best controle in ons. Niet iedereen pucht zijn kinderen het criminele pad op. Ik duf te wedden dat 99% van de Marokkanen slecht gedrag / criminele gedrag afkeurt.
Van mijn kant mag de Marokkaanse bevolking best wat actiever in de maatschappij opstellen.Als gezinshoofd ( ouder / voogd). Of lid van famillie.
Er zijn genoeg verenigingen en organisaties en mensen die de kennis hebben om een voortouw rol kunnen trekken. De basis ligt er.

De Marokkaanse gemeenschap heeft (over het algemeen) niet veel aan ''patserige ''politici of schrijvers of
wanna-be stars of intelectueels.

Toch heb ik uit ervaring gemerkt dat de ''Nederlanders'' met een dubbele tong spreken ( een indianen uitspraak).

De zogenaamde sociale-controle-dienst  heeft ook bijv. facilitair benodigheiden. Ikmerkte de laatste jaren dat dat in NL gekrompen is.
-''Het integratiebeleid is mislukt , dus wij steunen niemand''- zeggen de wethouders van de gemeenten.
- Aan andere kant wijzen ze je iedere dag via de media ( TV programma's, radio en Kranten) dat het een puinhoop is. En er moet wat aangebeuren! ( net of NL Haíti is geworden)..
- Plus : Het is nooit goed. Wat de één van je verwacht, verwacht een ander iets anders van je.

Allochtonen zijn een product geworden. Iedereeen wil mee bemoeien. En op hun rug klimmen om hoger te komen. Of via hun zweet rijk worden. Of door hun handen het vuile werk op knappen. Of  via hun kennis en kunde een boek schrijven, TV beelden maken. Of gewoon tijd ( =geld) vullen.

Er gaat geen dag voorbij die ''negatief- allochtoon-vrij'' is.

Om uit mijn zelf te spreken, wil ik de laatste jaren helemaal niets van weten wat in NL gebeurt of in de wereld. Ik kijk of lees of hoor zelden nieuws. OK ik lees, luister, kijk selctief.
Terwijl ik een paar jaar geleden veel actiever was. In het bedrijfsleven en in de maatschapij. Ik leefde niet alleen voor mijzelf, maar ook voor famillie, vrienden, kennisen en de Maatschappij ( ook Autochtonen).

Men verwacht veel van je . Maar wat krijg je van terug? een ''bedankt en nu opdonderen?'' zijn de maatschappij-woordvoerders in staat om in te zien wie goed is en wie niet? Ze slaan enkel Alarm als ze iets vinden wat in hun ogen incorect is. En meestal gebruiken ze verkeerde termen en agressieve toon, die je niet meen neemt in het beleid of sfeer. 

En laat mij niet spreken over de behandeling van laagopgeleiden , die niet meer de kans krijgen om zich beter op te laten leiden. [ ga mij niet wijs maken, dat er regelingen zijn, die zijn er wel, maar ze zijn niet zichtbaar of toegankelijke voor een ''gewone'' burger] .

#2055
Cultuur / Re: Amazigh cosmetica
03/04/2007 om 22:26:41
Qa LLa a Tifqirin,
Ariri die ik bedoel heet = Nerium oleander, wordt ook Laurier rose in het frans genoemd. Althans als ik mijn herinneringen aan dat mooie plant die ik van, nog geen 200 meter van mijn geboortehuis, niet kwijt ben.  Ik en andere vrienden toen, trokken vaak aan die takken en staken die in elkaars monden. Niemand is dood gegaan en wij zijn nooit op voor gewaarschuwd dat het giftig is. (was)

in iedere geval zijn de takken of sappen bitter. '' yarzeg am uriri''
De takken, sappen, bladeren worden eerst verwarmd, vóór het gebruik.

Misschien is zijn de zaden uit de bloemen wel giftig.

maar dit ter zijde,
Gebruiken jullie ook bepaalde traditionele cosmetia artikelen of houden jullie het bij DA, Kruidvat,Etos.... of  Douglas ?
En wordt het nog wel door de famillie gebruikt?