-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Hadou

#1801
Babbelhoek / Jong oranje vs Marokko hooligans
23/05/2007 om 16:49:01
naar aanleiding van dit (youtube)''drama'' wil ik graag hier met je er over discusseren over het gedrag van onze mede-Marokkanen. En daar bij heb ik toch een aantal vragen over.
- Waarom gedragen deze jongeren zo dom?
het zijn eigenlijk Marokkaanse Nederlanders die hier opgegroeid zijn en zich goed ingeburgerd zijn.
-is het misschien dat ze nergens bij horen? voelen zij zich niet geaccepteerd en daarom hun kans grijpen om hun woede eens te uiten?
- Of is er wat anders aan de hand?
- Waarom dragen ze die ''vreemde'' vlaggen ? van Hamas, Irak, Hizbollah?
hebben zij enige binding mee? Of is het om de '' Joden '' (  lees NL) te pesten?
-- Dat gefluit en geboe wanneer Issati aan de bal was vind ik ook niet kunnen. Hij vertegenwoordigt juist De Marokkanen van NL op het veld net zoals Zidane het deed bij Frankrijk.
-- Kortom waar komen die haat gevoelens vandaan?

sport topic
#1802
Sport / Re: Jong Marokko vs Jong Nederland
23/05/2007 om 15:50:19
Hooligans heb je overal. Als het ging om Engelse hooligans, dan werden de Engelsen niet massaal met één vinger aangewezen.
Maar ja : '' sommige'' NLders zien Marokkanen nog steeds als undermensh, als gasten die aan de regels van de autochtoon moet aanpassen. Een verkeerde beweging betekent gelijk : oprotten naar je eigen land.
#1803
Taal / chabakiya
22/05/2007 om 15:58:28

Dit ken ik als Zlaviya of zlabiya.
Ik gebruik nooit chabbakia.
je hebt een soort die lang is. Ik kan geen foto van vinden.

hoe noem jij het in het Tarifiet / tamazight?
#1804
Taal / Re: javawafel
22/05/2007 om 15:39:08
Bedankt allen voor de bijdrage aan javawafel / pennywafel topic.
( hebben wij dit ook al gehad)

Over afkomst van het woord? dat weet ik niet .
#1805
Taal / Re: javawafel
22/05/2007 om 15:37:43
Citaat van: Amzwaru op 22/05/2007 om 13:33:56

Azul fellak a Da Hadou,

Nukni da s n tini "yan kixx".
Do you call this for Tcimbi or for a cookie? in general.?

#1806
Taal / Re: javawafel
21/05/2007 om 22:36:32
Citaat van: Wasilla tarifest op 21/05/2007 om 22:30:36
tchambi zeggn wij
Tcimbi of tcambi
Leuk . wij ook.
Ik wil wachten op andere Imazighen. kijken hoe zij het noemen.
#1807
Taal / Re: javawafel
21/05/2007 om 22:33:13
ghayita is het algemene naam voor Koekjes. Komt van het spaans galleta.
Tonic is een merk product naam net zoals :Verkade Sultana bijv.

#1808
Politiek / Re: berber - arabier
21/05/2007 om 22:28:54
Iwa mara ixes Akuc nex, a nawed x ma xef i n azu.
Bedankt voor jouw begrip Shadow :)
#1809
Taal / javawafel
21/05/2007 om 22:26:20


Ik ken het als Tcimbi. ( tshimbi).
Hoe noem jij het in het Tamazight / Tarifiet?
#1810
Politiek / Re: berber - arabier
21/05/2007 om 22:12:18
Azul allen,
Om te beginnen, moeten wij rustig blijven en ons als volwassenen gedragen. Het heeft geen zin om elkaar te bespuwen en elkaar te bevechten.

Ik ben zoals velen onder ons het slachtoffer van het arabische ideologie. Ik ben dus in Marokko opgegroeid en op school gezeten.
De arabische facistische ''baa3th'' idiologie heerste heel erg in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. velen van onze mensen ( irifiyen en andere imazighen) omarmden deze ideologie, die zwaar geintroduceerd was door de politiek en de media.
Het werd o.a. in Marokko zo omarmd door Irifiyen ( generatie van 1950 tot 1980)  dat zij alles wat van hun was voor ''dom'' en ''achterlijk'' hadden verklaard. Men streefde blind naar een idenditeit. een idenditeit die niet van hun is. Een idenditeit die uit Egypte en Syrie is overgewaaid met een politieke lading en visie.
De scholen ( openbare onderwijs) werden in 1958 opgezet. langzaam werd het onderwijs gegeven aan Imazighen op een andere wijze en op een grote schaal. De moskeen waren ouderwets. En andere onderwijs mogelijkheiden in Arif en Atlas gebieden waren er niet.
Naast het nieuwe onderwijs, werd in marokko ook van de onafhankelijkheid genoten. En de deuren richting Europa werden geopend. Men was dus niet meer met het amazighiteit bezig. Men wilde wat anders. De ouderen moedigden ook aan om hun zonen aan dat onderwijs en aan immigratie. Men dacht dat het voordelen in de toekomst zou brengen. Als geleerde kun je een vak leren en dus ook een baan. als immigrant zou je geld voor de famillie kunnen verdienen.
Dit gedachte ging tot vandaag de dag gewoon door. Het amazigh zijn, was een gegeven en men dacht dom wijs dat het arabisch en Frans beter is voor de toekomst. Men verheerlijkte alles wat arabisch en Frans was en verafschuwde wat Amazigh is ( op enkelen na).
Om het kort te houden, wil ik bij deze aan geven dat wij ( bewuste imazighen) niet te hard van stapel moeten gaan, maar meer elkaar opwijzen op onze idenditeit en onze cultuur en taal. Het volgen van vreemde talen en cultuur heeft ons niet veel bijgebracht. Wij hebben meer verloren dan gewonnen. Onze eer is zwaar aangetast!

---
Over Darijisten: men moet niet vergeten dat vele Irifiyen na hongersnood in de jaren 40 van de vorige eeuw massaal Arif hadden verlaten en hun heil gezocht hebben in Tetouan, Tanger, Ceuta, Berkane, Fes, Meknes, Oujda en andere steden.
Men moet niet vergeten dat vele Shlouh ( atlas Imazighen hun grondgebieden hebben verlaten voor de industriestad Casablanca. Dit in ruil voor een betaalde baan.
Mensen kwamen deze steden langzaam binnen en pasten zich als lammetjes aan hun werkgevers en hun nieuwe buren. Dus zij leerden met moeite het Dari-ja , Frans en het Spaans, om aan werk te komen.

Imazighen waren bijna uitgerooid. Door oorlogen, armoede en ziektes. Zij hebben zich met moeite, verdriet, ellende zich staand gehouden.

Om het amazighbewust zijn terug te winnen bij deze mensen. Moeten wij rustig aan het werk gaan. Net zoals Mohammed Chafik aan het werk gaat en anderen bewuste Imazighen. Mohamed Chafik is bezig met het tamazight taal. Die langzaam en breed geintroduceerd wordt in het openbare onderwijs.
Dit vraagt om tijd en haastig te werk gaan is niet wijs en slim. je moet een krachtige bodem creeeren. een bodem waar wij op kunnen staan en een waar wij uit kunnen werken.
Ik ben van mening dat het Amazighisme wel terug zal keren. En zal breed gedragen worden  door al die verloren Imazighen.

--Doe waar je goed in bent. Breng onze geschiedenis terug, onze cultuur terug, onze taal terug enz. Ik zal mijn best doen om mijn steentje bij te dragen.
Fus di g Fus.

#1811
***************************************
` Marokkanen zijn in België de grootste
groep migranten.Vorig jaar haalden zij
de Italianen in,die jarenlang aan top 
stonden en in 1920 naar België begonnen
te komen.De cijfers komen van het     
bureau voor de statistiek in België.   
                                       
Van de tien miljoen Belgen zijn ruim   
265.000 van Marokkaanse afkomst,bijna 
3000 meer dan uit Italië.De Marokkaanse
migratiestroom kwam in 1960 op gang.Hun
aantal zal in 2016 een piek bereiken, 
zo wordt verwacht.Nederlanders zijn in
België de vijfde groep,met 126.000.   
                                       
In Nederland vormen Marokkanen de derde
groep migranten,na de Turken en net na
de Surinamers.                 

bron: nos. teletekst   
#1812
Mededelingen / Re: Boughazi
21/05/2007 om 15:46:18
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 21/05/2007 om 14:51:02
Weet jij wat meer over Mohammed n Kodat, Hadou?
Azul Riffijnos,
De naam Kodat is welles genoemd in mijn omgeving. Over de betrefende persoon heb ik helaas geen info. Ik zal deze naam onthouden en naar informeren.
:D
Edit:
Grappig. Die Qodhat zijn famillie van ons. :)
Een oom is vandaar getrouwd. Zijn schoonvader woont in Rotterdam en daar de vader van (allah yarhm hu) Hemmadi was een goede vriend van mijn Opa. ( allah yarhamhu) . mohammed Qodhat was dus de broer van Hammadi.
Ik ben één keer bij hun thuis geweest als kind van jaar of 6. in Ifarni. Ik kan mij weinig van herinneren.
Toch zal ik een keer mijn Tante ( vrouw van mijn oom) wat vragen over haar oom.



#1813
You r very welcome. The best fish is the fish of tamsaman :)
#1814
OK . dat klopt. Phoenicers en Romeinen ( incl. oost-romeinse rijk Byzantium) hebben enkel de kusten van Tamazgha bestuurd in hun taal. Die binnenlandse Imazighen waren eigenlijk niet dichtbevolkt. In de woestijnen en achter de bergen woonden dus minder Imazighen dan aan de kust en vlaktes.
Toch kan ik hier uit concluderen dat de meerderheid van Imazighen ''bezet'' waren.
-- of heb ik het mis?
-- ander vraag: Irifiyen en de noordelijke stammen van Algerije waren dus wel altijd gedomineerd door een buitenlandse macht en taal, op bestuurlijke gebied. Of was het niet zo geweest?
#1815
yep. Tamsaman has a war history. a lot of battles against the spanish where won.
Also tafersit, anoual ( aith uricek) and mont a3arwi ( where now the aerport of Nador is built)
- you have to visit it once ;)